یکی دست فروش است و دیگری عقب خودروی خود را به میوه فروشی تبدیل کرده؛ آن دیگری زنی است که با کار کردن در خانه دیگران نان آور فرزندان خود است. خیلی های دیگر هم هستند که نانشان را قبلا از برکت جمع و جماعت بدست می آوردند اما حالا برای سلامتی خود و دیگران مجبور به تعطیلی کار و کاسبی خود شدند و معلوم نیست تا کی باید منتظر اشتغال دوباره بمانند. دستشان تنگ تر شده و سفره هاشان کوچک تر؛ تا چند روز دیگر هم ماه رمضان در پیش است و باید در کنار حفظ سلامتی خود و خانواده برای روزه داری آماده شوند. با این حال معتقدند خدا روزی رسان است.
در این میان هستند کسانی که این روزها از توان مالی خود استفاده می‌کنند تا دستشان وسیله خیر شود و روزی خدا را بر سر سفره‌های خالی برسانند. کسانی که شاید در سال‌های گذشته دستشان سفره‌های افطار مساجد را پر می‌کرد اما حالا که مساجد تعطیل است باز هم برای ماه رمضان برنامه دارند اما این بار برای سفره‌های افطارِ خانه‌های نیازمندان این شهر. 
البته این همدلی و حمایت فقط برای ماه مبارک رمضان نیست بلکه قبل از این ماه شروع شده و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت.
حالا که قرار است در این روزهای کرونایی فاصله اجتماعی بیشتر شود در عوض با همدلی های مومنانه قلب‌های مردم با لبیک به فرمان رهبر به یکدیگر نزدیک‌تر شده است و هر کس با هر توانی می‌کوشد تا سهمی در رزمایش کمک‌های مومنانه و مواسات داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان مشارکت در این طرح را به همگان توصیه می کند و معتقد است: همه دستگاه ها، نهادها و افراد توانمند باید در راستای کمک به نیازمندان و مستمندان در طرح کمکهای مومنانه پای کار بیایند.

عمق محرومیت در سیستان و بلوچستان بیشتر است
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانات نیمه شعبان بر مواسات و کمک مومنانه به افراد نیازمند و مستمند تاکید کردند که این خود سنت پیامبر(ص) است و براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید مورد توجه آحاد مردم بویژه دستگاه های نظامی و مجموعه های مرتبط با مقام معظم رهبری قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر، تلاش های مختلفی برای کمک به نیازمندان و مستمندان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گروه های مردمی و غیره انجام شده و با توجه به اینکه ما در استان شاهد محرومیت بیشتری هستیم و چه بسا تعداد نیازمندان بیشتر از سایر نقاط کشور باشد، مایه خوشبختی است که کمک به نیازمندان و مستمندان از گذشته بوده و هم اکنون نیز ادامه دارد.
امام جمعه زاهدان تاکید کرد: دستگاه ها و نهادهای مختلف هم‌اکنون در مجموعه خود ستاد یا قرارگاهی تشکیل داده و در حال تلاش برای تحقق فرمایش مقام‌معظم رهبری هستند و گزارشات مختلفی نیز از این موضوع در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می دهد به خوبی این فرمایش رهبر معظم انقلاب را دنبال کرده اند.

کمک های مومنانه؛ حرکتی دسته جمعی و هماهنگ 
حجت الاسلام و المسلمین محامی افزود: منظور از برگزاری رزمایش کمک های مومنانه از این بابت است که کمک به نیازمندان به صورت حرکت دسته جمعی و هماهنگ ‌صورت گیرد.
وی ادامه داد: در شهرستانها نیز در این جهت با محوریت ائمه جمعه، فرمانداران و فرمانده سپاه پاسداران و همه دستگاه هایی که می توانند در این راستا نقش ایفا کنند، کمک ها پیگیری می‌شود.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: باید از توان هرکس که می تواند کمکی کند، بهره گیری شود و توجه ویژه ای نیز به جوانان داشته باشیم‌.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهتر است اولویت فعالیت در این رزمایش با مساجد باشد و تلاش کنیم هیچگاه چراغ خانه خدا خاموش نشود.
وی با بیان این که مساجد در هر محله خانه خدا و پایگاه فرهنگی است، ادامه داد: در قالب این رزمایش باید خانواده های نیازمند و آبرومند شناسایی شوند و به جای آنکه آنان به دنبال ما بیایند، ما به سراغ آنان رفته و عزت و حرمت‌شان را حفظ و از تبلیغات خودداری کنیم.
امام جمعه زاهدان افزود: باید نوع رفتار و کردار ما در قبال خانواده های نیازمند به گونه ای باشد که ارائه خدمات ما تحقیر آمیز نباشد و هر نوع کمکی که از توان ‌ما بر می آید علاوه بر کمک های معیشتی به آن ها ارائه دهیم چرا که شاید برخی افراد نیازمند کمک ‌حقوقی، مشاوره پزشکی و غیره باشند.

