آنچه از پیش از انقلاب و پس از آن مکرر از سوی حضرت امام مطرح ‌می شد، تأکید بر ‌مشروعیت بخشی به حکومت از طریق رأی مردم بود. البته ما در ‌شرایطی نیستیم که بتوانیم دایره ‌ی مقامهای انتصابی را کاهش دهیم و در این شرایط به ‌نظر می‌رسد اینکه بخش‌های انتخابی و خود ‌انتخابات‌ها آزادتر و رقابتی تر شوند، باید مورد ‌تأکید قرار گیرد و بابت جریانی که می خواهد این بخش ها را محدود و ‌جمهوریت را ‌تضعیف کند، باید نگران بود

 

وزیر کشور دولت های سازندگی و اصلاحات بر ضرورت پیگیری تحقق وعده های انتخاباتی رئیس جمهور روحانی تاکید کرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز پس از بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و سئوالات دانشجویان، به بیان ‌سخنانی در باب وضعیت ‌سیاسی کشور و برخی مطالب مطرح شده توسط دانشجویان ‌پرداخت.‌

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجویان در روند ‌تکاملی جامعه گفت: «لازم است دانشگاه‌ها در کنار فعالیت علمی که اصلی ترین کار ‌آنهاست، سازوکارهایی برای رسیدگی و ‌نظارت  بر امور مختلف جامعه تشکیل دهند. ‌دانشجویان با ساماندهی کمیته های مختلف،  مسائل متفاوت ‌اقتصادی، اجتماعی، ‌فرهنگی و سیاست های داخلی و خارجی کشور را به شکل مستمر پیگیری کنند. یکی ‌‌از مسائلی که در این مقطع زمانی، دانشجویان می توانند پیگیر آن باشند، پیگیری وعده ‌های انتخاباتی ‌رئیس جمهور محترم است».

عبدالله نوری در ادامه افزود: «باید توجه داشت ‌دولت با مشکلات فراوانی هم به ‌لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجرایی و ساختاری روبه رو ‌است. اما در این سو هم، جامعه باید مطالبات خود و ‌وعده های ریاست محترم جمهور را ‌پیگیری کند و شما دانشجویان می توانید با تشکیل کمیته هایی، یک ‌لیست از وعده ها و ‌برنامه های  انتخاباتی رئیس جمهوری و همچنین برنامه هایی که وزرا با ارائه آنها از ‌‌مجلس رأی اعتماد گرفتند را تهیه و بررسی کنید که هریک از این وعده ها و برنامه ها در ‌چه وضعیتی قرار ‌دارد و به صورت مستمر، این انتظارات را مشفقانه به دولت گوشزد ‌کنید»‌.

عبدالله نوری با تأکید بر اینکه دانشگاه باید با پویایی خود، جامعه را به سمت رشد و تعالی به حرکت دربیاورد، گفت: «شما باید پیوسته ‌سئوال کنید که تحقق ‌حقوق مردم در قانون اساسی به کجا رسید؟ وعده های انتخاباتی ‌درباره زنان و جوانان و اقلیت ها چه شد؟ چرا ‌ارتقاء مدیریتی زنان در ایران مشکل و مانع ‌دارد؟ امروزه نه تنها در کشورهای پیشرفته ای چون آلمان، بلکه در ‌کشورهای در حال توسعه یی مانند سنگاپور -البته سنگاپور کشور مدرنی است و در بسیاری از شاخص ها جزو ده کشور اول است- ‌هم، زنان دولتها را در دست گرفته اند و ما هنوز برای انتخاب یک وزیر زن، مشکل داریم. ‌‌حتی در داخل ایران هم زنان غیر ایرانی می توانند به ورزشگاهها بروند اما زنان ایرانی این ‌اجازه را ندارند! باید ‌بپرسید که علت این مسائل چیست و مطمئن باشید که پیگیری و ‌مطالبه گری تاثیر دارد».

