گمانه زنی هایی مبنی بر عدم حضور برخی از اعضای دولت یازدهم از جمله مصطفی پورمحمدی، فخرالدین دانش آشتیانی، محمدرضا نعمت زاده و علی طیب نیا، در دولت دوازدهم وجود دارد.

جماران – سجاد انتظاری: پس از پایان انتخابات 27 اردیبهشت ماه و اعلام نتیجه آن، گمانه زنی ها در مورد احتمال تغییرات در کابینه دوازدهم قوت گرفت.  روحانی در اولین سخنرانی پس از انتخابات خود تأکید کرد که دولت دوازدهم جوان تر از دولت یازدهم خواهد بود و سخنگوی دولت نیز در نشست خبری روز نهم خرداد تأکید کرد: «رئیس جمهوری مصمم است که از افراد با سن کمتری در کابینه دولت دوازدهم استفاده کند.»

در این میان بسیاری از چهره های سیاسی از جمله محمدرضا  خاتمی به رئیس جمهور روحانی پیشنهاد استفاده از چهره های اصولگرا را دادند و پیشنهاد دادند که رئیس جمهور از پتانسیل چهره های مختلف جناح اصولگرا هم در دولت دوازدهم استفاده کند و نگاه خود در انتخاب کابینه را محدود به جناح اصلاحات و اعتدالیون نکند. این افراد تا جایی پیش رفتند که حتی علاء الدین بروجردی و محسن کوهکن برای معاون اول رئیس جمهور یک  چهره سیاسی اصولگرا یعنی محمدرضا باهنر را پیشنهاد داده اند. اما محمدرضا باهنر در نشست خبری خود تأکید کرد که « اگر من جای آقای روحانی بودم حتما باهنر را به عنوان معاون اول خود انتخاب نمی‌کردم و نباید چنین توقعی هم داشت.»

دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمود صادقی و علیرضا رحیمی از احتمال تغییر 50 تا 60 درصدی اعضای دولت صحبت کرده اند. البته به دلایل گوناگون تغییر در برخی از وزرای دولت قطعی به نظر می رسد. یکی از این دلایل صحبت های برخی از وزیران دولت یازدهم مبنی بر عدم تمایل حضور در دولت دوازدهم است. علی طیب نیا، وزیر امورر اقتصادی و دارایی دولت یازدهم، که یکی از فعال ترین وزارت خانه های دولت یازدهم را مدیریت کرد، بهمن ماه سال 95 اعلام کرد که قصد حضور مجدد در دولت را ندارد و می خواهد به کارهای دانشگاهی و تحقیقاتی خود ادامه دهد.

یکی دیگر از دلایلی که می توان برای این تغییرات عنوان کرد سن وزرای دولت یازدهم است. محمدرضا نعمت زاده در عین داشتن سن بالا وزیری سر در  گم به نظر می رسید و خود نعمت زاده هم بارها اعلام کرده که ترجیح  می دهد نیروهای  جوان تر در دولت حضور داشته باشند. بر این اساس حتی در مورد برخی وزرای موفق دولت یازدهم مثل بیژن زنگنه هم زمزمه تغییر وجود دارد.

این در حالی است که برخی از کارها و موضع گیری ها اعضای دولت باعث شده زمزمه هایی مبنی بر عدم حضور آنها در دولت دوازدهم وجود داشته باشد. مصطفی پورمحمدی، که نتوانست رابطه خوبی بین قوای مجریه و قضائیه برقرار کند، در ایام انتخابات ریاست جمهوری اظهار  نظرهایی در تقابل با مسیر دولت داشت که باعث شد فرضیه عدم حضور او در دولت آینده کلید خورده و قوت بگیرد.

اما پورمحمدی تنها  وزیر حاشیه ساز برای انتخابات نبود و یکی دیگر از کسانی که در جوسازی ها و رقابت های انتخاباتی هدف تیر رقیبان حسن روحانی قرار  گرفت، فخرالدین دانش آشتیانی بود. پرونده ای که در آستانه انتخابات اردیبهشت ماه برای او تشکیل شد بهانه ای برای حاشیه سازی علیه این او گردید و رقیبان حسن روحانی  در انتخابات، نه تنها وزیر فعلی آموزش و پرورش، بلکه خود رئیس جمهور را مورد هدف طعنه های خود قرار دهند و از این موضوع همچون چشم اسفندیار دولت سوء استفاده کنند. این امر باعث شد برخی افراد عدم حضور دانش آشتیانی نیز در دولت دوازدهم مطرح کنند.

