مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) با حضور علما، استادان، شخصیت های علمی و سیاسی دو کشور ایران و عراق و با حضور پرشور زائرین عصر روز جمعه ۲۸ مهرماه در مرقد مطهر صافی صفا در نجف اشرف برگزار شد.

مراسم چهلمین سالگرد عروج آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) با حضور جمع کثیری از طلاب و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و سخنرانی آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف و حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور، عصر امروز - جمعه 28 مهر - در جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران از نجف، محمدحسین مقیمی، استاندار تهران، حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، آیت الله حسینی حائری از علمای نجف، حجت الاسلام والمسلمین یدالله حاجی علی اکبری نماینده ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نجف اشرف،  حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا و ساداتی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف، مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و شرکت خدماتی و زیارتی شمسا در این جلسه حضور داشتند.
همچنین در این مراسم از ۲۸ اثر آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی رونمایی شد.

متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور، حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قبانچی و آیت الله سید مجتبی حسینی در ادامه می آید:

 

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی‌پور مسئول دفتر حضرت امام خمینی(س) در نجف اشرف گفت: آقا مصطفی خمینی نقش کلیدی در نهضت امام خمینی (س) داشت و رژیم پهلوی با علم به همین واقعیت دست به حذف او زد.

مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(س) در نجف اشرف

علی اکبر محتشمی پور جمعه شب در همایش بزرگداشت شهید مصطفی خمینی در نجف اشرف افزود: ایشان هم شخصیت بسیار بزرگ در اسلام و حوزه های علمیه بود و هم دوست و دشمن او را محرک و موتور انقلاب می دانست.
محتشمی پور گفت: آقا مصطفی خمینی در هر شرایطی که رژیم پهلوی امام خمینی(س) را دستگیر می کرد و از مردم می گرفت، حاضر بود و مثل یک رهبر تمام عیار، نهضت را پیش می برد؛ پس از 15 خرداد که امام دستگیر شد، این حاج آقا مصطفی بود که رهبری جامعه را بعد از امام خمینی (س) بر عهده داشت.
وی اظهار داشت: در 15خرداد وقتی خبر دستگیری امام خمینی(س) منتشر شد و مردم قم قیام کردند، آقا مصطفی در صف اول بود و این امر نشانه جرات و شجاعت بالای ایشان بود.
مسئول دفتر امام خمینی در نجف اشرف اضافه کرد: در جریان کاپیتولاسیون و دستگیری و تبعید امام به ترکیه مردم قم متحیر مانده بودند که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما مشاهده کردند که آقا مصطفی از منزل خارج شد و به دیدار علما رفت و این درحالی بود که حکومت نظامی سراسر قم را فراگرفته بود.
محتشمی پور ادامه داد: ایشان مانند یک رهبر تمام عیار وارد منزل یکی از مراجع یعنی آیت الله نجفی مرعشی شد و برای چاره جویی و برای نجات جان امام، مراجع را به حرکت درآورد، اینجا بود که رژیم شاه احساس کرد او هم مثل امام خمینی(س) است واگر آزاد باشد همانند خود امام، حتما ملت ایران، روحانیت و حوزه های علمیه را بسیج خواهد کرد، بنابراین او را هم دستگیر کردند و به زندان قزل قلعه انداختند.
وی گفت: رژیم پهلوی بعد از دو ماه و به شرط آنکه آقا مصطفی به ترکیه تبعید شود و به خدمت امام برود، او را آزاد کرد، اما وی به توصیه علما به ترکیه نرفت و دوباره دستگیر و به ترکیه تعبید شد. او در کنار پدر، مراد و استاد خود از ایشان بهره های فراوان علمی برد.
وقتی امام خمینی (س) به نجف تبعید شدند، آقا مصطفی در نجف نیز درخشش فوق العاده ای داشت و در تمام جلسات علمی حوزه شرکت می کرد و در جلسات درس مراجع بزرگ مانند آیت الله حکیم و آیت الله خویی و دیگران حضور می یافت، ولی درس اصلی ایشان در رشته فقه درس امام بود و تا وقتی زنده بود در درس امام شرکت می کرد هر چند خود نیز درس خارج اصول فقه را در نجف شروع کرده بود که بسیاری از فضلا در درس او شرکت و از وجود ایشان استفاده می کردند.
وی افزود: با توجه به جایگاه علمی و تفکر انقلابی آقا مصطفی خمینی، ساواک از وجود وی احساس خطر کرد، و تصمیم گرفت او را ترور کند و این تصمیم به منزله یک تیر و دو نشان بود، یعنی اول امام را ساکت کند، چون فکر می کرد محرک امام، آقا مصطفی است و از شجاعت و نفوذ آقا مصطفی خبر داشت و تصور می کرد امام در مبارزه تحت تاثیر فرزند خود قرار دارد.
محتشمی پور گفت: از سوی دیگر رژیم می دید امام فردی مسن است و شاید چند صباحی بیشتر در قید حیات نباشد، اما وجود آقا مصطفی برای آینده خطر خواهد داشت و این واقعیت را قبل از این که امام - بعد از شهادت آقا مصطفی - بیان کند که او امید آینده اسلام بود، خود رژیم فهمیده بود و به همین دلیل اقدام به ترور وی کرد و آقا مصطفی در حادثه ای بسیار مشکوک و مرموز در روز اول دیماه 1356 دارفانی را وداع گفت.
حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور در این مراسم گفت: مرحوم مصطفی خمینی به مدت۱۳سال مراتب حیات انقلابی و علمی‌خود را در نجف اشرف گذراند، شاگردان متعددی را تربیت کرد، در علوم مختلف تدریس داشت‌، یک دوره کامل خارج علم اصول تدریس و سوره بقره را تفسیر کرد که در پنج جلد چاپ شده است و همچنین ابواب مختلف فقه را در تعطیلات تابستانی یا تعطیلات فصلی و هفتگی تدریس می‌کرد و در علوم دیگر هم صاحب تألیفات ارزنده فلسفه و عرفان بودند.
وی افزود: ایشان در این زمینه‌ها تخصص خوبی داشتند و حدود۳۰جلد کتاب از ایشان به یادگار مانده است که در حوزه علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور خاطر نشان کرد: حاج آقا مصطفی خمینی زمانی که در قم تحصیل و تدریس می کرد، تألیفات فراوانی در زمینه‌های مختلف فقه، اصول، تفسیر و فلسفه داشتند اما متأسفانه در حمله‌ای که ساواک در سال۱۳۴۳در رابطه با کاپیتولاسیون به منزل امام (س) و حاج آقا مصطفی خمینی داشتند که به ترکیه تبعید شدند، تمام تألیفات امام و حاج آقا مصطفی خمینی توسط ساواک به سرقت رفت.
وی درباره شخصیت حاج آقا مصطفی اظهارنظر کرد: حاج آقا مصطفی خمینی شخصیت برجسته‌ای بود که غیر از مراتب علمی ‌دارای ویژگی‌های ارزشمندی بود و هوش سیاسی بالایی داشت. شجاعتی که او داشت در حوزه‌های علمیه کم نظیر بود. بعد از امام شخصیتی بود که جز از خدا از هیچ کس هراسی نداشت و به استقبال سختی‌ها می‌رفت. برای نجات مردم مبارزه می‌کرد تا ستمگر را از بین ببرد و حکومت حق و عدل امام علی(ع) جایگزین آن شود.


 امام جمعه نجف اشرف شهادت مصطفی خمینی را علت قیام ملت ایران، سرنگونی شاه وپیروزی اسلام و جمهوری اسلامی در ایران دانست وافزود: در مجالس ختم وی در قم، تبریز و شیراز ودیگر شهرها برای اولین بار فریاد مرگ بر شاه شنیده شد. آن زمان واقعا تعجب اور بود که چگونه ممکن است در مسجد اعظم قم، فریاد مرگ بر شاه سرداده شود.

مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(س) در نجف اشرف

آیت الله سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف جمعه شب(28 مهر 96) طی سخنانی به زبان فارسی در همایش بزرگداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی در این شهر گفت: به برکت جمهوری اسلامی، دو ملت ایران و عراق در مراسم زیارت اربعین حسینی(ع) در کنار یکدیگر حضور دارند؛ اربعین آن ها را یکپارچه کرد و محبت امام حسین (ع) را در زمین و آسمان ایران و عراق پراکند، آیا این لطف و محبت الهی نیست؟ خداوند را بخاطر این لطف شاکریم و سپاس می گوییم.
امام جمعه نجف اشرف ادامه داد: برای ما جای درس است که ببینیم چهل سال پیش که ما در نجف بودیم چه وضعی بود و امروز چه وضعی است؛ در آن زمان نه تنها امام خمینی(س) بلکه ما (روحانیت شیعه) هم در نجف کاملا غریب بودیم، سلطه دیکتاتوری حزب بعث مثل سایه بر سر ما و زندان و اعدام در انتظارمان بود. حتی تا بغداد و کوفه رفتن دشوار بود، وما اغلب از خانه به مسجد و حرم می رفتیم وامکان تحرک بیشتری نداشتیم.
وی در این همایش که با حضور گسترده علما، نمایندگان بیوت مراجع شیعه در نجف اشرف، شخصیت ها و زائران ایرانی و عراقی جمعه شب در این اشرف برگزار شد، درباره شخصیت شهید مصطفی خمینی گفت: حاج آقا مصطفی خمینی چند ویژگی عجیب داشت. اول اینکه در جوانی به درجه اجتهاد رسید و عجیبتر و مهمتر اینکه شهادتش سبب شد که ملت ایران قیام کنند و شاه را سرنگون کنند و انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد. اولین بار در مجلس ختم ایشان فریاد مرگ بر شاه شنیده شد و ایران یکپارچه مرگ برشاه شد تا آنجایی که شاه رفت و امام آمد و اسلام پیروز شد. این منبعش از مجلس ختم آقا مصطفی بود.
وی افزود: برخی افراد هم در زندگی و هم پس از وفات مایه برکت برای جامعه و اسلام هستند و این شهید بزرگوار مثالی در این زمینه است؛ وی عالمی جلیل القدر و مجتهد که تقریرات و نوشته های ایشان در فقه نمایانگر این امر است.
آیت الله قپانچی تاکید کرد: شهادت آقا مصطفی مانند حیاتش واقعا با برکت بود، چرا که بلافاصله انقلاب ملت ایران شروع شد و گرنه امام خمینی (ره) در آن شرایط در نجف کاملا غریب بود و زیر نظر ماموران امنیتی قرار داشت. ملاقات و رفت و آمد وی حداکثر شب ها به زیارت امیرالمومنین محدود بود، وزائران در حرم یا خیابان ایشان را می دیدند وابراز ارادت می کردند.
امام جمعه نجف اشرف گفت: امام خمینی(س) در آن زمان واقعا در نجف غریب بود، اما لطف خدا، عرفان، شخصیت الهی و صبر وی باعث شد که خداوند از وفات فرزندشان فرصتی برای اسلام و انقلاب ایجاد کند که اسلام در ایران پیروز و جمهوری اسلامی برپا شود. 
امام جمعه نجف اشرف شهادت مصطفی خمینی را علت قیام ملت ایران، سرنگونی شاه وپیروزی اسلام و جمهوری اسلامی در ایران دانست وافزود: در مجالس ختم وی در قم، تبریز و شیراز ودیگر شهرها برای اولین بار فریاد مرگ بر شاه شنیده شد. آن زمان واقعا تعجب اور بود که چگونه ممکن است در مسجد اعظم قم، فریاد مرگ بر شاه سرداده شود.
وی افزود: پس از این حادثه بود که شعار مرگ بر شاه فراگیر شد و نهایتا شاه رفت و امام آمد و اسلام پیروز شد، منشاء این تحول بزرگ از نظر تاریخی، مجلس ختم مصطفی خمینی بود.
آیت الله قپانچی از ملت ایران که با صبر و فداکاری و علاقه به آیت الله العظمی آقای خامنه ای رهبر معظم انقلاب راه شهید مصطفی خمینی را ادامه دادند قدردانی کرد. 