کمک‌های مومنانه مختص ثروتمندان نیست
نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کمک های مومنانه از سوی مقام معظم رهبری برای این تدارک دیده شده تا هر کس که مومن به خدا، پیامبر(ص) و معاد است به اندازه توان خود در این طرح سهیم و شریک شود.
مولوی نذیراحمد سلامی افزود: انفاق و کمک به نیازمندان یکی از وظایف مهم انبیا و بزرگان دین است و در منابع فریقین نیز به کمک های شبانه و پنهانی پیشوایان دینی اشاره شده است.
وی ادامه داد: این طرح نیز که به پیشنهاد مقام معظم رهبری در جامعه جریان پیدا کرده اقدامی بسیار خداپسندانه و در راستای سیره پیامبران و ائمه (ع) است.
مولوی سلامی تصریح کرد: از تمامی خیران شیعه و سنی تقاضا می کنم مانند گذشته که هر جا امر خیری بود در صحنه حاضر می شدند، در شرایط فعلی جامعه با مشارکت در این طرح به اقشار نیازمند کمک کنند.
 

کمک‌های مومنانه در آخرت دستگیر ما خواهد بود
مسوول امور روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رزمایش کمک های مومنانه که بنا به پیشنهاد مقام معظم رهبری آغاز شده فرصت بسیار خوبی است تا توانمندان جامعه و مسوولان از آن در جهت خدمت به مردم استفاده کنند.
مولوی عبدالغنی دهانی‌سورانی افزود: اگر امروز دست نیازمندان را بگیریم این کار خیر و مومنانه در آخرت و در روز حساب و کتاب الهی قطعا دست ما را خواهد گرفت.
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که همیشه در شرایط سخت در صحنه حاضر شده با قبول مسوولیت اجرای این طرح هم اکنون از طریق مساجد مشغول شناسایی افراد نیازمند است.
مولوی دهانی خاطر نشان کرد: بارها و بارها در بحران هایی مانند سیل و زلزله در نقاط مختلف ایران مردم همدلی و انسان دوستی خود را نشان داده اند چرا که ملت ایران مردمی مهربان و خیرخواه هستند.
وی ادامه داد: اکنون که جهان گرفتار ویروس کروناست و شرایط زندگی برای بسیاری از مردم سخت شده لازم و ضروری است تا کارهای خیر مردم برای رفع مشکلات هم نوعانشان در قالب طرحی این چنینی منسجم و هدفمند جمع آوری شود.
توزیع یکهزار بسته مواد غذایی در ماه رمضان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با ماه مبارک رمضان یکهزار بسته مواد غذایی از سوی این نهاد بین نیازمندان استان توزیع می‌شود.

 حجت‌الاسلام محسن مومنی‌مقدم افزود: این بسته‌ها از محل در آمد موقوفات سیستان و بلوچستان تهیه و با همکاری سپاه در قالب طرح رزمایش ضیافت همدلی بین نیازمندان استان توزیع می‌شود.

وی ارزش هر سبد غذایی را ۲۵۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: کمک به نیازمندان با ترویج روحیه انفاق و بخشش در سایه منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه مساوات از محورهای این طرح است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: اوقاف با اجرای این طرح به دنبال ترویج فرهنگ انفاق، نوع‌دوستی، مساوات و صدقه و ایجاد زمینه مشارکت عمومی در رسیدگی به محرومان و مستضعفان است.

مومنی مقدم از توزیع ۱۰ هزار ماسک در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود:  این نهاد با همکاری هیات امنای مساجد سیستان و بلوچستان از محل در آمد موقوفات عام و درمانی در راستای کمرنگ شدن مشکلات فعلی جامعه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نسبت به توزیع ماسک اقدام کرده است.

وی افزود: ماسک‌های تولید شده بین مردم مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهرها که دسترسی کمتری به وسایل و امکانات بهداشتی دارند توزیع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.