وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس شورای اسلامی:امروز ۱۶۹ سد مخزنی بزرگ، ۲۰۰ سد متوسط و ۲۲۰ سد کوچک در دست بهره‌برداری داریم که هرچند ذخیره‌سازی آنها ۵۲ میلیارد مترمکعب و قدرت تنظیم آب آنها ۳۸ میلیارد مترمکعب در سال است و باید گفت که این ششصد سد نعمت برای تامین آب کشور بوده و جزو افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است. البته این تعداد سرمایه ایجاد شده ممکن است نقاط ضعف محدودی هم داشته باشد. در انتقادها اسم هفت سد برده شد اما بنده می‌گویم ۱۰ سد مشکل دارد. آیا به خاطر مشکلات جزئی از عملکرد ششصد سد چشم‌پوشی کنیم و آنها را به باد حمله بگیریم؟

به گزارش جماران، در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابنیه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، حبیب الله بی طرف برای دفاع از برنامه های خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در مقدمه برنامه‌هایمان برخی موارد ذکر شده که به آن پایبند هستم که از آنها می‌توان به تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری تمام استعداد و توانایی خود برای ایفای مسئولیت، رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار، تعهد نسبت به تقدم منافع ملی بر منافع بخشی، گروهی و فردی، رعایت حقوق شهروندی و فعالیت‌های مدنی در وزارت نیرو، صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نماینده‌های مجلس و شورای اسلامی، داشتن روحیه انقلابی توام با انتقادپذیری و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، پاسخگو کردن واحد‌های زیرمجموعه و اصل قرار دادن رضایت مشترکان و رعایت شایسته‌سالاری اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: از گذشته من برای انتخاب هر مدیر ۳ (ب) را در نظر می‌گرفتم بداند، بخواهد و بتواند. من تلاش‌های موثری برای افزایش شفافیت و مقابله با فساد اداری را در دستور کار خود قرار دادم و به ایجاد فرصت برابر برای بخش‌های دولتی و خصوصی در مبحث آب و برق تلاش کردم.

بیطرف در رابطه با مسئولیت خود در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در مدت ۲۰ سال خدمت من در وزارت نیرو ۹.۵ سال در حوزه آموزش و پژوهش، ۲.۵ سال و در طرح‌های کارون ۳ و ۴ ؛ هشت سال وزیر نیرو بودم. طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در وزارت نیرو و آب نداشتم لذا من تنها پاسخگوی دوره مسئولیت خود در وزارت نیرو هستم و از افتخارات من انجام مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در اینجا برای شفاف‌سازی در دو زمینه لازم است که نکاتی را عرض کنم. ابتدا اینکه در مورد مشکلات فنی سدسازی مباحثی گفته شد. حقیقت این است که ایران با توجه به اقلیم، کمبود بارش و پراکندگی بارندگی‌ها،‌ توزیع نامناسب بارش، شرایط خاصی دارد و جزو کشورهای کم آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان است.

بیطرف در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، کمبود و پراکندگی بارش و توزیع نامناسب آن و قرار گرفتن ایران در بین کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک جهانی اظهار کرد: مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های مهم و ملی نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در کشور بود و براساس سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبری در سال ۷۷ مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود افزایش میزان استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب جزو سیاست‌های کلی نظام بوده و هست. در همین راستا به همت متخصصین و مدیران فعالیت مهار آب‌ها در سطح کشور آغاز شد و مطالعات گسترده‌ای درباره آن صورت گرفت.

بیطرف تصریح کرد: امروز ۱۶۹ سد مخزنی بزرگ، ۲۰۰ سد متوسط و ۲۲۰ سد کوچک در دست بهره‌برداری داریم که هرچند ذخیره‌سازی آنها ۵۲ میلیارد مترمکعب و قدرت تنظیم آب آنها ۳۸ میلیارد مترمکعب در سال است و باید گفت که این ششصد سد نعمت برای تامین آب کشور بوده و جزو افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است. البته این تعداد سرمایه ایجاد شده ممکن است نقاط ضعف محدودی هم داشته باشد. در انتقادها اسم هفت سد برده شد اما بنده می‌گویم ۱۰ سد مشکل دارد. آیا به خاطر مشکلات جزئی از عملکرد ششصد سد چشم‌پوشی کنیم و آنها را به باد حمله بگیریم؟

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: در دنیا نیز سدسازی دچار چالش‌هایی بوده است به طوری که تاکنون ۸۷ سد در دنیا شکسته و حتی آثار جانی و مالی داشته است اما ما تاکنون یک مورد شکستن سد نداشته ایم. ۳۰ موررد شکست سد در آمریکا، ۵ مورد در ژاپن،‌۷ مورد برزیل و ۴ سد نیز در هند شکسته که همگی در کشورهای با تکنولوژی بالا بوده است.

