مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی برای کابینه دوازدهم در ابتدا کلیات کابینه را به بحث می گذارد و پس از آن نمایندگان موافق و مخالف یک یک وزرا سخن می گویند و وزیر هم پاسخ می دهد.

به گزارش جماران جلسه سوم مذاکرات نمایندگان درباره کابینه دوازدهم  با سخنان موافقان و مخالفان وزیر معرفی شده برای وزارت کشاورزی آغاز شد.

 

/موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی /

محمودزاده: حجتی از وزرای موفق ددولت یازدهم است

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:مگر وزارت جهاد کشاورزی تنها مختص به کارهای کشاورزی است که وزیر باید فقط مدرک کشاورزی داشته باشد، این حوزه گسترده است و آقای حجتی با مدرک عمران می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، جلال محمودزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی،جلال محمودزاده،  با اشاره به سوابق حجتی، گفت: آقای حجتی از وزرای موفق دولت یازدهم بوده است که پیش از این دولت در وزارت جهاد کشاورزی عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت.

وی با بیان این که در شرایط کنونی کشور به مدیران باتجربه، دلسوز و کارآمد نیاز دارد، گفت: کشور با مشکلاتی همچون خشکسالی، کم آبی و حتی بی آبی دست و پنجه نرم می‌کند که باید مدیری در این عرصه روی کار آید که با داشتن تجربه بتواند مشکلات را رفع کند.

محمودزاده با اشاره به انتقادات به مدرک تحصیلی حجتی گفت: مگر وزارت جهاد کشاورزی تنها مختص به کارهای کشاورزی است که وزیر باید فقط مدرک کشاورزی داشته باشد، این حوزه گسترده است و آقای حجتی با مدرک عمران می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات در خصوص نحوه‌ی پرداخت بیمه صندوق کشاورزی، گفت: دولت 1100 میلیارد به صندوق کشاورزی اعتبار داد، اما این اعتبارات به طور کامل پرداخت نشده است. طبیعتا این مشکل آقای حجتی نیست البته که ایشان تلاش‌های زیادی کرده است.

وی افزایش رشد اقتصادی از 3.7 در سال 1391 به 5.7 در سال 1395 را به عنوان یکی از موفقیت‌های حجتی دانست و گفت: در طول این چهار سال تولید گندم از 9.3 میلیون تن به 14.6 میلیون تن رسید. همچنین خرید تضمینی گندم از 2.4 میلیون تن به 11.5 میلیون تن افزایش یافت. نرخ رشد تولید محصولات دامی و کشاورزی هفت درصد شد و تراز تجاری کشاورزی نیز پنج میلیارد دلار افزایش یافت. این آمارها همه نشان دهنده عملکرد مثبت آقای حجتی است.

محمودزاده با اشاره به اجرای طرح‌های استفاده بهینه از آب در وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم، اظهار داشت: با مدیریت خوب آقای حجتی مراکز خدمات کشاورزی که تعطیل شده بود مجددا آغاز به کار کرد که اینها همه نشان می‌دهد آقای حجتی با داشتن تجارب مفید در حوزه صنعتی و مدیریتی بهترین فرد برای مقابله با بحران‌های کشاورزی و منابع طبیعی و کاهش مشکلات است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که مساله‌ی کم آبی و امنیت غذایی به تدبیر احتیاج دارد که اقای حجتی می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. البته نباید فراموش کرد که برخی از مشکلات فرابخشی است و تنها مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی نیست.

وی در پایان از نمایندگان درخواست کرد که با حجتی به دلیل توانمندی و تجربه بالایش در اداره وزارت جهاد کشاورزی رای بالا دهند.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی /

علوی: حجتی برنامه ای برای عشایر ندارد

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی: اکنون عشایر یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی را  تولید می‌کنند. اما آقای حجتی جنابعالی هیچ موردی در برنامه خودتان برای این قشر نیاورده‌اید.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، سید احسن علوی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت:لازم است وزرا  نگاه کلان، انسجام‌یافته و سازمان یافته داشته باشند و نقاط ضعف و قدرت وزارتخانه را بشناسند و از نگاه تک‌بعدی بپرهیزند. اما می‌بینیم که به دلیل رشد تک‌بعدی ظرفیت‌ها با عدم موفقیت مدیران کشور مواجهیم که این موارد در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

 

نماینده مردم سنندج افزود: اکنون عشایر یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی را  تولید می‌کنند. اما آقای حجتی جنابعالی هیچ موردی در برنامه خودتان برای این قشر نیاورده‌اید.

 

علوی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: شما جلوی واسطه‌گران و قاچاق را نمی‌گیرید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اکنون نبود سرمایه تکمیلی و تبدیلی باعث شده که میوه‌ها خام‌فروشی شوند. به طوری که در کردستان ۸۰ درصد توت فرنگی تولید می‌شود اما بیشتر آنها معدوم می‌شود.

او با بیان اینکه بیمه کشاورزان نیز دچار مشکل است ادامه داد: مشکلات عدم توازن در تولید و بازار، محصولات کشاورزی را دچار نوسان زیادی کرده است.

این نماینده مجلس گفت: شما اصلاً هیچ توجهی به افزایش بهره‌وری کشاورزی و تولید ندارید. قانون رفع موانع تولید به شما اجازه داده که بتوانید بانک اطلاعاتی تهیه کنید ولی تاکنون اقدامی نشده است.

علوی با اشاره به افزایش دو و نیم برابری قیمت پیاز اظهار داشت: این افزایش قیمت به دلیل بی‌برنامگی است. یک زمانی آنقدر تولید سیب زمینی زیاد می‌شود که کشاورزان مجبور به معدوم آنها می‌شوند و یک زمان دچار کمبود می‌شویم.

او خطاب به حجتی گفت: شما گفتید که در زمینه گندم خودکفا شده‌ایم اما چرا در سال ۹۴ سه میلیون تن واردات گندم داشتیم؟

نماینده مردم سنندج یادآور شد: در حال حاضر اگر بارندگی باشد وضعیت کشاورزی خوب است ولی اگر بارندگی نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم و این مسئله به این دلیل است که استراتژی و برنامه نداریم.

 

موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی /

خضری: حجتی تجربه 30 ساله در کشاورزی دارد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی گفت:  ایشان ۳۰ سال است که در صنعت جهاد کشاورزی حضور دارد. هنگامی وزارت کشاورزی تشکیل شد مقام معظم رهبری کلمه جهاد را به آن اضافه کردند که آقای حجتی در این راه واقعا جهاد نموده است . او ۳۰ سال است که تجربه کسب می کند و به خوبی امور را انجام دهد .

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، رسول خضری ، در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: امروز خوشحالم که در سال ۹۲ از آقای حجتی دفاع کردم در این چهارسال ایشان کارنامه قابل قبولی داشتند رشد ۳ /۵ درصد صنعت کشاورزی کارکمی نیست .

 

او ادامه داد: تولیدات باغات ما ۲۱ میلیون تن افزایش داشته و کمتر حوزه‌ای را می‌شود در صنعت کشاورزی یافت که پیشرفتی نداشته است.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه عنوان کرد: آقای حجتی براساس اقتصاد مقاومتی مخصوصا محورهای ششم و هفتم این سیاست اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را برنامه ریزی کرده اند و پیشرفت‌های فراوانی داشته اند. ما در حوزه چغندر قند، جو، نخود و دانه‌های روغنی با تولید افزایش و صادرات روبرو بودیم.

این نماینده مجلس با بیان کردن آمار و ارقام گفت: امروز ۹۱ درصد ارزش غذایی ما در داخل تامین می‌شود در حوزه کسب و کار ما رشد ۳۲ درصدی داشتیم .

