عدم توجه به اقتصاد مقاومتی، بی توجهی به آمران امربه معروف و نهی از منکر، مشورت با مدعیان حوادث سال 88 و... از جمله موضوعاتی بود که برخی از نمایندگان در مخالفت با کابینه دوازدهم در مجلس شورای ااسلامی بیان کردند.

به گزارش جماران، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان  نمایندگانی بودند که صبح امروز در  جلسه علنی مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم صحبت کردند. امروز اولین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم بود که  با سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از این وزرا آغاز شد.

برنامه ارائه شده دولت دوازدهم  آرمانی و غیرقابل سنجش است

محمدرضا صباغیان، نماینده یزد به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم، گفت: ما معتقدیم برنامه ارائه شده از سوی دولت کیفی و آرمانی است و قابل سنجش نیست و متاسفانه سنخیت چندانی هم با برنامه ششم ندارد.

وی افزود: ما با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هایی روبرو هستیم که کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوی دولت باید مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

صباغیان ادامه داد: همانطور که با تدبیر دولت میزان تولید نفت از کمتر از یک میلیون بشکه به نزدیک چهار میلیون بشکه رسید ما می‌خواهیم بدانیم وضعیت اعتیاد، فساد اقتصادی، بانکداری اسلامی، بدهی دولت، وضعیت بانک‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای و کارگران و اصناف در چهار سال گذشته چطور بوده، اکنون چطور است و در چهار سال بعد چطور خواهد بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برنامه ارائه شده دولت کمی، نموداری و مقایسه‌ای نیست؛ البته برنامه بسیار عالی است اما بیشتر توصیه‌ای است و تقاضای ما این است که برنامه کمی باشد و این ضعف برطرف شود. ما امیدواریم کابینه معرفی شده موفق باشد و از آنها حمایت می‌کنیم و هدف از طرح این بحث‌ها، رفع ضعف‌ها و اشکالات است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نقش مردم در سرنوشت خود، یادآور شد: تاکید رییس‌جمهور بر آزادی و امنیت و همچنین حمایت از افشاگری مالیاتی قابل تحسین است و ما امیدواریم از افشاگری مفاسد اقتصادی هم حمایت شود و گفته شود درصد افراد صاحب قدرت و کسانی که فرار مالیاتی دارند چقدر است.

 در برنامه پیشنهادی، فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها نشده است

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با عنوان مخالف کلیات برنامه هیات دولت پیشنهادی، گفت: بنده با اکثریت وزرای پیشنهادی موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکیک قوا و توافق مجلس و دولت برای اجرای تعهدات مشترک و برنامه کلان است.

وی تاکید کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سیل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهیم کرد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دولت در برنامه پیشنهادی خود انگار به اجبار از برنامه ششم نام برده است، گفت: کشور با مشکل بزرگی همچون ایجاد اشتغال دست و پنجه نرم می‌کند. اشتغال تعهد شرعی و قانونی است که انتظار می‌رود تک تک وزراتخانه‌ها برای آن برنامه داشته باشند و سهم هر وزارتخانه مشخص شود؛ از این رو باید از شعارهایی همچون مبارزه با فساد، ایجاد عدالت، اشتغال و مبارزه با قاچاق پرهیز کرد و وارد فاز عملیاتی شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه دولت برنامه خود را مبتنی بر کاهش تصدی‌گری و حرکت به سمت دولت توسعه‌گرا عنوان کرده است، افزود: دولت توسعه‌گرا به معنای کاهش دخالت‌های دولت برای توسعه کشور است؛ حال اینکه دولت‌ها در کشورمان هرگاه در موضوعی دخالت کرده‌اند نتیجه منفی شده است. دولت به اسم توسعه‌گرایی دخالت می‌کند و در نهایت عده‌ای برای خود رانت ایجاد کرده که مشکلاتی به وجود می‌آورد. نمونه بارز آن را می‌توان در اجرای اصل 44 و خصوصی سازی دید.

