گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در واکنش به سخنان شب گذشته رئیس جمهوری آمریکا؛

فلاحت پیشه در گفت و گو با جماران: اروپایی ها طرفدار ایران نیستند بلکه تنها از آینده نگرانند

ترامپ از قالب دیپلماسی خارج شده، او دیپلماسی رایج در دنیا را قبول ندارد و وارد رفتارهای مبتنی بر اعمال زور و قدرت شده است

در حالی که رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی شب گذشته خود مواضع ضد ایرانی و ضد «برجام» گرفت، بسیاری از کشورهای اروپایی و شخصیت های بین المللی نسبت به این سخنان واکنش نشان داده و از آمریکا خواستند تا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند. در ایران نیز هم شخصیت ها و مقامات کشوری واکنش هایی به سخنان ترامپ نشان دادند که از مهم ترین آنها نطق زنده تلویزیونی رئیس جمهوری و بیانیه وزارت خارجه ایران بود.

در همین رابطه، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا گفت: آقای ترامپ در این سخنرانی کاملا یکجانبه گرایانه صحبت کرد. وی  می خواهد که راهبردها از طرف آمریکا تعیین شوند و کشورهای اروپایی تنها دنباله روی تصمیمات او باشند. لذا رئیس جمهور آمریکا یکجانبه گرایانه و با تحکم صحبت کرد و عملا توجه چندانی به توصیه اروپایی ها و سایر کشورها نکرد و دلیل اینکه به قول خودش برجام را پاره نکرد این بود که وی نهایت فشاری را که می توانست از سوی آمریکا نسبت به برجام وارد کند را اعمال کرد بدون شک دیگر بیش از این، امکانی برای تحت فشار گذاشتن برجام وجود نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر او نمی توانست بیش از این در برابر یک هجمه بین المللی ایستادگی کند. در این راستا ما نباید دچار خطای تحلیلی شویم و تقابل کشورهای مختلف با ترامپ را در موضوع برجام به معنای حمایت آنها از ایران قلمداد کنیم. اروپایی ها طرفدار ایران نیستند بلکه تنها از آینده نگرانند و به این نتیجه رسیدند که ترامپ ممکن است بحرانی بین المللی ایجاد کند. اروپایی ها موضعی شبیه جان کری و دولتمردان گذشته آمریکا دارند و در عین حال نگران موضع گیری های ترامپ هستند. بحران هایی که ممکن است از جانب ترامپ ایجاد شوند می تواند مولفه های امنیتی کشورهای اروپایی را کاهش دهد. این نگرانی باعث شده که کشورهای اروپایی از موضع مقابله با ترامپ برآیند و اظهارات اخیر وی را رد کنند.

وی در ادامه با اشاره به بایدهای ایران در برابر آمریکا گفت: از آنجا که هیچ کدام از کشورهای اروپایی و سایر کشورها همراه راهبردی ایران نیستند و تنها به خاطر دغدغه های خود در برخی موضوعات اعلام همراهی و پشتیبانی می کنند. لذا ما می بایست با حفظ وحدت داخلی؛ ارتقای شاخص های قدرت را در دستور کار قرار دهیم. و از این شرط کنونی برای تصمیمات عمومی استفاده کنیم. اگر بتوانیم در این رابطه به نگرانی های مشترک با اروپایی ها برسیم می توانیم آمریکا را در مسیر انزوا قرار دهیم اما اگر  مانند آنزمانی که قبل از برجام توسل به آمریکا  در دستور کار بود امروز نیز توسل به اروپایی ها را در دستور کار قرار دهیم آن موقع است که مدیریت تحولات از دست ما خارج خواهد شد. ما باید در هر شرایطی مدیریت تحولات را در دست داشته باشیم و حتما می بایست بر مبنای آن، منافع ملی ما نیز تامین شود. چنانکه اگر روزی این منافع تامین نشوند ما دیگر نیازی به برجام نخواهیم داشت.

فلاحت پیشه در پایان با تاکید بر اینکه دیپلماسی ایران در طی سال های اخیر موفق بوده است گفت: ترامپ از قالب دیپلماسی خارج شده، او دیپلماسی رایج در دنیا را قبول ندارد و وارد رفتارهای مبتنی بر اعمال زور و قدرت شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.