در پی درگذشت مرحوم ابراهیم یزدی چهره های تشکل های سیاسی پیام هایی را صادر و به نزدیکان و ملت ایران تسلیت گفتند.

گروه های مختلف سیاسی طی پیام های جداگانه ای درگذشت مرحوم ابراهیم یزدی، عضو نهضت آزادی را تسلیت گفت.

شب گذشته دکتر ابراهیم یزدی، در سن 86 سالگی و بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. وی از چهره های موثر در سال های نخست انقلاب است و در دولت موقت نیز سمت وزارت خارجه را به عهده داشت او بعد از دکتر بازرگان دبیر کل نهضت آزادی ایران شد و تا پایان عمر این جایگاه را حفظ کرد. 

خبر درگذشت یزدی در میان فعالان سیاسی ایران تاکنون با واکنش های زیادی مواجه شده است.

در همین راستا شخصیت ها و گروه های سیاسی مختلف پیام هایی را منتشر کردند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه فعلی کشور طی پیامی درگذشت نخستین وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

حزب اتحاد ملت ایران نیز در پیامی تاکید کرده است:« دکتر ابراهیم یزدى که عمرى را به تلاش و کوشش و سیاست ورزى شرافتمندانه در راه اعتلاى اسلام و ایران گذراند، چشم از جهان فروبست و به سراى باقى شتافت. اینک فقدان او موجب اندوه همه کسانیست که چهره او را در قاب پیروزى انقلاب اسلامى در یاد دارند و یا وصف آن راشنیده اند. آن مرحوم در زمره سابقونیست که اینک یک به یک پشت به این دنیاى دون کرده، لباس آمد و شد از تن بدر و خلعت جاودانگى در بر کرده و به دیدار معبود مى شتابند».

در ادامه این پیام آمده است: « مرحوم دکتر یزدى نقش آفرین بخشى از تاریخ این ملت بود و نام و یادش به نیکى ماندگار خواهد بود».

مرتضی الویری نیز طی توئیتی نوشت: «ابراهیم یزدی باور داشت ملتی که آزادی  می خواهد، باید خود هزینه آن را بپذیرد و به بیگانه وابسته نباشد».

مجمع مدرسین و محققین  حوزه علمیه قم نیز طی پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم یزدی، تاکید کرد: « او بیش از نیم قرن در راه آزادی و سربلندی ایران و اسلام ،در خارج و داخل ،تلاش بی وقفه داشت و پیش از انقلاب در آمریکا وکالت امام خمینی را بعهده داشت و در پاریس از یاران مورد اعتماد امام بود».

در بخش دیگری از این پیام آمده است:« بعد از کناره گیری از مناصب دولتی همواره با قرآن انس داشت و چند سوره از قرآن را تفسیر کرد. با وجود اختلاف سلیقه‌ای که با مسئولین نظام داشت، هیچگاه خود را از اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا نکرد  او سخنان و انتقادهای خود را صریح و بی‌پرده میگفت و تا آخرین لحظات عمرش با صبوری و بردباری از دلسوزان نظام بود....»

حبیب الله پیمان نیز درپیام تسلیت خود درباره یزدی آورد: « او درانجام تعهداتش در قبال خود، جامعه و کمک به رهایی مردم و سرزمین خویش از قیود جهل و استبداد و خودکامگی و عقب ماندگی هرگز درنگ نکرد».

وی با اشاره به ضرورت توجه به مشی زندگی مرحوم یزدی؛ تاکید کرد: باید به یاد آوریم که «ناپایداری و بی ثباتی»، به یک ویژگی «پایدار» بدل شده است و حرمت «دروغ وریا»، «نقض عهد»، «قانون شکنی»، «ابن الوقتی» و نان به نرخ روز خوردن و ستایش ارباب قدرت و ثروت نزد اکثر دولتمردانش درهم شکسته و زشتی و پلیدی «خیانت» به امید، اعتماد و امانت های عمومی ، پشت کردن به قول و قرارها و حیف و میل ثروتهای ملی، رنگ باخته است. رمز محبوبیت و ماندگاری نام و خاطره آنان در این است که  با ارایه سرمشقی از یک عمر«پایداری و ثبات قدم»، «وفای به عهد» و «احترام به میثاق های ملی» و «ارزش های اخلاقی»، به سهم خود به حفظ و بازتولید ارزش های مزبور درخاطره و وجدان جامعه یاری رسانده و می رسانند.

مصطفی تاج زاده؛ فعال سیاسی  اصلاح طلب نیز با انتشار تصویری از ابراهیم یزدی در صفحه اینستاگرام خود؛ نوشت: «ایران سیاستمداری باهوش، شجاع، تشکیلاتی، مجرب، صبور و دلسوز را از دست داد. دکتر ابراهیم یزدی تا پایان به مهندس بازرگان وفادار ماند».

علاوه بر این؛ آذر منصوری؛ عضو حزب اتحاد ملت نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خرم آن نغمه که بسپارند به یاد».

به گزارش جماران، حزب کارگزاران سازندگی نیز در پیامی  ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم یزدی اشاره کرده است: « درک آزادیخواهانه آن مرحوم از اسلام و ایمان ، تلاش برای آمیزش تجدد و تدین و نقش او در پیشبرد  پیام انقلاب اسلامی در جهان غرب انکار ناپذیر است». 

در بخش دیگری از این پیام نیز آمده است: «امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی به ایشان اعتماد بسیار داشتند و پس از مسوولیتهای مهم در انقلاب و دولت موقت که به ایشان محول شد، مردم نیز با رای بالا او را به نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی برگزیدند تا نشان دهند که قدر سیاستمداران معتدل خویش را می دانند و پس از آن  دوران و حضور در حاکمیت نیز با وجود محدودیت های  سیاسی ایشان هرگز از کار سیاسی قانونی نا امید نشدند و یکی از جدی ترین جریانهای سیاسی و فکری اسلامی را رهبری کردند . جریانی که با استراتژی اتحاد و انتقاد به نوعی در میانه اپوزیسیون برانداز و حاکمیت ، اولین گروه سیاسی اصلاح طلبانه در زمانه خود بود .»

در بخش پایانی این پیام با اشاره به نقش مرحوم یزدی در شکل گیری جریان اصلاحات  در کشور تاکید  شده:« فهم مصلحانه و معتدلانه دکتر یزدی از امر سیاسی و تلاش برای سیاست ورزی حرفه ای چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی برای همه ما  اصلاح طلبان و فعالان سیاسی و اجتماعی درس آموز است . اینکه هرگز نه منفعل شویم و نه خشمگین  و همواره مصلح و متدین بمانیم ، یک ارزش ملی است».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.