نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی:جنابعالی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی هیچ راه‌حلی ارائه نکردید و فقط گفته‌اید که ۳۰ درصد تامین آب استان‌های جنوبی کشور از آب شیرین‌ها و دریاهای آزاد تامین می‌شود. در حالی که تامین سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ‌آب شرب به متعارف و دریا متناسب با نیاز نیست. بنابراین مجبوریم که از انتقال بین حوزه‌ای و دریا استفاده کنیم.

به گزارش جماران، در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی، ابوالفضل موسوی بیوکی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار در کشور است.

موسوی با تاکید بر اینکه آب یکی از چالش‌های اصلی کشور است، گفت: برخی از تجمعات  و نزاعات در برخی از استانهای بر سر آب نگرانی ها را بیشتر افزایش می دهد چون اگر آب نباشد حیاتی هم وجود نخواهد داشت؛ از این رو  مدیریت منابع آب مهمترین خواسته مردم است از دولت محسوب می‌شود.

نماینده مردم یزد اضافه کرد: اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم باعث شد که موضوع آب از موضوع عادی به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود. به طوری که در این باره شاهد تنش‌هایی در کشور بودیم و گاها نیز دولت در این تنش‌ها شریک شد.  ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد.

نماینده یزد در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتا اگر سدی در این دوران ایجاد شده که به ضرر محیط‌ زیست است باید راه حلی برای جبران آن اندیشیده شود و این مسائل به صورت جدی دنبال  گردد.

وی با بیان اینکه مشکلات در بخش آب و برق در دوازده سال اخیر به سمت حل شدن نرفته است گفت: باید تغییرات اساسی در این رویکرد انجام شود که ما چنین چیزی را در برنامه وزیر پیشنهادی نمی‌بینیم. برنامه آقای بیطرف ناظر به برنامه جامعی برای حل این موضوع نیست و تنها به جملاتی در دیدگاه کلی اهداف کلان و چالش‌ها آمده است و در اهداف کمی نشانی از حل این موضوعات دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس خطاب به بیطرف گفت: جنابعالی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی هیچ راه‌حلی ارائه نکردید و فقط گفته‌اید که ۳۰ درصد تامین آب استان‌های جنوبی کشور از آب شیرین‌ها و دریاهای آزاد تامین می‌شود. در حالی که تامین سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ‌آب شرب به متعارف و دریا متناسب با نیاز نیست. بنابراین مجبوریم که از انتقال بین حوزه‌ای و دریا استفاده کنیم.

موسوی با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان یزد بیان کرد: شاخص جمعیت در کشور ما ۷۵ به ۲۵ است در حالی که این نسبت در استان یزد ۸۲ به ۱۸ شده است و این مسئله به این دلیل است که در روستاها آب وجود ندارد و مردم مجبور به مهاجرت شده‌اند.

به گفته موسوی، اجرای این طرح‌ها هزینه‌های بالا و بهره‌برداری زیاد را تحمیل می‌کند و همچنین باعث منازعات منطقه‌ای و بروز تنش‌های اجتماعی در شهرستان‌ها برای انتقال آب بین حوزه‌ای می‌شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.