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما امروز از مدرک آقای حجتی ایراد می گیرید ایشان ۳۰ سال است که در صنعت جهاد کشاورزی حضور دارد. هنگامی وزارت کشاورزی تشکیل شد مقام معظم رهبری کلمه جهاد را به آن اضافه کردند که آقای حجتی در این راه واقعا جهاد نموده است . او ۳۰ سال است که تجربه کسب می کند و به خوبی امور را انجام دهد .

خضری در ادامه خاطرنشان کرد: در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم. خرید تضمینی ما ۱۴۰ درصد افزایش یافته است ظرفیت سردخانه‌های ما از ۳/۱ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است. منابع تولید آب و خاک ما ۱۴ درصد افزایش یافته است .

او ادامه داد: آبیاری باغات به ۳۷۰ هزار هکتار رسیده است. آقای حجتی در بخش آبزیان توانسته عملکرد خوبی از خود نشان دهد. این بخش تولیدات به ۲۱۵ هزار تن رسیده است. در حوزه شکر نیز ما افزایش ۵۰ درصدی را داشتیم.

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد البته ایراداتی نیز به آقای حجتی گرفته شود. این که ما گندم را از گندمکاران می‌خریم کار بسیار خوبی است اما باید به موقع نیز مطالبات آنان را فراهم کنیم. بحث بازرگانی داخلی و خارجی در صنعت کشاورزی بسیار مهم است این وزارتخانه با دیپلماسی آقای ظریف باید بازار لازم را برای محصولات کشورمان را بوجود بیاورد.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی /

حسینی: تیم مدیریتی حجتی مورد سوال است

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی گفت:عملکرد آقای حجتی موجب خرسندی مقام معظم رهبری بوده و این امر بر کسی پوشیده نیست، اما جز بازنشستگان کسی اطراف ایشان نبوده که از آنها استفاده کند. تیم مدیریتی آقای حجتی از علامت سوال‌های مجلس بوده‌اند و لازم است این تیم اصلاح شود.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: متاسفانه در دوره مسئولیت آقای حجتی نه تنها جلوی زمین خواران حومه تهران گرفته نشده، بلکه اگر سری به دادگاه‌های شهرستان‌های کوچک بزنید می‌بینید که کشاورزان به جای این که سر زمین‌هایشان باشند در دادگاه‌ها منتظر صدور حکم هستند.

 

وی افزود: عملکرد آقای حجتی موجب خرسندی مقام معظم رهبری بوده و این امر بر کسی پوشیده نیست، اما جز بازنشستگان کسی اطراف ایشان نبوده که از آنها استفاده کند. تیم مدیریتی آقای حجتی از علامت سوال‌های مجلس بوده‌اند و لازم است این تیم اصلاح شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خرید گندم خارجی، عدم پرداخت یارانه کشمش، خرید میوه از بازارهای خارجی و عدم خریداری محصولات داخلی در زمان برداشت را از جمله ایرادات وارد به وزارت جهاد کشاورزی عنوان و خاطر نشان کرد: در سال 1394 قرار بود برای جریمه کشاورزانی که محصولات‌شان دچار سرمازدگی و خشکسالی شده تمهیدی اندیشیده شود، اما اقدامی در این زمینه انجام نشده است. همچنین شاهد این بودیم که کامیون‌های هندوانه با وجود کمبود آب برگشت خورده است.

حسینی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای دامداران و مرغداران داخلی اظهار کرد:‌ در برنامه اعلامی وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی امکان دسترسی به اهداف پیش بینی شده مندرج در بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه وجود ندارد.

 

حجتی: از کودکی کشاورز بوده ام

به گزارش جماران، در جریان بررسی رسیدگی به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم محمود حجتی، وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه های خود،گفت: افزایش امنیت غذایی و توسعه بهره وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به خوبی دنبال شد و در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است.

 

وی  تصریح کرد: شاخص کلان تولید در چهار سال گذشته به رقمی معادل ۱۱۸ میلیون تن رسید، در حالی که در زمان مشابه در چهار سال دولت قبل این عدد ۹۹ میلیون تن بود. همچنین براساس آمار گمرک تراز واردات محصولات غذایی از منفی ۸.۱ میلیارد دلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات در بخش غذاست.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص مطالبات گندمکاران دغدغه داریم، اما ظرفیت خزانه مشخص است، اما باید بخشی از آن را از فروش گندم و بخشی از اعتبارات بانکی استفاده کنیم و امروز که در خدمت شما هستیم به شرایطی رسیدیم که ۵۰ درصد رقم خرید گندم به روز تسویه می‌شود و آرام آرام ۵۰ درصد دیگر پرداخت می‌شود. در صنعت چای نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و امسال هیچ کشاورزی محصول‌اش روی دستش نماند.

وی اظهار کرد: واژه‌ای به نام چای سنواتی دیگر وجود ندارد و کشاورزان چایکار می‌توانستند همه تولیدات خود را به فروش برسانند.

حجتی در خصوص مشکلات پرداخت خسارت به کشاورزان، گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان میزان خسارت کشاورزان براساس برآورد صورت گرفته بود و به همین دلیل است که کشاورزی تحت حمایت دولت قرار دارد و یارانه کشاورزی پرداخت می‌شود و صادرات نیز با یارانه صورت می‌گیرد، اما باید مدیریت ریسک از طریق بیمه‌ها به شکل مطلوب تری انجام شود، ولی متاسفانه منابع محدود است.

وی تصریح کرد: در تولید گندم با افزایش بهره‌وری و کاهش سطح استفاده از آب شاهد بودیم به مراتب سطح آبی که در گذشته استفاده می‌شد، کاهش یافته و در بحث شکر و پنبه نیز همین وضع وجود دارد و در عین حال سطح تولید نیز افزایش پیدا کرد. همین‌طور تولید دانه‌های روغنی نیز امسال نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشت. در تولید ابریشم در چهار سال قبل رقم تولید ۱۰۰ تن را داشتیم که امسال این رقم به ۱۶۸ تن افزایش پیدا کرد و برنامه افزایشی این میزان نیز با توجه به زنجیره تولید ابریشم از نهال و تخم حشره تا محصول در دستور کار قرار دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص حمایت از صنایع تبدیلی و زنجیره تولید محصولات کشاورزی، اظهار داشت: زنجیره تولید باید از مزرعه تا سفره وجود داشته باشد و محصولات از زمانی که از مزرعه خارج می‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد زمان طولانی را چه در سردخانه‌ها، چه در کارخانجات تبدیلی در پیش روی دارد و ما در سه سال گذشته به اندازه همه سردخانه‌های کشور سردخانه افتتاح کردیم.

حجتی افزود: در بحث گندم و صادرات لبنیات نیز با تدابیری که اندیشیده شد رشد صادرات گندم را در سال جاری داشتیم. همین طور ۳۰ درصد نیز صادرات لبنیات رشد داشته و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی انجام شده سهم واردات محصولات کشاورزی را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که ۹۰ درصد نیاز به محصولات غذایی و کشاورزی در داخل تولید می‌شود.

امنیت غذایی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی رهبری در دستور کار قرار دارد و نیاز ما به واردات به حداقل ممکن رسیده است. همچنین با توجه به مشکلاتی که امسال در سرمازدگی آذرماه و خشکسالی پاییز تجربه کردیم، ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میوه خریداری شد و سهم صادرات بخش کشاورزی نیز به یک پنجم صادرات کشور رسید و معتقدیم باید هزینه مالی سرمایه گذاری بخش کشاورزی کاهش یابد.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که به طور جد پیگیر آن هستیم و براساس قانون برنامه و اهداف اسناد بالادستی دنبال می‌شود افزایش بهره وری است و خوشبختانه شاهد بیشترین سرمایه گذاری در دولت در بخش آب و خاک در چهار سال اخیر بودیم و اینکه بر کشت گلخانه‌ای و نشاکاری به جای بذرکاری تاکید می‌شود به دلیل افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب است.

