اشغال سفارت آمریکا یک اقدام دانشجویی در مقابل پذیرش شاه در آمریکا بود و دانشجویان گفتند که ما می خواهیم توهین آنها را جبران کنیم. البته چیزی از 28 مرداد در ذهن ما بود. پذیرش شاه در آمریکا نیاز به واکنش داشت؛ چون احساس کردیم توطئه است. اما به طول کشیدن اشغال سفارت آمریکا چهره انقلاب را منکوب کرد؛ در صورتی که آن زمان تمام کشور حمایت کردند و اشغال سفارت آمریکا طبیعی ترین واکنش به توهین صورت گرفته بود.

بازخوانی تسخیر لانه جاسوسی با حضور ابراهیم اصغرزاده و محمد هاشمی در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، ابراهیم اصغرزاده در این نشست با تأکید بر اینکه «ما متهمیم» گفت: اگر قرار است سخنگوی انقلاب حسین شریعتمداری و محمود احمدی نژاد باشند ما انقلابی نیستیم. آقای رئیس جمهور شما با شعار تعامل با دنیا به ریاست جمهوری رسیدید. آن گونه باید از انقلاب دفاع کنیم که جامعه بپذیرد؛ نه اینکه جامعه دچار دو دستگی شود.

این عضو دانشجویان پیرو خط امام افزود: قرار بود تیتر روزنامه کیهان این باشد که موشک می تواند دبی را بزند؟ و وقتی همه می گویند اشتباه است دوباره آن را تکرار کند؟ جواب نمی دهند اگر برجام نبود چه بلایی بر سر ما می آمد. چه کسی باید جواب این انقلابی گری ما را بدهد؟ شما حق ندارید به نمایندگی از ملت ایران حرف بزنید.

وی اظهار کرد: یک مشت آدم احمق به سفارت عربستان حمله می کنند و می گویند می خواهند ادامه دهنده راه دانشجویان پیرو خط امام باشند. در آن شرایط تمام کشور موافق این امر بودند. شما با نگاه ایدئولوژیک آمریکاستیز می خواهید از انقلاب دفاع کنید؟ در شرایط سخت انقلاب با سفارت آمریکا این کار را کردیم؛ آیا قرار است هنوز هم هر اتفاقی افتاد گردن آن بیاندازیم؟

اصغرزاده تأکید کرد: خاتمی از گفت و گوی تمدن ها گفت و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا گفتند می پذیریم  28 مرداد اشتباه کردیم. ابتدای انقلاب تصور ما از آمریکا جنگ سرد بود و الآن می فهمیم این کشور سرشار از تناقض است.

وی با تاکید بر عدم دخالت نظامیان در سیاست گفت: آقای روحانی، شما باید از دیپلماسی دفاع کنید. ما توسط نسل جوان متهمیم که سر آنها کلاه گذاشتیم. یک زرتشتی نمی تواند عضو شورای شهر شود. از قاجاریه هم عقب تر رفته ایم. چه کسی باید جواب جوانان را بدهد؟ ما متهمیم و باید برای دفاع از انقلاب تاریخ را بازخوانی کنیم. اما اگر به سبک کاسبان انقلاب باشد جوانان شیفته غرب می شوند. این به معنای شیزوفرنی ملی است. ما باید با افتخار بگوییم حتی یک شیعه تروریست نبوده است. چرا نباید بگوییم بزرگترین انقلاب مردمی قرن بیستم بدون خشونت شکل گرفته است؟

محمد هاشمی نیز در این نشست گفت: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را یا باید محاکمه کنید و یا دفاع از آنان را به عهده دیگران نسپارید. راجع به تسخیر سفارت آمریکا در 38 سال بالغ بر 40 فیلم و مستند در دنیا ساخته شده ولی در ایران هیچ چیزی ساخته نشده و دائما هم صحبت از این است که پشیمان شده اند. اجازه دهید خود دانشجویان از خود دفاع کنند. در سال 85 من و دکتر ابتکار نامه ای به مقامات ارشد نظام نوشتیم که اجازه دهید اثر مستندی با همکاری وزارت ارشاد و صدا و سیما ساخته شود که اصیل باشد. بالغ بر یازده سال گذشته ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: علی الظاهر میثاق نانوشته ای وجود دارد که افراد اصیل مربوط به این واقعه نباید از خود دفاع کنند.

این دانشجوی پیرو خط امام افزود: اگر قانون اساسی آمریکا را بخوانید و ندانید که این قانون آمریکا است شیفته آن می شوید؛ چون محتوای آن دقیقا چیزی است که مصلحین جهان از آن یاد می کنند. شعارهای ابتدای هر انقلاب بر مبنای کرامت و تساوی حقوق است. ما درگیر جدال عظمت و کرامت هستیم. کسانی که امروز از انقلاب دفاع می کنند اصول مصرح آن را رعایت نمی کنند. امروز با این پدیده مواجهیم که باید همه کرامت ها را پای عظمت قربانی کنیم.