عبدالله نوری با اشاره به مسائلی همچون فقدان تجربه در میان زنان و یا جوانان که به عنوان بهانه ای ‌برای عدم استفاده از ‌آنها مطرح می شود، تصریح کرد: « در سال ۱۳۶۰ ما دولتی با میانگین ‌سنی ۳۹ سال داشتیم و هیچ کدام هم ‌تجربه و یا سابقه وزارت نداشتند. طبیعتا ممکن ‌است اشتباهاتی هم کرده باشند، اما امروز و بعد از گذشت ‌‌۴۰ سال از انقلاب، نمی شود ‌گفت نه جوانهایی در حد وزارت تربیت شده اند و نه به آنها اجازه ی تجربه کردن می ‌دهیم و با ‌همین دلایل، زنان را هم از ورود به عرصه های مدیریتی منع کنیم»‌.

عبدالله نوری با اشاره به مخالفت برخی افراد و گروهها با به کارگیری زنان و اقلیتها در رده‌های ‌بالای مدیریتی کشور ‌گفت: «طبیعتا بسیاری از کسانی که به آقای روحانی رای نداده اند ‌با این وعده ها مخالف بوده اند و اگر امروز ‌هم مخالف باشند عجیب نیست، اما نمی شود ‌جوانان و زنان و اقلیتها که به دلیل همین وعده ها به آقای ‌روحانی  رای داده اند را به ‌خاطر تأمین نظر مخالفان، کنار گذارد»‌.

عبدالله نوری با بیان اینکه دانشجویان مشابه همین کمیته ها را می توانند برای مطالبه ‌گری از منتخبان ‌شوراهای شهر و نمایندگان مجلس تشکیل دهند، تصریح کرد: «این یک ‌وظیفه ملی است و در آن مسائل ‌شخصی مطرح نیست و نباید باشد. باید به روشنی اعلام شود که ‌ملت، بنا بر تعهداتی که شما داده اید به شما رای داده اند ‌و ما پیگیر آن تعهدات هستیم. این ‌مطالبه گری موثر است و چنانچه مطالبات و تعهدات گوشزد نشود، دولت ‌و منتخبان مردم در مجلس و شوراها، ممکن است ‌تحت تأثیر صدای بلند مخالفان قرار گیرند و چه بسا دچار وادادگی هم بشوند»‌.

عبدالله نوری همچنین با بیان اینکه قانون اساسی ما نکات مثبت بسیار زیادی دارد که دانشجویان ‌می توانند کمیته ای ‌را هم برای پیگیری اجرای این اصول قانون اساسی ایجاد کنند، ‌افزود: «در شرایط امروز که مفاسد اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی به گونه ی نگران کننده ای افزایش و گسترش یافته است، دانشجویان می توانند با مطرح کردن این مسائل و پیگیری ‌آنها به ‌بهبود وضعیت اجتماعی و اخلاقی جامعه کمک کنند. وضعیت جامعه ما از نظر اخلاقی باید ‌بررسی ‌شود و ببینیم دروغ، دو رویی و نفاق ما را به کجا رسانده است. در کشور آمریکا ‌که الگوی جامعه اسلامی ما ‌نیست، شاهد بودیم که رییس جمهور نه به دلیل ارتباط با ‌یک خانم، بلکه به دلیل دروغ گفتن، استیضاح شد.

 

وی در همین زمینه افزود: امروز ببینیم در ایران  که در ‌دین مان، دروغ گناه کبیره است، از این نظر، جامعه و خصوصا در میان حاکمان  چه ‌وضعیتی وجود دارد؟ در این شرایط، شما دانشجویان می توانید یک جریان موثر در جهت رشد فضائل ‌اخلاقی در ‌جامعه به راه بیاندازید و جامعه را هم به حرکت درآورید و در این راه، امروز فضای ‌مجازی هم می تواند بسیار ‌موثر و مفید باشد»‌.

عبدالله نوری با اشاره به آرمانهای انقلاب تصریح کرد: «قطعا همه کسانی که در ‌راه پیروزی انقلاب و ‌حفظ و بقای آن سختی کشیدند و هزینه های فراوان دادند، هدفشان ‌رسیدن کشور به وضعی بهتر و مطلوب ‌تر بود. اما اگر به هر دلیل، امروز به آن نقطه ‌مطلوبی که انتظار داشتیم نرسیده ایم، قطعا شما دانشجویان ‌می توانید با احساس ‌مسئولیت خود و با آسیب شناسی گذشته و نگاه عالمانه به آینده، تلاش کنید شرایط ‌‌جامعه برای رشد فضائل اخلاقی مساعد شود»‌.

