گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت‌الله بطحایی: دل پیامبر(ص) و ائمه(ع) از بعضی عزاداری‌ها به درد می‌آید

عقلایی است که در غوغای کربلا و در این ماجرای دلخراش، حضرت قاسم در سن 13 سالگی با دختر امام حسین (ع) عروسی بر پا کند؟ متأسفانه در عراق روز تاسوعا به جای عزاداری، خیمه عروسی حضرت قاسم (ع) بر پا می‌کنند. اینها خرافات است و درست نیست. مسأله قمه‌زنی یا برهنه کردن بدن بهنگام سینه زدن نیز چنین حکمی دارد و زیّ ائمه نیست و با سنت سوگواری اهل بیت سازگاری ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: چه منبری‌ها و چه مداحان سعی داشته باشند مطالب خود را از مقاتیل صحیح و درست بیان کنند. ما نباید اصرار داشته باشیم که مردم به هر قیمتی گریه کنند. اگر شما ماجرای دلخراش کربلا را آن طور که اتفاق افتاده بیان کنید، قهرا عواطف مردم تحریک می‌شود و عرض ارادت می‌کنند.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، درباره مؤثرترین تبلیغ قیام عاشورا اظهار کرد: در حقیقت عاشورا احیاگر سنت پیامبر (ص) است. این جمله که رسول اکرم فرمود «حسین منی و أنا من حسین» معنی «حسین منی» معلوم است؛ یعنی حسین نوه من است. ولی اگر بخواهیم از نظر منطقی به «أنا من حسین» نگاه کنیم دور لازم می‌آید. برای اینکه نمی‌شود جدّ مولود نوه باشد. پس به این معناست که بقای پیامبر در بقای سنت، سیره و راه و رسم ایشان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حسین بن علی (ع) علت مُبقیه (باعث بقا) سنت پیامبر (ص) شد. یعنی اگر قیام حسین بن علی (ع) نبود، اسم و رسم و سنت پیامبر (ص) کان لم یکن می‌شد. بنابراین «أنا من حسین» یعنی حسین (ع) دین و اسم و رسم من را نگه داشت.

وی با تأکید بر اینکه «عزاداری‌ها هرچه سنگین‌تر باشد بهتر است»، تصریح کرد: ماندگاری قیام امام حسین (ع) به این است که از اصالت برخوردار باشد و خرافات و چیزهای ناپسند جزو آن نباشد. نباید برای اینکه مجلس گرم شود مداح چیزهایی بگوید که دل پیامبر و ائمه معصومین (علیهم السلام) به درد می‌آید، مثلا حضرت زینب (ع) را به جای آنکه قهرمان راست قامت کربلا معرفی کنند، از او زینب بیچاره بسازند؛ این تعبیرها زشت است. چه منبری‌ها و چه مداحان سعی داشته باشند مطالب خود را از مقاتیل صحیح و درست بیان کنند. ما اصرار نداریم مردم گریه کنند؛ اما اگر شما ماجرای دلخراش کربلا را آن طور که اتفاق افتاده بیان کنید، قهرا عواطف مردم تحریک می‌شود و عرض ارادت می کنند.

آیت‌الله بطحایی درباره راهکار حذف زواید غیرضروری از عزاداری امام حسین (ع) گفت: مبتنی بر این است که مداح و گوینده باید عالم باشد و باید مقاتیل و کتاب‌هایی که در رابطه با ائمه معصومین نوشته شده را مطالعه و بیان کند؛ البته در برخی از آنها هم خرافات و اضافات هست. مثلا در مورد عروسی حضرت قاسم (ع)، اصلا عقلایی است که در غوغای کربلا و در این ماجرای دلخراش، حضرت قاسم در سن 13 سالگی با دختر امام حسین (ع) عروسی بر پا کند؟ متأسفانه در عراق روز تاسوعا، به جای عزاداری خیمه عروسی حضرت قاسم (ع) بر پا می‌کنند. اینها خرافات است و درست نیست. مسأله قمه‌زنی یا برهنه کردن بدن بهنگام سینه زدن نیز چنین حکمی دارد و زیّ ائمه نیست و آن را نمی‌پسندند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چطور مردم را اقناع کنیم که زوائد عزاداری امام حسین را کنار بگذارند و به عزاداری اصیل بپردازند؟»، خاطرنشان کرد: هر کاری آموزش می‌خواهد. اگر شما دبیرستان و دانشگاه و حوزه نروید باسواد نمی‌شوید؛ این مسأله هم آموزش می‌خواهد. در صورت آموزش وقتی توده مردم در مجالس عزا شرکت می‌کنند، بعضی گفته‌ها را می‌پذیرند، در مورد بعضی حرف‌ها تردید می‌کنند و بعضی‌ها را هم رد می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: باید هم برای مداحان کلاس گذاشت و آموزش داد و هم آقایانی که می‌خواهند منبر بروند باید آموزش دیده باشند. چون مسأله عاشورا مسأله ساده‌ای نیست و مسأله بقای اسلام است. برای اینکه یزید حرفی زد که حسین بن علی (ع) به آب و آتش زد تا در مقابل خطرات ناشی از این نگاه برای اسلام بایستد. یزید گفت «لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ *** خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ»؛ یعنی گویی دنیا محل بازی است؛ یک روز بازی دست بنی‌هاشم بود و امروز هم دست ماست. ببینید این سخن خطرناکی بود. اگر حسین بن علی قیام نکرده بود و سدّ این سیل بنیان‌کن نشده بود الآن از اسلام خبری نبود. بنابراین خون حسین بن علی (ع) مایه بقای اسلام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.