وی با اشاره به مشکلات بانک‌ها، گفت: اکنون در بانک‌ها دو دسته فراریان بزرگ بانکی و ورشکستگان کوچک وجود دارد. 104 هزار میلیارد تومان طلب وصول نشده از بانک‌ها است که در این شرایط فراریان بزرگ بانکی کار خود را انجام می‌دهند و این تنها ورشکستگان کوچک هستند که برای گرفتن دو میلیون تومان وام یا وام ازدواج یا کشاورزی الافند و انگار برنامه روشنی برای آنها وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: مشکل دیگر وضعیت احزاب در کشور است که هنوز احزاب در جمهوری اسلامی زیر پای جناح‌ها له می‌شوند آن هم بدین دلیل است که فضای سیاسی ما روشن نیست. لازم است برای این موضوع نیز برنامه مشخصی وجود داشته باشد.

جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رییس‌جمهور برای بستن کابینه فشار وارد کردند

محمدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس، گفت: در حالی موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجرای آن توسط دولت سخن می‌گویند که بر اساس آمار تنها 30 درصد برنامه پنجم اجرایی شده است. سوال این است که دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد؟

وی با بیان اینکه نگاه ما برای رای اعتماد به وزرا باید مبتنی بر هماهنگی بین معاونان رییس‌جمهور و وزرای معرفی شده باشد، گفت: آقای رییس‌جمهور پشت تریبون سخن از نبود فشار برای معرفی وزرا می‌کند آن هم در شرایطی که طبق اخبار و شنیده‌های ما، جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رییس‌جمهور فشارهایی وارد کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به برنامه دولت مبنی بر برقراری عدالت، گفت: این برنامه در حالی مطرح می‌شود که قرار بود یارانه ثروتمندان حذف شود که سوال ما این است چه مقدار از این یارانه‌ها حذف شده است؟ از طرف دیگر رییس‌جمهور صحبت از جوانگرایی در کابینه می‌کنند و مصداق آن را معرفی آقای جهرمی عنوان می‌نمایند، اما بحث ما تنها جوانگرایی نیست بلکه سخن از شکستن انحصار مدیریتی، فامیل بازی و خویشاوندسالاری است؛ آن هم نه فقط در سطح وزرا، بلکه مدیران و رده‌های پایین‌تر نیز باید چنین رویه‌ای داشته باشند که ما اخبار نگران‌کننده‌ای می‌شنویم.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس با این اعتقاد که تیم اقتصادی روحانی در دولت یازدهم موفق نبوده است، گفت: انتظار می‌رفت ترکیب پیشنهادی کابینه دوازدهم در بعد اقتصادی نیز دچار تحول اساسی می‌شد اما وزرای اقتصاد، صنعت، نفت و راه معرفی شده همگی نشان از آن دارند که قرار است مجددا سیاست واردات بی‌رویه کالا و عدم حمایت از تولید داخلی ادامه پیدا کند. این وضعیت به گونه‌ای است که اکنون ما رتبه اول واردکننده کالا از چین را داریم.

به گفته وی، به استناد آمار گمرک اجناسی همچون سنگ پا، قلوه سنگ، زیپ، بند شلوار، بیل و کلنگ به کشور وارد شده است یا اینکه در بخش مواد غذایی وزیر راه قراردادی را با بزرگ‌ترین کیترینگ خاورمیانه بسته است که پیام آن بسته شدن کارخانه‌های مواد غذایی است. این اتفاقات همه در شرایطی رخ می‌دهد که بر اساس گفته معاون وزیر صنعت، 5200 واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط تعطیل شده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با این اعتقاد که سیاست‌های دولت یازدهم باعث افزایش بیکاری، ادامه رکود، کاهش قدرت خرید، افزایش فقر و بیکاری تحصیل‌کردگان شده است، گفت: سوال ما این است که دولت دوازدهم برای جلوگیری از این شرایط و رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارد؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه سالانه 50 هزار هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود، گفت: ایران رتبه نخست در فرسایش خاک و برداشت را در دنیا دارد؛ آن هم در شرایطی که شاهد هجوم ریزگردها و خشک شدن تالاب‌ها هستیم. سوال ما این است که دولت دوازدهم برای مقابله با این معضلات چه تدابیری اندیشیده است؟

