گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

چرا همنشینی خاتمی و لاریجانی تعجب همگان را برانگیخت؟ محمدرضا تابش پاسخ می دهد

روحیات، منویات و رفتار و گفتار و عملکرد مودبانه و خیرخواهانه و دلسوزانه آقای خاتمی و گام های مهم و سازنده ای که در جهت آشتی ملی وایجاد همدلی و وحدت برداشته اند همگی نشان از خوش نفسی ایشان برای ایجاد فضایی مثبت و زندگی مسالمت آمیز وبه دور از کینه ورزی هاست.

پایگاه خبری جماران- یک همنشینی کوتاه در جمعه شب گذشته، ناگهان سوژه داغ فضای مجازی و متعاقبا محافل سیاسی شد: سید محمد خاتمی و علی لاریجانی در مراسم عزاداری حسینی و وداع با پیکر آیت الله راستی کاشانی در حسینیه جماران دقایقی در کنار هم نشستند.

در خصوص چرایی جلب توجه این دیدار با محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید مجلس گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید:

چرا عکس یادگاری و هم نشینی آقایان خاتمی و لاریجانی در یک مجلس ختم تا این حد در رسانه ها و محافل سیاسی انعکاس پیدا کرده است؟

دلبستگی جناب آقای خاتمی به انقلاب اسلامی، باور به مبانی فکری امام خمینی و علاقه مندی ایشان به نظام و رهبری و سربلندی و پیشرفت کشور درقامت سیاستمداری اخلاق مدار و روشنفکری دین دار، از ایشان شخصیتی ممتاز و قابل احترام برای تمامی جریان های فکری و سیاسی و فرهنگی در ایران و جهان ساخته که دیدار و همنشینی با ایشان را در کانون توجه دوستداران و حتی منتقدین اقای خاتمی قرار داده و حضور شخصیت ها و مسئولان بلند پایه کشور در مجالسی که ایشان حضور دارند را امری طبیعی قلمداد می کند.

محبوبیت آقای خاتمی نزد عامه مردم علیرغم اعمال محدودیت های بی سابقه، غیر قانونی و ناموجه در حق ایشان نیز نه تنها نتوانسته از نقش تاثیر گذار اقای خاتمی در عرصه تصمیم گیری های کلان ملی بکاهد، بلکه شاهد افزایش روزافزون گرایش به مشی و منش ایشان نزد قدما و به ویژه نسل نو هستیم.

نگرش فاخر وی به انسان و انسانیت، موجب گردیده تا ضمن حفظ اندیشه های اصلاح گرایانه در پذیرش، احترام و به رسمیت شناختن سایر گرایش های فکری و سیاسی به ویژه اصولگرایان و تکریم نقادی آنان بیش از پیش جلوه نماید.

عملکرد آقای خاتمی در دوران مدیریت اجرائی کشور در عصر اصلاحات بیانگر کارنامه درخشان وی است که پیوسته و بعد از گذشت بیش از دو دهه قابل تحسین می باشد.

برخی از اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی به وزارت رسیدند در عین اینکه در مناصب مختلف دیگر نیز ما شاهد به کارگیری منتقدین دولت بودیم. رئیس دولت اصلاحات همواره به وزرای خود تاکید می کرد در به کارگیری نیروهای متخصص، مسائل و مواضع سیاسی آنان را لحاظ نکنند. جامعه ای که در هر صورت با یک پیام آقای خاتمی به عرصه می آید و بر معادلات از پیش طراحی شده سیاسیون خط بطلان می کشد. بدون شک این شخصیت را در کانون توجه خود قرار داده است.

 مساله دیگر در این باره این است که جلسه مذکور، جلسه عزاداری سیدالشهداء(ع) بوده که شخصیت ممتاز و محبوبی که جایگاه ویژه ای نزد جناح ها، گروه ها و احزاب سیاسی دارد متولی برگزاری آن بوده است، لذا به احترام دعوت آیت الله سیدحسن خمینی، وهمچنین حرمت مکانی که این مراسم در آنجا برگزار شده، از آنجا که آن محل هنوز بوی امام  می دهد و خاطرات دوران ایشان را زنده می کند، طیف ها و شخصیت های مختلف، را ترغیب می کند تا در آن مراسم شرکت کنند.

آقای تابش! بعضی ها می گویند آقای خاتمی برای رفع عملی کدورت هایی که در سال 88 در کشور به وجود آمد قدمی بر نداشتند؛ به نظر شما این موضوع تا چه حدّ به واقعیت نزدیک است؟

روحیات، منویات و رفتار و گفتار و عملکرد مودبانه و خیرخواهانه و دلسوزانه آقای خاتمی و گام های مهم و سازنده ای که در جهت آشتی ملی وایجاد همدلی و وحدت برداشته اند همگی نشان از خوش نفسی ایشان برای  ایجاد فضایی مثبت و زندگی مسالمت آمیز وبه دور از کینه ورزی هاست.

‎در همان اوایل نیز آقای خاتمی اعلام کردند که اگر از جانب حکومت جفایی به مردم شده است حکومت می بایست جبران کند و اگر از جانب مردم حرکاتی انجام گرفته مردم باید جبران نمایند. این موضوعی بود که وی در مقطعی اعلام کرد که برای شخص او بار منفی به همراه داشت ولی از موضع ملی وظیفه یک مصلح را انجام داد.

آقای خاتمی در همین حال برای اینکه اعلام کند که راه دموکراسی و مردم سالاری از انتخابات می گذرد و نه روش های دیگر و برای آنکه جامعه به سمت رادیکالیسم سوق پیدا نکند در انتخابات مجلس نهم زمانی که بحث تحریم داغ تر از گذشته مطرح بود شرکت کرد. و در مقاطع بعد در تمامی مواضع از انقلاب، امام(ره) و رهبری دفاع کرده است.

وی در انتخابات اخیر نیز بسیار نقش آفرین بود. در همین راستا اگر برخی با تفکر آقای خاتمی مشکل دارند باید عملکرد وی را با سایرین در محک سنجش قرار دهند و ببینند که عملکرد او تا چه اندازه برای نظام بار مثبت به همراه داشته است؟! اینکه این فرد با وجود همه ردصلاحیت های گسترده ای که صورت گرفت مردم را به مشارکت پرشورتر در انتخابات دعوت کرد آیا وزن مردم سالاری را در نظام بالا برده یا کم کرده است؟ بدون شک آقای خاتمی تاکنون عملکرد و رفتارهایی از خود بروز داده است که مقوّم نظام جمهوری اسلامی بوده است.

اگر در خصوص اقدامات عملی برای حل مسائل سال 88 بخواهیم سخن بگوییم، می توان به دیدار اعضای کمیته ویژه  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم با آقای خاتمی اشاره کرد؛ طی آن جلسه گویا ایشان برای اعضای آن کمیسیون توضیح داده بودند که بعد از آن انتخابات چه کردند؛ ممکن است درباره آن دیدار توضیح دهید؟

بنده چون در آن دیدار حضور نداشتم نمی توانم درباره جزئیاتش حرفی بزنم. اما برخی آقایانی که در آن جلسه بودند اشاره کردند که حرفهای جناب آقای خاتمی متین و منصفانه ودلسوزانه بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.