آیین نامه می گوید وزرا بر اساس الفبا بررسی می شوند که در این صورت وزیر آموزش و پرورش اولین وزیر مورد بررسی خواهد بود.

رئیس جمهور اسامی وزرای پیشنهادی خود را سه روز پس از تحلیف یعنی هفدهم ماه جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و قرار است صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا در صحن علنی مجلس بررسی شود.

در لیست پیشنهادی روحانی همچنان جای وزیر علوم خالی است و فردا نمایندگان مردم فرآیند اعتماد خود را به 17 وزیر پیشنهادی آغاز میکنند.

طبق اخبار منتشر شده بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ۳۵ ساعت طول خواهد کشید و به احتمال زیاد در ۴ جلسه نوبت صبح و عصر رای اعتماد به وزرا بررسی خواهد شد.جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم روز سه شنبه ۲۳ مردادماه با سخنرانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

طبق اصل هشتاد و هفتم قانون اساسی رئیس جمهور برای هیات وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد.

همچنین مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏ هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏ هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‏ نمایند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

همچنین در ماده 206 آیین نامه داخلی گفته شده است بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏ گیرد، رئیس جمهور مى‏ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏ گیرى به عمل مى‏ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏ گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

با این اوصاف فردا بررسی صلاحیت وزرا از وزارت آموزش و پرورش آغاز میشود. طبق آیین نامه داخلی با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد ازظهر برگزار خواهد شد و در این جلسات نطق وجود نخواهد داشت.

 

لیست کابینه پیشنهادی حسن روحانی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم به شرح ذیل است:

1. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمدجواد آذری‌جهرمی

2. اطلاعات: سیدمحمود علوی

3. امور اقتصادی و دارایی: مسعود کرباسیان

4. امور خارجه: محمدجواد ظریف

5.آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحایی

6. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی

7. کار، تعاون و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

8. جهاد کشاورزی: محمود حجتی

9. دادگستری: سیدعلیرضا آوایی

10.دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

11. راه و شهرسازی: عباس آخوندی

12. صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

13. فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی

14. کشور: عبدالرضا رحمانی‌فضلی

15. نفت: بیژن نامدار زنگنه

16. نیرو: حبیب‌الله بیطرف

17. ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.