حجتی تصریح کرد: سامانه ارتباطی کشاورزان و مسئولین مروج برای تقویت آموزشها و برنامه ریزی برای کشت وهمچنین نظارت بر نوع تولید شکل گرفت و کشاورزان با مسئولین مروج به طور مستقیم ارتباط دارند.

وی در بخش دیگری از صبحت‌های خود در خصوص پرونده های اختلافی میان کشاورزان و منابع طبیعی گفت: یکی از عوامل این اختلافات تغییر کاربری‌ها و ویلاسازی است که باید فکری برای آن شود. اما بخش دیگر نیز مرتبط با اسناد زمین‌های کشاورزی است که براساس برخی قوانین به نام منابع طبیعی ثبت شده و برای این مشکل دادگاه لازم نیست و باید در هیئت‌هایی سوابق و عقبه مالکیت زمین‌ها و همچنین مستندات کشاورزان مورد قضاوت و ملاک عمل قرار گیرد و سازمان ثبت اسناد موظف شده اسنادی که به اسم دولت زده شده بعد از بررسی‌ها به اسم کشاورزان باگردانند اما حجم پرونده‌ها و مراودات به شکلی بالا است که بخشی از آن پابرجا مانده است.

حجتی در پایان در مورد سوال یکی از نمایندگان در خصوص غیرمرتبط بودن مدرک وزیر با موضوع کشاورزی گفت: من از ابتدای کودکی با کشاورزی در ارتباط بودم وهیچگاه فاصله نداشتم و در مسئولیت‌ها مختلف نیز با کشاورزی در ارتباط بودم  و خودم نیز کشاورز بودم. اما باید توجه کرد بر فرض اینکه من مدرک منابع طبیعی یا کشاورزی باشد و حجم فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها در منابع طبیعی، شیلات، دامداری، طیور، بیماریها و آفات و صدها رشته مرتبط امکان تخصص در مورد همه اینها وجود ندارد و کارشناسان و متخصصان در رده‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی در این بخش فعال خواهند بود و مگر بنده بناست کار تصدی گری در دولت داشته باشم؟

 

/موافق وزیر پیشنهادی دادگستری /

بهرام نیا: آوایی مناسب ترین گزینه است

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت:ایشان حدود چهار دهه در بخش‌های مختلف قوای قضاییه و مجریه مشغول کار بوده و سابقه اجرایی دارند.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، حسن بهرام‌نیا، در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: بر خود می‌بالیم که امروز دنیا شاهد یکی از مصادیق مردم سالاری دینی است. مردم‌سالاری که چندی قبل در مقیاس گسترده‌تری به نمایش گذاشته شد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: این مردم‌سالاری در حالی برگزاری شد که دور تا دور کشور با موجی از ترور، آتش و دود برگزار شد. انتخابات توام با امنیت، آرامش و حضور و مشارکت حداکثری بیش از ۷۰ درصدی را برگزار کردیم. آیا این مردم که در هر شرایطی حضور می‌یابند آیا محق خدمت شایسته نیستند؟ این امت حتی در زمان رسول‌الله (ص) هم نبوده‌اند. رای اعتماد به وزرا برای امتی انجام می‌شود که لایق بهترین‌ها هستند.

وی افزود: امیدوارم با رای حداکثری مجلس به سیدعلی‌رضا آوایی ایشان خدمت‌گزار مردم شوند. حساسیت وزارت دادگستری از شأن فاخر ویژه‌ای برخوردار است. حول سه محور سوابق و تجارب شغلی، پراکندگی جغرافیایی، بین بخشی بودن وزارت دادگستری و تسلط و تضمین شغلی به ایشان رای می‌دهم.

 

بهرام‌نیا اظهار کرد: ایشان حدود چهار دهه در بخش‌های مختلف قوای قضاییه و مجریه مشغول کار بوده و سابقه اجرایی دارند. ایشان در طول این مدت به خوبی مسئولیت‌های هر دو قوه را به درستی احصاء کرده است. ایشان خدمت خود را از پست‌های قضایی دادسراها، شعبه یک دادگستری، ریاست دادگستری و رییس کل دادگستری انجام داده است. در دوره اول ریاست جمهوری دکتر روحانی نیز به عنوان معاون وزیر کشور و بازرس ویژه دفتر رییس‌جمهور فعالیت کردند. عزیزان، چه کسی بهتر از ایشان می‌تواند مورد وثوق دو قوه قضاییه و مجریه باشد؟

 

/موافق وزیر پیشنهادی دادگستری /

کاظمی: آوایی پایبند به آرمان های امام است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:آقای آوایی به دلیل خوشنامی و صبوری همه شرایطی وزارت دادگستری را دارد. برنامه‌های پیشنهادی ایشان نشان می‌دهد ایشان از ابتدای انقلاب با حضور در دادگاه انقلاب پایبند خود را به آرمان‌های امام نشان داده است و همین پایبندی موجب طی کردن سیر مراحل رشد در دستگاه قضاییه بوده است.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمد کاظمی، در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: وزارت دادگستری به موجب اصل ۱۶۰ قانون اساسی تنها اصلی است که ساز و کارش برای انتخاب با ساز و کار انتخاب سایر وزرا متفاوت است. رییس قوه قضاییه باید فرد مورد نظر را انتخاب و به قوه مجریه معرفی کند، فردی که مورد قبول هر دو قوه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ وزیر دادگستری باید از سعه صدر و بردباری برخوردار باشد تا بتواند در این مسئولیت موفق باشد. آقای آوایی به دلیل خوشنامی و صبوری همه شرایطی وزارت دادگستری را دارد. برنامه‌های پیشنهادی ایشان نشان می‌دهد ایشان از ابتدای انقلاب با حضور در دادگاه انقلاب پایبند خود را به آرمان‌های امام نشان داده است و همین پایبندی موجب طی کردن سیر مراحل رشد در دستگاه قضاییه بوده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: عضویت ایشان در هیات‌ها و مجامع و مسئول به عنوان معاون رییس جمهور تجربیات خوبی را در دو قوه قضاییه و مجریه کسب کرده است. چنانچه ایشان به عنوان وزیر انتخاب شود قطعا اسباب گسترش روابط قوای مجریه و قضاییه خواهند بود. 

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: آقای آوایی، همه نمایندگان انتظار دارند ساز و کاری مناسب برای تعامل بین قوه قضاییه و مقننه برای پاسخگویی به مجلس تعریف کنند.

 

/موافق وزیر پیشنهادی دادگستری /

تجری: اخلاق مداری آوایی بهترین فرصت برای سه قوه است

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: شخصیت روان و اخلاق مداری وزیر پیشنهادی دادگستری می‌تواند بهترین فرصت برای قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت باشد.

به گزارش جماران، در جریان رسیدگی به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،  فرهاد تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به اینکه وزیر دادگستری حلقه واسط میان دولت ،مجلس و قوه قضاییه است، گفت:به یاد داریم که در همین مجلس در زمان رسیدگی به لایحه برنامه ششم پیشنهاد ۴۰۰۰ مترمربع فضای اداری برای دادگستری حذف شد، در حالی که این ۴۰۰۰ متر برای مدیران نبود، برای شهروندان بود.

 

نماینده مردم قصر شیرین همچنین با اشاره به اخلاق مداری و سابقه وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: ایشان رشد پلکانی و مرحله به مرحله قضایی را از دادستانی و دادسرای انقلاب گرفته تا حضور در سایر بخش‌ها طی کرده است و دارای سوابق پرافتخاری است که نشان می‌دهد مراحل قضایی به واسطه تجربه و تخصص و نه آشنایی طی شده است.

