پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از اظهارات ضد و نقیض درباره بازداشت معاون احمدی نژاد؛

اتهامات بقایی چیست؟

هفته ای که گذشت و روزهایی که می گذرد، پر از خبرهایی از احمدی نژاد و یارانش است. یک روز خبر از تاسیس حزب توسط نزدیکانی که حالا مخالفانش نامگذاری شده اند، منتشر می شود و یک روز در همدان سخنرانی می کند و وعده های بهاری می دهد و حالا خبر بازداشت معاون رییس دولت های نهم و دهم ، صدر اخبار و تیتر روزنامه ها می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این اولین بار نیست که خبر بازداشت نزدیکان رییس دولت های نهم و دهم به تیتر روزنامه ها تبدیل می شود و این موضوع تازگی ندارد، اما هفته ی گذشته، دومینوی بازداشت نزدیکان احمدی نژاد و اعضای کابینه دولت های نهم و دهم با خبر دستگیری یک نفر دیگر پیش رفت. "حمید بقایی" معاون اجرایی دولت دهم و فرد مورد وثوق احمدی نژاد هفته گذشته درحالی بازداشت شد که در خبرها از خروج مبلغ هنگفتی پول توسط وی از کشور مطالبی نقل شده بود. شاید روزی که احمدی نژاد از دولتش به نام دولت پاکدستان نام برد، تصور اینکه 14 نفر از نزدیکانش به دلایل مختلف بازداشت شوند را نمی کرد. دولتی که آمده بود با فساد مبارزه کند، تا این لحظه بزرگترین و بیشترین اختلاس های تاریخ ایران در آن انجام شده است.

روزنامه شرق در روز دوشنبه گذشته و در گزارشی به سابقه ی بازداشت نزدیکان احمدی نژاد پرداخت . در این گزارش آمده است که «" کارنامه دولت عدالت‌محور" محمود احمدی‌نژاد،این ‌روزها از سوی قوه‌قضائیه ورق می‌خورد، چندی پیش محمدرضا رحیمی راهی اوین شد و حالا قرعه فال به نام حمید بقایی افتاده. البته بماند این‌که بسیاری از نزدیکان مشایی و بقایی از یکی، دو سال پیش راهی زندان شده و دوره‌های محکومیت را پشت‌سر گذاشتند؛ همان‌ها که به «حلقه انحرافی» معروف شده بودند. از اسامی و عنوان و نام‌ها گذشته، بسیاری پرونده‌های تخلف مالی؛ از ماجرای اختلاس سه‌هزار میلیاردی گرفته تا پرونده بابک زنجانی در همین دوره سیاسی اتفاق افتاده است. نکته عجیب‌تر اینکه امضای چهار وزیر احمدی‌نژاد نیز پای نامه تأیید بابک زنجانی آمده و گویا سه نفر از این افراد تابه‌حال از سوی قوه‌قضائیه بازجویی شده‌اند. زنجانی به روایت یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهای اختصاصی با نمایندگان، خودش را آدم چند وزارتخانه معرفی کرده بود. نمره رفوزگی کارنامه تاریک محمود احمدی‌نژاد به این زودی‌ها تمامی ندارد و هردم از این باغ بری می‌رسد. حالا خبر داغ این‌روزها، بازداشت حمید بقایی است؛ مردی که در دوره مدیریتش در سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد کارنامه ضعیف و پرابهامی از خود به‌جا گذاشت و جالب اینکه بسیاری از مدیران منصوب او پیش‌تر از او روانه زندان شده بودند؛ از معلم زبانش گرفته تا معاونش در میراث فرهنگی و مدیرش در منطقه آزاد کیش و دیگر بازداشتی ها. در این گزارش بنا داریم روایت کوتاهی از یاران احمدی‌نژاد ارائه دهیم؛ آنها که در چند سال گذشته، گذرشان به اوین افتاده یا اینکه پرونده تخلف و فسادشان در ردیف رسیدگی قضائی قرار دارد».

