نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد معتقد است، ایران باید از اجماعی که به ویژه از سوی کشورهای اروپایی علیه ترامپ پس از سخنرانی او درباره ایران و برجام ایجاد شده است استفاده کرده و این اجماع را حفظ کند. خرّم سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران را هم فرصتی می داند که بر اساس علائق مشترکی که وجود دارد ایران به فرانسه نزدیک شود.

 

علی خرم در گفت و گو با خبرنگار جماران، با بیان ایکه خانم کلینتون هم علیه ترامپ موضع گرفته است، گفت: خانم کلینتون گفته است کاری که ترامپ می کند دیوانگی و خطرناک است و ترامپ باید به موافقتنامه ای که جنبه بین المللی داشته و قدرت های بزرگ جهانی آن را امضا کرده اند احترام بگذارند. این سخنان خانم کلینتون در حالی است که پیش از این هم آمریکا خود را با آمدن ترامپ در کنج قرار داده بود. نه تنها در مسئله هسته ای با ایران بلکه در زمینه محیط زیست، قرارداد تجارت آزاد و مسائل دیگر. به علت مخالفت های غیر عقلانی ترامپ خود را در موضعی انزواگرایانه قرار داده بود.

خرم با تاکید بر اینکه ترامپ با سخنانی که علیه برجام داشت به موضع انزواگرایانه ای که در پیش گرفته بود، دامن زده است، گفت: همه جهان از نظر حقوقی می دانند که نباید معاهده را زیرپا گذاشت و این مسئله مورد پذیرش همگان است. اگر ترامپ این کار را انجام دهد همانطور که دیدیم موجب می شود کشورهای اروپایی تمام قدر در برابر او بایستند. علاوه بر آن روسای کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان علیه ترامپ بیانیه مشترک دادند و گفتند ما به برجام احترام می گذاریم و باید کماکان ادامه پیدا کند. حتی خانم کلینتون گفت ایران ثابت کرده است که به برجام پایبند است و وقتی که ایران پایبند است چرا باید معاهده را نقض کرد.

منافع سخنرانی ترامپ برای ایران

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد سخنرانی که ایراد شد از سوی ترامپ را دارای منافعی برای ایران دانسته و گفت: ایران باید اجماع شکل گرفته را حفظ کند و حفظ این اجماع هنر است. اگر ایران ناپرهیزی کند ممکن افرادی که پشت سر ایران ایستاده اند به سمت دیگر بروند و علیه ایران شود. مانند دوران جورج بوش و تحریم هایی که علیه ایران به تصویب رسید.

خرم موضع گیری ایران را اشتباه عنوان کرده و گفت: متاسفانه در حال حاضر در ایران هر کسی مستقلا در حال موضع گیری است و هر کس هر چه باب دلش است، می گوید. بهترین عملکرد این است که ایران به جای مواضع تبلیغاتی به سمتی برود که همانطور که رئیس جمهوری هم صحبت کرد، بگوید ما اهل منطق بوده و متعهد هستیم. وقتی کسی مانند خانم کلینتون از ایران دفاع می کند در حالی که در گذشته موضعی موافق با ایران نداشت، موقعیت بسیار چشمگیری برای ایران است. همینطور دفاعی که روسای جمهور فرانسه، انگلیس، آلمان یا اتحادیه اروپا دفاع می کند، بنابراین ایران باید ارتباط خود را با این کشورها تقویت کند.

خرم با تاکید بر لزوم جلوگیری از اقدامات تنش زای داخلی، گفت: نباید اینگونه باشد که در ایران اتفاقاتی مانند حمله به سفارت انگلیس یا اتفاقات مشابه رخ دهد. ایران در موقعیتی است که باید همراهی دیگر کشورها را حفظ کند. از سوی دیگر ایران باید به درستی به تعهدات خود عمل کند. تا به این جا ایران عملکرد خوبی داشته است و باید آن را ادامه داده و به خود تردید راه ندهد. ادامه تعهدات ایران موجب حفظ و نجات ایران خواهد بود.