رئیس جمهور از مدعیان حوادث سال 88 مشورت می گیرد

 محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: کابینه دوازدهم تفاوت چندانی با کابینه قبل ندارد. کابینه قبلی در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالی و اعتباری موفق نبود و در روش‌های تنگ‌نظرانه سیاسی عمل شد. عمران تا حدود زیادی تعطیل بود. فرهنگیان عزیز که وظیفه تربیت و تعلیم مدیران آینده کشور و گردانندگی چرخ‌های همه بخش‌های کشور را دارند، از شرایط معیشتی خود گلایه‌مند هستند که این همه در ۱۶ رای به رقیب و همه کسانی که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: برخی دوستان و همفکران شما هنوز هم از مدعیان حوادث تلخ سال ۱۳۸۸ هستند و رییس‌جمهور محترم نیز از آنان مشورت می‌گیرد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس اظهار داشت: برخی مسئولان با دستگاه‌های مرکزی تماس می‌گیرند و عزل برخی مدیران را درخواست می‌کنند، کارمندان را از پست‌های خود محروم می‌کنند و اجازه ارتقاء به برخی کارمندان و مدیران را نمی‌دهند. تعطیلی و کندی پروژه‌های راهسازی و پرداخت‌های بالاتر از قیمت کارخانه برای خرید هواپیما ادامه خواهد یافت.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مدعی شد: بی‌برنامگی در بخش اشتغال همچنان ادامه خواهد یافت. نمی‌دانم اشتغال ۹۵۰ هزار نفر سالانه از کجا آمده است. برابر آمار بین یک تا ۱.۵ میلیون نیروی کار جدید وارد چرخه اشتغال می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید اشتغال یک میلیون و ۴۰۰  هزار شغل در سال هدف‌گذاری کند.

فرهنگی برنامه ششم را مورد اشاره قرار داد و افزود: رییس مجلس به جای رییس جمهور این برنامه را ابلاغ کرد. مجلس اجرای احکام این برنامه را پیگیری خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس به خدمت نگرفتن زنان در کابینه را از دیگر ایردارات کابینه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذری‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. میانگین سنی کابینه نیز با کابینه گذشته تفاوتی ندارد امیدوارم  شاهد کابینه خسته قبل نباشیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه را در دولت منصوب کردند حال نمی‌دانیم برنامه دولت برای این دریاچه چیست؟

این عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس توجه به زبان، ادبیات و فرهنگ اقوام را مورد اشاره قرار داد و افزود: انتظار داریم به انتظارات عمومی و رای دهندگانی که انتظار تحول داشتند یا افرادی که امیدی به تغییر نداشتند و در رای گیری مشارکت نکردند، پاسخ مناسبی داده شود.

سند ملی کار شایسته نیز روی زمین باقی مانده است

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعهد سالانه برای این سازمان تعریف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داریم، صندوق ذوب‌آهن نیز باید از صندوق تامین اجتماعی بهره ببرد. کارگران این شرکت در صندوق‌شان پول ریخته بودند ولی این پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری و درمانی سازمان تامین اجتماعی طبق برنامه اعلام شده، ۲۰۰ درصد رشد یافته است. کارگران و پیرمردها خواستار اجرای همسان‌سازی وعده داده شده وزیر تعاون هستند، اما این وعده هنوز اجرا نشده است. جدول وزارت کار می‌گوید ۴۴۰۰ میلیارد تومان وام گرفته شده اما فقط باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان سود این وام بازپرداخت شود این پول از کجا باید آورده شود؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس سرمایه‌گذاری را لازمه ایجاد اشتغال دانست و افزود: در گذشته برای اشتغال وام به کارگران داده می‌شد اما حالا این وام به کارفرمایان داده می‌شود. سود شستا  ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود اما این عدد کاهش یافته است.

کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هیچ یک از نهادهای اجتماعی مشارکت نمی‌کند و به آنان وقت نمی‌دهد. سند ملی کار شایسته نیز روی زمین باقی مانده است. ۳۰۰ میلیارد تومان هم به این طرف و آن طرف بخشیده شده است.

در برنامه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به سبک زندگی اسلامی ایرانی نشده است

 حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا، عضو مجمع نمایندگان روحانی به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم در جلسه علنی گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی‌اش پایبند باشد. به همین دلیل نگرانی ما این است که تیم معرفی شده همچون تیم قبلی نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.

وی با اشاره به پیش بینی رشد 8 درصدی و ایجاد اشتغال سالیان 1.5 میلیون نفر در قانون برنامه ششم گفت: علیرغم این قانون تصریح دولت می‌خواهد 600 هزار شغل در سال ایجاد کند. ازطرف دیگر شاهدافزایش میزان نقدینگی به 2.5 برابر و افزایش سرمایه گذاری خارجی در طول چهار سال گذشته هستیم. این نشان می‌دهد مشکل در تامین مالی نیست بلکه دکترین دولت ناکارآمد بوده و باید روش جدیدی ایجاد شود.

