گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران:

کنعانی مقدم در واکنش به برخی اظهار نظرها: بنیان اصولگرایی را زیر سوال نبریم

«اصولگرایی جریانی پویا و رو به رشد است که تنها نیازبه بازنگری جزئی دارد. نه آنکه تنها خط قرمزی روی رفتارهای اصولگرایی بکشیم و چون نتوانسته ایم رای بیاوریم، پس بگوییم روش غلط بوده است».

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره برخی اظهار نظرها راجع به تحول در جریان اصولگرایی گفت: هر جریان سیاسی پویایی باید منتظر تغییر و تحول و ریزش و رویش باشد. جریان هایی که ثبات سیاسی را در خود دنبال میکنند،عمدتا یا به دگماتیسم میرسند و یا به دیکتاتوری سیاسی. در ساختاری سیاسی اصولگرایان دو مقوله باید از هم تفکیک شود. یکی تفکر اصولگرایی است که مبتنی بر اندیشه های امام و مقام معظم رهبری است و همان آرمان های انقلاب را مد نظر دارد و یکی مشی سیاسی است.

وی ادامه داد: مشی سیاسی ممکن است در دروان های مختلف، گفتمان ها یا رفتارهای سیاسی مختلفی را از خود بروز دهد. هرگونه تغییر و تحولی اگردر مسیر رشد باشد پسندیده است. اما اگر تنها یک تغییر تاکتیکی برای حضور در انتخابات ها و جلب آرای مردم باشد، نمیتواند پایدار باشد و عمدتا بعد از مدتی با مشکل مواجه میشود. به عقیده من جریان اصولگرایی به این نتیجه رسیده که باید تغییراتی در ساختاری سیاسی وروش های خود ایجاد کند. اما اینکه در جریان فکری و ایدئولوژی اصولگرایی تغییری رخ دهد بعید است نتیجه مثبتی داشته باشد، چراکه مبانی کاملا مشخص است. اما در خصوص مطالبات مردم و حوادث و تحولات جهانی باید بازنگری در رفتارها صورت گیرد.

 کنعانی مقدم  در خصوص شکل گیری جریانی با عنوان نو اصولگرایی گفت: استفاده از الفاظی که معنا و مفهوم خاص خود را در امور سیاسی دارد، باید دقت نظر بیشتری به خرج داد. وقتی در جهان میبینم از الفاظی مانند نئولیبرال یا نئونازی یا نئومحافظه کاری بحث میشود، بر این مبناست که تفکر قبلی به بن بست رسیده یا تاریخ مصرفش تمام شده و حالا نیازمند آن است که طرحی نو انداخته شود. باید ببینیم آیا جریان اصولگرایی به این مرحله رسیده که بخواهد کنار گذاشته شود و برویم سراغ نو اصولگرایی؟

وی ادامه داد: تفکر اصولگرایی قدیمی نشده که بخواهیم آن را دور بیاندازیم. اصولگرایی جریانی پویا و رو به رشد است که تنها نیازبه بازنگری جزئی دارد. نه آنکه تنها خط قرمزی روی رفتارهای اصولگرایی بکشیم و چون نتوانسته ایم رای بیاوریم، پس بگوییم روش غلط بوده است. نباید با الفاظ بازی کرد. مشی سیاسی اصولگرایی باید تغییراتی پیدا کند. نه آنکه بخواهیم آن را از بنیان زیر سوال ببریم.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مواردی که نیاز به بازنگری دارند، گفت: ما نیاز به این داریم که جریان اصولگرایی ساختار تشکیلاتی و حزبی پیدا کند. همچنین به یک شورای رهبری نیاز داریم که همه طیف های اصولگرا را زیر یک چتر جمع کند. همچنین باید در شعارهایی که مطرح میشود بازنگری شود، باید به سمتی برویم که مطالبات مردمی جای مطالبات سیاسی را بگیرد و بتوانیم با جمع کردن آرای خاکستری در انتخابات پیروز شویم. در این زمینه باید چاره اندیشی هایی شودکه این جریان بتواند جایگاه خود را باز یابد.

کنعانی مقدم ادامه داد: ما از نظر ایدئولوژی چیزی کم نداریم، ایدئولوژی ما همان تفکرات امام و رهبری است. مشکل ما تنها در این است که گرایش سیاسی جریان اصولگرایی باید سامان دهی شود.

وی با اشاره به نیاز به ایجاد انسجام در اردوگاه اصولگرایی گفت: یک تفاوتی که میان اصولگرایی واصلاح طلبی وجود دارد این است که اصلاح طلبان یک سازمان رای مشخص و رهبری واحد دارند. به طور کلی عملکرد منسجم تری دارند و وقتی به قدرت میرسند سعی میکنند از نیروهایی که در رسیدن به قدرت به آنها کمک کرده، بهره بگیرند. جریان اصولگرایی سازمان رای چندان منسجمی نداشته و در خصوص به کار گیری نیروهای انقلاب در امور اجرای از زمان آقای احمدی نژاد کوتاهی هایی صورت گرفته است. اگر جریان اصولگرایی میخواهد در ساختار سیاسی کشور تاثیرگذار باشد، بدون انسجام تشکیلاتی نمیتواند موفق عمل کند.

کنعانی مقدم در پایان با اشاره به نامه قالیباف گفت: آقای قالیباف که مدعی لیدری جریان اصولگرایی نیست که بخواهد تعیین  تکلیف کند. این موارد نیازمند یک خرد جمعی است که بتواند در این زمینه بحث کند و آن را به نتیجه درستی برساند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.