معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی‌کند. در بحث کابینه دیگر مسائل و بحث‌‌هایی که درخصوص کابینه در سال ۹۲ مطرح شد، تکرار نمی‌شود. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور دیگر جمع شده و هدف‌شان پیشرفت کشور است.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری عصر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حمایت از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: من از نمایندگان محترم، ریاست و هیات رئیسه مجلس تشکر می‌کنم. یکی از بحث‌های جدی مجلس بحث کابینه است که جدی و طولانی است و نیازمند حوصله بیشتری است.

او ادامه داد: چهار سال قبل هم در بحث کلیت برنامه‌های دولت، پس از سخنان موافقان و مخالفان، به نمایندگی از ریاست جمهوری مطالبی را مطرح کردم. در آن زمان که به شاخص‌ها نگاه می‌کردم و با توجه به اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و مدیریتی کشور، سیاست داخلی و نیروهای انقلاب داشتم و به اتفاقات حوزه سیاست خارجی نگاه می‌کردم، فکر می‌کردم وارد یک دوره جدید از مسئولیت شده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت:  وضعیت جدید و سخت بود اما تیمی که به عنوان کابینه معرفی شد توانست این شرایط را پشت سر بگذارد. پس از چهار سال اگر اوضاع کشور از هر جهت بررسی شود، قابل افتخار و قابل عرضه در سطح بین‌المللی است.

جهانگیری با اشاره به وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، در بحث سیاست خارجی امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دولت اعتراض می‌شود شما منابع اقتصادی زیادی وارد کشور نکرده‌اید. در منطقه‌ای که گروه‌های تکفیری حضور دارند و از سوی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت‌های مالی، تسلحیاتی و ایدئولوژیک می‌شوند، مسائل منطقه را حل نکرده‌اید. پس ده‌ها مسئله دیگر در این عرصه حل شده است.

او با بیان اینکه بحث ایران‌هراسی دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه فردی به اتهام ایرانی بودن نمی‌توانست حساب بانکی داشته باشد، چنین وضعی دیگر وجود ندارد. ما به توافق مهمی رسیدیم. ما از فصل هفتم خارج شدیم و دیگر مخل صلح جهانی شناخته نمی‌شویم. رئیس جمهورمان در سازمان ملل موضوع جهان عاری از خشونت را مطرح و به اتکا اکثریت آرا تصویب شده است .

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: طرح تحول سلامت در همین دوره اجرا شد. بیمه کردن ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین کار بزرگی بود که از آقای ربیعی نیز برای این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی‌کند. در بحث کابینه دیگر مسائل و بحث‌‌هایی که درخصوص کابینه در سال ۹۲ مطرح شد، تکرار نمی‌شود. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور دیگر جمع شده و هدف‌شان پیشرفت کشور است.

او با بیان اینکه کشور از انسجام برخوردار شده است، ابراز داشت: یادمان رفته است در همین مجلس سی‌دی توسط رئیس‌جمهور علیه رئیس مجلس و خانواده وی پخش می‌شد ولی امروز روسای سه قوه در یک راستا کنار هم کار می‌کنند، هر چند ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه در امور فرهنگی، ارتباطاتی میان اصحاب فرهنگ ایجاد شده و امید در میان آنها به وحود آمده است، عنوان کرد: این امید و ارتباطات ایجاد شده، دستاورد کمی است؟

او با بیان اینکه در سال اول دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که به نسخه مورد اتکای دولت تبدیل شد، یادآور شد: در شاخصه‌های کلان اقتصادی، تورم چهل درصدی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است، رشد منفی شش، هشتم درصدی که عمق رشد رکود و تورم در کشور بود و در تاریخ ۵۰ ساله کشور سابقه نداشته، به ۱۲ درصد رسیده است. کم اتفاقی در این باره رخ داده است؟‌

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه نفت و گاز، اگر آقای زنگنه محدودیت‌های کشور را در سال ۹۲ بیان کند که هنوز برخی از آنها وجود دارد، متوجه شرایط می‌شویم. یکی از دلایل اصرار ما بر بودن آقای زنگنه این بود که نتوانستیم در این باره همه مسائل را مطرح کنیم.

جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات بیان کرد: گفته شده ۱۰۰ میلیارد ذخایر آزاد شده، چرا خود را نشان نمی‌دهد. ما نگفتیم این ذخایر کجا حبس شده است؟ نگفتیم ارز بانک مرکزی در کجا سرمایه‌گذاری شده و به شرکت نیکو داده شده است.

او با بیان یکی از بحث‌های آقای زنگنه تمرکز بر پارس جنوبی بود، گفت: زمانی برداشت ایران و قطر از میدان‌های مشترک پارس جنوبی مساوی بود. سپس برداشت قطر از این میدان دو برابر از ما شد ولی امروز برداشت ما از پارس جنوبی مساوی و حتی بیشتر است. کسی هم ککش نگزید که چطور اموال ایران در این سال‌ها به غارت رفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتقاداتی که به وزارت نفت و بخش گازرسانی می‌شود، گفت: می‌گویند دولت یازدهم نتوانسته به روستاها به خوبی گازرسانی کند. چرا چنین حرفی را می‌زنید؟ در این دولت بیشترین روستاها گازرسانی شدند آن هم در شرایطی که با کمبود منابع روبرو بودیم. ما با خلاقیت و فناوری و بدون تکیه به خیلی از مسائل توانستیم طرح‌های مهمی را اجرا کنیم.

او ادامه داد: امروز به وزیر جهاد کشاورزی ایراد می‌گیریم. مگر یادمان رفته که شش میلیون تن در سال ۹۲ گندم وارد کردیم. امروز آقای حجتی نمی‌داند با سه میلیون گندم مازاد داخلی چه کند. ما در تمامی کالاها که امنیت غذایی را برعهده دارد خودکفا هستیم.

او ادامه داد: سال ۹۳ در سفری که به کرمان داشتم بیمارستانی وجود داشت که مراجعه‌کنندگان آن شاکی و ناراضی بودند. یک سال بعد یعنی عید ۹۴ وقتی به آنجا رفتم دیگر کسی نبود که شکایت کند. همه تشکر کردند. 

معاون اول رئیس جمهور درباره انتقاداتی که در بخش صنعت به دولت یازدهم می‌شود، عنوان کرد: شما پیشرفت‌ها را نمی‌بینید؟ در بخش صنعت رشد ما منفی۱۰ درصد و در سرمایه‌گذاری خارجی منفی۲۰ درصد بود. صنعت کشور به راه افتاده و بنگاه‌های کوچک و بزرگ در حال کردن هستند. 

او همچنین ادامه داد: در بخش بنیه دفاعی واقعا کارنامه درخشانی وجود دارد. ما با محدودیت‌ها گام برداشتیم و امروز در اینجا قرار گرفتیم. حتماً چالش‌های پیش‌روی ما در چهار سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. 

او خاطرنشان کرد: امروز تک تک خانواده‌های ایرانی با معضل بزرگی به نام بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در هشت سالی که گذشت خالص شغل ما صفر درصد بود اما حالا ما سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح دولت یازدهم برای ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار فرصت شغلی اظهار داشت: باید در سال‌های آینده حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم که باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم وضعیت اشتغال کشور پیشرفت کند باید به بخش خصوصی احترام بگذاریم و بخش‌های دیگر را توانمند کنیم.

جهانگیری افزود: امروز نظام بانکی ما به خوبی پیشرفت کرده. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دیگر مشکلی ندارند.

او ادامه داد: بعد از برجام برای اولین بار موفق شدیم یک هواپیمای نو خریداری کنیم که البته این کار در زمان دولت اصلاحات نیز رخ داده بود. قرارداد خرید هواپیما حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیارد دلار برای ما سود داشت. 

معاون اول رئیس جمهور با تشکر از وزیر نفت گفت: قرارداد توتال در شرایطی بسته شد که امریکا می‌گفت کشورها حق ندارند قراردادی بیش از۲۰ میلیون دلار با ایران ببندند اما در این فضا قراردادی به این بزرگی بسته شد. 