وی ادامه داد: روحیه حریت و استقلال نظر از ویژگی‌های آوایی  یکی از ویژگی‌های وزیر دادگستری است. اکنون اخلاق مداری آوایی می‌تواند بهترین فرصت برای قوه قضاییه، مجلس و دولت باشد. ایشان مورد اعتماد و وثوق رییس جمهور و مورد تایید ریاست قوه قضاییه است و همه اینها شرایطی را برای او فراهم می‌کند که بتواند وظیفه‌اش را انجام داده و نقش سازنده و موثری داشته باشد.

وی همچنین در پایان تاکید کرد: قانون مداری و قانون مندی آوایی باعث می‌شود که بتواند موفق عمل کند. البته در حوزه تعزیرات حکومتی هم در مبارزه با قاچاق باید قاطعیت کامل وجود داشته باشد ضمن این که حقوق شهروندی نادیده گرفته نشود.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی دادگستری /

رنجبر زاده: آوایی همه معیار های لازم را دارد

نماینده مردم اسد آباد در مجلس  شورای اسلامی گفت: آوایی با توجه به سوابق شغلی و تجربیات، توانمندی لازم و کافی برای احراز این پست را دارا است.

به گزارش جماران، در جریان رسیدگی به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،  اکبر رنجبر زاده  در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری با تاکید بر اینکه  وزارت دادگستری از برجسته ترین و مهم ترین وزارت خانه ها محسوب می‌شود، گفت:  این وزارت خانه در تنظیم و تلطیف روابط قوا نقش موثری خواهد داشت.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: وزارت دادگستری و شخص وزیر یکی از اعضای تیم امنیتی، سیاسی، دفاعی و قضایی دولت به شمار می‌رود و باید از تعامل و کارآمدی و توانمندی بالایی برخوردار باشد و در این راستا دولت‌هایی می‌توانند موفق شوند که تیم‌ها منسجم و متحد باشند.

رنجبرزاده با بیان این که آوایی چهار دهه در سلسله مراتب قوه قضاییه حضور داشته‌اند، گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری تمام تجربیات لازم و کافی برای اجرای برنامه‌ها را دارد و از سوابق و تجربیات در تمام سطوح برخوردار است که سابقه وی در جایگاه‌هایی که فعالیت داشته نشانگر این موضوع است.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه اظهار داشت: وزیر پیشنهادی دادگستری پیش از این به عنوان معاون وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال و همچنین رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور مشغول به فعالیت بوده و در واقع علاوه بر قوه قضاییه، قوه مجریه را هم می‌شناسند و با مجلس هم تعامل خوبی دارند.

وی همچنین گفت: ایشان به لحاظ تجربه و سوابق شغلی توانمندی لازم و کافی را برای احراز این پست دارد و توانایی حل مشکلات جامعه در حوزه قضایی را دارا است و امیدواریم که با ارائه‌ی پیشنهادات و تنظیم لوایحی در موارد مرتبط به مجلس بتوانیم شاهد باشیم که مشکلاتی که در حوزه قضایی و تعزیراتی وجود دارد حل و فصل شود.

نماینده مردم اسد آباد در پاسخ به اظهارات نماینده مخالف که به پیگیری مشکلات پزشکی قانونی اشاره کرد، گفت: چند ماه پیش خودمان در مجلس تصویب کردیم که یکی از چالش‌ها در حوزه پزشکی قانونی وجود دارد و مجوز دادیم که تعداد کثیری پزشک بتوانند به استخدام حوزه قضایی در بیایند و در شهرستان‌ها حضور پیدا کنند، البته این ناکافی است ولی امیدواریم بتواند بخشی از مشکلات‌مان را حل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: اعتقاد دارم اشخاصی مانند رحمانی فضلی، امیر حاتمی، ظریف و وزیر دادگستری تیم دفاعی، قضایی، امنیتی و سیاسی منسجمی هستند که باید با هم پیوند زده شوند تا موفقیت برای ملت رقم بخورد.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری /

بگلری: مشکلات پزشکی قانونی باید حل شود

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌توانید این را حل کنید اعلام کنید. پزشکی قانونی مهم‌ترین مساله‌ی ماست. شورای شهر مردم آن مناطق نسبت به این موضوع گله دارند. اگر برای پزشک قانونی راه‌حلی ارائه کنید به شما رای می‌دهیم، اما اگر راه‌حلی نداشته باشید مخالف هستم

به گزارش جماران، در جریان رسیدگی به بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،  محسن بگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری صحبت پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غربی کشور پزشکی قانونی با مشکلاتی مواجه است که نمونه آن اگر فردی فوت کند هزاران نفر تجمع می‌کنند تا مراحل قانونی برای تشییع و دفن انجام شود، اما اگر به آخر هفته بخورد باید تا شنبه صبر کنند آن هم با مشکلاتی که در مسیرها و جاده‌ها برای مناطق دوردست وجود دارد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: اگر می‌توانید این را حل کنید اعلام کنید. پزشکی قانونی مهم‌ترین مساله‌ی ماست. شورای شهر مردم آن مناطق نسبت به این موضوع گله دارند. اگر برای پزشک قانونی راه‌حلی ارائه کنید به شما رای می‌دهیم، اما اگر راه‌حلی نداشته باشید مخالف هستم.

 

 

آوایی: تجربه خود را در جهت گره گشایی به کار خواهم گرفت

سید علیرضا آوایی:مهم‌ترین ویژگی برنامه پیشنهادی اینجانب تلاش برای ارتقا بیشتر کارآمدی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب است که در سه راهبرد تدوین شده است. تسهیل روابط بین قوه قضائیه، مجلس و دولت و کاهش اصطکاک بین سه قوا از مهم‌ترین برنامه اینجانب است.

سیدعلیرضا آوایی، وزیر پشنهادی دادگستری، در جریان رسیدگی به کابینه پیشنهادی دوازدهم، برای دفاع از برنامه های خود در چهار سال آینده پشت تریبون قرار گررفت و گفت: لازم می‌دانم مراتب قدردانی خود را از ریاست قوه قضائیه و رئیس جمهور ابراز کرده و از اینکه اینجانب را شایسته خدمت در این وزارتخانه می‌دانند تشکر کنم. همچنین از ریاست مجلس کمال تشکر را دارم.

 

آوایی افزود: اینجانب به عنوان عضوی از جامعه حقوقی کشور مفتخرم که چهل سال در محضر حقوق و قضا خدمت کرده‌ام و تجربه خود را در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم به کار خواهم گرفت.

وزیر پیشنهادی دادگستری همچنین در ادامه گفت:چه در زمانی که از ابتدای انقلاب رئیس کل دادگستری در شش استان بودم و چه در زمانی که ریاست سازمان ثبت احوال کشور و مسئول دفتر رئیس جمهور نیز بوده‌ام مورد اعتماد نظام قرار گرفتم.مهم‌ترین ویژگی برنامه پیشنهادی اینجانب تلاش برای ارتقا بیشتر کارآمدی در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب است که در سه راهبرد تدوین شده است. تسهیل روابط بین قوه قضائیه، مجلس و دولت و کاهش اصطکاک بین سه قوا از مهم‌ترین برنامه اینجانب است. البته اختلاف نظر گویای پویایی جمهوری اسلامی است اما مشکل  از جایی آغاز می‌شود که این اختلف نظر مدیریت نشود و به بحران تبدیل شود. اصطکاک میان قوا باید با سازوکارهای مناسب مدیریت شده چرا که ساختار نظام اینگونه است.

