* سیدعبدالواحد موسوی‌لاری: خارج از حب و بغض حزبی نقد کنیم. * علی شکوری راد: بزرگ‌ترین سرمایه اصلاحات همگرایی است که محوریت این همگرایی سید محمد خاتمی است. * سیدحسین مرعشی: همکاری‌ها باید جایگزین کشمش‌ها شود. * زهرا صدراعظم نوری: انتخابات ۹۶ نشان داد اصلاحات بیش از گذشته زنده و پایدار است.

نشست هم اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با منتخبان اصلاح‌طلب شوراهای سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش جماران، در این مراسم محمدرضا عارف، حجت الاسلام موسوی‌لاری، الهه کولایی، شهربانو امانی، محمود میرلوحی، فرج کمیجانی، مرتضی مبلغ، محمدرضا تابش، افشین حبیب‌زاده، محسن هاشمی، حسن رسولی، احمد مسجد جامعی و ... حضور داشتند.

در ایم مراسم علاوه بر محمدرضا عارف رییس شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد موسوی‌لاری، زهرا صدراعظم نوری، حسن مرعشی و علی شکوری راد سخنرانی کردند.

سیدعبدالواحد موسوی‌لاری: باید حرمت شورا‌ها حفظ شود/ خارج از حب و بغض حزبی نقد کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد موسوی‌لاری در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و منتخبان شوراهای استان‌ها گفت: ترکیب شوراهای حاضر کشوری است، بالاخره جریان اصلاحات در قالب شوراهای استانی تلاش کرد چهره‌هایی که می‌توانند امور را به خوبی انجام دهد، انتخاب کند.

او ادامه داد: آنچه که کارساز است، رای مردم است. شوراهای اصلاحات تصمیم‌ساز کشور را هم می‌توان فرع موضوع قرار داد.

موسوی‌لاری با اشاره به اینکه مهم حرکت جریان اصلاحات است، عنوان کرد: از سال ۹۲ تصمیم گرفتیم گام به گام پیش برویم با تکیه بر خرد جمعی که تا سال ۹۶ هم ادامه داشت. باید ضعف‌هایمان را ببینیم و خارج از حب و بغض حزبی نقد کنیم.

او خاطرنشان کرد: در این ۶ سال احزاب نقش اول را داشتند و باید مشخص شود چه جایگاهی دارند.

موسوی‌لاری تاکید کرد: مرکز در انتخابات نقش هماهنگ‌کننده را داشت و استان‌ها خود تصمیم‌گیرنده بودند که باید این موضوعات مورد ارزیابی قرار گیرند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: جریان‌ها نمی‌توانند وقتی کار را آغاز کردند نیمه‌‌‌کاره آن را رها کنند، انتخاب مردم پله اول بوده است و منتخبان بعد از وارد شدن به شورا نباید این را فراموش کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مقرر شد این شورا کارش را ادامه دهد اما نواقص را اصلاح کند.

او ادامه داد: در حال حاضر روی نقطه ارزیابی قرار داریم، باید بگویم که انتخابات تمام شده و نباید بحث کنیم چه بود و چه شد و چرا فلان آقا انتخاب شد؟

موسوی‌لاری خطاب به منتخبان عنوان کرد: شورا‌ها در جمهوری اسلامی بسط‌دهنده حضور مردم هستند و تعریف روشن از مردم‌سالاری را می‌توان در شورا‌ها مشاهده کرد.

او ادامه داد: شکل‌گیری شورا‌ها خودش یک مساله و پاسخ به نیاز مردم بود. اما عده‌ای دوست نداشتند که این روند ادامه پیدا کند.

موسوی لاری تاکید کرد: باید حرمت شورا‌ها حفظ شود، احترام امام‌زاده به متولی‌اش است، خود اعضا باید کاری کنند که این اتقاق بیفتد.

او یادآوری کرد: مشاجرات درونی که نمونه‌اش را در شورای اول دیدیم نباید اتفاق بیفتد، اختلاف سلیقه عادی است.

موسوی‌لاری در ادامه با اشاره به ساز و کار انتخاب اعضا گفت: تصمیم گرفته شد بر اساس حوزه تخصصی افراد انتخاب شوند که این هم محل اشکال شد، اینکه فقط دو مهندس شهری در شورای شهر باشند، کافی نیست.

نایب رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به بحث تخصص افراد در موضوعات مختلف بیان کرد: آن کسی که در حوزه تخصصی محیط‌زیست است با کسی که حقوق دان است اختلاف نظر دارند. اما باید به گونه‌ای گفت‌وگو کنند که از راه حقوقی مسائل محیط‌زیست رفع شود.

او ادامه داد: دوستانی که در شورا رفتند، از جریان‌ها و احزاب مختلف و با سلیقه مختلف هستند که نشان می‌دهد تکثر را پذیرفتیم اما نباید شورای شهر به گونه‌ای رفتار کند که امید مردم ناامید شود. لذا شورای شهر  آمده باری از دوش مردم بردارد.