 آیت الله «سید مجتبی حسینی» نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق گفت: شهادت آقا مصطفی خمینی موتور حرکت انقلاب اسلامی شد و این از الطاف خفیه الهی بود.

مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(س) در نجف اشرف

آیت الله حسینی نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق، جمعه شب مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) در نجف اشرف گفت: شهادت آقا مصطفی تحولی عظیم در روند نهضت حضرت امام خمینی(س) ایجاد کرد و یکسال بعد انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید.
وی اظهارداشت: سرعت این پیروزی و سیر تحولات به گونه ای بود که باعث شگفتنی همه ناظران شد که چگونه در یک سال این همه تحول و پیشرفت در نهضت بوجود آمد.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق تصریح کرد: این خون و نام شهید است که باعث تحول می شود ما این تجربه را بعدها هم در شهدای انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم داشتیم و دیدیم که خون شهدای عزیز چه برکات فراوانی داشته است. 
آیت الله حسینی گفت: در راس همه شهدا حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) قرار دارد که با خون خود و یارانش درکربلا، اسلام را برای همیشه بیمه کرد.
وی با تشریح ابعاد علمی و معنوی آیت الله مصطفی خمینی خاطرنشان کرد: این شخصیت بزرگوار گویی مورد عنایت خاص الهی بود، در جوار امام بود و مستقیم از خورشید وجود ایشان بهره می برد درعین حال خود از نظر علمی در سن 30 سالگی به اجتهاد رسید و هم مراتب علمی را بسرعت طی کرد و هم در درصف اول مبارزه و نهضت قرار داشت.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق اظهارداشت: خداوند با شهادت آقا مصطفی لطف بزرگی کرد و انقلاب اسلامی پس از یکسال به پیروزی رسید.
آیت الله حسینی تصریح کرد: آیت الله مصطفی خمینی درنجف در زمینه مبارزه با شاه و استکبار بسیار فعال بود، هم واسطه ارسال بسیاری از بیانیه های امام به ایران بود و هم درآن زمان روحانیون کشورهای دیگر مقیم عراق را به مبارزه با اسراییل و دفاع از فلسطین تشویق می کرد.
وی گفت: شهادت آقا مصطفی خمینی همانطور که خود امام هم فرمودند بدرستی یک نعمت خفیه الهی برای مردم و انقلاب بود و مخالفت با شاه در مجالس ختم ایشان کم کم علنی شد و گسترش یافت تا این که پس از یکسال انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. 

نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق در خصوص این شهید بزرگوار، گفت: ایشان فرزند ارشد امام بود و فرصت درس خواندن داشت. وی در سن ۱۶ سالگی با استعداد بسیار بالا به مدت ۶ سال دروس مقدمات و سطوح عالی را در حوزه گذراند و توانست در سن ۲۲ سالگی وارد درس خارج شده و در سن ۳۰ سالگی مجتهد شود .از الطافی که خداوند براین بزرگوار داشت این بود که توانست از محضر بزرگانی چون حضرت امام راحل و مخصوصا حضرت آیت الله بروجردی ، آیت الله خوئی ، آیت الله حکیم و ... توشه بگیرد. حاج آقا مصطفی همچون پدر بزرگوارش در تجهد و ساده زیستی بود.

منبع: ایرنا و لبیک

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.