جهانبخش محبی نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: سگ شکاری شیطان پارس نمی کند و با مهارت انسان را شکار می کند. لذا امیدواریم شیپور ما برای خدا نواخته شود. ما در کشور سیاست های کلان نداریم و هرچه قدر مدیر کاردان می آوریم توفیقی حاصل می شود و لذا ما به کسانی احتیاج داریم که مدیریت آنها استراتژیک باشد.

ساعت هشت و ده دقیقه علی لاریجانی زنگ شروع جلسه علنی روز شنبه (28 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد تا چهارمیم روز از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شود.

به گزارش جماران،  ساعت نوزده و هجده دقیقه روز شنبه (28 مرداد ماه) با دستور مسعود پزشکیان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی از دستور کار مجلس خارج شد و این موضوع در دستور کار جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی در صبح یکشنبه (29 مرداد ماه) قرار خواهد گرفت.

 

-  محمد فیضی نیز در موافقت با حضور حبیب الله بیطرف در وزارت نیرو گفت: مهار آب های مرزی با اذن مقام معظم رهبری هم اکنون انجام می شود. انصاف را رعایت کنیم. 85 درصد منشأ ریزگردها خارجی بوده است. منشأ بحران آب مربوط به یک فرد نیست و مربوط به گرم شدن کره زمین و مخصوصا کشورمان است.

 

-  شهاب الدین بی مقدار در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: شاگرد اولی وزارت نیرو در زمان آقای مهندس بیطرف خودنمایی می کند. در سال 84 دریاچه ارومیه هنوز تراز خوبی داشته و بعد از آن به خشکی گراییده است.

 

-  نادر قاضی پور  نیز در مخالفت با حضور حبیب الله بیطرف در وزارت نیرو اظهار داشت: وضع موجود کشور محصول دوران مدیریتی وزیر پیشنهادی بوده است. آیا مشکلات آبی کشور ما به دلیل کمبود آب یا مدیریت ناکارآمد است؟ با تخلفات نیروگاه هایی که خود عضو هیأت مدیره آن بودید می توانید برخورد کنید؟ در زمان مدیریت شما چندین دریاچه خشک شد و یا در حال خشک شدن است. در قتل دریاچه ارومیه سهم شما حداکثری بود. ستاد احیای دریاچه ارومیه ستاد قتل آذربایجان است

 

-  جلیل مختار در مخالفت وزیر پیشنهادی نیرو گفت: سد گتوند جزو فاجعه های زیست محیطی است که شما این فاجعه را بر عهده دیگری انداخته اید.

 

-  عباسعلی پوروافرانی ماده 24 را مورد تذکر قرار داد و بیان کرد: عدم اعتبار واخواهی باید رسما اعلام شود. پزشکیان پاسخ داد: این را قبلا اعلام کرده اند. تکرار مطالب هم وقت مجلس را می گیرد و هم نظم را می گیرد.

 

-  مصطفی کواکبیان در تذکر قانون اساسی گفت: التزام حفظ نظم و شأن مجلس بر عهده هیأت رئیسه است. باید یک فکری برای مخالفت نماها شود چون موجب وهن مجلس است. پزشکیان در پاسخ گفت: کسانی که موافق و مخالف صحبت می کنند بر اساس قرعه است و وقتی صحبت می کنند چون ما در آیین نامه روشی نداریم بحثی است که خود نمایندگان باید رعایت کنند.

 

-  رسول لطفی در تذکر اصل 69 اظهار داشت: مذاکرات فقط باید در رادیو پخش شود. این شبهه در ذهن مردم ایجاد می شود که چرا بعضی از نمایندگان فعالیت می کنند.