موسوی لاری افزود :مشکلات عدیده وجود دارد که باید حتما آن‌ها را با  تدبیر حل کرد و اصلاحاتی که در عرضه خود به مردم موفق بوده است حتما در ادامه کار هم همین گونه است و باید ادامه داشته باشد.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری بیان کرد: آنها باید افرادی را انتخاب کنند که مردم رضایت داشته باشند از اینکه نیرویی قوی برای کار در شهر انتخاب شده است.

او با تاکید بر توجه جدی به شوراهای بالادستی گفت: تصمیماتی که در شوراهای کلان شهرها گرفته می‌شود بر استان‌ها و شهرها اثر می‌گذارد و همچنین مباحث شوراهای شهرستان بر بخش‌هایی کوچک‌تر اثرگذار است و باید شوراهای بالادستی را جدی تلقی کرد.

 موسوی لاری با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها در طراز دولت است، گفت: شورای عالی استان‌ها می‌تواند لایحه و طرح تهیه کند و آن را مصوب کند که این اختیار را خود مجلس ندارد. از شوراهای استان‌ها و شهرستان‌ها تقاضا دارم شوراهای  بالادستی را جدی بگیرند.

او با اشاره به گفتمان اصلاحات گفت: مردم این گفتمان را قبول کرده‌اند اما افرادی را داریم که با  یک پیام جهت‌دهی می‌کنند و مردم هم از آن جهت‌دهی پیروی می‌کنند. دو گفتمان بیشتر اصولگرا و اصلاح‌طلب در  کشور نداریم  و اعتدال روشی برای رسیدن به اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی است. مردم با گفتمان اصلاحات پیوند خوردند البته موانع و مشکلات پیش رو وجود دارد و نباید از گفته‌های دیگران عصبانی شویم  و فضا را به سوی ناآرامی بکشانیم.

علی شکوری راد: بزرگ‌ترین سرمایه اصلاحات همگرایی است که محوریت این همگرایی سید محمد خاتمی است

علی شکوری‌راد در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شورای اصلاح‌طلبان استان و منتخبان شوراهای اسلامی مراکز استان گفت: ما باید بدانیم بزرگ‌ترین سرمایه اصلاحات همین همگرایی است که محوریت این همگرایی سید محمد خاتمی است.

او ادامه داد: باید بدانیم علمدار این گفتمان کیست، هرکسی که عمیقا به اصلاحات اعتقاد دارد باید در راس محور قرار بگیرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: انتخابات می‌توانست هم هم‌افزایی داشته باشد و هم اختلاف و تفرقه داشته باشد.

او تشریح کرد: اگر شورا‌ها را واگذار می‌کردیم، انتخابات ریاست جمهوری زیر سوال می‌رفت و اگر ریاست جمهوری را واگذار می‌کردیم شورا‌ها دیگر سودی نداشت.

شکوری‌راد با اشاره به روند برگزاری انتخابات عنوان کرد: آقای روحانی نقش بسزایی در این انتخابات داشت.

او تاکید: آنچه که این هم‌گرایی را معنی می‌کند آن است که مدافع منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم. باید مدافع اهداف اصلاح‌طلبان باشیم و منافع شخصی را باید کنار بگذاریم.

شکوری‌راد در خاتمه خاطرنشان کرد: نباید فعالیت‌های حزبی کم‌رنگ شود باید همه در خدمت هدفی که همگرا شدیم و گرد هم آمدیم، باشیم.

 

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پایان تاکید کرد: من از آقای عارف، موسوی لاری و مرعشی که با عملکرد خود در انتخابات اخیر سبب شدند این همگرایی حفظ و تقویت و به نتایجی موفقیت آمیز در انتخابات اخیر منجر شود، سپاسگزاری می‌کنم.

سیدحسین مرعشی: همکاری‌ها باید جایگزین کشمش‌ها شود/ غرور را باید کنار بگذاریم

سیدحسین مرعشی در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح طلبان استان‌ها و منتخبین شوراهای اسلامی مراکز استان گفت: باید از مرحوم امام و سایر بزرگان تشکر کرد که نقش مردم را در قانون اساسی نهادینه کردند که بواسطه همین نقش است که امروز این نتایج رقم خورد.

او در ادامه افزود: چه کسی فکر می‌کرد که بعد از سال ۸۸ با توجه بن‌بست‌های به وجود آمده فضا بشکند تا دوباره بتوانیم در صحنه حضور پیدا کنیم. نشاط سیاسی امروز حاصل‌‌ همان تصمیم امام و بزرگان است.

مرعشی با اشاره به انتقادات به عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: در انتخابات شوراهای شهر با وجود انتقاداتی که به لیست‌های ما وجود داشت، کف رای ما با راس آن ۴۰۰ هزار رای است و این در حالی است که فاصله بین آخرین منتخب ما و اولین کسی که از جریان مقابل بوده، ۶۰۰ هزار رای است و این نشان از اقبال مردم به جریان اصلاحات است که در حفظ و صیانت از نظام تاثیر گذار خواهد بود.