البته یکی دیگر از وزیرانی که حوادث  به وجود آمده کارنامه  قوی او را زیر سؤال برد وزیر اطلاعات است. در حالی که وزیر اطلاعات همواره از اشراف اطلاعاتی کامل نیروهای امنیتی کشور از تحرکات گروهک تروریستی داعش خبر می داد، حادثه تروریستی تهران باعث شد که برخی افراد به عملکرد این وزارت خانه نیز انتقاداتی را وارد کنند و حتی شاهد بودیم که برخی رسانه های جناح اصولگرا عملکرد وزارت اطلاعات در این حادثه را با وقایعی مثل دستگیری عبدالمالک ریگی در دولت دهم مقایسه کنند.

 بر اساس گمانه زنی ها  تاکنون افراد زیادی از سوی رسانه ها و چهره های سیاسی برای پست های مختلف دولت پیشنهاد شده اند که در این جا به مهمترین و بیشترین آنها می پردازیم؛ برخی پیشنهادها دور از انتظار و عجیب می نماید ولی بی قضاوت فقط اسامی را ذکر  می کنیم:

 

معاون اول رئیس جمهور:

اسحاق جهانگیری

 محمدرضا باهنر

محمد شریعتمداری

 

معاون اجرایی رئیس جمهور:

 محمد شریعتمداری

اکبر ترکان

محمدباقر نوبخت

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه:

طهماسب مظاهری

حمیدرضا برادران شرکاء

محمد ستاری فر

حسین مرعشی

 

وزارت آموزش و پرورش:

محمدعلی نجفی

فخرالدین دانش آشتیانی

شهیندخت مولاوردی

الهام امین زاده

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نصرالله جهانگرد

محمود واعظی

 

وزارت اطلاعات:

سید محمود علوی

 مجید انصاری

 

وزارت امور خارجه:

محمدجواد ظریف

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی:

طهماسب مظاهری

مسعود نیلی

محمد نهاوندیان

محمد ستاری فر

 

وزارت بهداشت:

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی

مسعود پزشکیان

علی اکبر ولایتی

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

علی ربیعی

علیرضا محجوب

 

وزارت جهاد کشاورزی:

محمود حجتی

عیسی کلانتری

 

وزارت دادگستری:

علیرضا آوایی

مصطفی پورمحمدی

 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

حسین دهقان

علی شمخانی

محمد فروزنده

فرزاد اسماعیلی

 

وزارت راه و شهرسازی:

عباس آخوندی

اکبر ترکان

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت:

مهدی کرباسیان

اسحاق جهانگیری

محمد شریعتمداری

رضا ویسه

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

رضا فرجی دانا

سورنا ستاری

حمید میرزاده

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 سید رضا صالحی امیری

علی جنتی

محمد اشرفی اصفهانی

 

وزارت کشور:

 مجید انصاری

محمد شریعتمداری

عبدالرضا رحمانی فضلی

 

وزارت نفت:

بیژن نامدار زنگنه 

 

وزارت نیرو:

کمال دانشیار

پرویز فتاح

حبیب الله بی طرف

 

وزارت ورزش و جوانان:

 مسعود سلطانی‌فر

سید مصطفی هاشمی طبا

 

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری:

محمود واعظی

زهرا احمدی پور

 

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور:

مصطفی پورمحمدی

محمود واعظی

مجید انصاری

 

معاون حقوقی رئیس جمهور:

 مجید انصاری

 حسینعلی امیری

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

حسین مرعشی

مجید انصاری

عبدالرضا رحمانی فضلی

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

عیسی کلانتری

معصومه ابتکار

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

زهرا احمدی پور

سید محمد بهشتی

جواد هروی

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی:

 علی اکبر صالحی

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

شهیندخت مولاوردی

معصومه ابتکار

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

علی شمخانی

محمد فروزنده

حسین دهقان

عبدالرضا رحمانی فضلی

 

اما در نهایت تصمیم گیری در این موارد بر عهده و از اختیارات مسلم رئیس جمهور است  تا پس از بررسی و انجام مشورت های لازم با همه کسانی که صاحب صلاحیت در این امر می داند، یاران همراه خود برای 4 ساله دوم دولتش را انتخاب و به مجلس شورای اسلامی اعلام کند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری یعنی حسینعلی امیری اعلام کرده که رئیس جمهور روحانی روز تحلیف اعضای دولتش را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.