وی ادامه داد: قانون اساسی برای تسهیل روابط و روانسازی این سه قوه علاوه بر فرمایشات مقام معظم رهبری سازوکار تعیین کرده است که اگر مورد استفاده قرار گیرد مشکلات کمتر می‌شود و این ظرفیت فراهم می شود که در مسائل قوا در چارچوب تعیین شده حل و فصل شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری دیگر برنامه‌های راهبردی خود را دانش‌محوری و توجه به وزارت دادگستری عنوان کرد و گفت: امور قضایی مستلزم علمی شدن است و گره‌گشایی امور مردم باید به کارگیری دانش امکانپذیر شود. به همین خاطر باید استفاده از نظر علما، حقوقدانان و جامعه شناسان مدنظر قرار داده شود که علاوه بر اثربخشی از نظر علمی مسیر توسعه دانش حقوقی با ارتقاء آگاهی‌های عمومی و ترویج حقوق شهروندی تصویب شود.

آوایی در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های من ارتقاء توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات است. پاسداری از حقوق ملی از وظایف دادگستری است که باید توسط تعزیرات انجام دهد. اگر پاسداری نشود شکوفایی اقتصاد ملی با چالش مواجه خواهد شد چرا که باید پایدار حریم اقتصادی مردم باشیم و بهینه‌سازی سازمان تعزیرات یک ضرورت ملی است.

او ادامه داد: در این خصوص مرزبندی صحیح بین جرم و تخلف، بازنگری و اصلاح قوانین به خصوص قوانینی که مقطعی تصویب شده بودند، جلوگیری از تعدد رویه‌ها با تاکید بر آیین نامه‌ها و به کارگیری سامانه نظارت بر الکترونیکی هوشمند از جمله برنامه‌های این جانب در وزارت دادگستری و زیر مجموعه‌ها است.این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه است که موارد آن به صورت کامل پیشتر به نمایندگان تقدیم شده و تنها به عنوان نمونه چند مورد را بیان می‌کنم.

وزیر پیشنهادی برای وزارت دادگستری درباره مهم‌ترین رئوس برنامه‌هایش اظهار کرد: تلطیف روابط قوه قضاییه ، مجلس و دولت براساس اخلاق قانون تلاش برای تعدد در اجرای رویه‌های قانونی، ارتقا و به روزرسانی زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی با ارایه پیشنهاد لوایح مورد نیاز، فراهم کردن موقعیت پاسخگویی از سوی وزیر دادگستری به قوای مجریه و مقننه و قضاییه، کمک به استقرار اقتصاد مقاومتی و اجرایی شدن سیاست های اصل ۴۴ و خصوصی سازی در چارچوب وظایف تعریف شده در قانون، پیگیری معیشت قضات و کارکنان قوه قضاییه و دادگستری، ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی سازمان تعزیرات و تلاش برای پیشبرد یکپارچگی قوانین این حوزه، اهتمام به حقوق شهروندی، زنان و کودکان و مبارزه با فساد تقویت معاون حقوق و بشر در زیر مجموعه‌های وزارت دادگستری برای رفع سوء تفاهم‌های بین المللی از دیگر برنامه‌هایم است.

او تاکید کرد: این وزارتخانه این قابلیت را دارد که با همکاری و همراهی سران دیگر قوا و نمایندگان روز به روز شاهد رشد و توسعه احقاق حقوق جامعه باشیم.و این کار جز با همراهی و همکاری سرانه قوا نمایندگان و مسوولان عالی رتبه نظام میسر نخواهد شد.

آوایی در پاسخ به موارد مطرح شده در خصوص شورای حل اختلاف نیز اظهار داشت: درباره تذکر در خصوص شوراهای حل اختلاف نیز تاکید دارم این شوراها از جمله مهمترین فرصت های موجود در نظام حقوقی کشور هستند که خوشبختانه روند تکاملی هم داشتند. در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای این شوراها به عنوان مقام مسوول از وظایف خود می‌دانم که تا حد توان برای تحقق اعتبارات مورد نیاز به شوراهای حل اختلاف پیگیری کنند.

وی در پایان در پاسخ به مشکلات پزشکی قانونی  گفت:درباره مشکلاتی که در حوزه پزشکی قانونی نمایندگان به آن اشاره کردند باید بگویم تمام این مشکلات برای من قابل درک است و به مدد الهی به عنوان وظیفه اخلاقی آنچه در توان دارم برای حل این مشکلات خواهم گذاشت.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی دفاع /

امیر آبادی فراهانی: امیر حاتمی نمادی از وحدت ارتش و سپاه است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: امیر حاتمی هم‌اکنون نمونه‌ای از اخلاق تعامل است. ایشان می توانند به عنوان نمادی از وحدت سپاه و ارتش عمل کند چرا که تعصب صنفی نداشته و تاکیدشان روی به کارگیری از بهترین افراد است .

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع پشت تریبون رفت و در ابتدا از همکاری نمایندگان با دولت برای حل مشکلات کشور سخن گفت.

 

وی در ادامه گفت: من ایشان را از زمانی که در دوره دکترا همکلاسی بودیم میشناسم و شاهد هستم که به عنوان یک سرباز ولایی الگوی خود را از شهید صیاد شیرازی گرفته ایشان ۳۰ سال در سطوح مختلف ارتش خدمت کرده و مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حمایت از امیر حاتمی گزینه پیشنهادی وزارت دفاع ادامه داد: ایشان همراه سرلشکر باقری کار کرده و به وزارت دفاع مسلط هستند .او شناخت کافی از نیازهای این وزارتخانه داشته و ۴ سال به عنوان جانشین وزیر دفاع دولت یازدهم خدمت کرده و همکاری‌های خوبی با جناب آقای دهقان داشته است.

امیرآبادی با اشاره به برنامه‌های امیر حاتمی برای وزارت دفاع افزود: ایشان در برنامه خود به مواردی چون رشد قدرت موشکی ، استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و مدیریت هزینه، توجه داشته با این حال آنچه که بیش از همه نشان می‌دهد ایشان گزینه مناسبی هستند، داشتن اخلاق تعاملی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیر حاتمی هم‌اکنون نمونه‌ای از اخلاق تعامل است. ایشان می توانند به عنوان نمادی از وحدت سپاه و ارتش عمل کند چرا که تعصب صنفی نداشته و تاکیدشان روی به کارگیری از بهترین افراد است .

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه امیر حاتمی افزود: در برنامه ایشان حمایت از جبهه مقاومت، دفاع همه جانبه از سپاه قدس و سردار  قاسم سلیمانی ، تجهیز مرزبانی و عمق راهبردی دفاعی دیده می‌شود.

وی همچنین در پایان با تاکید بر اینکه مفتخر است به عنوان کسی که مدتی لباس پاسداری به تن داشته از امیرحاتمی دفاع می‌کند از همه نمایندگان مجلس خواست با رای بالای مثبت خود پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان کشور دهند.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی دفاع /

جهان آبادی: همه باید از امیر حاتمی دفاع کنیم

نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ایستاده‌ایم که از سرباز وطن امیر حاتمی دفاع کنیم و از این سرباز وطن قدردانی کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا، شیعه، سنی، فارس، عرب ندارد. همه باید از این وزیر حمایت کنیم

 

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع پشت تریبون رفت و گفت: چشم مردم امروز به تریبون مجلس است که آیا نمایندگان قدردان زحمات آنها هستند یا خیر. گویا آمریکا هشت سال جنگ تحمیلی را فراموش کرده است. صدام هزار میلیارد ریال به ما خسارت زده است و ما ۲۵۰ هزار شهید را تشییع کرده‌ایم. 

