گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت‌وگو با جماران؛

آیت الله غروی: وفاداری همیشگی به امام ویژگی بارز آیت‌الله راستی کاشانی بود/ ایشان در سال‌های اخیر از مواضع تند خود برگشتند

ایشان در نجف از یاران نزدیک امام بودند. در قم هم که تشریف داشتند همیشه در خط امام حرکت می‌کردند و جزو شخصیت‌های مورد اعتماد حضرت امام بودند.

آیت‌الله سیدمحمد غروی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر وفاداری مرحوم آیت الله العظمی راستی کاشانیبه امام راحل می‌گوید: ایشان در نجف از یاران نزدیک امام بودند. در قم هم که تشریف داشتند همیشه در خط امام حرکت می‌کردند  و جزو شخصیت‌های مورد اعتماد حضرت امام بودند. به واسطه همین اعتماد  بعدها امام ایشان را به عنوان نماینده خودشان در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی قرار دادند. آیت‌الله راستی تلاششان این بود که آن سازمان را در راستای فقاهت دینی و متناسب با مسائل روز پیش ببرد.

آیت‌الله سیدمحمد غروی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص شخصیت و زندگی آیت‌الله راستی کاشانی، گفت: یکی از اساتید بزرگ اخلاقی و الگو که ما از ابتدای طلبگی و ورودمان به حوزه شناختیم آیت‌الله راستی کاشانی بوده است. ایشان از نظر ظاهری همیشه تمیزپوش و مرتب بودند. به طوری که بوی عطر ایشان همیشه به مشام می‌رسید و این برای طلبه‌ها درس بزرگی بود. به خصوص که فرد ملبس به لباس روحانیت باید از این جهات مرتب و منظم باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که ایشان سال‌های اخیر در جامعة الزهرا درس اخلاق می‌گفتند. خانواده بنده و دوستانشان همه شاگردان ایشان بودند و از حسن برخورد و اخلاق ایشان خاطرات زیادی دارند و داریم؛ رفتار ایشان با طلبه‌ها بسیار اخلاقی و مهربانانه بود.

غروی نکته دیگر را وفاداری آیت‌الله العظمی راستی کاشانی به حضرت امام دانست و خاطرنشان کرد: ایشان در نجف از یاران نزدیک امام بودند. در قم هم که تشریف داشتند همیشه در خط امام حرکت می‌کردند  و جزو شخصیت‌های مورد اعتماد حضرت امام بودند. به واسطه همین اعتماد  بعدها امام ایشان را به عنوان نماینده خودشان در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی قرار دادند. آیت‌الله راستی تلاششان این بود که آن سازمان را در راستای فقاهت دینی و متناسب با مسائل روز پیش ببرد.

وی تأکید کرد: نکته بعد حضور ایشان در انقلاب و بحران‌های مختلف نظام بود، من شنیدم که همسر محترم آیت‌الله راستی در حال حاضر مسئول بخش استفتائات مربوط به بانوان در دفتر مقام معظم رهبری هستند. این موضوع نشان می‌دهد که آیت الله راستی و خانواده‌شان همیشه در خدمت نظام و انقلاب بوده و تلاش کرده‌اند مسیر امام خمینی(س) را ادامه دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که «می‌گویند در جمهوری اسلامی چپ و راست از حضور ایشان در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شکل گرفته است، به طوری که نزدیکان آیت‌الله راستی در سازمان «راستی» و منتقدین ایشان «چپی» نام گرفتند، این موضوع را چه قدر درست می‌دانید؟»، ابراز داشت: به نظر من این موضوع به طور کامل اینگونه نیست، البته آیت‌الله راستی یک نگاه فقهی به مسائل داشتند که گاهی با مواضع مجاهدین انقلاب یکی نبود. بنابراین می‌توان گفت حضور ایشان در این سازمان بر روی جناح بندی‌های بعدی کشور تأثیر گذار بوده است اما خیلی نمی‌توانیم بر روی این تحلیلی صحه بگذاریم. به هر حال این تقسیم‌بندی چپ و راست در صحنه سیاسی کشور مبانی فکری ابتری دارد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست. البته سن و سال من در آن زمان خیلی اقتضا نمی‌کرد که وارد جزئیات این مسائل سیاسی شوم.

غروی همچنین در پاسخ به این سؤال که «بعد از آن دوران و در سال‌های اخیر مواضع سیاسی و فعالیت‌های ایشان را چگونه دیدید؟»، اظهار کرد: بنده دورادوراز طریق آقازاده ایشان جویای احوال‌شان بودم. ایشان بعد سالیانی به خاطر وضعیت جسمانی شان به تهران منتقل شدند. به هر حال در این سال‌ها من می شنیدم و می دیدم که ایشان مواضع معتدلانه‌ای دارند و از نوع تفکر امثال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دفاع می‌کردند و آن خط فکری را متعادل‌تر می‌دیدند. به عبارت دیگر ایشان در سال‌های دهه هفتاد به بعد یک مقدار از آن مواضع تندی که در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی داشتند، برگشتند و در مسائل سیاسی، مواضع کاملاً معتدلی داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.