سید مهدی طباطبایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دیابت یا بیماری قند ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز است که به دلایل گوناگون ظاهر می‌شود.
وی‌افزود: دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های غیر واگیر در کشور به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر به دلیل تغییر الگوی زندگی رو به افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: عواملی همچون استعداد ژنتیکی، عوامل محیطی و سبک زندگی، عدم تحرک بدنی، تغذیه نامناسب، استرس و چاقی از عوامل ابتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد بیمارانی که تحت مراقبت پزشک هستند دارای قند خون کنترل شده‌اند گفت: تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در مراکز بهداشتی اقدام موثری در زمینه شناسایی بیماران، درمان و کنترل مطلوب این بیماران است.

طباطبایی از دیابت به عنوان یک بیماری ناتوان کننده با عوارض مزمن و پر هزینه نام برد که بیشتر قسمت بدن را درگیر و لزوم انجام شناسایی برای پیشگیری و مراقبت صحیح و به هنگام بیماران دیابتی را توجیه می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های پیشگیری از دیابت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: این دانشگاه همگام با برنامه کشوری به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری اقدام به تعیین میزان شیوع دیابت، شناسایی افراد مستعد مبتلا، حفظ و ارتقای سطح سلامتی با هدف پیشگیری، کنترل این بیماری و کاهش مرگ و میر کرده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:تغذیه سالم، فعالیت بدنی و عدم مصرف الکل و دخانیات از عوامل پیشگیری و ابتلا به دیابت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.