او با اشاره به اینکه کار عظیم سدسازی نباید با ۱۰ پروژه دارای مشکل فنی زیر سوال برود، بیان کرد: یکی از سدهایی که دارای مشکل است سد لار است که قبل از انقلاب ساخته شده  یکی از قدرترین شرکت‌های سدساز دنیا آن را ساخته است اما اکنون مشکل فرار آب دارد. اقدامات خوبی برای حل این موضوع انجام شده اما هنوز مشکل باقی است.

وزیر پیشنهادی ادامه داد: دیگر سد مشکل‌دار کشور سد سیوند ذکر شده که نگرانی بابت زیر آب بردن آثار باستانی عنوان شده بود. در حالی که این قضیه درست نیست. تراز سر ریز سیوند تا رقوم پایه آثار تاریخی پاسارگاد ۳۵ متر اختلاف ارتفاع دارد و هفت کیلومتر نیز با آنها فاصله دارد و تاکنون ۱۵ گروه باستان شناسی تمامی موارد را بررسی کرده و هیچ مشکلی مطرح نبوده است.

بیطرف به سد ۱۵ خرداد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: احداث این سد اقدام بزرگ وزارت نیرو برای تامینن مورد قوم بوده است. در این سد تا حدی تراوایی کوه زیادتر از حد معمول است اما روی آن کار شده و سد مقابل بهره ‌برداری است.

او همچنین به سد زرینه رود اشاره کرد و گفت: این سد نیز قبل از انقلاب ساخته شده و ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و تامین آب سه استان را به عهده دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو برای دولت دوازدهم عنوان کرد: به قم‌رود اشاره شد به جرات می‌توان گفت این یکی از افتخارات تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. این سد آب قم، استان مرکزی و اصفهان را تامین می‌کند. ملت ایران باید برای داشتن چنین مهندسانی به خود ببالد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: این پروژه مشکلاتی را هم در پی داشته که با جایگزینی طرح‌های مناسب می‌تواند حل شود.

بیطرف تاکید کرد: معتقدم نظام متعهد به مردم است و خود را ملزم به خدمت‌رسانی می‌داند و شفاف‌سازی دارد.

او ادامه داد: به سد گتوند اشاره شد و نماینده‌ای خطاب به من گفت برای وزیر شدن به گفتار خلاف قانون متوسل می‌شوید. آنهایی که مرا می‌شناسند می‌دانند هیچ‌گاه دست به چنین کارهایی نزده‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم تاکید کرد: می‌دانید که در مدیریت به چهار اصل معتقدم و اجرا می‌کنم. قانونمداری، اخلاق‌گرایی، برنامه ‌ریزی و شایسته‌سالاری از جمله کارهایی است که من نسبت به آن اهتمام دارم و تا پای آبرو می‌ایستم.

او ادامه داد: مخالف دیگری درباره مسئولیت من در چهار شرکت اظهارنظرهایی داشتند. باید بگویم چهار شرکت نبوده بلکه دو شرکت متعلق به یک جا است که البته من به عضویت هیات مدیره غیر موظف آن در آمده بودم که وابسته به نیروی برق بانک جهرم است.

بیطرف خطاب به نمایندگان گفت: در صورتی که امروز به من رای اعتماد بدهید، از مسئولیتم انصراف خواهم داد. نمایندگان محترم! علی‌رغم دو چالش اساسی موجود که عدم تعادل منابع آب و منابع اقتصادی است، قطعاً اقدامات ویژه‌ای در وزارتخانه انجام خواهم داد.

او افزود: برخی چالش‌ها باعث تضعیف نهاد مدیریتی و کارشناسی می‌شود که با مسئولیت‌پذیری‌ام در وزارت نیرو و ارج نهادن به مدیران بر این چالش‌ها فائق خواهم آمد.

وزیر نیرو در دوران اصلاحات بیان کرد: اینجانب با پشتکار و تلاش فراوان طی چهار سال آینده وزارت نیرو را گسترش خواهم داد تا رویکرد برنامه‌ای‌ام در سایر وزارتخانه نهادینه شود. من برای آب و انرژی برنامه‌ای بر پایه سیاست اقتصاد مقاومتی دارم.

بیطرف ادامه داد: سه موضوع را من در وزارتم مدنظر قرار خواهم داد؛ ارتقای حکمرانی و بهره‌وری در آب از طریق استقرار مدیریت بهم پیوسته، ارتقای تاب‌آوری شبکه برق کشور و همچنین مدیریت تقاضای بین‌المللی و منطقه‌ای و ایجاد تقویت زیرساخت‌های حاکمیت در برق و حوزه سایر انرژی‌ها و تدوین برنامه منظم برای استانداری‌ها جهت خدمات و عرضه ارائه خواهم داد.