او افزود: در زمان انتخابات بعضی از دوستان حاتم طاعی شدند و لیست دادند که درست نبود.

رییس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: ما همانطور که در قالب جبهه اصلاح‌طلبان رای آوردیم باید همین راه را ادامه دهیم چرا که هیچ کدام از احزاب اصلاحات نمی‌توانند به تنهایی نقش و تاثیر یک جبهه را داشته باشند.

مرعشی تاکید کرد: چند آفت جبهه، نخست این است که باید این راه ادامه دهیم باید مسیر مورد بررسی قرار بگیرد تا فساد و مواردی که شورا را تهدید می‌کند صورت نگیرید و آفت دوم غرور است که باید کنار گذاشته شود.

او در ادامه افزود: هیچ تردیدی در جبهه اصلاحات وجود ندارد که ما باید منتخبان مردم در شورا‌ها را کمک کنیم و از آنان پشتیبانی کنیم اما حتماً منتخبان شورا‌ها هم کنترل هر گونه تشنج و اختلاف را لازم خواهند دانست و به تشکیلات مادر این حق را خواهند داد که این کنترل را انجام دهند.

مرعشی با اشاره به اینکه انتخابات مسیر کشور را روشن کرد، گفت: آقای روحانی پیش از کارزارهای انتخاباتی در میان نخبگان و شخصیت‌های کشور مقبولیت داشت اما بعد از انتخابات محبوبیت ایشان در میان مردم نیز افزایش یافت و ما انتظار داریم که محبوبیت ایشان افزایش یابد و تقویت و حفظ شود که پشتوانه‌ای برای نظام هم خواهد بود و همه مشاوران آقای روحانی باید به این موضوع توجه داشته باشند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در پایان تاکید کرد: در شوراهای اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها نیز باید همکاری‌ها را گسترش دهیم و به این موضوع توجه داشته باشیم که این همکاری‌ها باید جایگزین کشمش‌ها شود تا بتوانیم راه خودمان را به درستی ادامه دهیم.

زهرا صدراعظم نوری: انتخابات ۹۶ نشان داد اصلاحات بیش از گذشته زنده و پایدار است

زهرا صدراعظم نوری عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری و منتخب شورای پنجم در ابتدای نشست ضمن تقدیر و تشکر از همه حاضران گفت: انتخابات ۹۶ نشان داد اصلاحات بیش از گذشته زنده و پایدار است و امروز به بلوغ رسیده و تفکر اصلاح‌طلبی در رفتار تجلی یافته است. تجربه‌های تلخ سال‌های ۸۴ و ۸۸ امروز با عقلانیت به نتیجه خوبی انجامید و منجر شد به موفقیت‌های بزرگی در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ برسیم.

صدراعظم‌نوری موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات را در سایه رهبر معنوی این جریان سید محمدخاتمی دانسته و گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم وحدت ارزشمندی را خلق کنیم و شاهد هستیم تعامل بیشتری میان اصلاح‌طلبان و توده مردم برقرار شده است. همچنین در شورای عالی سیاستگذاری با رهبری محمدرضا عارف و با همکاری همه توانستیم به نتایج خوبی برسیم. بر این نکته تاکید دارم که رهبری عارف بر شورای عالی سیاستگذاری همواره با تاکید بر اخلاق بوده است.

عضو هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری ادامه داد: امروز اصلاحات در شرایطی است که از بیرون نمی‌توان به آن آسیب زد. امیدواریم با همکاری و روحیه تعامل این اختلافات را کنار بزنیم و شاهد روندی هستیم که از سال ۹۲ آغاز شد و نتایج آن را امروز شاهد هستیم و امیدواریم بتوانیم درسال ۹۸ و ۱۴۰۰ نیز شاهد پیروزی بزرگی باشیم.

این عضو منتخب مردم در شورای پنجم با تشکر از اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها و استان‌ها خاطرنشان کرد: کمبود برخی امکانات مانع فعالیت اصلاح‌طلبان نشد و ثمره تلاش آن‌ها را می‌توانیم دو موفقیت بزرگ یعنی پیروزی روحانی و اکثریت اصلاح‌طلبان در شورای شهر ببینیم. براساس آمار اصلاح‌طلبان توانستند در مراکز استان‌ها ۵۶ درصد کرسی‌های شورای شهر را به دست آورند. یعنی ۱۸۷ نفر اصلاح‌طلب به شورای شهرهای مرکز استان راه یافته‌اند. در این میان اصولگرایان فقط ۲۶ درصد کرسی‌ها را تصاحب کرده‌اند و ۲۰ درصد باقی نیز برای افراد مستقل است و در حال حاضر امیدواریم که با روحیه مدارا دوستان مستقل را نیز همراهی کنیم.

او ادامه داد: اصولگرایان فقط در یک استان رای مطلق آوردند و در ۱۸ استان اکثریت اعضای شورای شهر با اصلاح‌طلبان است. در این شرایط شورا‌ها در بدنه دولت با یکدیگر همراهند و می‌توانیم بیش ازپیش به مردم خدمت کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.