 

-  بیژن زنگنه در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت گفت: در سال هایی که ما بودیم نزدیک 9 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده است. وقتی ما محتاج گاز داخلی بودیم چه چیزی را صادر کنیم؟ من 9 بار قبلا از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ این بار لذت بخش ترین دوره برای من بود. به خاطر اینکه دیدم همه در چارچوب منافع ملی صحبت می کنند. من از رفتاری که این دوره در مجلس دیدم بسیار برای آینده کشور بسیار امیدوار شدم. امام راحل به جوانانی که با هم عقد می کردند می گفتند که «با هم بسازید» ما هم در کشور باید با هم بسازیم. من نمی فهمم چطور فهمیدید فسخ قرارداد آزادگان شبانه بوده است. تولید نفت شیر آب نیست که آن را ببندید و باز کنید. من گفتم گردنم را هم بزنید سهم ایران در بازار را بالا می برم. اگر نماینده نگران کار آینده خود باشد هزاران مفسده از آن ایجاد می شود. خیلی اصرار کردم کس دیگری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند. اما در آخر تنها ماندم. فرزندان شهدا از من خواستند. رسول خادم به من درس داد که برای عزت ایران اگر لازم شد آدم باید از آبروی خودش بگذرد.

 

-  محمدمهدی مفتح در تذکری گفت: وزراء محترم با توجه به منابع برنامه ارائه دهند. پزشکیان در پاسخ گفت: این اشکال به ما نبود و توصیه به وزیران بود.

 

-  سیده فاطمه حسینی در تذکر ماده 206 قانون گفت: رئیس جمهور می تواند با استفاده از وزیران به دفاع از آنها بپردازد و وزیران باید از برنامه های خود دفاع کنند. وزیران در مورد ماده 101 قانون برنامه ششم صحبتی نکردند. پزشکیان پاسخ داد: چون ساختار نیست وزراء محترم فقط به ذکر کلیات می پردازند.

 

-  اسدالله قره خانی نیز در موافقت با حضور زنگنه در وزارت نفت اظهار داشت: کارنامه افتخار آفرین 26 ساله وزارت او مهمترین دلیل برای صلاحیت ایشان است. زمستان 86 را به یاد آورید که دولت ترکمنستان باج خواهی افزایش قیمت گاز نمود و در سال 94 سایه شوم تهدیدات از صنعت گاز رخت بربست. ایشان در جلسه اخیر با نمایندگان مجلس قول پرهیز از خام فروشی داده اند.

 

-  شهاب نادری در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: مهندس زنگه یک چهره شاخص در فضای بین المللی است. بی انصافی است قدردان تلاش ایشان در بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت نباشیم. تجهیزات صنعت نفت در داخل تولید می شود. در مجموع 87 درصد از برنامه های ایشان مطابق با اسناد بالادستی است. با توجه به اینکه ایشان در دولت مقام معظم رهبری هم وزیر بوده رأی بالایی به ایشان بدهید.

 

 

-  احمد انارکی محمدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: انتظار این بود که شاهد قراردادهای بیشتر نفتی باشیم. آیا منظور از مشتریان راهبردی چند کشور محدود است؟ شما چه برنامه ای برای پیشگیری از فسادهای مالی در فروش نفت دارید؟ در گذشته به بهانه ایجاد اشتغال افراد غیر متخصص وارد وزارت کار شده اند. برای حل این مسأله چه برنامه ای دارید؟ چرا با این همه نیروهای نخبه جوان وضعیت به این شکل است؟

 

-  محمد جواد ابطحی در تذکر ماده 79 قانون گفت: اگر در جلسه رسمی نسبت سویی مستقیم یا تلویحا به نماینده ای داده شود نماینده می تواند بدون نوبت از خود دفاع کند. باشگاه فوتبال نفت با باشگاه نفت و انرژی که آقایان دارند تفاوت دارد. رئیس مجلس در پاسخ اظهار داشت: آقای زنگنه باید این را توضیح دهد.

 

-  هدایت الله خادمی در تذکری بیان کرد: من وقتم تمام نشده بود که اجازه ندادید صحبت کنم. لاریجانی در پاسخ گفت: خیر

 

-  قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر زنگنه این بار هم رأی اعتماد بگیرد دهمین بار است که از مجلس رای اعتماد می گیرد. زنگنه در اوپک برند است. میزان صادرات نفت را ببنید بله من هم از دکتر ظریف تشکر می کنم اما اینها یک پکیج است که در کنار هم خوب پیش می روند.

 

-  مهرداد بائوج لاهوتی در موافقت با حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت تأکید کرد: امروز ما این افتخار داریم که بیش از دو و نیم میلیوم بشکه نفت صادر می کنیم. امروز گاز به سیستان و بلوچستان رسیده است. تا پایان سال 96 در تولید بنزین خودکفا می شویم. قبل از سال 92 شش میلیون لیتر گاز وارد می کردیم و امروز 13 میلیون لیتر گاز صادر می کنیم.

