پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

برگزاری اولین جلسه از سلسله نشست‌های چراغ عقل و گوهر دین:

داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام

اولین جلسه از سلسله نشست های چراغ و عقل و گوهر دین با موضوع داعش و اینده عقلانیت در جهان اسلام با حضور مقصود فراستخواه، محمد علی مهتدی، و یاسر قزوینی برگزار می شود.

نشست «داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام» با سخنرانی دکتر مقصود فراستخواه جامعه شناس، دکتر محمدعلی مهتدی کارشناس مسایل خاورمیانه و دکتر یاسر قزوینی استاد تاریخ دانشگاه تهران، برگزار می شود.

به گزارش جماران، این نشست  به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، روز سه شنبه ۷ مرداد از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰  در سالن این پژوهشگاه واقع در خیابان ولی عصر، نرسیده به میدان ولی عصر، خیابان دمشق پلاک ۹ برپا می شود.

در پیش درآمد گروه اندیشه انجمن اندیشه و قلم برای این نشست آمده است:

حمله گروه تروریستی داعش به تهران، توجه بیش از پیش  افکار عمومی و صاحبنظران را در ایران، به سوی این گروه تکفیری و به طور کلی گروه‌های بنیادگرای اسلامی معطوف کرد و سوالات را در مورد چگونگی پیدایش، تبارشناسی و مبانی فکری و علل جذابیت افکار این گروه‌ها برای اعضای آنها، خصوصا جوانانی که از کشورهای غیر اسلامی بدان ها می‌پیوندند و تا مرحله کشتن همزمان خود و دیگر انسانها پیش می روند، در اذهان برجسته ساخت.

همچنین پدیده ای که ۷ سال قبل تحت عنوان «بهار عربی» در کشورهای اسلامی باعث امیدواری مسلمانان شد، اکنون با رخدادهای گوناگون و نقش آفرینی گروه های بنیادگرا در کشورهای مختلف، به تجربه ای تلخ تبدیل شده است.

نشست «داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام» در صدد است تا به نگاهی ژرف‌تر و عمیق‌تر به آنچه امروز در منطقه و جهان اسلام می گذرد، بپردازد و با نیم نگاهی به حوادث و رخدادها، می خواهد دورنمایی از فرجام فکر و اندیشه در جهان اسلام بعد از داعش را مورد بررسی قرار دهد. 

داعش پدیده ای غریب است برآمده از شرایطی ذهنی و عینی که تئوری هایی همچون تئوری توطئه توان تشریح جامع آن را ندارد.

 در این نشست که از سوی گروه اندیشه «انجمن ااندیشه و قلم» برگزار می شود، قرار است به بحث و گفتگو برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها بپردازیم:

زمینه های اجتماعی جذب این تعداد زیاد از اعضای جان برکف که حاضرند در رویکردی غیرعقلانی علاوه بر دیگر مردم، از مهمترین سرمایه یعنی جان خود نیز  بگذرند، چیست؟

بحران هویت چگونه به شکل گیری رویکردهایی همچون آنچه داعش داعیه‌دار آن است، کمک می کند و داعش چگونه خودآگاهانه از این امر بهره می جوید؟

آیا می توان رویکردهای قطعی و سیاه و سفید داعشی را واکنشی به فضای غیر قطعی و پر تردید پست مدرن در جهان امروز تلقی کرد؟

آیا داعش یک جریان سنتی است یا جریانی مدرن، پست مدرن یا ترکیبی از همه اینها؟

بعد از این همه کشتار زیر پرچم «لا اله الا الله» داعش، آینده تفکر در جهان اسلام و زندگی توام با عقلانیت مسلمانان چگونه خواهد بود؟

آیا با شکل گیری برخی نهادهای مدعی روشنفکری دینی در جهان اسلام ، باید منتظر شکل گیری کانون های جدیدی برای نواندیشی دینی در جهان اسلام بود؟ 

و بالاخره اینکه با توجه به حضور شگفتی آور چند ایرانی در عملیات داعش علیه مجلس،  مواجهه ایرانیان با پدیده داعش چگونه است؟

موضوع سخنرانی دکتر یاسر قزوینی زمینه های تاریخی و اجتماعی شکل گیری داعش و موضوع صحبت دکتر مهتدی تاثیر داعش بر اینده عقلانیت در جهان اسلام است. همچنین دکتر فراستخواه سخنان خود را با عنوان «فهم پدیده داعش: امر اجتماعی، امر گفتمانی، امر تکنیکی» ارائه خواهد کرد.

حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.