احمدی نژاد منهای 14

پیدا کردن نام افراد نزدیک به احمدی نژاد که بازداشت و یا پرونده قضایی دارند، کار سختی نیست و کافی ست یک سرچ در گوگل بزنید. ما جستجویی کردیم این نتایج را مشاهده کردیم.تا این لحظه 4 معاون، 8 مشاور، مدیر ستادی و سازمانی و 2چهره ی نزدیک به احمدی نژاد طعم بازداشت را چشیده اند.

محمد رحیمی، حمیدرضا بقایی، محمد شریف ملک زاده و مسعود زریبافان از معاونان، علی اکبر جوانفکر، عبد الرضا داوری، محمد رویانیان، عباس امیری فر، سعید مرتضوی، آزاده اردکانی، نعمت الله پوستین دوز و علی رضا عامری از مدیران دولت های نهم و دهم، بهمن شریف زاده و عباس غفاری بازداشت شدگانی از نزدیکان احمدی نژاد هستند تا کنون نامشان در رسانه ها آمده است. ضمن اینکه اخباری از بازداشت سایر چهره های نزدیک به احمدی نژاد نیز وجود دارد که هیچ کدام تایید شده و یا به صورت رسمی نبوده است.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که کسی از دلایل بازداشت بقایی خبری ندارد و ارگان ها و دستگاه های کشور اعلام جزییات را به قوه قضاییه پاس می دهند و قوه ی قضاییه هم در مقابل این خبر و جزییاتش فعلا سکوت کرده است و به بیان کلیات این بازداشت بسنده کرده است.

اما اتهامات بقایی چیست که کسی خبری از دلایل بازداشتش اعلام نمی کند.

رابطه ی سفر احمدی نژاد به همدان و بازداشت بقایی!

مشاور مطبوعاتی و رسانه ای رییس دولت سابق معتقد است بازداشت بقایی یکی از تبعات سفر احمدی نژاد به همدان است.جوانفکر معتقد است که بازداششت بقایی سیاسی است و از تبعات سفر احمدی نژاد به همدان است.این در حالی است که حمیدرضا حاج بابایی که گفته می شد هماهنگ کننده سفر احمدینژاد به همدان بود این روزها در لوای "یکتا" و ومخالفت با احمدی نژاد راهش را در دنیای سیاست ادامه می دهد.

علی اکبر جوانفکر یکی از نزدیکان بقایی در پاسخ به این سئوال که علت بازداشت "حمید بقایی "معاون اجرایی رئیس جمهور سابق چه بوده است، گفت: باید از دستگاه قضایی سوال کنید که علت این بگیر و ببند چیست؟

مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای رییس جمهور سابق گفت: چطور ممکن است سخنگوی دستگاه قضا از بازداشت معاون اجرایی رئیس جمهور سابق خبر داشته باشد اما نداند که چرا او را بازداشت کرده اند؟! سکوت ایشان نسبت به دلیل بازداشت باعث شده است تا بد‌اندیشان در سطوح رسانه‌ای به طرح اتهامات واهی علیه بقایی بپردازند. مسئولیت این رفتار غیراخلاقی با کیست ؟

وی تاکید کرد که گاهی جای شاکی و متهم عوض می‌شود و دور از ذهن نیست که در موضوع بقایی چنین اتفاقی افتاده باشد.

جوانفکر تصریح کرد که در هیچ مقطعی از سالهای پس از انقلاب ، دستگاه قضایی تا این اندازه مقتدر و حاکم مطلق نبوده است.

مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای رئیس جمهور سابق اضافه کرد: سفر هفته پیش "محمود احمدی نژاد" به همدان و استقبال بی‌سابقه مردم از ایشان، نمی‌توانست بدون تبعات باشد.

