دو امام‌جمعه مستعفی اخیر به‌لحاظ سیاسی به دولت نزدیک‌ترند و تریبون‌های نماز جمعه در این شهرها کمتر رنگ جناحی به خود دیده است.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی هم استعفای خود را از امامت جمعه بیرجند به شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه تحویل داد، آن‌هم درحالی‌که هنوز یک‌سال‌ونیم دیگر از حکم امامت جمعه او باقی مانده بود.

دو امام‌جمعه مستعفی اخیر به‌لحاظ سیاسی به دولت نزدیک‌ترند و تریبون‌های نماز جمعه در این شهرها کمتر رنگ جناحی به خود دیده است. استعفای هیچ‌کدام البته هنوز رسما پذیرفته نشده است. مدتی بود که شایعه انصراف حجت‌الاسلام علی رضایی از امامت جمعه مرکز بیرجند و رفتن وی از استان در فضاهای مجازی و واقعی مطرح بود. هرروز بر حرف‌وحدیث‌ها در این زمینه افزوده می‌شد تا اینکه جمعه گذشته امام‌جمعه موقت بیرجند در جمع نمازگزاران از رفتن وی خبر داد. رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان با بیان اینکه بحث رفتن امام‌جمعه بیرجند از استان از قبل مطرح بود، گفته است: «حجت‌الاسلام رضایی به‌طور رسمی استعفای خود را از امامت جمعه مرکز استان ‌اعلام کرده است».

حجت‌الاسلام رحیم‌آبادی در مورد زمینه ‌کاری و محل خدمت بعدی رضایی نیز بیان کرد: «هنوز چیزی در این زمینه به قطعیت نرسیده و فقط در حد گمانه‌زنی است، شاید برنامه علمی خود را دنبال کند یا در سنگر دیگری از وی استفاده شود».

او درباره طرح موضوع احتمال انتصاب آیت‌الله عبادی به‌عنوان امام‌جمعه مرکز استان نیز گفته است: «مسئولان استان حق انتخاب امام‌جمعه را ندارند و امام‌جمعه باید از طریق شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه کشور انتخاب شود و این موضوع قطعیت ندارد». همچنین زنگویی، رئیس ستاد نماز جمعه بیرجند، گفته است: «خبر موثقی در مورد زمینه فعالیت وی ندارم، اما به احتمال زیاد، ایشان در آخرین خطبه خود همه‌چیز را در مورد رفتنش ‌خواهد گفت».

ماجرای اسفند

اسفندماه گذشته جمعی از اصولگرایان بیرجند در اعتراض به عملکرد استاندار در نماز جمعه، تجمع و تحصن کرده بودند. این تحصن در اعتراض به بخشی از سخنان پرویزی، استاندار خراسان جنوبی، صورت گرفته بود که گفته بود: «متأسفانه برخی افراد به نام دین با همه مباحث در حوزه هنر برخوردی متعصبانه و سلبی داشته و با آن مخالفت می‌کنند که این امر نه‌تنها بر اساس آموزه‌های دینی ما پذیرفتنی نیست، بلکه موجب بدبینی اقشار مختلف جامعه نسبت به دین و مباحث معنوی است». به گزارش یک سایت محلی، «در این تجمع برخی هم پلاکاردهایی با محتوایی علیه حجت‌الاسلام رضایی در دست داشتند، اما حجت‌الاسلام دلدار، امام‌جمعه موقت بیرجند، به آنها گفته بود: برخی عناوین و صحبت‌هایی که در رابطه با حجت‌الاسلام رضایی در دست برخی هست خلاف‌واقع است، بنده با ایشان رابطه دارم و ایشان این‌گونه آدمی نیست. از میان جمعیت کسی بلند فریاد زد: به والله هست! و دوباره فضا متشنج شد و خشم مردم از رفتار حجت‌الاسلام رضایی شعله‌ور شد». همان زمان گفته شد که حجت‌الاسلام رضایی، امام‌جمعه بیرجند که از حضور در جمع متحصنین خودداری کرده بود، مقیمی - قائم‌مقام وزیر کشور- را به حضور پذیرفته بود، درحالی‌که آیت‌الله عبادی (نماینده ولی‌فقیه) مقیمی را به حضور نپذیرفته و دیدار را مشروط به صحبت با متحصنین دانسته بودند. 

