گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مرتضی مبلغ: دلیل اصلی وضعیت فعلی کشور، عدم بکارگیری مدیران شجاع و توانمند از سوی دولت است/ وزرا چنانچه کاستی هایی در نحوه مدیریت و عملکردشان وجود داشت، از مردم عذرخواهی کنند

حرف زدن های بی خاصیت از سوی وزرا، فایده ای نخواهد داشت. آنها باید حتماً باید در راستای واقعیت ها و عوامل مختلفی که منجر به مشکلات شده، با جامعه صحبت کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مدیرانی که در شرایط حساس و التهابی، قبول مسئولیت می کنند، باید شجاع، توانمند، از خودگذشته و ایثارگر باشند. آنهایی که تنها به کار روزمره خود بپردازند و هیچ ریسکی انجام ندهند یا در عرصه های چالشی ورود نکنند، نمی توانند امور را پیش ببرند و به تعبیری دیگر، تبدیل به مدیرانی منفعل خواهند شد.

 

مرتضی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره آنچه لزوم شکسته شدن سکوت «وزرای کابینه دولت» خوانده می شود، گفت: اینکه وزرا لب به سخن بگشایند و گزارش عملکرد و اقداماتی که انجام می دهند را به مردم ارائه دهند، بسیار موثر و مطلوب است. یکی از نقاط ضعف وزرا و مسئولین این است که با مردم حرف نزده یا هنوز نتوانستند مناسبات سازنده ای با جامعه برقرار کنند. بنابراین هر زمانی که مانع این خسارت شوند، دارای منفعت برای دولت و کشور خواهد بود.

وزرا چنانچه کاستی هایی در نحوه مدیریت و عملکردشان وجود داشت، از مردم عذرخواهی کنند.

وی افزود: اما اینکه وزرا باید چگونه صحبت کنند، چه حرف هایی مطرح کنند یا چه مناسباتی با بدنه اجتماعی برقرار کنند؟ نکته مهمی است. حرف زدن های بی خاصیت از سوی وزرا، فایده ای نخواهد داشت. آنها باید در راستای واقعیت ها و عوامل مختلفی که منجر به بروز مشکلات شده، با جامعه صحبت کنند. باید شرایط را تبیین کرده و چنانچه کاستی هایی در نحوه مدیریت و عملکردشان وجود داشت، از مردم عذرخواهی کنند. همچنین با اخذ نظر از جامعه و بدنه اجتماعی، نظرات و ایده های نخبگان و متخصصان را شنیده و ارتباط و تعاملی سازنده میان خود و آنها ایجاد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اینکه دولت، امروز با شفافیت و صراحت با مردم صحبت نمی کند، دو دلیل عمده دارد. یک دلیل آن، به برخی ملاحظاتی بازمی گردد که از ابتدای روی کارآمدن دولت آقای روحانی وجود داشت. دولت می خواست بدون کمترین دغدغه، میان دستگاه های مختلف حاکمیت و جریان های سیاسی کشور، تعاملی سازنده ایجاد کند که کارها بهتر و سریعتر پیش رود. اما متاسفانه، جریان های مخالف دولت، فهم درستی از حقایق کشور نداشتند و بخشی از آنها نیز پایبند به تعاملات سازنده نبوده و نیستند.

دلیل اصلی وضعیت فعلی کشور، عدم بکارگیری مدیران شجاع و توانمند از سوی دولت است.

وی بیان کرد: دلیل مهم تر این مسأله، می تواند التهابی باشد که ممکن است از صراحت لحن نسبت به بیان حقایق ایجاد شود. مدیرانی که در شرایط حساس و التهابی مسئولیت می گیرند، باید شجاع، توانمند، از خودگذشته و ایثارگر باشند. آنهایی که تنها به کار روزمره خود می پردازند و هیچ ریسکی انجام نمی دهند یا در عرصه های چالشی ورود نمی کنند، نمی توانند امور را پیش ببرند و به تعبیری دیگر، تبدیل به مدیرانی منفعل خواهند شد.

مبلغ افزود: در نتیجه، چنین مدیرانی نمی توانند مسئولیت بپذیرند و بسیار آسان، در برابر فشارها و تشرهایی که عوامل افراطی در حوزه های مختلف امنیتی، سیاسی و اجتماعی وارد می کنند، منفعل شده و نمی توانند کاری انجام دهند. بنابراین دلیل اصلی وضعیت فعلی کشور، عدم بکارگیری مدیران شجاع و توانمند از سوی دولت بوده است.