وی با بیان اینکه هرگونه اتهام مالی که از سوی اعضای دولت یازدهم به دولت نهم و دهم وارد می‌شود را باید منوط به تایید و اعلام از سوی قوه‌ی قضاییه دانست و گفت: جوسازی‌های رسانه‌ای این افراد هیچ اعتبار قانونی ندارد و در مورد بقایی هم همین‌طور است تا به حال هیچ اتهامی وارد نشده و قوه قضاییه باید اتهام را برای ایشان تعریف کند.

سخنگوی قوه قضاییه از بیان جزییات خودداری کرد

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضا ، از بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم خبر داد. این در حالی است که اژه ای از بیان جزئیات بیشتر در خصوص دلایل این بازداشت خودداری کرد. پیش از بقایی، 13 تن از اعضای دولت احمدی نژاد از جمله معاون اول وی دستگیر و زندانی شده اند.

اینکه سخنگوی دستگاه قضا از اعلام جزییات خودداری کرد،گمانه زنی ها درباره ی دلایل بازداشت بقایی را به فضای مجازی کشاند و دلایل مختلف از امنیتی تا مالی را برای وی متصور می شدند که هنوز هیچ کدام به اثبانت نرسیده است.

بی اطلاعی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از دلایل بازداشت معاون احمدی نژاد

در حالی که شایعاتی مبنی بر این وجود داشت که پرونده بقایی نیز در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده است، عزت الله یوسفیان ملا ، از دلایل بازداشت حمید بقایی اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: این بازداشت با دستور مقام قضایی صورت گرفته و یک پرونده قضایی محسوب می شود که ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از دلایل این بازداشت بی اطلاعیم.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این ستاد پیش از بازداشت حمید بقایی، معاون احمدی نژاد از این موضوع بی اطلاع بوده و تمامی اقدامات در این خصوص از سوی قوه قضائیه صورت گرفته است.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سئوال که جرائم مالی دولتمردان دولت های نهم و دهم در زمان استقرار این دولت ها صورت گرفته است یا بعد از آن؟ گفت: این پرونده دست این ستاد نیست و از طریق قوه قضاییه پیگیری می شود و ما از جزییات این اقدامات بی اطلاعیم و باید جزییات را از قوه قضاییه جویا شد.

با صحبت های یوسفیان ملا و اظهار بی اطلاعی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی،بررسی پرونده فساد مالی این شخص در این ستاد که وظیفه ی هماهنگی دستگاه ها را بر عهده دارد کم رنگ می شود و باید به دنبال دلایل در جای دیگر گشت.

خبری که از خروجی حذف شد

در اولین ساعات انتشار خبر بازداشت معاون احمدی نژاد،یکی از سایت های کشور در مصاحبه ای با یکی از نمایندگان مجلس،خبر از اختلاس و خروج مبلغ هنگفتی پول از کشور توسط بقایی منتشر کرد که بعد از مدتی این خبر، از خروجی این سایت خارج شد اما متن خبر نتوسط سایت های ددیگر باز نشر داده شد.

هنوز مشخص نیست که چرا این سایت اقدام به حذف این مطلب کردده است اما به نظر می رسد که به خاطر بار حقوقی این خبر و تذکر دادستانی این اقدام انجام شده است.

می توان گفت این خبر تنها خبر منتشر شده دربارهی دلایل بازداشت بوده است که منتشر شده است.

فعلا هیچ کس حق افشای جزئیات پرونده بقایی را ندارد

ناصر سراج هم یکی از کسانی است که آب پاکی را روی دست خبرنگاران ریخت و اعلام کرد طبق قانون فعلا هیچ کس حق افشای جزییات این پرونده را ندارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه طبق قانون کسی اجازه ی اعلام جزییات پرونده بقایی را ندارد گفت: مطمئنا بعد از قطعی شدن این پرونده، جزییاتش از طریق رسانه ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

