کاری که باید علمای ما از اول می کردند این بود که ناخالصی های درون اسلام را از خالصی ها جدا می کردند زیرا آنچه که از آموزه های خالص دین اسلام وجود دارد هیچکدام خشونت زا نیستند

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام محسن رهامی در حسینیه چهارده معصوم تهران سخنرانی می کرد درباره رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام گفت: پیامبر کرم طی 23 سال تلاش شبانه روزی  به کمک یاران خود توانستند فرهنگ جدیدی را بر شبه جریزه عربستان حاکم کنند. میراث بزرگ ایشان در هنگام وفات آموزه هایی بود که در عرض 23 سال تلاش ارائه کرده بودند. منطقه عربستان در زمان پیامبر اسلام(ص) نسبت به سایر نقاط دنیا مانند ایران، یونان و مصر از تمدن چندانی برخوردار نبود و تمدن ایرانی و یونانی به لحاظ گسترش تمدن، آثاربرجای مانده و کتاب های منتشر شده بسیار جلوتر از عربستان بوده است. لذا پیامبر اکرم در دوره بسیار تاریکی از تاریخ عربستان مبعوث شدند چنانکه می بینیم خداوند متعال بهترین معلم خود را برای محروم ترین و عقب مانده ترین بندگان خود فرستاده است بالاترین پیامبران و اعظم آنها در نقطه تاریکی از دنیا ظهور کرد زیرا اگر ما بعضی از آداب و رسوم آنزمان عربستان را با ایران مقایسه کنیم متوجه دورافتادگی مردم عربستان از تمدن، توسعه و پیشرفت و همچنین فرهنگ انسانی می شویم. برای نمونه برخوردی که با زنان و دختران در عربستان می شد و قرآن نیز به برخی از آن رفتارها در دوره جاهلیت اشاره کرده است. اینکه این برخوردها در چه سطحی اتفاق می افتاده است اهمیت چندانی ندارد و مهم این است که اصل موضوع وجود داشته است.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در ادامه گفت: در آن زمان ما در ایران شواهدتاریخی نداریم که گفته شود ایرانیان دختران خود را زنده به گور می کردند برعکس در ایران و آسیای شرقی، به علت حاکمیت «میترائیسم» زنان از جایگاه بالاتری برخوردار بودند این نشان می دهد که مردم عربستان تا پیش از ظهور پیامبر اکرم در چه دوران تاریکی از جاهلیت به سر می بردند. حتی مسلمانان مبدا تاریخ اسلام را به جای تولد پیامبر، هجرت ایشان قرار دادند. و بعثت ایشان را نیز مبدا تاریخ نگرفتند زیرا هجرت در بررسی تاریخ اسلام، نطقه عطف بزرگی به حساب می آید که پیامبراکرم (س) توانستند به برکت یاران خود اولین شهر را به عنوان مدینه فاضله و مبتنی بر آموزه های دینی تاسیس کنند هجرت در واقع عبور از فرهنگ ها و سنت های منحط جاهلی به دارالسلام بود. هجرت از عصبیت ها، قومیت پرستی و حاکمیت خانواده های مردسالار به دنیایی انجام شد که همه در آن مسلمان و دارای حقوقی برابر هستند همچنین همه در آن شهروند محسوب شده و به تعبیر پیامبر عظیم الشان اسلام همگان مانند دندانه های یک شانه با هم مساوی هستند.

وی یادآور شد: این هجرت را مسلمانان مبداأ تاریخ خود قرار دادند؛ پیامبر طی بیست و سه سال تلاش کرد تا بسیاری از عناصر جاهلیت عرب را اصلاح و بازسازی کند و آموزه های نیک انبیاهای پیشین را احیا کند. لذا اصول آموزه های پیامبر (ص) با اصول آموزه های انبیاء پیشین هیچ فرقی نمی کند زیرا هیچ انبیایی را نمی بینید که اصول آموزه هایش با سایر انبیاء متفاوت باشد.

وی در ادامه گفت: در تمامی ادیان دروغ، نفاق،غیبت، تحقیر انسانها و کشتن مردم و بردن مال آنها حرام است. از این رو، اصول تمامی انبیاء یکسان است. فرهنگ جاهلی بعد از رحلت پیامبر شروع به بازسازی خود کرد آن فرهنگی که عقب نشینی کرده بود از بین نرفت بلکه همانند ماری که در اثر سرما افسرده می شود از نفس افتاده بود. انفاس احیاگر و قدسی رسول اکرم(ص) از مدینه و مکه به کل دنیای عربستان وزیدند و بعد از رحلت ایشان این انفاس به کشورهای دیگر نیز ادامه پیدا کرد. و سال به سال توسعه پیدا کردند اما در مسیر این نسیم قدسی که موجب حیات بشری شد غبارهایی وارد شد که این غبارها همان فرهنگ های جاهلی عربی بودند فرهنگ های کسانی که بانی تفسیر قرآن بودند یا سربازانی که پرچم این دین را برافراشته بودند همچنین خلفایی که دین را تبلیغ می کردند و بر این موج دین خواهی و توحید طلبی سوار شده بودند

حجت الاسلام و المسلمین رهامی گفت: امروز دین مبین اسلام که دین رحمت و برادری است دینی که باید جز رحمت و عطوفت از آن بیرون نیاید و دینی که آمده بود همه را برادر کند و جایگاه آنان را ارتقا دهد به علت فرهنگ های جاهلی که همراه آن حرکت کرده، وسیله قتل مسلمانان شده است و قرآن مجید توسط مسلمانان به وسیله ای برای قتل آنان و نه کفار شده است. چرا این گونه شده است؟ چرا امروز منطقه خاورمیانه یکی از پرخشونت ترین و ناامن ترین مناطق دنیا شده است؟ در  دین اسلام جا برای هیچکس تنگ نیست و همه می توانند با هم برادر باشند. این دین که همه را دعوت به توحید و برادری می کرد چرا به اینجا رسیده است؟ چرا مسلمان یمن و لیبی برای آنکه از دست رهبران دنیای اسلام فرار کنند حاضرند خود را به دریای خروشان مدیترانه بسپارند و سوار قایق هایی کوچک شوند در حالی که می دانند این امکان که هرگز به خشکی نرسند زیاد است. 

وی در پایان با بیان اینکه «ما مسلمانان با آموزه های پیامبر اسلام چه کردیم» گفت: چرا در دنیای اسلام به اینجا رسیدیم که مسلمانان حاضرند برای رسیدن به دنیای مسیحیت و اروپا جان خود را در دریاهای متلاطم به خطر اندازند؟ چرا امروز آوارگان ناشی از جنگ در سوریه و لیبی به بیت الله الحرام یا مزار رسول الله که مکانی امن به حساب می آیند پناه نمی برند؟ چرا به اروپا و آلمان فرار می کنند؟ کاری که باید علمای ما از اول می کردند این بود که ناخالصی های درون اسلام را از خالصی ها جدا می کردند زیرا آنچه که از آموزه های خالص دین اسلام وجود دارد هیچکدام خشونت زا نیستند قرآن به عنوان کتاب آسمانی اسلام خشونت زا نیست. خشونت برای جاهلیت است که در این مقطع بازگشته و بر موج سوار شده است علما باید بنشینند و این درد را درمان کنند اما از آنجا که با این کار دکان اختلاف افکنان  میان مذاهب و دین فروشان تعطیل می شود مانع هایی بر سر این مسیر وجود دارد. متاسفانه از زمانی که دین وسیله ارتزاق و سوار شدن برگردن مردم و وسیله حکومت و کسب درآمد شده است باب تسویه و راستگویی در دین بسته شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.