گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیل حق شناس از عملکرد روحانی: چرخش به راست از لحاظ تاکتیکی آری، از لحاظ راهبردی خیر/ فکر نمی کنم روحانی باید پاسخگوی اطلاح طلبان باشد

آقای روحانی یک چهره واقع گرا در عرصه سیاست است و مهمترین واقعیت عرصه سیاست قدرت است. علی القاعده ایشان بر اساس شناخت دقیقی که از این حوزه دارد در همان چهارچوب عمل می کند.

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که از منظر راهبردی چرخشی در روحانی ایجاد نشده اما از لحاظ تاکتیکی وی تفاوت فاحشی داشته است گفت: اصلاح طلبان هم اگر نقدی دارند این موضوع به خودشان بازمی گردد؛ من فکر نمی کنم آقای روحانی باید در این رابطه پاسخگو باشد.

محمد جواد حق شناس در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در خصوص انتقادها از عملکرد حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری و صحبت هایی که در مورد چرخش به راست وی می شود، گفت: اگر بخواهیم از منظر راهبردی نگاه کنیم من چرخشی در آقای روحانی نمی بینم، آقای روحانی امروز، همان روحانی 3 سال، 10 سال و همان روحانی 30 سال پیش است. ایشان در خلال این 4 دهه یک مسیر مشخصی را طی کرده است و در حال حاضر هم در ادامه آن مسیر در حال حرکت است.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم از منظر تاکتیکی به موضوع نگاه کنیم کاملاً با این حرف موافقم، آقای روحانی دولت دوازدهم با روحانی دولت یازدهم به تفاوت فاحشی دارد و این قابل پیش بینی بود. دوستانی که این انتظار را نداشتند باید به تحلیل و قدرت شناخت خودشان شک کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد تاثیر سیاست خارجی بر این روند اظهار کرد: به نظر من برنامه ها و رویکرد آقای روحانی بیشتر متأثر از سیاست داخلی است و به مباحث سیاست خارجی مرتبط نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فکر می کنید این روند طبیعی بود، گفت: آقای روحانی یک چهره واقع گرا در عرصه سیاست است و مهمترین واقعیت عرصه سیاست قدرت است. علی القاعده ایشان بر اساس شناخت دقیقی که از این حوزه دارد در همان چهارچوب عمل می کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که هر عمل و روش سیاسی هزینه و فایده خودش را دارد، تاکید کرد: ایشان در یک زمانی احساس کرد به رای اصلاح طلبان نیاز دارد و بر اساس روندی که خوشایند جریان اصلاح طلبی بود سخن گفت و رأی آن ها را جمع کرد. اما امروز فکر می کند در این جایگاهی که هست باید موفق باشد و خود را در معرض چالش های کمتری قرار دهد. بنابراین تصور این است که در این مرحله همراه بودن با حوزه های قدرت این نیازها را برآورده خواهد کرد.

وی افزود: روحانی اینگونه می اندیشد که دیگر در پایان این دوره در معرض رأی مردم قرار نخواهد گرفت تا نگران آن باشد. مساله مهم  در این مرحله برای روحانی تضمین توفیقات خودش است و برای این امر با زبان قدرت که زبان روشنی است مفاهمه می کند.

این استاد علوم سیاسی در مورد برخی نقد های جریان اصلاح طلبی به عملکرد چند ماهه اخیر روحانی نیز گفت: اصلاح طلبان هم اگر نقدی دارند این موضوع به خودشان بازمی گردد. من فکر نمی کنم آقای روحانی باید پاسخگو باشد. قطعاً شورای سیاست گذاری یا مجموعه تصمیم گیرنده اصلاح طلبان در مقطع قبل از انتخابات می توانستند بهتر عمل کنند. این مورد را در همان زمان در دو یا سه جلسه خیلی صریح بیان کردم اما متاسفانه من تنها بودم و از 38 نفر عضوی که در شورای سیاست گذاری بود 36 نفر با نظر من همراه نبودند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان در انتخابات بعدی با جریان اعتدالی ائتلاف می کنند، اظهار کرد: من همراهی جریان اصلاح طلب با آقای روحانی را ائتلاف نمی دانم بلکه این جریان از آقای روحانی حمایت کرد. ائتلاف زمانی است که شما به اِزای چیزی که می دهید چیزی هم بگیرید اما این اتفاق نیفتاد. قطعاً  در انتخابات بعدی نوبت آقای روحانی است که دینش را به جریان اصلاح طلبی ادا کند اما  فکر نمی کنم ایشان آمادگی چنین چیزی را داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: این توپ در انتخابات آینده در زمین آقای روحانی است. جریان اصلاح طلب که علی القاعده کاندیدای خودش را دارد و بهترین وضعیت این است که از حمایت حداکثری برخوردار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.