سراج در پاسخ به این سئوال که از جریان بازداشت معاون اول دولت دهم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطلع بوده است یا خیر؟ گفت: من از این موضوع تا پیش از اعلام توسط سخنگوی دستگاه قضایی بی اطلاع بودم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره ی چرایی عدم اعلام جزییات بازداشت بقایی ( معاون محمود احمدی نژاد که طبق اعلام سخنگوی دستگاه قضایی 2 روز پیش بازداشت شده است) نیز عنوان کرد: درباره اعلام جزییات این پرونده باید اعلام کنم که طبق قانون هیچ کس حق افشای جزییات آن را ندارد تا پرونده تعیین و تکلیف قطعی شود.

سراج درباره ی اینکه پرونده بقایی متعلق به چه زمانی است؟ هم خاطر نشان کرد: نمی توانم اعلام کنم. مطمئنا بعد از قطعی شدن این پرونده، جزییاتش از طریق رسانه ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

حکم بقایی هر چه زودتر صادر شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلام اما ضمن حمایت از قوه قضاییه در برخورد با حمید بقایی تاکید کرد که هر چه زودتر سیر قضایی و دادرسی به این پرونده در دستور کار قرار گیرد تا برخورد قضایی لوث نشود.

حسن کامران دستجردی با اشاره به بازداشت معاون اجرایی احمدی نژاد گفت: بر خورد دستگاه قضا با هر تخلفی قابل تقدیر است. البته در برخوردهای قضایی باید انصاف رعایت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر رعایت انصاف در برخورد قضایی، انتظار می رود که هر چه زودتر به این گونه پرونده ها رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی هر حکمی برای پرونده حمید بقایی دارد هر چه زودتر اعلام کند، چرا که با طولانی شدن بررسی این گونه پرونده ها برخورد قضایی لوث و بی تاثیر خواهد شد.

این نماینده اعتقاد دارد که اگر اقدامات چه تنبیهی و چه تشویقی به موقع انجام نشود، بی نتیجه خواهد بود.

کامران در ادامه گفت: برخورد با مسئولان متخلف در دولت‌ها نشان از این دارد که کشور حساب و کتاب دارد. به این لحاظ برخورد های قانون اصل حسابرسی را نشان می‌دهد.

دولت نیز از بیان جزییات خودداری کرد

سخنگوی دولت نیز مانند سایر دستگاه ها توپ را در زمین قوه قضاییه انداخت و گفت : در رابطه با دستگیری آقای بقایی سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کردند که اتهام ایشان هم اکنون قابل گفتن نیست و درباره اینکه به کدام سبب چنین قراری صادر شده حتما هر وقت قوه قضاییه تشخیص دهد آن را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بدون آنکه مسائل را رسانه ای کند نسبت به تخلفات گذشته قانون را از طریق مجاری خودش دنبال کرده ، ولی اطلاع رسانی زیادی نداشته است.
وی با بیان اینکه در رابطه با آقای بقایی حق و انصاف این است که قوه قضاییه موارد اتهامی مختلف را در این راستا اطلاع رسانی کند اظهار کرد: دولت در جایگاه قانونی خود برای ارجاع اسناد به قوه قضاییه قبلا اقدام کرده است.

نامه ای برای دفاع از یار قدیمی

شاید کسی فکرش را نمی کرد که احمدی نژاد بعد از سکوت معنادار بپس از بازداشت رحیمی ،به فکر دفاع از بقایی باشد.اما اینبار احمدی نژاد از معاونش در بیانیه ای دفاع کرد.

دفتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با انتشار پیامی نسبت به بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت دهم واکنش نشان داد که در بخشی از این پیام، بقایی فردی مؤمن، انقلابی و کاملاً پاک‌دست معرفی شده و آورده است: او در تمام عمر با برکت خود خدمتگذاری صدیق و بی‌منت برای کشور، مردم و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: فرصت‌طلبان با استفاده از شرایط، انواع اتهامات کذب و ناجوانمردانه را نثار کسی می‌کنند که در حبس است و امکان پاسخگویی و دفاع از خود را ندارد در حالی که مستند به مبانی حقوقی و اخلاقی، در فرآیند اطلاع‌رسانی باید عکس آن عمل شود.