وی بیان کرد: امروز از آنجا که بازار مالی و ارزی ما التهاب سنگینی پیدا کرده، باید هرچه سریعتر برنامه های فوری و ضربتی که بتواند جامعه را قانع کند و پیام مثبت و سازنده ای به آن دهد، اجرایی شود. برنامه هایی که  نوید این را به جامعه می دهد که مشکلات بزودی حل خواهند شد و مردم می توانند به صورت عملیاتی از معضل روزمرگی که گرفتارش هستند، خارج شده و به آرامشی اعتمادبخش برسند.

در 8سال کذایی دولت قبل، فضایی امنیتی و عجیب در نظام مدیریتی کشور حاکم شد که دولت جدید، تاکنون نتوانسته بر آن فائق آید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: باید دو کار اساسی در این زمینه صورت گیرد. نخست اینکه دولت باید بر این فضای امنیتی که در چنین شرایطی بر کشور غالب شده، فائق آید و سازوکارهای خود را به گونه ای تنظیم کند که اصل شفافیت حاکم شود و عوامل پشت پرده نظیر تندروها، نتوانند با فشارهای متعدد خودشان، فضا را برای عملکرد مدیران و در سیستم بوروکراسی کشور سنگین کنند. دولت باید با شجاعت وارد عرصه شود و برای این موضوع برنامه ریزی کند. همچنین گفتمان جدیدی ایجاد کند که در عین اینکه کاری مهم است، به شدت سخت و سنگین است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: متاسفانه در 8سال کذایی دولت قبل، فضایی امنیتی و عجیب در نظام مدیریتی کشور حاکم شد که دولت جدید، تاکنون نتوانسته بر آن فائق آید. دولت باید مدیران توانمند، کارآمد و شجاع را به عرصه بیاورد. مدیرانی که ریسک پذیر هستند و محکم کار می کنند و طرح های جدی ارائه می دهند. همچنین با بدنه اجتماعی ارتباط داشته و از فشارهای تندروها نترسند و حتی بتوانند عملیات روانی و فشارها را خنثی نمایند.

جریان تندرو به دنبال آن است تا عواملی را که خود نقش موثری در ایجادش داشتند، با فرافکنی به گردن دولت بیاندازد.

وی در ادامه گفت: این موضوع باید هرچه زودتر اتفاق افتد و متعاقب آن، دولت بتواند جایگاه شایسته خود را پیدا کند و اعتماد از دست رفته بخشی از جامعه را بازگرداند. طرح این مسأله به معنای آن نیست که دلیل به وجود آمدن شرایط فعلی جامعه، تنها دولت و مدیران دولتی بوده اند. بلکه آنها ممکن است یکی از عوامل و شاید کمترین آن بودند. از این رو، انباشت عوامل فرادولتی، ما را به وضعیت فعلی رسانده است.

مرتضی مبلغ گفت: متاسفانه، جریان تندرو به دنبال آن است تا عواملی را که خود نقش موثری در ایجادش داشتند، با فرافکنی به گردن دولت بیاندازد. اما دولت به سهم خودش، باید به مقداری که وظیفه دارد و می تواند مشکلات را حل و فصل کند، ضربتی، سریع و شجاعانه عمل کند.

امیدوارم که در آینده، شاهد روند سازنده تری در صداوسیما باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: متاسفانه صداوسیما نیز نه تنها کارنامه مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی ندارد، بلکه در بسیاری موارد، دارای کارنامه ای منفی و نگران کننده است. از این رو، بیش از آنکه امیدی را به جامعه تزریق کند، سیاهنمایی کرده و عملیاتش منجر به یأس، سرخوردگی، ناامیدی و دروغ در جامعه می شود. این رویه ای بوده که سالیان سال از سوی صداوسیما ادامه داشته و یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکلات در جامعه، نقش و عملکرد همین سازمان است که این گونه برخلاف مصالح و منافع ملی، در رسانه ای که باید ملی باشد، عمل می کند.

وی تصریح کرد: بخش های مهمی از صداوسیما بجای آنکه سخنگوی تمام اقشار مردم باشد، به پایگاه یک جریان تندرو تبدیل شده و تنها آنها را تبلیغ می کند و سخنگوی غیررسمی آنها شده است. البته به نظر می رسد که در روزهای اخیر، بدون آنکه از پشت صحنه ها با خبر باشم، این سازمان تغییر رویه سازنده ای را در این بخش ها داده است که امیدوارم ادامه پیدا کند، نه اینکه موقتی یا حتی به دلیل حالت بحرانی در کشور باشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم که در آینده، شاهد روند سازنده تری در صداوسیما باشیم. چرا که باید به سرعت، تغییر رویکردی اساسی و ملموس در صداوسیما به وجود آید تا بخشی از التهابات موجود در جامعه کاهش پیدا کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.