حسینی کیا ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش سود بانکی، کاهش تولید، تغییر نحوه مدیریت بانک‌ها و تغییر کارکرد نظام بیمه در کنار عوض شدن جهت‌گیری تولید هستیم که اینها همه شرایط کشور را به بحران نزدیک کرده است. در کنار همه این مشکلات افزایش سن کابینه مزید بر علت شده است که شرایط را مبهم نشان می دهد.

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به سبک زندگی اسلامی ایرانی نشده است، افزود: این در حالی است که رهبری بر سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارد. همچنین در این برنامه بیشتر بر شکل مسائل تا محتوای آن اشاره شده است.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در حوزه آموزش و پرورش گفت: باید وضعیت دانش آموزان، معلمان و دانشگاهیان تغییر کند.

وی با قدردانی از اجرای طرح تحول سلامت در عین حال نسبت به افزایش هزینه ها در حوزه بهداشت انتقاد کرد و گفت: با برنامه ارائه شده هزینه‌ها در حوزه بهداشت افزایش یافته اما درآمد بیمه‌ها متناسب با هزینه‌ها نیست که باید فکری به حال آن شود.

نماینده سنقر در پایان و در جمع بندی گفت: برنامه ارائه شده کامل نیست و نیاز به تکمیل دارد. لازم است برنامه ششم مبنای حرکت باشد. موضوعی که به نگاه نو و توانی مضاعف نیازمند است.

 چگونگی دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برنامه دولت نیامده است

محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: برنامه ارائه شده خط مشی دولت است که در آن اشاره ای به اسلام انقلابی نشده است. قطعا باید برنامه‌ها در چارچوب عقلانیت و انقلابی و اسلامی بودن پیش رود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در برنامه پیشنهادی به حقوق شهروندی اشاره کرده است گفت: حقوق شهروندی سیطره گسترده‌ای دارد و شامل اصول 28، 29 و 8 قانون اساسی ناظر بر تامین حق مسکن و تامین اجتماعی و حق بیان انتقادات و امر به معروف و نهی از منکر می شود. سوال این است که در کجای این برنامه به موضوع دفاع از حقوق امر به معروف و نهی از منکر و منتقدان اشاره شده است؟

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در این برنامه تنها اشاراتی به برخی مشکلات شده است، گفت: مشکلاتی همچون حوزه آموزش و پرورش به کالبدشکافی نیاز دارد که انتظار می‌رفت دولت برنامه دقیق‌تر و جزئی‌تری برای آن معرفی کند.

کوهکن در پایان گفت: دولت در برنامه ارائه شده صحبت از چگونگی حرکت براساس سند چشم انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نکرده است؛ موضوعی که مغفول مانده است.

در برنامه‌های دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی کمتر توجه شده است

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی صبح امروز مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌های دولت و تیم اقتصادی آن باید با توانی که برای حل ابرچالش‌ها به کار بگیرند سنجیده شود. ما با ابرچالش‌هایی در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست روبرو هستیم. آیا وزرا و همکاران دولت توانایی حل این ابرچالش‌ها را دارند؟

وی افزود: ما باید تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد را از خود دولت شروع کنیم و با منتقدین مهربان‌تر باشیم. در ایام انتخابات ایجاد اشتغال یک میلیون در سال به شعار پوپولیستی تعبیر شد البته ما امیدواریم این برنامه دولت اجرایی شود.

فولادگر اضافه کرد: متاسفانه در برنامه‌های دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی کمتر توجه شده و جایگاه مناسبی برای آن دیده نشده است. ما در سال ۹۴ قانونی تصویب کردیم که سه قوه هیاتی را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل دهند با این حال هنوز پیشرفت مناسبی در این حوزه نداشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان اضافه کرد: در سال‌های اخیر آمار واردات افزایش و آمار صادرات کاهش یافته و رتبه ما در کسب و کار و رقابت‌پذیری مطلوب نیست و مجموعا به نظر می‌رسد هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی برای حل ابرچالش‌ها باید بسیار پرتوان‌تر از اکنون باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.