دکتر حسین سرحدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سال ۹۸ حدود ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای حفاظت و مرمت اضطراری کوه خواجه به عنوان پایگاه ملی اختصاص یافته است.

وی گفت: طرحی برای تامین اعتبار ساخت جاده کوه خواجه که به عنوان مهمترین معضل این منطقه بشمار می‌رود ارائه شده و در حال پیگیری است که در این زمینه استاندار سیستان و بلوچستان سال گذشته قول‌های مساعدی برای ساخت آن داده و مقرر شده تا از طریق برنامه و بودجه تامین اعتبار شود.

مدیر پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون افزود: چند سال قبل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان یک مجتمع تفریحی گردشگری کوچکی در کوه خواجه احداث و در اختیار بخش خصوصی قرار داد و هم‌اینک تنها مجتمع گردشگری در این مکان است

وی بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون با توجه به تعطیلی اماکن گردشگری، امکان بازدید از کوه خواجه وجود نداشته و تنها پژوهشگران مجاز به بازدید از این منطقه برای تهیه کارهای پژوهشی بوده‌اند.

سرحدی ادامه داد: سعی شده یکسری خدمات و امکانات اقامتی به صورت موقت برای گردشگران در این منطقه فراهم شود و در صورت تامین اعتبار لازم از سوی سازمان، بروشور چاپ و در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: کوه خواجه سه حصار مهم دارد که بیشترین تمرکز بر روی این حصارهاست زیرا هویت بنا را مشخص می‌کنند.

مدیر پایگاه کوه خواجه شهرستان هامون افزود: در گذشته حصارها از بین رفته و بازدیدکنندگان از هر قسمت وارد مجموعه می‌شدند که این امر باعث تخریب بخش‌هایی از سایت شده و مسیرهای مختلفی ایجاد کرده بود که با نگاه حفاظتی مسیرهای گردشگری مختلف بسته و هم‌اینک تنها از دروازه اصلی می‌توان وارد شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته بر روی حصار دوم و سوم که نیاز به تعمیر و مرمت داشت تمرکز کردیم و در سال ۹۸ نیز به دلیل نبود اعتبار کلا پروژه تعطیل شد.

سرحدی گفت: تا جایی که قوانین مرمتی اجازه می‌دهد حصارها را کمی ارتفاع داده تا مانع از تخریب بیشتر مجموعه شویم.

وی افزود: در این منطقه بیشتر نگاه حفاظتی است زیرا این مجموعه چالش‌های بیشماری دارد که نمی‌توان نگاه مرمتی کامل به آن داشت و براساس اعتبارات تخصیص یافته سعی می‌کنیم بهترین نوع حفاظت را در نظر گیریم تا هویت بنا دچار خدشه نشود.     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.