گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت‌وگو با جماران

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: حذف زوائد از عزاداری‌ها نیازمند شجاعت منبری‌هاست

باید منبری‌ها شجاعت داشته باشند و بگویند زوائدی که جزو عزاداری نیست یا خرافات است را کنار بگذاریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حساسیت کشورهای دیگر درباره مسلمانان و جمهوری اسلامی، گفت: مخصوصا الآن که روی تمام کلمات و جملات ما حساب می‌کنند و تمام دنیا ما را زیر نظر دارد که نقصی از ما بگیرد، باید همه الفاظ، حرف‌ها و عزاداری‌های ما معقول و مستند باشد.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، درباره ویژگی‌های تبلیغ دینی آگاهی‌بخش و رشد دهنده اظهار کرد: به خاطر احساسات ما نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) باید عزاداری‌های سنتی خودمان برقرار باشد و همچنین به خاطر رشد فکری باید در عزاداری کسی را دعوت کنیم که سخنرانی کند تا فلسفه قیام اباعبدالله، درس‌های کربلا و عبرت‌ های کربلا را برای مردم بیان کند.

امام جمعه اصفهان تأکید کرد: عزاداری حضرت اباعبدالله یک چیز ساده نیست و در واقع یک عبادت است. بنابر این باید همه چیز این عزاداری مستند باشد. یعنی باید مطالبی که در این عزاداری‌ها بیان می‌شود از معصومین رسیده باشد؛ بافتنی‌ها و اینکه خود آدم بخواهد حرفی بزند قطعا غلط است. همان‌طور که می‌توانیم بگوییم خداوند رحیم و کریم است ولی چون در هیچ سندی ذکر نشده نمی‌توانیم بگوییم خداوند شجاع است، در مورد ائمه نیز نمی‌توانیم صفاتی را از خودمان بسازیم و روی آنها بگذاریم و خیلی احساسی عمل کنیم. مخصوصا الآن که روی تمام کلمات و جملات ما حساب می‌کنند و تمام دنیا ما را زیر نظر دارد که نقصی از ما بگیرد، باید همه الفاظ، حرف‌ها و عزاداری‌های ما معقول و مستند باشد.

وی درباره راهکار حذف زوائد از عزاداری‌های امام حسین (ع) گفت: باید منبری‌ها شجاعتش را داشته باشند و بگویند زوائدی که جزو عزاداری نیست یا خرافات است را کنار بگذاریم. اما طبعا عده‌ای که به یکسری خصلت‌ها عادت داشته‌اند برخورد می‌کنند و باید در مقابل آنها ایستاد؛ چاره‌ای نیست. اگر رها کنیم همان می‌شود که مشاهده کردید یک مدتی شعرهای «من حسین اللهی‌ام»، «من زینب اللهی‌ام» یا «لا الله الا زینب» می‌خواندند که قطعا کفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.