استعفای امام‌جمعه کرمان

هفته گذشته هم خبر استعفای آیت‌الله جعفری، امام‌جمعه کرمان، منتشر شد. اخباری ضدونقیض درباره علت استعفای او البته از روزهای قبل به گوش می‌رسید. گفته شد که او به علت مشکل جسمی استعفا داده است. فرزندش اما تکذیب کرد و از فشارهایی که برای استعفای او از مدت‌ها قبل در کار بوده خبر داد. خود آیت‌الله جعفری اما در نماز جمعه اعلام کرد اجبار و اکراهی برای کناررفتن او در کار نبوده است. سیدهادی جعفری به ایلنا گفته بود: «آیت‌الله جعفری یک ماه پیش هنگام اقامه نماز عید فطر، چند لحظه دچار مشکلات تنفسی شد، اما نماز بدون هیچ مشکلی برگزار شد و مثل ۳۷ سال گذشته کارهای خودشان را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه کسالتی نیست که مانع اقامه نماز توسط ایشان شود. برخی افراد این‌طور وانمود کردند که ایشان مشکل تنفسی دارد و از مسئولیت امام‌جمعه کرمان کنار برود». خبرگزاری «تسنیم» پیش از این گزارش داده بود که آیت‌الله جعفری گفته‌ است به علت کهولت سن، ادامه مسئولیت به‌عنوان نماینده ولی‌‌فقیه برایم مقدور نیست و به همین دلیل استعفای کتبی خود را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردم و منتظر امر رهبری در رابطه با این موضوع هستم. روابط‌عمومی دفتر «آیت‌الله جعفری» به سایت «کرمان‌نو» گفت، دفتر رهبری هنوز با استعفای آیت‌الله جعفری موافقت نکرده است. 

آیت‌الله سیدیحیی جعفری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: «بنده در ٣٧ سال گذشته از خط و خط‌بازی طبق شهادت دوستان حذر کردم و اگر موفقیتی بوده به دلیل این مهم است. همه انسان‌ها یک روز به مرحله کهولت سن و بازنشستگی می‌رسند و بنده هم از این اصل مهم مستثنا نیستم. هیچ اکراه و اجباری در مورد من در کار نبوده و نیست و من تشکر می‌کنم از مسئولان و مردم که نسبت به بنده لطف دارند».

شایعه استعفای آیت‌الله جعفری هم‌زمان با مراسم تقدیر از او قوت گرفت. نزدیک به دو هفته پیش مراسم رونمایی از کتاب «آیت‌الله جعفری به روایت اسناد ساواک» با حضور حجت‌الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، در کرمان برگزار شد. برخی حضور حجت‌الاسلام تقوی در کرمان را بی‌ارتباط با ماجرای استعفای امام‌جمعه نمی‌دانند. برخی هم ماجرا را به فشارهای چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در استان کرمان نسبت می‌دهند. 

افراد زیادی از استاندار گرفته تا محمود دعایی و اسحاق جهانگیری تلاش کردند مانع استعفای آیت‌الله جعفری شوند، اتفاقی که رخ نداد. فرزند آیت‌الله جعفری گفته است: «با وجود اینکه روحانیونی مثل آقای دعایی و یکی از فرماندهان باسابقه نظامی با استعفای او مخالفت کرده‌اند، اما فشارها برای استعفای او ادامه داشته است». آیت‌الله جعفری ۳۷ سال است که خطبه‌های نماز جمعه کرمان را ایراد می‌کند. او در سال ۱۳۵۹ با حکم امام خمینی‌(ره) به‌عنوان نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه کرمان منصوب شد. او اصلاتا اهل کوهبنان است. 

در شرایطی که برخی تریبون‌های نماز جمعه عملکرد جناحی به خود گرفته، آنها که در این سال‌ها پای خطبه‌های او نشسته‌اند، گواهی می‌دهند که رویه‌اش همواره بر وحدت بوده و هیچ‌گاه اجازه نداده است تندروی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها خدشه‌ای به وحدت کرمان وارد کنند. گفته می‌شود یکی از ویژگی‌های آیت‌الله جعفری ولایت‌مداری و بی‌طرفی او در سیاست است و هیچ‌گاه دیده نشده که از جناحی جانبداری کند. او در این سال‌ها رابطه نزدیکی با مقام معظم رهبری، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات داشته است. مشی سیاسی آیت‌الله جعفری اعتدالی است و از نزدیکان فکری به اندیشه‌های مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت روحانی به شمار می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.