به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع، سرتیپ امیر حاتمی در جریان سفر به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، ضمن گفت وگو و ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیده، اقدامات و خدمات سازمان‌های وابسته وزارت دفاع را مورد بازدید قرار داد.

وی با قدردانی از حضور دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای مسلح و مردم که با تمام قوا به یاری سیل‌زدگان شتافته‌اند، اظهار داشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استقرار قرارگاه مردم یاری عاشوراییان ودجا در مناطق سیل‌زده همگام با مردم و مسئولین برای برون رفت از شرایط بحرانی و بازگرداندن آرامش به مناطق سیل‌زده حاضر شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: نیروهای مسلح همیشه در کنار مردم شریف و صبور ایران اسلامی بوده‌اند و غم و درد و سختی و مشقت مردم را، مشکلات خود می‌دانند و برای رفع آلام آنان در لحظات حساس و بحرانی، با همه امکانات مادی و معنوی، آماده جانفشانی‌اند.
حاتمی با قدردانی از اطلاع‌رسانی به موقع دست‌اندرکاران اجرایی استانی و محلی نسبت به وقوع سیل بیان کرد:  اطلاع‌رسانی‌های قبل از وقوع سیل موجب کاهش تلفات و خسارت‌های انسانی شد و نیروهای مسلح نیز در کنار دستگاه‌های مسئول با هماهنگی ستاد بحران کشور از همان لحظه شروع کمک‌رسانی، به یاری هم‌میهنان عزیز خود شتافتند.
وی با بیان اقدامات وزارت دفاع در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان در حوزه مختلف با تأسی از پیام مقام معظم رهبری ادامه داد: وزارت دفاع با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف نظیر جغرافیایی، مهندسی و راه‌سازی، ارائه بسته‌های معیشتی و خدمات درمانی و بیمه‌ای با همه توان برای رفع نیازها و خسارت‌های مردم سیل‌زده حاضر شد.

وزیر دفاع خاطرنشان ساخت: در همین زمینه سازمان اتکا تاکنون با ارسال ۶هزار بسته غذایی و ۲۳ هزار اقلام گرمایشی و ضروری زندگی به یاری آسیب‌دیدگان شتافته است.  
حاتمی با بیان اینکه بخشی از دام‌های هموطنان سیل‌زده به عنوان تنها منبع درآمد آنها در این حادثه از بین رفته است گفت: مسئولان سازمان اتکا در پی برنامه‌ریزی برای هبه کردن دام زنده برای جبران بخشی از دام‌های تلف شده مردم هستند.
وی با تشریح اقدامات معاونت مهندسی وزارت دفاع و آبرسانی به روستاهای آسیب دیده افزود: در حوزه مهندسی، وزارت دفاع توانست اقداماتی شامل تعمیر خط لوله اصلی آب چندین روستای اطرف سدیج و تخلیه آب روستاهای اطراف آن، همکاری با اداره آب منطقه در روستاها، احداث راه‌های انحرافی در کل محور، خاکریزی بیش از۱۵ هزار متر مکعب، فعالیت بیش از ۳۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین راهسازی به صورت شبانه‌روزی و اعزام چندین دستگاه تریلر و کامیون را  انجام دهد.
وزیر دفاع با تأکید بر فوریت انجام خدمات درمانی برای مردم آسیب دیده منطقه تصریح کرد : سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح نیز تاکنون با بسیج ظرفیت‌های اداره کل استانی، سازمان خدمات درمانی و شرکت بیمه کوثر در بخش درمان مبلغ ۱۸ میلیارد تومان در قالب پرداخت مطالبات مراکز درمانی و پیش پرداخت به مراکز درمانی نیروهای مسلح ارائه شده است و در بخش بیمه نیز سرکشی از بیش از ۳۰۰ خانوار نیروهای مسلح در مناطق آسیب‌دیده از سیل و تشکیل پرونده جهت پرداخت خسارت این عزیزان در دستور کار قرار گرفته است.
حاتمی عنوان داشت: تأمین میلیاردها تومان دارو و تجهیزات، سرکشی از خانواده‌های آسیب دیده، عضویت در ستاد بحران استان و همیاری مردمی در حوزه‌های مختلف استان و تشکیل پرونده خسارت توسط شرکت بیمه کوثر برای خانواده‌های خسارت دیده از جمله اقدامات سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح بوده است.
وی با بیان اینکه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با رصد نقشه‌های هواشناسی، ۲۴ ساعت قبل تمامی هشدارهای لازم درخصوص بارش شدید و جاری شدن سیلاب در مناطق جنوب و جنوب شرقی را اعلام کرده بود گفت: این سازمان با تهیه ۶ نقشه ماهواره‌ای و با بکارگیری فناوری سنجش از دور و پایش تصاویر راداری و اپتیک، روند تغییرات آب و هوا را در قالب نقشه‌های کاربردی در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه جهت تسریع در روند امدادرسانی هر چه بهتر قرار داد.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت‌های استان ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که به جادهها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی و منازل مسکونی آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شدند.

هم‌اینک در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای آشامیدنی و صنعت استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.