او با اشاره به برنامه‌های دولت در بخش فرهنگی نیز گفت: دولت یازدهم بیشترین همت خود را برای زندگی فرهنگیان گذاشت. ما برای نخستین بار با وجود کمبود بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان را انجام داده‌ایم. 

جهانگیری ادامه داد: یک رئیس جمهور می‌تواند با مشورت کابینه خود را بچیند قطعاً آقای روحانی با شخصیت‌های سیاسی، ارکان نظام و و قوای دیگر برای بستن کابینه مشورت و مذاکره داشتند. امروز آقای روحانی مورد اعتماد ملت ایران است. حدود ۲۴ میلیون نفر به او رای دادند که سرمایه بزرگی در اختیار اوست.

او تاکید کرد: آقای روحانی باید قدر این سرمایه اجتماعی را بداند و حضور ۴۲ میلیون نفر در انتخابات می تواند دولت را قدرتمند کند. باید بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق آن مسئولیتی که مردم بر دوش ما گذاشتند را به خوبی انجام دهیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در انتخاب کابینه باید به مسائل خاص کشور توجه می‌شد مسائلی چون حل مساله آب ، بیکاری که همه و همه عزم ملی و تفاهم ملی را احتیاج دارد. دولت مصمم است عزم ملی به وجود بیاورد دولت به تمام دستورات رهبری را عمل کرده در دولت یازدهم حتی یک دستور رهبری هم روی زمین نمانده است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: دولت پیروی از رهبری را درعمل نشان داده و با تکیه به نظر کارشناسی، حمایت مجلس و قوه قضاییه و در راس همه حمایت رهبری و ملت عزمش را جزم کرده و برنامه ارائه داد تا مشکلات حل شود.

او افزود: این یک تیم هماهنگ است و کل کابینه با هم هماهنگ هستند اعضای دولت در بخش‌های مختلف مثلا بخش سیاسی با هم هماهنگ هستند. رحمانی فضلی بازوی توانمند دولت در اجرای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است در وزارت اطلاعات هم آقای علوی تمام هم و غمش پیگیری مسائل مربوط به مساله اقتصاد مقاومتی بوده است.

او افزود: آقای ظریف در وزارت امور خارجه هم با برنامه‌ایی که دارند فضا را به گونه‌ای مهیا می‌کنند که دیپلماسی به وجود آید که ما یک جهش صادرات داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: هماهنگی وزیر صنعت و نفت نیز مثال زدنی است وقتی که من وزیر بودم آقای شریعتمداری نیز وزیر بودند که در آن زمان نگران تولید داخلی بودند کارنامه آقای حجتی نیز مشخص است.

جهانگیری ادامه داد: آقای آخوندی هم در طول دوره قبل هم به مسکن مهر هم بافت فرسوده و حمل ونقل ریلی و هوایی توجه ویژه کردند و همه بخش ها در کنار هم در حال توسعه است در حال حاضر یک وزیر جوان در کابینه داریم. کابینه گاهی تصمیمات شجاعانه و گاهی باید تصمیمات همراه با تجربه و دقت بگیرد در حال حاضر این کابینه چنین ویژگی هایی را دارد. وزارت تعاون هم با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ است و مصمم هستند که طرح توسعه سلامت را پیش ببرد .

جهانگیری در رابطه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: خواسته از ما این بود که وزیر آموزش و پرورش را از بدنه همان سازمان انتخاب کنیم که به حمدالله همین هم شد.

او افزود: برنامه های ما در راستای اقتصاد مقاومتی سرشار از نکات مثبت است.

جهانگیری با اشاره به ویژگی سوم این کابینه که پاسخگویی است گفت: این وزرا از نقد نمی‌ترسند از مورد سوال قرار گرفتن هراسی ندارند در مقابل مردم و مجلس باید پاسخگو باشند ما از نقد منتقدین استقبال می کنیم و اعتقاد داریم راه موفقیت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است این طور نیست که بگوییم این کابینه هیچ مشکلی ندارد اما باید در کنار هم نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم انشاءالله با رای اعتماد خوبی که از سوی شما نمایندگان مجلس می گیریم به مانند انتخابات سرمایه ای بشود برای تلاش بیشتر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.