 

-  هدایت الله خادمی در مخالفت با حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت اظهار داشت: نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و یکی از ژنرال هایی که می گفتید را معرفی کنید، رئیس جمهوری و قوه قضاییه باید جلوی این مفسده بایستد و جلوی آن را بگیرند. این سخن او با واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شد و خادمی تصریح کرد که منظور او افراد شکست خورده در دهمین دوره انتخابات مجلس بوده است.

 

-  محمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: چرا در سال 92 پول خوراک پتروشیمی‌ها را به ارز مبادله‌ای گرفتید در حالی که پیشتر در خارج از کشور دریافت می‌کردید؟ چرا شبانه قرارداد چینی‌ها را فسخ کردید و الان مجبور شدید همان قراردادها را با آنان منعقد کنید؟

 

-  عبدالرضا رحمانی فضلی در دفاع از برنامه های خود برای وزارت کشور اظهار داشت: در جلسات مختلفی که در محضر نمایندگان بودم مشکلاتی که مطرح شد همه موضوعات دلسوزانه و برای احقاق حق مردم و قانون بود. سالانه در ۱۶ آذر هزاران سخنرانی بدون کوچکترین مشکل امنیتی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که این از افتخارات ماست.

 

-  شهاب نادری نیز در موافقت با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور گفت: نخبگان منصف کشور آقای رحمانی فضلی را به عنوان کسی که در انتخابات نمره قابل قبولی گرفته قبول دارند. اتخاذ رویکرد عدم تمرکز در دوران آقای رحمانی صورت گرفته است. تفویض اختیار به مدیران استانی از مشخصه های مدیریتی ایشان است.

 

-  نورمحمد تربتی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور بیان کرد: آقای رحمانی فضلی فردی دارای تخصص و اعتدالگرا است. ایشان حدود 20 سابقه مدیریتی را در طول  32 سال تجربه نموده اند. این سوابق اجرایی درخشان می تواند چراغ راه مطمئنی برای رأی نمایندگان باشد.  ایشان با اقدامات پیشگیرانه باعث شده که هیچ اقدام ضد امنیتی در طول دوره چهار ساله نداشته باشیم. ایشان توانست همکاری های امنیتی با کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه گسترش دهد.

 

-  زهرا سعیدی در مخالفت با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور گفت: آقای روحانی شما را با رویکرد توسعه محور دعوت به همکاری کرد. آیا مدیران شما بر اساس این رویکرد انتخاب شدند؟ انتظار ما از شما به عنوان وزیر کشور این بود که به جای اینکه تمام هم و غمتان رضایت همکارانتان باشد بدانید که مجلس وجود دارد. آقای وزیر اجازه ندهید مدیران شما مجلس را نادیده بگیرند. آیا اطلاع دارید استانداری که با حکم شده استاندار شده حتی یک جلسه ملاقات مردمی نداشته است؟ موضوع بعدی مواد مخدر است؛ اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تأثیری داشته است؟

-  عبدالحمید خدری در تذکر ماده 206 گفت: هریک از نمایندگان حق دارند که تمام یا قسمتی از وقت خود را به دیگری دهد. در این صورت تمام حقوق واگذار می شود. لاریجانی: تکرار تذکر جز وقت گرفتن چیز دیگری نیست. این امکان پذر نیست که نفر دوم بتواند وقت خود را به دیگری بدهد چون تسلسل ایجاد می کند و تسلسل باطل است.

 

-  مسعود گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور اظهار داشت: در اوج تعطیلات با تلاشی جهادی ثبت نام های انتخابات را انجام دادند. به خاطر روحیه تعاملی ایشان انتخابات به خوبی انجام شد. در طول 30 سال روند سرقت های عمومی رو به افزایش و در این چهار سال رو به کاهش بوده است. امروز کولبران با اقتدار عمل خواهند کرد و دیگر دلالان حق کولبران را نخواهند خورد.