 

نماینده مردم تربت جام ادامه داد: امروز ایستاده‌ایم که از سرباز وطن امیر حاتمی دفاع کنیم و از این سرباز وطن قدردانی کنیم. اصلاح‌طلب و اصولگرا، شیعه، سنی، فارس، عرب ندارد. همه باید از این وزیر حمایت کنیم. 

 

جهان آبادی ادامه با مخاطب قرار دادن نمایندگان مجلس ادامه داد: رای ما به وزیر امور خارجه و وزیر دفاع باید متفاوت با بقیه وزرا باشد، زیرا غربی‌ها باید بدانند زمانی که با رای ۹۵ درصدی تحریم‌ها علیه ما را تشدید می‌کنند، ما هم با رای بالا این سرداران دیپلماسی و دفاعی را انتخاب می‌کنیم. امروز تمام ایران آماده‌اند تا مانند حججی برای کشور فدا شوند.

وی با تاکید بر دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع گفت: ایشان زحمات زیادی در بخش‌های مختلف کشیده‌اند. ارتش بی‌نیاز از حرف من است آرام و مطیع رهبر به وظایف خود عمل می‌کند و در کنار سبزپوشان ارتش فضایی ایجاد کرده که کسی جرات فکر کردن برای تعرض به ایران را ندارد. 

او تاکید کرد: به نام ملت، به نام شهدا، به نام ایثارگران، به نام سربازان از امیر حاتمی دفاع می‌کنیم و از نمایندگان می‌خواهیم که با رای یک‌دست خود ایشان را انتخاب کنند.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی دفاع /

برزگر: امیر حاتمی نماد وحدت میان نیرو های مسلح است

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت:امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند. در اینجا نقل قولی از وزیر امور خارجه می‌آورم که ایشان گفتند در حین مذاکرات بین المللی علاوه بر حمایت رهبری و مردم از توانایی نیروهای مسلح هم استفاده کردند.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،شهروز برزگر، آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع پشت تریبون رفت و اخلاق مداری و قانونمندی حاتمی در ارتش سخن گفت.

 

وی ادامه داد: امیر حاتمی با نیرنگ‌های دشمنان آشناست و چگونگی مقابله با آنها را به خوبی می‌داند. او در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان یک شخص شایسته درخشیده است و امیدواریم در ادامه راه هم بتواند این درخشندگی خود را حفظ کند.

 

نماینده مردم سلماس در ادامه گفت: برنامه‌هایی که امیر حاتمی به مجلس ارایه داده است شامل تدابیر رهبری ، قانون اساسی ، اولویت های دولت ، اولویت‌های نیروهای مسلح ، قانون وزارت دفاع و اسناد راهبردی نیروهای مسلح می باشد که با تجربه‌های اندوخته امیرحاتمی و آینده پژوهی ایشان می‌توان در آینده نه چندان دور اقدامات مثبتی را در این حوزه ببینیم.

 

نماینده مردم سلماس ادامه داد: امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند. در اینجا نقل قولی از وزیر امور خارجه می‌آورم که ایشان گفتند در حین مذاکرات بین المللی علاوه بر حمایت رهبری و مردم از توانایی نیروهای مسلح هم استفاده کردند.

وی با بیان پتانسیل‌های وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: وزارت دفاع ۱۰۰ دانشگاه و ۴ هزار شرکت وابسته دارد که انواع ادوات جنگی را برای دفاع از مرزهای ایران تامین می‌کند. با این شرایط و پتانسیل‌های وزارت دفاع می‌توانیم در خودروسازی نیز استفاده کنیم و ایمنی جان هموطنانمان را تامین کنیم .

برزگر به دیگر توانایی امیر اشاره کرده و گفت:‌همچنین ایشان با ارتباطات و هماهنگی هایی که می تواند بین قوا به وجود آورند در ادامه تصمیم صحیحی در مورد  پادگان های داخل شهر خواهند گرفت تا با هماهنگی های لازم این پادگان ها از داخل شهر خارج شوند.

این عضو فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد: ما برای حفاظت از کشور بهترین  تجهیزات نظامی و شجاع‌ترین نیروهای نظامی را در اختیار داریم که نیروهای مسلح ما باید مورد حمایت قرار گیرد. در ادامه می توانیم با کمک همکارانمان در مجلس حقوق این عزیزان را ۲۰ درصد بیش از سایر نیروهای کشور پرداخت کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان بیان داشت: نمایندگان مجلس با همه توان خود نشان دهند که با تمام قوا از نیروهای مسلح دفاع می‌کنند.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی دفاع /

بیگلری: انتخاب امیر حاتمی اوج تعامل و همکاری سپاه و ارتش است

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت:امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند. در اینجا نقل قولی از وزیر امور خارجه می‌آورم که ایشان گفتند در حین مذاکرات بین المللی علاوه بر حمایت رهبری و مردم از توانایی نیروهای مسلح هم استفاده کردند.

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی،شهروز برزگر، آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع پشت تریبون رفت و اخلاق مداری و قانونمندی حاتمی در ارتش سخن گفت.

 

وی ادامه داد:امیر حاتمی با نیرنگ‌های دشمنان آشناست و چگونگی مقابله با آنها را به خوبی می‌داند. او در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان یک شخص شایسته درخشیده است و امیدواریم در ادامه راه هم بتواند این درخشندگی خود را حفظ کند.

 

نماینده مردم سلماس در ادامه گفت: برنامه‌هایی که امیر حاتمی به مجلس ارایه داده است شامل تدابیر رهبری ، قانون اساسی ، اولویت های دولت ، اولویت‌های نیروهای مسلح ، قانون وزارت دفاع و اسناد راهبردی نیروهای مسلح می باشد که با تجربه‌های اندوخته امیرحاتمی و آینده پژوهی ایشان می‌توان در آینده نه چندان دور اقدامات مثبتی را در این حوزه ببینیم.

 

نماینده مردم سلماس ادامه داد: امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رای حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آنها تقدیر کنند. در اینجا نقل قولی از وزیر امور خارجه می‌آورم که ایشان گفتند در حین مذاکرات بین المللی علاوه بر حمایت رهبری و مردم از توانایی نیروهای مسلح هم استفاده کردند.

وی با بیان پتانسیل‌های وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: وزارت دفاع ۱۰۰ دانشگاه و ۴ هزار شرکت وابسته دارد که انواع ادوات جنگی را برای دفاع از مرزهای ایران تامین می‌کند. با این شرایط و پتانسیل‌های وزارت دفاع می‌توانیم در خودروسازی نیز استفاده کنیم و ایمنی جان هموطنانمان را تامین کنیم .

برزگر به دیگر توانایی امیر اشاره کرده و گفت:‌همچنین ایشان با ارتباطات و هماهنگی هایی که می تواند بین قوا به وجود آورند در ادامه تصمیم صحیحی در مورد  پادگان های داخل شهر خواهند گرفت تا با هماهنگی های لازم این پادگان ها از داخل شهر خارج شوند.

این عضو فراکسیون امید در ادامه تاکید کرد: ما برای حفاظت از کشور بهترین  تجهیزات نظامی و شجاع‌ترین نیروهای نظامی را در اختیار داریم که نیروهای مسلح ما باید مورد حمایت قرار گیرد. در ادامه می توانیم با کمک همکارانمان در مجلس حقوق این عزیزان را ۲۰ درصد بیش از سایر نیروهای کشور پرداخت کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان بیان داشت: نمایندگان مجلس با همه توان خود نشان دهند که با تمام قوا از نیروهای مسلح دفاع می‌کنند.