بیطرف در رابطه با برنامه‌های خود برای بخش برق تصریح کرد:‌ برق در ایران سابقه ۱۲۰ ساله دارد و بیشترین تاثیر را بر توسعه اقتصادی کشور گذاشته است. در حال حاضر صنعت برق ایران از جایگاه ۱۴ در جهان و اول در منطقه برخوردار است و ظرفیت نیروگاهی ما ۷۷ هزار مگاوات است و ۷۷۰ هزار شبکه فشار متوسط و ضعیف داریم که برای تامین برق ۳۴ میلیون نفر مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: تولید انرژی الکتریکی در سال گذشته به ۲۹۰ میلیارد کیلووات بر ساعت در سال رسید و امسال از ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات پیک مصرف گذشت. ما در دستور کار خود اجرای برنامه‌های کاهش مصرف انرژی الکتریکی را داریم.

وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد: ایران توانایی ساخت نیروگاه‌ها و توزیع صددرصدی نیروی برق را دارد. مهم‌ترین جهت‌گیری این وزارتخانه تامین نیازهای برق در برنامه‌های مختلف است. تداوم و خودکفایی در صنعت برق، ارتقاء فناوری‌های مورد استفاده، ارتقاء سطح پایداری صنعت برق و بهبود و همکاری با بنگاه‌های اقتصادی از دیگر برنامه‌های من است.

او افزود: افزایش تولید برق تجدیدپذیر تا چهار هزار مگاوات، ارتقاء متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور، حداقل به یک درصد و رساندن به شاخص ۴۰ درصدی، بهبود شاخص‌های بهره‌وری و قابلیت اطمینان شبکه برق و ساماندهی اقتصاد برق، بهبود الگوی مصرف و کاهش مصرف انرژی و حمایت ا ز پیمانکاران داخلی و توسعه فناوری برای گسترش توانمندی صنعت برق از برنامه‌های من در وزارت نیرو در دولت دوازدهم خواهد بود.

بیطرف در خصوص برنامه‌های خود برای آب و فاضلاب تشریح کرد: امروزه مسئله آب یک دغدغه جهانی است و در کشور ما از مهم‌ترین چالش‌های ملی است که در آستانه بحران قرار دارد. در سال‌های اخیر با خشکسالی‌ها باعث کاهش میزان آب به ۲۰ میلیارد مترمکعب شده‌ایم. بخش‌هایی از ایران وارد شرایط کمبود آب شده‌اند و ۶۲ درصد  از مساحت کل کشور از مرز تنش آب عبور کرده است.

بیطرف درادامه افزود: ۵۴ درصد از کشور وارد کمبود آب شده است. تعدادی از رودخانه‌های کشور به شدت کم‌آب شده یا خشک شده اند. برخی تالاب‌ها خشک شده و در بسیاری از دشت‌ها نشست زمین داریم. برخی خطوط نفت، گاز و آب به خاطر خشکسالی و نشست زمین شکسته است. میزان مصرف آ‌ب در کشور در سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال بوده که ۴۰ درصد آب‌های سطحی و ۶۰ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو در رابطه با آب‌های زیرزمینی گفت: منابع آب‌های زیرزمینی از منابع استراتژیک است که دچار مشکلات عدیده‌ای گردیده و ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از آنها کاسته شده است. ورود پساب‌های کشاورزی و خانگی به آب‌های زیرزمینی باعث آلوده شدن این آب‌ها و بعضاً شور شدن‌شان شده است.

او افزود: با وجود تمام تلاش‌های دولت اما ما در آستانه بحران قرار داریم و باید عاقلانه برنامه‌ریزی و به جد تلاش کنیم و همه نهادها تحت نظارت رهبری دست در دست هم کشور را از این مرحله عبور بدهیم. با این شرایط چه باید کرد؟ راهکار اساسی برای خروج از بحران چیست؟

وی افزود: در سال‌های گذشته سیاست مدیریت وزارت نیرو مهار حداکثری و استحصال حداکثری روان‌آب‌ها بود در سال 82 به ایننتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست باید مدیریت هم در سمت تولید و هم عرضه یکپارچه باشد و هماهنگی‌ها بیشتر باشد. راهکار اساسی این است که نیاز به ساختار مناسب برای مدیریت یکپارچه داریم.

بیطرف اضافه کرد: با توجه به مطالعات گسترده و شنیدن نظرات متخصصین بر این باورم که راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت توسعه پایدار اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب است. ما در سال ۸۲ به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست، بلکه باید مدیریت یکپارچه باشد یعنی هم تولید و هم عرضه دیده شود و هم هماهنگی وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با اشاره به پیش بینی ساختار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه اعلامی خود گفت: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای صرفا برای مصارف شرب در قالب برنامه توسعه و با نظر مجلس اجرا خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.