آیت الله هاشمی شاهرودی به رهبر انقلاب گفتند چون مشغله زیادی دارم اگر مرا معاف کنید بهتر است ولی اگر حکم کنید می پذیرم و من اعلام آمادگی کردم که اگر آیت الله شاهرودی باشد هر کمکی بتوانم انجام می دهم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضرت امام مجمع را برای بن بست شکنی به وجود آورد، گفت: مجمع با ابتکار امام برای راهگشایی و گره گشایی به وجود آمد. در حقیقت با وجود این مجمع هیچ چیزی به بن بست نمی رسد. مجمع «اتاق فکر» جمهوری اسلامی است که هر مشکلی به آن برسد را می تواند حل و فصل کند.

به گزارش خبرنگار جماران، محسن رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امیدوارم در دوره جدید بتوانیم انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده کنیم گفت: در قریب ربع قرنی که مجمع مسئولیت داشته 299 مصوبه را به نتیجه رسانده که 187 مورد اختلافیه بین مجلس و شورای نگهبان بوده است؛ 46 معضل از جمله بودجه سرّی در اختیار رئیس جمهور، 40 سیاست کلی، 16 استفساریه و 3 آیین نامه در 632 جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده و به طور متوسط هر مصوبه دو جلس مجمع را به خود اختصاص داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید یادی کنیم از تلاش های بی وقفه و حکیمانه آیت الله هاشمی که با حضور مستمر در جلسات نقش بی بدیلی ایفا کردند. همچنین آیت الله طبسی، دکتر حبیبی و مرحوم عسگراولادی نیز نقش مهمی داشتند.

وی اظهار داشت: حضرت امام مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای بن بست شکنی یا ارتقاء کارآمدی نظام به وجود آورد. مجمع با ابتکار امام برای راهگشایی و گره گشایی به وجود آمد. در حقیقت با وجود این مجمع هیچ چیزی به بن بست نمی رسد. مجمع اتاق فکر جمهوری اسلامی است که هر مشکلی به آن برسد را می تواند حل و فصل کند. از نظر شرعی هم جایگاه مجمع کاملا بلند است. در حقیقت اسلامی شدن نظام از دو طریق شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رضایی با بیان اینکه امر ولایت در قالب سیاست های کلی ابلاغ می شود، تصریح کرد: همه مصوبات مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مطابق سیاست های کلی باشد؛ لذا کسی که خلاف سیاست های کلی عمل کند هم خلاف قانون و هم خلاف شرع عمل کرده است. یکی از نقش ها و جایگاه های مجمع ساری کردن امر ولایت است. آیت الله هاشمی بارها می گفت امر ولایت از طریق سیاست های کلی در کشور سرایت می کند.

وی افزود: دومین مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام حل اختلاف است که گره گشایی می کند؛ اگر مجمع نبود هرکدام از این 170 اختلاف می توانست باعث جنجال شود اما اینجا حل و فصل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد رئیس جدید این مجمع گفت: بنابر جنبه های فقهی، رهبر معظم انقلاب یکی از افراد شناخته شده در ایران و جهان را برگزید. آیت الله هاشمی شاهرودی به رهبر انقلاب گفتند چون مشغله زیادی دارم اگر مرا معاف کنید بهتر است ولی اگر حکم کنید می پذیرم و من اعلام آمادگی کردم که اگر آیت الله شاهرودی باشد هر کمکی بتوانم انجام می دهم.

وی در مورد تغییرات در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کل مجموعه های منتسب به مجمع در دبیرخانه ادغام می شود. مرکز مطالعات راهبردی نیز به دبیرخانه منتقل می شود. تعداد اعضاء از 44 به 49 نفر رسیدند. آیت الله شاهرودی و آیت الله جنتی هم شخصیت حقیقی و هم حقوقی هستند. جلسات مجمع نیز از ساختمان فعلی به جای دیگری منتقل خواهد شد. البته اینجا به دلیل اینکه آثاری از مجمع در آن هست باقی خواهد ماند.

رضایی در مورد پاسخ به سؤالی در مورد اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به جایگاهی که مجمع دارد و در سیاست های کلی به رهبر مشورت می دهد، طبیعی است کسانی که تجربه و علم لازم را دارند به مجمع بیایند. البته در دوره جدید نظرات نسل سوم و چهارم در بحث های پژوهشی وارد می شود.

رضایی در پاسخ به سؤالی در مورد آغاز به کار دولت دوازدهم گفت: ما دعا و آرزو می کنیم که دولت دوازدهم ان شاء الله بتواند مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل کند. دولت باید به وعده هایی که داده عمل کند و در چارچوب سیاست های کلی کار را پیش ببرد.

وی در مورد پاسخ دولت به اقدامات اخیر دولت آمریکا نیز اظهار داشت: ما نوعی محافظه کاری در مسئولین می بینیم. خیلی از کارها مثل تولید کیک زرد را می توانیم انجام دهیم و هیچ تناقضی با برجام ندارد. امیدواریم پاسخ لازم داده شود. در خود برجام راهکارهایی دیده شده که امیدوارم بهتر از این راهکارها استفاده کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اینکه مجلس کابینه را تصویب کرد نشان از هماهنگی مجلس و دولت است که فرصت خوبی است که دولت کارنامه خوبی را ارائه دهد. ما یادمان نمی رود که در دوره های قبل این هماهنگی وجود نداشت. انتظار ما سرعت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

وی در مورد ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسأله حصر و درخواست های محصورین مبنی بر برگزاری دادگاه علنی گفت: ما زمانی می توانیم وارد مسائل حصر شویم که به ما ارجاع شود و خود ما ابتدا به ساکن نمی توانیم وارد شویم. شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه مسئول هستند.

رضایی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه اظهار داشت: این مسأله مطرح شده که می خواهند شمال عراق را جدا کنند و موجی از نگرانی به وجود آورده و جمهوری اسلامی معتقد است که مرزهای جغرافیایی هیچ کشوری نباید تغییر کند. لذا مسئولان نظامی ما با تصویب شورای عالی امنیت ملی و رهبری به آنجا رفتند و معنای آن جدیت ما در این مسأله است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.