 

حاتمی: در سرمایه گذاری ها از خارج از نیروهای مسلح استفاده خواهیم کرد

امیر حاتمی گفت: امروز بسیاری از دولت‌ها که در تحریم ملت ایران پیشگام بودند برای تعامل گسترده با جمهوری اسلامی تلاش می کنند. در حوزه‌های قدرت به ویژه قدرت دفاعی، علمی و فناورانه پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای حاصل شده است. به یمن تلاش همه فرماندهان و مدیران ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و وزارت دفاع به پشتوانه بسیج مردمی به قدرت بازدارندگی دست یافته و توانسته‌ایم آن را حفظ کنیم.

به گزارش جماران، در بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، امیر حاتمی  وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دفاع از برنامه های خود پشت تریبون قرار گرفت و  در ابتدای صحبت های خود از افزایش توان موشکی کشور سخن گفت و افزود: قدرت موشکی در همه زمینه‌ها به ویژه بالستیک و کروز را توسعه خواهیم داد، قدرت پدافند هوایی را توسعه می‌دهیم، به سمت توسعه قدرت هوایی راهبردی حرکت خواهیم کرد و قدرت بازدارندگی در نیروهای زمینی را تقویت خواهیم کرد.

 

امیر حاتمی همچنین با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: از تصویب قانون نقض حقوق بشر و تحریم‌های ظالمانه آمریکا به ویژه تحریم سپاه، توان موشکی و دفاعی کشور توسط مجلس تشکر می‌کنم. این اقدام  قاطعیت، همت و غیرت ایرانیان را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد : در سطح داخلی برگزاری انتخابات و تکرار حماسه‌آفرینی ملت ایران گام مهمی در استحکام بیشتر ساخت درونی است و فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح بیش از پیش به پشتیبانی مردم از دفاع و امنیت کشور مطمئن شدند. اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در هندسه قدرت منطقه‌ای و جهانی نویدبخش قدرت چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین افزود: امروز بسیاری از دولت‌ها که در تحریم ملت ایران پیشگام بودند برای تعامل گسترده با جمهوری اسلامی تلاش می کنند. در حوزه‌های قدرت به ویژه قدرت دفاعی، علمی و فناورانه پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای حاصل شده است. به یمن تلاش همه فرماندهان و مدیران ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و وزارت دفاع به پشتوانه بسیج مردمی به قدرت بازدارندگی دست یافته و توانسته‌ایم آن را حفظ کنیم.

وی همچنین چالش های پیش رو را مورد اشاره قرار داد و گفت: تضعیف دفاع از دشمنان و تبدیل منطقه به انبارهای بزرگ سلاح و بودجه پایین دفاعی کشور از چالش‌های پیشروی ماست. هر چند که با اقتصاد مقاومتی توانسته‌ایم بخشی از نیازهای داخلی را تامین کنیم. در صنایع، دیپلماسی، حقوق و مهندس دفاعی توانسته‌ایم قدرت کشور را ارتقاء دهیم. برنامه پیشنهادی دارای ویژگی‌های گسترده‌ای است. به ظرفیت‌ها و مقدورات نیروهای مسلح داخلی و خارجی توجه شده است.

امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: همواره به اتکاء نیروی ایمان و تخصص مدیران و کارکنان خودمان ادامه مسیر خواهیم داد. از همه کارکنان و وزرای وزارت دفاع تشکر می‌کنم. برای وزرای شهید امیر سرلشکر فکوری، امیر سرلشکر نامجو، شهید دکتر چمران و مرحوم امیر سرلشگر سلیمی از خدای مننان غفران الهی آرزو می‌کنم و برای عزیزانی که در قید حیات هستند سلامتی ارزو می‌کنم. یقینا از وجود شریفشان بهره‌مند خواهم شد. از دکتر دهقان نیز به صورت ویژه تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی با اشاره به توانمندی‌های نیروهای مسلح، گفت: در نیروهای مسلح بیش از ۱۰۰ دانشگاه و چهار هزار شرکت خصوصی وجود دارد که استفاده از آنها گسترش خواهد یافت و روابطمان به جای کارفرما و پیمانکار به مشارکت تغییر خواهد کرد. در سرمایه‌گذاری‌ها از همکاران بیرون از نیروهای مسلح هم استفاده خواهیم کرد.

امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی دفاعی به عنوان مکمل دستگاه دیپلماسی خارجی در ثبات و امنیت منطقه نقش‌آفرینی خواهیم کرد. بازدارندگی فعال، روابط دفاعی و حمایت از کشورهای دوست و شرکای منطقه‌ای را دنبال خواهیم کرد. در مقابل تهدیدهای دشمنان به ویژه تهدیدهای آمریکای جنایتکار که اخیرا در امور داخلی ایران دخالت کرده و رویای تعبیر نشدنی تغییر نظام در ایران را مطرح کرده است، ایستادگی خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در مقابله با تحریم‌های آمریکا قانونی را مصوب کردید که بی‌تردید حمایت از جبهه مقاومت یعنی نیروی قدس و برادر عزیزم سردار سرلشکر سلیمانی در این عرصه پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتقاء رزم و قابلیت‌های صنایع دفاعی در چهار سال آینده تلاش خواهیم کرد تا ضمن حفظ و ارتقاء توانمندیهای موجود اهداف برنامه‌ها را عملیاتی کند. قدرت موشکی در همه زمینه‌ها به ویژه بالستیک و کروز را توسعه خواهیم داد همچنین قدرت پدافند هوایی را توسعه می‌دهیم و به سمت توسعه قدرت هوایی راهبردی حرکت خواهیم کرد. قدرت بازدارندگی در نیروهای زمینی را تقویت خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه تامین اجتماعی نیروهای مسلح مد نظر رهبری و رییس‌جمهور با حمایت مجلس عمل خواهیم کرد. صندوق‌های بازنشستگی، هدایت قابلیت‌ها به حوزه‌های متناسب و مورد نیاز کشور، معیشت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح به ویژه ایثارگران از اولویت‌های اساسی کاری بنده است.

امیر سرتیپ حاتمی جابه‌جایی پادگان‌ها، تقویت عملیات پاکسازی میادین مین، پیگیری مناسبات سازنده با نیروهای مسلح، پشتیبانی حقوقی و نهادینه‌سازی قانونی را از دیگر برنامه‌هایش اعلام کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: ای اعتماد به این سرباز انقلاب و نظام که تمام سوابق خدمتی و تحصیلی‌ام در حوزه دفاع بوده امانت گران‌سنگی است، این امانت حاصل مجاهدت ۱۰۰۰ شهید صنایع دفاعی و تلاش همه متخصصان و کارکنان نیروهای مسلح است. قانون ارشدیت‌های کل که به نیروهای مسلح ابلاغ شده و طبق دستورالعمل برخی سازمانها اجرا را شروع کرده‌اند.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی /

بختیار: انتظار داشتیم آخوندی استعفا دهد

نماینده گل پایگان در مجلس شورای اسلامی: در حالی که بودجه وزارت راه و شهرسازی و برای توسعه ۲ هزار میلیارد تومان است ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که باید از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین شود ولی متاسفانه این شرایط مهیا نیست .

به گزارش جماران، در جریان بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، علی بختیار، در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی پشت تریبون رفت و  گفت: بنده به عنوان نماینده جامعه مهندسان صحبت می‌کنم که آیین‌نامه کنترل ساختمان که اخیرا تدوین شده باعث پیچیدگی ساخت و ساز ، افزایش رکود مسکن، ساخت بدون پروانه و کاهش ایمنی ساخت‌وسازها می‌شود و از همه مهمتر این که خلاف قوانین و مقررات است.