 

-  فریده اولاد قباد در موافقت با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور گفت: محورهای عملکرد وزارت کشور بسیار متنوع و گسترده است. برگزاری انتخابات در فضایی سالم و پر شور از نقاط قوت وزارت کشور بوده است. موافقت با تأسیس 54 مورد حزب نشان از اعتقاد ایشان به تکثرگرایی است. 75 درصد برنامه های رحمانی فضلی همسو با اسناد بالادستی است.

 

-  نادر قاضی پور در تذکر ماده 110 قانون گفت: امروز روز 28 مرداد است و انتظار داریم که رئیس مجلس به عنوان یک فرد آمریکاستیز در این مورد صحبت می کرد تا نسل های جوان بدانند آمریکا چه ظلم هایی کرده است. علی لاریجانی در پاسخ اظهار داشت: شما به جای ما نطق کردید و مشکل را حل کردید. ما بیشتر رعایت این را کردیم که چون بحث هیأت وزیران است وقت گرفته نشود.

 

 - علی اسماعیلی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور سخنان خود را با یک شعر آغاز کرد که با واکنش علی لاریجانی مواجه شد و سپس نماینده مردم محمودآباد خطاب به رحمانی فضلی گفت: تا چه اندازه توانسته اید به مسأله اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانید؟ برای ما توضیح دهید که مسئولیت غرق شدن انسان های بی گناه در دنیا بر عهده کیست؟ چرا نباید در این شرایط حساس که داعش به کشور حمله می کند هویت اتباع خارجی مشخص شود؟ آیا توانستید آسیب های اجتماعی را کاهش دهید؟ چه کسی می تواند بحران ها را جبران کند؟

-  ساعت سیزده و پنج دقیقه مسعود پزشکیان زنگ پایان نوبت صبح جلسه امروز را به صدا درآورد و اعلام کرد که نوبت عصر جلسه امروز ساعت چهارده و سی دقیقه آغاز خواهد شد.

 

-  سید عباس صالحی در دفاع از برنامه های خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است. سرمایه ایران نفت نیست، سرمایه ایران فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. آنچه می ماند این است و آنچه می رود نفت است. باید انتظارات متکثر را بهم نزدیک کرد. نمی توان با منابع حداقلی انتظار حداکثری داشت. باید جلوی مداخلات غیر مسئولانه و غیر رسمی گرفته شود؛ لذا به اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می زند. من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه، تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی ام را درکف گذاشتم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق  و ارتقا فرهنگ وهنر ایران زمین داشته باشند، خداوندا یاری ام کن تا نگرانی های فرهنگی مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی بدل سازم.

 

-  سید علی ادیانی راد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من ادله محکم و قابل اعتنایی برای مخالفت با سید عباس صالحی ندیدم؛ دوستان کارنامه وزیران قبلی را نقد کردند. وزارت فرهنگ ابعاد حاکمیتی دارد لذا آدمی در این چارچوب می گنجد که به عنوان نخ تسبیح همه نظرات به پیوند دهد. مدارک علمی و تخصصی ایشان ذو وجهین است. همه می دانیم دستگاه های فرهنگی کشور در تکثر است؛ او در اکثر نهادهای فرهنگی تصمیم ساز عضو بوده است. جنس ایشان جنس فرهنگ و هنر کشور است.

 

-  جمشید جعفرپور در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سوابق اجرایی سید عباس صالحی در عرصه فرهنگ اظهار داشت: امروز گمشده ما در فرهنگ و سیاست گفت و گو است. متأسفانه بین جناح ها و افراد گفت و گو وجود ندارد. آقای دکتر صالحی اهل گفت و گو است. ایشان در عرصه فرهنگ حاشیه سازی نمی کند. این درد ما است که فرهنگ را به عرصه مچ اندازی و وزن کشی عرصه سیاست تبدیل کنیم.

 

-  نادر قاضی پور در اخطار اصل 15 قانون اساسی گفت: 45 درصد از برنامه های وزیر پیشنهادی با سیاست های کلان جمهوری اسلامی همسو نیست. پزشکیان در پاسخ بیان کرد: شما دارید مخالف صحبت می کنید.

