مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه 14 مرداد ماه 96 با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مهمانانی از چند کشور خارجی برگزار می شود.

هشت رئیس جمهور و 19 رئیس مجلس در کنار سایر مقامات خارجی از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند تا بی سابقه ترین مراسم از این نظر را در روز شنبه 14 مرداد 96 شاهد باشیم.

به گزارش جماران، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور از حضور هشت رئیس جمهور و 19 رئیس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون حضور حداقل 92 هیأت بلند پایه خارجی و بین المللی در این مراسم مسجل شده و احتمال افزایش تعداد هیأت ها نیز وجود دارد، اظهار داشت: در این مراسم 25 هیئت از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیأت از کشورهای عربی و آفریقایی و 30 هیأت از اروپا و قاره آمریکا شرکت می کنند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور از حضور 11 هیأت از دبیران کل و مسئولان ارشد سازمان های بین المللی و منطقه ای در این مراسم خبر داد و افزود: در مراسم تحلیف ریاست جمهوری هشت رئیس جمهور و 19 رئیس مجلس حضور خواهند داشت.

به گفته وی، 9 معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، 11 وزیر امور خارجه و 35 فرستاده ویژه کشورها نیز در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حضور دارند.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، افزود: همچنین در این مراسم 12 معاون وزیر خارجه، شش رئیس گروه دوستی پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ها حضور خواهند داشت.

در این راستا مقامات کشورمان در سفرهایی که به نقاط مختلف منطقه و جهان داشته اند از مقامات این کشورها برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران دعوت کرده اند و برخی مسئولین کشورهای مختلف نیز خبر از حضور خود و هیأت هایی از کشورشان در این مراسم داده اند که شاخص ترین آنها فدریکا موگرینی است.

روز شنبه نیز پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا اعلام کرد: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می کند.

در این خبر اعلام شده بود که موگرینی در این سفر علاوه بر شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران، دیدار های دو جانبه ای  نیز با مقامات کشورمان برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه ای خواهد داشت.

رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یک شنبه سفری به عمان و قطر داشت و در دیدار با نخست وزیر قطر پیام کتبی دعوت رییس مجلس شورای اسلامی از مقامات قطر برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به وی تقدیم کرد.

بروجردی در این دیدار از طریق نخست وزیر این کشور از امیر قطر برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور دوازدهم ایران دعوت به عمل آورد.

این نماینده مجلس همچنین ظهر روز یکشنبه 8 مرداد ماه در جریان سفر به عمان با «شیخ خالد بن هلال المعولی» رئیس مجلس عمان دیدار کرد و ضمن گفت و گو در مورد موضوعات دو جانبه و منطقه ای پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به وی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی را به این مقام عمانی تقدیم کرد.

در روز یکشنبه هفته جاری «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به تهران سفر می کند.

وی در گفت و گو با شبکه روسی 24 ضمن اعلام این خبر گفته بود که در جریان دیدار از تهران با رئیس جمهور مولداوی نیز که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند، دیدار خواهد کرد.

جمعه هفته گذشته نیز وزارت  امور خارجه چین اعلام کرد: «هی لیفنگ» نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران که در 14 مرداد برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

هی لیفنگ ، رئیس کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین است و بنا به گفته مقامات چین سفر وی به تهران با دعوت ایران انجام می شود.

همچنین چهارشنبه هفته گذشته هارون نجم پور معاون سفیر افغانستان در تهران نیز در نشستی که با خبرنگاران ایرانی داشت، اعلام کرد: هیأتی از افغانستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت می کند.

در همین راستا هفته گذشته دفتر ریاست جمهوری ارمنستان طی بیانیه ای اعلام کرد: سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان به منظور شرکت در مراسم تحلیف همتای ایرانی خود به تهران سفر می کند.

28 تیر ماه نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در ملاقات با رئیس مجلس سنای پاکستان، ضمن گفت و گو و تبادل نظر با وی درخصوص موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و منطقه ای، دعوتنامه رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی را برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی، تقدیم وی کرد.

هفته گذشته حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه  در سفر به عراق از فواد معصوم (رئیس جمهور عراق) و همچنین رئیس مجلس این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن اواخر هفته گذشته در دیدار با «سلیم زعنون» رئیس مجلس ملی فلسطین پیام دعوت علی لاریجانی به وی جهت سفر به تهران و شرکت در مراسم مورد اشاره را تقدیم این مقام فلسطینی کرد.

در روز دوشنبه خبرگزاری شینهوا به نقل از مقامات کره شمالی اعلام کرد: «کیم یونگ نام»، رئیس مجلس خلق کره شمالی از طریق روسیه به ایران سفر خواهد کرد تا در مراسم تحلیف  حسن روحانی شرکت کند .

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس از قطعی شدن حضور 100 هیأت خارجی در مراسم تحلیف حسن روحانی خبر داد و گفت: به منظور اطمینان خاطر از روند امور میزبانی،  در روز دوشنبه محمد جواد ظریف به همراه معاونینش بازدیدی از محل اجلاس و تشریفات بعمل آورده اند. تمامی سفارتخانه های ایران برای انجام هماهنگی های دیپلماتیک و کنسولی  برای شرکت مهمانان خارجی در این مراسم با ظرفیت کامل فعال شده اند.

روز دوشنبه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران درباره اقدامات امنیتی برای روز تحلیف رئیس جمهور، اظهار کرد: تمام پیش بینی های امنیتی، انتظامی و ترافیکی انجام شده و در کمیسیون حفاظت در وزارت کشور هم تقسیم کار انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.