 

نماینده مردم گلپایگان ادامه داد: در حال حاضر سوانح جاده‌ای در سال در ایران ۲۲ هزار نفر کشته برجای می‌گذارد این در حالی است که طبق استانداردها این رقم باید چیزی حدود ۶ هزار نفر باشد بنابراین با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم .

وی همچنین با اشاره به افزایش سوانح جاده ای گفت:انتظار داشتیم که پس از سانحه قطار تبریز – مشهد آقای آخوندی برای التیام درد بازماندگان این حادثه استعفا بدهند و این اقدام در دنیا یک رسم است .

بختیار با اشاره به عدم پرداخت حقوق راهداران اظهار داشت: ما نمایندگان مردم هستیم و باید نسبت به اقدامات و عملکرد دولت به مردم پاسخگو باشیم در حال حاضر افراد زیادی از ما مطالبات خود را از وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنند.

او همچنین ادامه داد: متاسفانه تاخیر پروازها هم بسیار زیاد است و برای این مورد هم باید اقدامات جدی صورت گیرد.

نماینده مردم گلپایگان با اشاره به عدم توجه به توسعه متوازن در کشور اظهار داشت: مولفه توسعه شهرها و روستاها راه و جاده و ریل است که این توازن در نظر گرفته نشده است .

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌های خارجی گفت: در حالی که بودجه وزارت راه و شهرسازی و برای توسعه ۲ هزار میلیارد تومان است ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که باید از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین شود ولی متاسفانه این شرایط مهیا نیست .

بختیار ادامه داد: مسکن اجتماعی به اجرا نرسید و با توجه به افزایش هزینه‌های مصالح ساختمانی اگر این موضوع مدیریت نشود با گرانی مسکن مواجه خواهیم شد و مسکن مهر هم در حال حاضر در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی /

صادقی: در برنامه پیشنهادی توازن دیده نمیشود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:در برنامه‌ای که در ۱۷ صفحه ارائه شده توازن، در دو حوزه ماموریتی دیده نمی‌شود. به طور کلی سهم راه در برنامه پیشنهادی قابل توجه بوده و به شهرسازی و مسکن به صورت متوازن توجه‌ای نشده است.

به گزارش جماران، در جریان رسیدگی به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی در مخالفت با وزیر راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به تعامل فراکسیون امید با دولت گفت:  تعامل ما به صورت فعال است. یعنی در عین همکاری انتقادات را نیز با صراحت مطرح می‌کنیم و این منافاتی با همکاری ما ندارد.

 

او افزود: بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی ارائه شده و عملکرد چهار سال گذشته، انتقاداتی را وارد می‌دانم.

این عضو فراکسیون امید  تصریح کرد: در برنامه‌ای که در ۱۷ صفحه ارائه شده توازن، در دو حوزه ماموریتی دیده نمی‌شود. به طور کلی سهم راه در برنامه پیشنهادی قابل توجه بوده و به شهرسازی و مسکن به صورت متوازن توجه‌ای نشده است.

 

صادقی در ادامه وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی را مورد خاطب قرار داد و گفت: طبق لایحه دولت اگر این وزارتخانه تفکیک شده بود شما به عنوان وزیر مسکن چه برنامه‌ای ارائه می‌دادید.

او ادامه داد: در بخش راه حتی به جزئیات مثلاً‌ روکش آسفالت معابر نیز عدد داده شده اما در بخش مسکن کلیات و راهبردها مطرح شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: در عملکرد وزارتخانه در طرح‌های حمل و نقل موارد چشم‌گیری مشاهده می‌شود اما در بخش مسکن اقداماتی نشده بود. اما در آن صورت باید گفت در زمینه وضعیت آشفته مسکن مهر نرخ تثبیت شده است اما برای تحریک تقاضا عملکردی دیده نمی‌شود که رئیس‌جمهور نیز در سخنان خود به آن اشاره کرده است.

او همچنین به مسکن اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدای دولت قرار بود مسکن اجتماعی به عنوان آلترناتیوی برای مسکن مهر مطرح شود اما به صورت عملی اثری از آن ندیدیم. غیر از تدوین و تصویب در هیات وزیران در این خصوص چیزی دیده نشد.

صادقی ادامه داد: طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی تهیه شده اما اجرایی نشده است.  توسعه مسکن روستایی نیز به صورت کمی پرداخته شده است و گفته شده که ۹۰۰ هزار واحد ایجاد می‌شود اما توضیح داده نشده که آیا ایده است و یا قرار است که عملیاتی شود.

او با ابراز امیدواری از اینکه دولت به بخش راه و مسکن و شهرسازی نگاه متوازنی داشته باشد، تصریح کرد: شهرسازی معماری در حیطه وظایف شورای عالی شهرسازی و از جمله اختیارات وزارت مسکن است و باید در زمینه گسترش بی‌رویه شهرها و برج‌سازی‌ها و ساماندهی آنها ورود پیدا کند اما می‌بینیم که در شهر تهران افزایش بی ‌رویه و تغییر کاربری، تنفس را دشوار کرده است که وزارت مسکن در این زمینه اقدامی موثر انجام نداده است.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به توفیقات در بخش حمل و نقل تصریح کرد: خرید و امضای قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس که از آثار مثبت برجام است از جمله موفقیت‌ها است اما ضعف‌هایی نیز در حوزه ناوبری دیده می شود. به طوری که در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از نظر مدیریتی اختلالات زیادی دیده می‌شود. نظام مدیریتی و حقوق و مزایا دارای اختلال است و دسته‌بندی‌ها و باندبازی‌ها و همچنین رقابت‌های مخرب باعث اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی می‌شود.

صادقی تاکید کرد: اکنون در حوزه ناوبری که حوزه تخصصی است بسیاری از متخصصان به حاشیه رانده شده‌اند و بسیاری از مدیران ارشد نسبت به حوزه هوانوردی ناآگاهند و سیستم نامناسب در پاداش‌ها و بها ندادن به متخصصان باعث نارضایتی شده که در صورت تداوم برای صنعت هوانوردی مشکل‌آفرین خواهد بود.

او با اشاره به عدم اجرای پروژه آموزش سامانه و تبادل پیام تصریح کرد: این پروژه که قرارداد آن با یک شرکت آلمانی منعقد شده و ۵۰ درصد مبلغ آن نیز پرداخت شده هنوز اجرایی نشده است. همچنین پدیده دیگر تعارض منافع مدیران بخش خصوصی و عمومی است.

این نماینده مجلس گفت: به لحاظ انضباط مالی و اداری نیز در این وزارتخانه مشکل وجود دارد به نحوی که در تفریغ بودجه سال ۹۴ با تعداد ۶۳۷ واخواهی رتبه دوم را دارا است.

/ موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی /

قرجه طیار: وزارت آخوندی در طول انقلاب بی نظیر بوده است

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: برخی اقدامات صورت گرفته در دوره وی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.

به گزارش جماران، در جریان بررسی کابینه پیشنهادی دوازدهم درمجلس شورای اسلامی، قرجه طیار، در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برخی اقدامات انجام شده در این وزارت خانه را در 38 سال انقلاب، بی نظیر دانست وافزود: ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالی‌ترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.

 

وی در ادامه به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، را مورد اشاره قرارا داد و گفت : وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکت‌های بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساختی با همت و بینش و چشم انداز آخوندی میسر شده، اظهار کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۲.۵ برابری ترانزیت کالای نفتی از بنادر تجاری، بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی، تکمیل ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی و اقدامات قابل قبول در حوزه مسکن، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر، ساخت سالن ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح‌های اجتماعی و حمایتی و توجه به مسکن روستایی مهم ترین عملکرد ایشان است.

قرجه طیار یکی از شاخص‌ ترین برنامه‌های آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامه‌ها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.