 

-  محمود صادقی در مخالفت با حضور سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: نکته اصلی من این است که ایشان از توانمندی و اقتدار لازم برای حوزه پر چالش فرهنگ را دارا نمی دانم. آیا وقتی یک فیلم را از اکران پایین آورده می شود قدرت مقابله با آن را دارید؟ هنوز معلوم نیست مسئولیت ممنوعیت تصویر برای یکی از محبوبترین چهره های جامعه بر عهده چه کسی است. ما به عنوان نماینده مجلس پیگیری کردیم و هنوز پاسخی داده نشده است. به عقیده من مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختاری است که در برنامه شما حل مشکلات ساختاری دیده نمی شود. چرا رویدادهای فرهنگی را به سطح کشور تعمیم نمی دهید و همه جشنواره ها در تهران است؟

 

-  فاطمه ذوالقدر نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای اعتلای جامعه است. راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق، استدلال و موعظه است. صالحی روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند به مثابه پلی میان مردم، علما و هنرمندان باشد. خوی سیاسی در او دیده نمی شود و دغددغه او فرهنگ است و رابطه بسیار خوبی با علما و هنرمندان دارد.

 

-  علیرضا ابراهیمی به عنوان موافق سید عباس صالحی گفت: کمتر از گل به هنرمند بگویید پژمرده می شود و از بین می رود. ما نیاز به یک شخصیت چند وجهی و یک روشنفکر دینی داریم که بتواند با اهل فرهنگ و هنر به گفت و گو بنشیند. امروز جمهوری اسلامی به چنین شخصیت هایی نیاز داریم تا بتواند گسست های به وجود آمده در جامعه را ترمیم کند. کسی را می خواهیم که نفوذ کلام چند جانبه داشته باشد و مسائل فرهنگ را بشناسد و بشناساند.

 

-  قاسم میرزایی نیکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم  که با سید عباس صالحی عوض شد. «تکرار می کنم» سید محمد خاتمی را یادم نمی رود. آقای رئیس جمهور شما به 24 میلیون نفر بدهکار هستید. ما فرزندان و نسل جوانمان را توقیف کرده ایم. دیپلماسی فرهنگی برون مرزی شما چیست؟ چرا هنر را سیاسی بازی کردید؟

 

-  خدیجه ربیعی در مخالفت با حضور سید عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت هم افزایی دستگاه های فرهنگی گفت: ایشان در برنامه های خود اشاره نکرده اند که فرصت زندگی ایرانی-اسلامی را به شکلی در عرصه فرهنگ استفاده می کنند. در زمینه تقویت فرهنگ جهاد و شهادت برنامه ارائه نداده اید.

 

-  محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه های خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توجه به شهرک های صنعتی و مناطق صنعتی در مناطق محروم با شیوه مشفقانه از برنامه های اینجانب است. ظرفیت های معدنی کشور علی رغم اینکه 68 ماده معدنی شناخته شده داریم اما میزان برداشت ما از همین بخش کمتر از 9/0 درصد است که باید با استفاده از تکنولوژی های روز افزایش دهیم. اقتصاد ما از آغاز دهه 40 تاکنون در حدود 6 برابر توسعه پیدا کرده اما صنعت ما 30 درصد رشد پیدا کرده است.

 

-  رسول خضری نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشکل صنعت خارج از این بخش است. یعنی با توجه به روابط خارجی، مالیات های سنگین و مشکلات بانکی که داریم و اینکه همه بخش ها حامی آقای شریعتمداری هستند من را مصمم به حمایت از ایشان کرد. ایشان تنها وزیری هستند که در برنامه خود هم به اهداف کیفی و هم اهداف کمی پرداخته اند.

 

-  حسن بهرام نیا شریعتمداری را صاحب اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و در دفاع از برنامه های او گفت: تاریخ ثبت کرده که ایشان روحیه اعتدالی دارد. بزرگترین پشتوانه برنامه ایشان که به مثابه چک سفید امضا است رأیی است که در دوره دوم وزارت خود احصاء کرده اند.

 

-  علیرضا رحیمی در قالب اخطار گفت: طبق قانون زمان جلسه علنی نباید جلسه دیگری برگزار شود. یکی از فراکسیون ها مناظره ای را بین یکی از رؤسای کمیسیون و یکی از وزیران پیشنهادی گذاشتند. لاریجانی در پاسخ گفت: الآن هیچ جلسه دیگری نداریم و بین فاصله صبح و بعد از ظهر مانعی نیست که جلسه داشت باشند.