فرصت سفر ماکرون به ایران را مغتنم بشماریم

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل سفر ماکرون به ایران را هم در راستای همراهی و همکاری با ایران دانسته و گفت: باید این فرصت را مغتنم بشماریم. باید از فرصت حضور آقای ماکرون کمال استفاده را داشته باشیم و ایران را به فرانسه نزدیک کنیم. تردید نداشته باشیم و از یاد نبریم که همه کشورها مانند یکدیگر نیستند. فرانسه ملاحظاتی دارد و ما هم ملاحظاتی داریم که فرانسه ندارد. آلمان و انگلیس هم همین گونه هستند. برای ایجاد دوستی در سطح بین الملل باید ملاحظات دیگران را محترم بشماریم نه اینکه بگوییم تنها آنچه ما می گویم. ممکن است کشورهای مانند انگلیس، فرانسه و آلمان ملاحظاتی داشته باشند که در صورت رعایت شدن از سوی ما به دوستی بیشتر بیانجامد. اینها کارهایی است که ما باید انجام بدهیم و ما هم باید کمی کوتاه بیایم تا بتوانیم این جبهه را مستحکم کنیم.

خرم در مقایسه حجم تجارتی که اروپا و آمریکا با یکدیگر دارند و نقشی که می تواند در موضع گیری اروپا داشته باشد، گفت: اینگونه نیست که ما تصور کنیم همه چیز از نگاه تجارت است. این نگاه اشتباه است. هرچند این نگاه هم که تصور کنیم که آنها تجارت و اقتصاد را در نظر نمی گیرند اشتباه است. کشورهای بزرگ مانند فرانسه، انگلیس و آلمان دارای علائقی در منطقه و جهان هستند که آن علایق با پول خرید و فروش نمی شود.

اروپایی ها بحرانی دیگر در جهان و در قبال ایران را تحمل نمی کنند

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل با بیان اینکه کشورهای بزرگ اروپایی حالا که متوجه شده اند ترامپ چقدر فرد خطرناکی است، گفت: این کشورها آستین بالا زده اند و می خواهند صلح جهان را بر عهده بگیرند. در نتیجه در اینجا دیگر مسئله پول برای اروپایی ها مطرح نیست. بنابراین نباید همه مسائل را با پول و تجارت تفسیر کنیم. تجارت، اقتصاد و علائق استراتژیک هر یک سهمی دارند. برای مثال فرانسه در سوریه و لبنان علائق تاریخی دارد و وقتی می داند ایرانی می تواند در این زمینه نقش داشته باشد، تلاش می کند به ایران نزدیک شود و از این طریق علائق خود در لبنان و سوریه را حفظ کند.

وی با بیان اینکه قدرت های بین المللی متوجه شده اند ترامپ فردی نیست که مانند اوباما تکیه گاهی برای صلح در دنیا باشد، گفت: قدرت های جهان به همین دلیل او را کنار گذشته و خود مسئولیت را بر عهده گرفته اند. به همین دلیل ایران می تواند از این فرصت استفاه کند و راه خود را هموار کند. اروپایی ها به شدت با یک مناقشه دیگر در جهان مخالف هستند. خانم هلگا اشمیت گفت یک بحران هسته ای کره شمالی برای کره زمین زیاد است، در نتیجه اگر بخواهد بحرانی هم برای ایران ایجاد شود، برای ما قابل تحمل نخواهد بود. بنابراین آنها به دنبال جنگ افروزی هایی که ترامپ از آن صحبت می کند و البته خیلی از آنها هم بلوف و جنگ تبلیغاتی است، نیستند. سخنان ترامپ نه تنها محلی از اعراب در اروپا که در چین و در سایر کشورها هم ندارد. کسی هم جز اسرائیل و عربستان از سخنان ترامپ استقبال نکرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.