در بخش دیگری از این پیام می‌خوانید: لازم به تأکید نیست که مسئولیت حفظ سلامت آقای بقایی و فراهم آوردن فرصت بایسته و شایسته برای استفاده ایشان از تمامی حقوق قانونی و شهروندی خود برعهده مسئولین ذیربط است.

همچنین در این پیام آمده است: رئیس دوره‌های نهم و دهم بر اساس مبانی اخلاقی و انسانی، دفاع از حق و حقیقت را وظیفه خود می‌داند و به طور قاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت جناب آقای بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.

ذکر دلایل بازداشت در یک خبرگزاری

در حالی که همه ی رسانه ها بعه دنبال حقایق پرونده بقایی هستند،یک خبرگزاری امروز صبح در خبری دلیل بازداشت بقایی را بی توجهی به احضاریه و حضور در مرجع قضایی اعلام کرد.

در این خبر آمده است: «در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره علت و نحوه بازداشت حمید بقایی اظهار داشت: آقای بقایی از مدت‌ها قبل توسط دستگاه قضایی احضار شده بود اما به این احضاریه‌ بی‌توجهی می‌کرد که در نهایت این بی‌توجهی به احضاریه و خودداری از حضور در مرجع قضایی، منجر به بازداشت وی شد.»

و اما اتهامات بقایی چیست؟

هنوز هیچ جزییاتی از بازداشت بقایی منتشر نشده است و به گفته ی مسئولان تا روشن نشدن زوایای این پرونده از بیان جزییات آن خودداری می شود. ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از جریان بازداشت این پرونده اعلام بی اطلاعی می کند، دولت توپ را در زمین قوه قضاییه می اندازد ،سازمان بازرسی کل کشور هم اعلام می کند کسی حق افشای جزییات را ندارد. بر اساس شنیده ها احتمالا پرونده فقط دارای جنبه ی مالی نیست و زوایای دیگری هم دارد که باید تا زمان اعلام جزییات از سوی قوه قضاییه منتظر بود.

یکی از مسائلی که این پرونده را عجیب می کرد، شانه خالی کردن حلقه ی ولنجک از اشنایی با حمید بقایی بود که داوری از عدم ارتباط وی با حلقه ی ولنجک سخن می گفت، اما بیانیه دفتر احمدی نژاد سکوت ولنجک را شکست. خبرهای اول اینگونه بود که گویی ولنجک نشینان، این شخص را ساله ا بوده که ندیده و نمی شناسند، اما بر اساس شنیده ها بقایی در جلسات ولنجک شرکت می کرده است و مشخص نیست که جریان این پرونده چیست که ولنجک نشینان در ابتدا از بقایی عبور کرده و رابطه ی خود را با وی تکذیب کردند و بعد به دفاع از وی بر آمدند.

تا این لحظه تمامی مسئولان مربوطه از بیان جزییات خودداری کرده اند، اما از اظهار نظرها مسائل مختلف استباط می شود. در حالی که جوانفکر صحبت از دلایل سیاسی بازداشت بقایی می کند، یک سایت خبر از اختلاسی هنگفت می دهد. از سویی خبر شکایت دفتر ریاست جمهوری از بقایی هم مطرح می شود که به سرعت تکذیب می شود و یک خبرگزاری خبر از احضار بقایی و عدم مراجعه وی می دهد. اختلاف نظر ها از بازداشت سیاسی تا اختلاس مالی، بین زمین تا آسمان است و فعلا این رسانه ها و مردمند که در این فضای زمین تا آسمان معلق اند و منتظر خبر! که بدانند بالاخره اتهامات بقایی چیست.

گزارش: سینا رحیم پور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.