 

-  مهرداد بائوج لاهوتی در تذکر اصل 142 گفت: دارایی رهبری، رئیس جمهور، معاونین رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنها قبل و بعد از مسئولیت رسیدگی می شود. تدبیری بفرمایید که ما در جریان اعداد ارائه شده به قوه قضائیه باشیم. لاریجانی در پاسخ گفت: آنچه که الزام آور است اینکه اموال خود را به رئیس قوه قضائیه بدهند. برای برخی افراد که سابقه ای در دولت داشته اند می توانیم از قوه قضائیه بپرسیم. اما برای برخی که سابقه ای در قوه قضائیه ندارند از خودشان بپرسید و بررسی کنید.

 

-  احمدعلی کیخا به عنوان  مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مبادا غفلت باعث گردد که در پایان این چهار سال این اندیشه که بزرگانی همچون آیت الله هاشمی، به عنوان معمار اندیشه اعتدال، برای آن تلاش کردند با شکست مواجه شود. نظر برخی افراد این بود که نظر شما در توسعه به غرب است و کمتر نگاه به داخل دارید. مردم تا کی باید هزینه ناکارآمدی کالاهای تولیدی را بدهند؟ برخی از کشورها از جمله استرالیا به این نتیجه رسیده اند که باید صنایع خودروسازی را تعطیل کنند؛ برنامه شما برای توسعه بخش خودروسازی چیست؟ مبادا غفلت از رسیدگی به مردم شرایط غیر قابل جبرانی را برای کشور به وجود آورد.

 

-  سید مهدی مقدسی نیز در موافقت با برنامه های محمد شریعتمداری اظهار داشت: من به نمایندگی از مردم افتخار می کنم ولی اگر رئیس جمهور پیشنهاد این وزارتخانه را به من می دادند برنامه ششم را مبنای خودم قرار می دادم. امیدوارم همچنان که شما پیش از این روی سفید بودید در آینده نیز روی سفید باشید. ما حامی دولت هستیم و در یک فضای دوستانه مطالبات مردم را دنبال می کنیم.

 

-  علی ابراهیمی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: آقای شریعتمداری فردی با تجربه و آشنا به مسائل اقتصادی است. پیش از این خصوصی سازی به درستی انجام نشده و اغلب واگذاری ها در این راستا به تامین اجتماعی بوده است و آنهایی نیز که به افراد حقیقی واگذار شده با رانت بود.

 

-  سید علی ادیانی مواد 115 و 206 را تذکر داد و گفت: هر نماینده می تواند وقت خود را به یک نماینده دهد. در ماده 206 اصل بر تدوین یا موضع موافقت و مخالفت است. آنچه مردم و نمایندگان شاهد هستند، ما بعضا شاهدیم به جای دفاع از برنامه رویکرد به سمت دفاع از کارنامه است یا در موضع موافقت و مخالفت موارد دیگری بیان می شود.

 

-  محمد حسن نژاد در تذکر ماده 24 گفت: روزهایی که مجلس جلسه ای دارد که پخش می شود بهانه ای برای کوبیدن مجلس می شود. شما تذکر دهید صدا و سیما و سایر نهادها شأن مجلس را حفظ کنند. رئیس مجلس در پاسخ اظهار داشت: نظر شما درست است؛ من فکر می کنم اطلاع از نوع تصمیم گیری نمایندگان ندارند. تلاش نمایندگان برای بررسی برای این است که به یک نظر برسند.

 

-  شهباز حسن پور در مخالفت با حضور محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داشتم یک تیم اقتصادی هماهنگ تر به مجلس معرفی کنند. امروز مشکل ما واردات نیست؛ مشکل ما صادرات است. تا امروز یک ریال هم یارانه تولید پرداخت نشده است. آنچنان مالیات وارد می کند که دوست دارم شفاف برنامه های خود را در این زمینه بفرمایید. کسی که هیچ جایگاهی در بخش معدن ندارد مردم هستند. استدعا دارم شفاف بفرمایید آیا باز هم باید تمام تصمیمات حتی تصمیمات جزء در ستاد گرفته شود؟ ما امروز نیازمند تصمیم گیری بخشی هستیم.