در بخش دیگری از این دیدار، عبدالله نوری در پاسخ به ‌سئوالی درباره موضوع حصر و اهمیت رفع آن، گفت: «ما امیدواریم ‌حصر این عزیزان که از چهره های دلسوز و محبوب ‌انقلاب، امام و اکثریت مردم بوده و ‌هستند هرچه زودتر برداشته شود. البته شنیده ها حاکی است، ‌تلاش هایی در حال ‌انجام است که حصر حتی به صورت تدریجی برداشته شود و امیدواریم رفع کامل حصر هر ‌چه ‌زودتر محقق گردد. با توجه به شرایط پیچیده در منطقه و تهدیداتی که به اشکال ‌گوناگون نسبت به کشور عزیزمان وجود دارد، وحدت و همبستگی همه ی نیروهای ‌سیاسی حول محور منافع ملی  و قانون اساسی، بزرگترین قدرت بازدارنده در مقابل ‌تهدیدات است و قطعا رفع حصر و محدودیت ها از جناب آقای کروبی، جناب آقای موسوی‌، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای خاتمی موجب تقویت وحدت ملی خواهد بود‌».

عبدالله نوری همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره ی نسبت جمهوریت و اسلامیت نظام در ‌شرایط فعلی، گفت: ‌‌«مبنای انقلاب ما، هم اسلام بوده است و هم تأمین آزادی های مردم. اما ‌هرچه جلوتر آمدیم، جریانهایی سعی ‌کردند بین این دو، تقابل ایجاد کنند و امروز هم ‌همان جریان ها به گونه یی عمل می کنند که گویی هرچه بخواهیم ‌اسلامی تر شویم، باید ‌آزادی های مردم محدودتر شود».

عبدالله نوری در ادامه افزود: «آنچه از پیش از انقلاب و پس از آن مکرر از سوی حضرت امام مطرح ‌می شد، تأکید بر ‌مشروعیت بخشی به حکومت از طریق رأی مردم بود. البته ما در ‌شرایطی نیستیم که بتوانیم دایره ‌ی مقامهای انتصابی را کاهش دهیم و در این شرایط به ‌نظر می‌رسد اینکه بخش‌های انتخابی و خود ‌انتخابات‌ها آزادتر و رقابتی تر شوند، باید مورد ‌تأکید قرار گیرد و بابت جریانی که می خواهد این بخش ها را محدود و ‌جمهوریت را ‌تضعیف کند، باید نگران بود»‌.

عبدالله نوری در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره اینکه آیا شرکت ‌در هر انتخاباتی، ‌رأی به تأیید همه ی شرایط موجود و کلیت نظام مستقر تلقی می‌شود یا ‌خیر، گفت: «اینگونه نیست. نه در ایران و ‌نه در هیچ جای دنیا، بیان چنین چیزی درست ‌نیست، زیرا شرکت در هر انتخاباتی فقط مشارکت در همان ‌انتخابات، با هدفی است که ‌آن انتخابات برایش برگزار شده و معنای دیگری ندارد. ممکن ‌است شما از مجموعه ی شرایط و عملکرد ‌سیستم مستقر رضایت نداشته باشید و یا با بسیاری از ‌مسائل مخالف باشید؛ اما در یک مقطع، درباره یک موضوع، ‌بین چند گزینه ای که معرفی ‌شده است، به شما حق انتخاب می دهند. در این شرایط اگر رفتید و یکی از آن ‌گزینه ها را ‌انتخاب کردید، معنایش تأیید همه شرایط و وضعیت نیست. شرکت در هر انتخاباتی مانند انتخابات ‌مجلس، ریاست جمهوری و...، صرفا مشارکت در همان ‌انتخابات است و معنای دیگری را ‌نمی توان به آن نسبت داد. درباره اصل و نوع هر نظامی هم، چنانچه لازم باشد، باید مشخصا در همان مورد، انتخابات و همه پرسی برگزار کرد»‌.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.