گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی بیگدلی با اشاره به افزایش تعرفه واردات فولاد به آمریکا: اروپا بعد از تصمیم ترامپ باید به دنبال بازارهای جدید باشد

بنابراین پیش بینی من این است که اروپا و چین اگر هم اقدامی در مقابل این تصمیم آمریکا انجام دهند بعد از مدتی فروکش می کند و به دنبال بازارهای جدید برای فروش محصولات خود می روند.

پایگاه خبری جماران، فرهاد فتحی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه با امضای فرمانی، تعرفۀ واردات فولاد به این کشور را ۲۵ درصد و واردات آلومینیوم را ۱۰ درصد افزایش داد.

گرچه تولید کنندگان فولاد در خارج از آمریکای شمالی اعلام کرده اند که می‌توانند از این طوفان بدون آن که اختلال اساسی در فعالیت‌هایشان ایجاد شود بگذرند، اما بسیاری از کشورها نگران تلافی دیگر رقبای آمریکا و ایجاد یک جنگ تجاری جهانی در پی این تصمیم آقای ترامپ هستند

بعد از این تصمیم «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ هشدار داد که وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم اروپا خطر بروز یک «جنگ تجاری» را در پی دارد که همه طرف ها بازنده آن خواهند بود .دولت چین  نیز در واکنش به این فرمان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در صورت آغاز هر جنگ تجاری از سوی آمریکا «پاسخ مناسب و لازم» را به واشنگتن خواهد داد.

در همین رابطه علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد امکان وقوع جنگ تجاری جهانی بعد از این تصمیم ترامپ گفت: آقای ترامپ از ابتدا اعلام کرد که آمریکایی ها در گذشته سرمایه هایشان را به کشورهایی مانند چین انتقال داده اند که به دلیل هزینه پائین تولید برای آمریکا سود ده بود. یعنی رقمی در حدود 750 میلیارد دلار، آمریکا در چین سرمایه گذاری کردند و از این سرمایه گذاری منافع اقتصادی بالایی بردند.

وی ادامه داد: اما بعد از مدتی آمریکا متوجه شد که این سیاست اقتصادی علی رغم سودده بودنش باعث  بالا رفتن شدید آمار بیکاری شده است. به طوری که ترامپ در این مقطع با آمار 15 درصدی بیکاری مواجه شد. بنابراین پیشنهادش این بود که سرمایه گذاری هایی که آمریکا در کشورهای دیگر انجام داده اگر چه هزینه تولید را کاهش داده اما بیکاری به وجود آورده است، پس سرمایه گذاران  باید سرمایه هایشان را به آمریکا برگردانند و دولت آمریکا نیز در قبال بازگشت سرمایه ها  مالیات را کاهش می دهد و این کار را هم کرد.

این کارشناس اروپا و آمریکا ابراز داشت: از طرف دیگر افزایش تعرفه های در جهت حمایت از تولید داخلی از لحاظ حقوقی منعی ندارد ولی چون این اقدام در زمان بحران اقتصادی اتحادیه اروپا صورت گرفته است، کشورهای اروپایی از آن خشنود نیستند و آمریکا را تهدید به تلافی کرده اند. اما فکر نمی کنم اتحادیه اروپا قادر به این باشد که اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. آمریکایی ها آنقدر در اروپا سرمایه گذاری کرده اند که اروپایی ها قادر به رقابت با آن ها نیستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجایی که اقتصاد اتحادیه اروپا بر اساس نظم تجارت جهانی تنظیم شده است، قطعاً اتحادیه اروپا بعد از این تصمیم، با بحران فزاینده ای روبرو خواهد شد. بنابراین ممکن است برای جبران  به اقداماتی دست بزند اما این اقدامات طولی نخواهد انجامید و بعد از مدتی فروکش خواهد کرد. چرا که این اقدام آمریکا خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی نیست اما به هر جهت از لحاظ تجاری و اقتصادی شوکی را به اقتصاد جهانی وارد کرده است.

بیگدلی با بیان این که یکی از دلایل سفر آقای مکرون به هندوستان همین موضوع است، اظهار داشت: فرانسه بعد از این تصمیم ترامپ به دنبال بازارهای جدیدی برای فروش مازاد فولاد و آلومنیوم است و دیگر کشورهای اروپایی نیز باید همین راه را در مواججه با این شک در پیش بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که این تصمیم در بلند مدت چه تاثیری در روند جهانی شدن اقتصاد خواهد داشت، گفت: این موضوع خلاف روند جهانی شدن اقتصاد است اما موجب نمی شود که یک کشوری بگوید من به خاطر این روند همه این بیکاری ها و رکود را در کشور خودم تحمل می کنم اما به جای آن مثلا اروپایی ها کار داشته باشند. این موضوع یکی از شعار های اصلی ترامپ در تبلیغات انتخاباتی بود که می گفت ما سرمایه های آمریکا را به کشور برمی گردانیم. در آن زمان شاید این شعار جدی گرفته نمی شد اما در حال حاضر که به گفته هایش عمل می کند موجب به وجود آمدن بحران شده است.

این استاد روابط بین الملل در پایان تاکید کرد: بنابراین پیش بینی من این است که اروپا و چین اگر هم اقدامی در مقابل این تصمیم آمریکا انجام دهند بعد از مدتی فروکش می کند و به دنبال بازارهای جدید برای فروش محصولات خود می روند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.