 

-  محمد جواد ابطحی اخطار اصل 135 و اصل 87 قانون اساسی داشت و خطاب به رئیس مجلس گفت: صحبت های شما در دفاع از اینکه دولت می تواند برای اضطرار سرپرست بگذارد قابل تأمل است. ظهور این موضوع در صورتی است که دولت تشکیل شده باشد. لاریجانی در پاسخ گفت: طبق قانون اساسی نصاب هیأت وزیران چیست؟ نصاب را باید مورد نظر قرار داد. در عین حال من نظر شما را قبول دارم.

 

- عباس آخوندی در دفاع از برنامه های خود برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: آخر دولت قبل قیمت زمین در تهران نه برابر و آپارتمان پنج برابر افزایش پیدا کرد. در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد؛ این اتلاف انرژی است. فکر می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار مسکن است؟ ما جلوی شهر فروشی، مجوز فروشی و تراکم فروشی را گرفتیم. تورم مسکن از میانگین تورم هم کمتر است. اگر قیمت زمین افزایش پیدا نکرده به خاطر این است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت مسکن به تنهایی جلوی شهرفروشی را گرفت. 11 میلیون نفر در بدمسکنی مطلق زندگی می کنند. آیا پاسخ بافت فرسوده تهران در پرند و پردیس است؟ تمام تلاش من این بود که خانه ها را به صورت کامل تحویل دهم. 900 هزار واحد یعنی بیش از یک هزار و 400 افتتاح؛ من داوطلبانه در هیچ افتتاحی شرکت نکردم.

 

- بیگدلی در تذکری طبق اصل 44 نماینده می تواند در همه امور کشور اظهار نظر کند. وقتی من اطلاعات دقیقی نداشته باشم از روی کدام اطلاعات می خواهم رأی دهم. خواهش می کنم دارایی های افراد را در اختیار ما بگذارید تا راحت تر رأی دهیم. لاریجانی در پاسخ گفت: آنچه در قانون آمده رهبری، رئیس جمهور و وزیران و سایر افراد قبل دارایی را اعلام کردند و در مکانیزم قانون اساسی چیزی نداریم که در زمان بررسی صلاحیت آن را ارائه دهند.

- سید احسن علوی نیز در موافقت با حضور عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: کسی که باید درد و دل کند من و همکارانم در استان کردستان هستیم ولی وقتی معدل عملکرد وزیر را می گیرم می بینم که موفق بوده است؛ نباید جفا کنیم. مجموع تخصیص به وزارت راه 30 درصد بوده که با بهره گیری از امکانات غیر دولتی توانسته اقدامات اساسی کند.

 

- جهانبخش محبی نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: سگ شکاری شیطان پارس نمی کند و با مهارت انسان را شکار می کند. لذا امیدواریم شیپور ما برای خدا نواخته شود. ما در کشور سیاست های کلان نداریم و هرچه قدر مدیر کاردان می آوریم توفیقی حاصل می شود و لذا ما به کسانی احتیاج داریم که مدیریت آنها استراتژیک باشد. عارضه دوم این است که ما مملکت را بخشی اداره می کنیم و دنبال توسعه نیستیم و توسعه طلب هستیم. «public police» نداریم. از انتخاب وزیر شجاع نهراسید. سومین عارضه این است که شیپور ما برای خدا نواخته نمی شود. می گویند برای اینکه شأن مجلس حفظ شود باید دو سه نفر را بیاندازیم. باید این قفس را شکست. من فکر می کنم آقای آخوندی شجاعت لازم برای اداره این وزارتخانه را دارد.

 

- سکینه الماسی در مخالفت با حضور عباس آخوندی در وزارت راه گفت: بوشهر قلب اقتصاد ایران است. دریا، تجارت، شیلات و دهها فرصت دیگر از این استان موقعیتی منحصر به فرد ساخته است. بوشهر ایران کوچکی است که توسعه آن توسعه ایران را در پی خواهد داشت. بیش از ده سال است که خط آهن بوشهر شروع شده است و اتوبان دیر و بوشهر نیز سرنوشت مشابه خط آهن دارد. رئیس مجلس به این سخنان واکنش نشان داد و گفت موارد حوزه انتخابیه را برای بعد بگذارید و الآن مخالفتتان را بگویید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.