اصغرزاده در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد پشیمانی دانشجویان پیرو خط امام گفت: راجع به حوادث تاریخی نمی شود اینطور ورود کرد. از روی نتایج یک حادثه نمی شود در مورد آن اظهار نظر کرد. هر دانشجویی را که در آن فضا بگذارید همان کار را می کند. به خصوص بعد از روی کار آمدن نیکسون در همه جای دنیا فضای ضد آمریکایی مسلط بود. اگر آن دانشجوها این کار را نکرده بودند گروه دیگری این کار را می کردند.

وی تأکید کرد: اشغال سفارت آمریکا یک اقدام دانشجویی در مقابل پذیرش شاه در آمریکا بود و دانشجویان گفتند که ما می خواهیم توهین آنها را جبران کنیم. البته چیزی از  28 مرداد در ذهن ما بود. پذیرش شاه در آمریکا نیاز به واکنش داشت؛ چون احساس کردیم توطئه است. اما به طول کشیدن اشغال سفارت آمریکا چهره انقلاب را منکوب کرد؛ در صورتی که آن زمان تمام کشور حمایت کردند و اشغال سفارت آمریکا طبیعی ترین واکنش به توهین صورت گرفته بود.

این دانشجوی پیرو خط امام با تأکید بر اینکه باید بر اساس منافع با کل دنیا گفت و گو کنیم، ادامه داد: من نمی گویم اشغال سفارت آمریکا را بازخوانی نکنید؛ ولی نباید در گذشته ماند. بازخوانی باید بر اساس فکت های تاریخی و اسناد باشد و اگر این نباشد دچار توهم توطئه می شویم. توهم توطئه جلوی نگاه کارشناسی ما را می گیرد. ایران معدن تکثر است که در شرایطی رو به روی استکبار ایستادند و به رهبری امام به پیروزی رسیدند.

هاشمی در پاسخ به سؤالی در مورد احساسی شدن تسخیر لانه جاسوسی گفت: احساسی نبود و کاملا عاقلانه بود و محاسبه صورت گرفته بود. اینکه به مجامع بین المللی شکایت کنیم در فضای انقلابی محلی از اعراب ندارد. من ماجرای 13 آبان را جدای از انقلاب نمی دانم. انقلاب مادامی که نهادهای قدرت خود را به صورت قانونی شکل ندهد پیروز نمی شود. مملکت در آن زمان قانون اساسی، رئیس جمهور و مجلس نداشت. در چنین شرایطی فقط می توان یک کار اعتراضی انجام داد. تنها اقدامی که می توانست منجر به این شود که بلندگویی در دست دانشجویان قرار گیرد، برای اینکه با دنیا حرف بزنند، همین کار بود.

اصغرزاده در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه حمله کنندگان به سفارت عربستان را احمق می داند، گفت: من آنها را احمق نمی دانم؛ ملت ایران کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند را احمق می دانند. مسئولین هر کشور باید دنبال منافع خود باشند. چرا کودتای 28 مرداد ارزان ترین کودتای تاریخ بود؟ به خاطر خیانت عده ای به دولت ملی بود.

وی تأکید کرد: اگر تمام کشور را موشک کنید شبیه کره شمالی می شوید. باید بازدارندگی سیاسی و دیپلماتیک داشته باشیم. اما متأسفم که با خودمان هم اهل مذاکره نیستیم و به رئیس مجلس مُهر و به وزیر امور خارجه لنگه کفش پرتاب می کنیم. با علی مطهری چه کردیم؟ چه زمانی می خواهیم توقف کنیم؟ اگر این طور باشد باید در کشور را ببندیم.

این دانشجوی پیرو خط امام افزود: حکومت و دولت باید به نمایندگی از مردم منافع ملی را دنبال کنند. اصلاح طلبان مؤید این هستند که نیروهای نظامی قوی باشند ولی مؤید این نیستند که خط مقدم باشند؛ مملکت مکانیزمی دارد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال جاری اظهار کرد: حسن روحانی رئیس جمهور مطالبات مردم شد و تمام 24 میلیونی که به او رأی دادند می دانند چه کار کردند. پیام سال 96 این بود که برای ادامه تعامل با دنیا انتخاب می کنیم. خاتمی زیرکانه از برج های دوقلو اظهار تأسف کرد. اقدامات اصلاح طلبان باعث شد حمله به ایران شکل نگیرد.

اصغرزاده تأکید کرد: قدرت در مقابل دخالت های خارجی مشارکت مردم، صندوق رأی و مهمتر از همه سرمایه اجتماعی است. اجازه دهیم حسن روحانی باب گفت و گوی با دنیا را باز کند. گفت و گوی با دنیا منافع ملی ما را از بین نمی برد.

هاشمی نیز در پایان گفت: در برجام به نقطه ایده آلی رسیدیم که توانستیم کاری کنیم بین همپیمانان آمریکا اختلاف بیفتد و این بزرگترین امتیازی بود که شکل گرفت. نسل جوان باید این حس را احیاء کند که در توسعه فضیلت ها را از دست ندهیم؛ اگر فضیلت ها را از دست دهیم انقلاب رو به فرسایش خواهد گذاشت.

در این جلسه پیام تصویری آیت الله موسوی خوئینی ها نیز پخش شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.