پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از آخرین تحولات احتمالی هیأت رئیسه مجلس؛

فردا همه چیز مشخص می شود/ حرف چه کسی به کرسی ریاست می نشیند؟

از روز شنبه به این سو شاهد اظهار نظرها و فعل و انفعالات بسیار زیاد و متفاوتی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه مجلس بودیم و هر یک از نمایندگان و فراکسیون ها نهایت تلاش خود را در مجلس و رسانه ها برای نشاندن گزینه های مطلوب خود بر صندلی های هیئت رئیسه را به کار بسته اند و احتمالاً هر یک از فراکسیون ها تا این لحظه به جمع بندی نهایی خود رسیده اند. حال باید منتظر بود و دید روز چهارشنبه کدام گروه در نشاندن حرف خود به کرسی های مجلس موفق تر عمل خواهد کرد.

دومین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، قرار است فردا (چهارشنبه 10) خرداد در صحن علنی مجلس برگزار شود و نمایندگان یک بار دیگر در این روز دست به انتخاب رئیس، نواب رئیس و دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس بزنند. در همین رابطه از هفته پیش شاهد جنب و جوش های بسیار زیادی از سوی بهارستان نشینان هستیم  و خبرهای ضد و نقیضی متعددی از رایزنی و لابی های اعضای سه فراکسیون اصلی مجلس برای انتخاب این 12 نفر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار جماران، مهمترین خبری که از سوی اعضای فراکسیون امید در این باره منتشر شد و واکنش های زیادی را در بین فعالین و نمایندگان مجلس به همراه آورد، خبر ائتلاف دو فراکسیون ولایت و مستقلین ولایی  مجلس برای تغییر اعضای اصلاح طلب  هیئت رئیسه و کنار گذاشتن علی مطهری از نائب رئیسی دوم بود.

در همین رابطه بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از توافق فراکسیون مستقلین و ولایی برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس و احتمال ارائه لیست مستقل فراکسیون امید خبر داد وگفت: با توجه به اعلام توافق فراکسیون‌های مستقلین و ولایی برای انتخابات هیأت رئیسه ، در صورت عدم تحقق مطالبه این فراکسیون برای حفظ وضع موجود، فراکسیون امید برای تمام ارکان هیأت رئیسه لیست مستقل ارائه خواهد کرد.

خط قرمزی ها

 بعد از پرده برداری از این توافق، فراکسیون امید مجلس، جلسه فوق العاده ای را با علی مطهری ترتیب داد. پروانه مافی عضو این فراکسیون در باره این جلسه اظهار کرد: جلسه عصر روز شنبه اعضای فراکسیون امید به لیستی از کاندیداهای انتخابات هیئت‌رئیسه از صدر تا ذیل آن منتهی شد. در این جلسه مسعود پزشکیان هم به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید معرفی شد. بعد از آن محمد رضا عارف رئیس این فراکسیون  خط قرمز فراکسیون امید را در انتخاباب هیئت رئیسه علی مطهری و مسعود پزشکیان عنوان کرد.

در همین روز محمدعلی وکیلی  با بیان این‌که روز گذشته آقای مطهری به عنوان نماینده فراکسیون امید، به جلسه مشترکی با اعضای دو فراکسیون دیگر یعنی فراکسیون مستقلین و اصولگرایان دعوت شد، درباره آنچه در این جلسه گذشت به ایسنا گفت: در جلسه روز جمعه بعد از این‌که آقای مطهری، کف مطالبات فراکسیون امید را حفظ وضع موجود مطرح کرده، آقایان در پاسخ گفته‌اند که فراکسیون مستقلین و فراکسیون اصولگرایان، با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه حاضر شوند و این تصمیم در هر دو فراکسیون به رای گذاشته شده و تایید شده است. لذا امکان تعامل با فراکسیون امید برای ما وجود ندارد. 

 وکیلی می افزود: شکل توافق مذکور هم این‌گونه است که هر دو فراکسیون به ریاست آقای لاریجانی رای بدهند و از هر فراکسیون یک نفر به عنوان نایب‌رئیس انتخاب شود و 9 کرسی دیگر هیات رئیسه نیز بین دو فراکسیون تقسیم شود به شکلی که از هر فراکسیون، 6 نفر در هیات رئیسه حضور داشته باشند و هیچ یک از کرسی‌های هیات رئیسه به فراکسیون امید نرسد. 

از سوی دیگر، الیاس حضرتی نیز در گفتو گو با جماران در این باره اظهار داشت: این فراکسیون روی علی مطهری معامله نخواهد کرد. اگر توافق با فراکسیون مستقلین بر سرخواسته‌های حداقلی فراکسیون امید حاصل نشود این فراکسیون لیست جداگانه‌ای برای هیئت رییسه ارائه خواهد کرد.

 

کف مطالبات؛ حفظ وضع موجود

محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید درباره لابی‌های سیاسی در انتخاب هیات رییسه مجلس و گفت: براساس مذاکرات هیچ  وقت قرار نشد که فراکسیون امید لیست مجزایی بدهد، اما شنیده شده که فراکسیون مستقلین و ولایت با یکدیگر در خصوص ۱۲ کرسی هیأت رئیسه به توافق رسیده‌اند تا از هر فراکسیون ۶ نفر حضور داشته باشند.نایب رییس فراکسیون امید در مجلس گفت: اگر مستقلین، توافق با فراکسیون ولایت روی ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را شایعه می‌دانند ما آماده  هستیم با مستقلین برای تثبیت وضع موجود توافق کنیم. وی اضافه کرد: نظر ما این است که رئیس و نواب رئیس ثابت باشند و ۹ کرسی باقیمانده بین ۳ فراکسیون امید، مستقلین و ولایت تقسیم شود. در ضمن پیشنهاد ما این است که یک عضو هیئت رئیسه از زنان و یک نفر هم از اهل سنت باشد.

در مجموع اعضای فراکسیون امید مجلس در جلسه شب گذشته خود اعلام کردند که کف مطالبات این فراکسیون حفظ وضع موجود است. اگر فضای تفاهمی تا روز چهارشنبه ایجاد نشود مسعود پزشکیان نامزد نهایی ما برای ریاست مجلس است.

ولایی ها تایید کردند مستقلین تکذیب

اما کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس روز یکشنبه خبر لابی این فراکسیون با فراکسیون اصولگرایان را رد کرد و گفت: متاسفانه این روزها خبرهای نادرست زیادی منتشر می شود که برای اختلاف‌افکنی و ایجاد تشنج مصنوعی در مجلس است.آخرین خبر دروغ که دیروز به صورت گسترده خبری پیامک شد و در شبکه های اجتماعی قرار گرفت این بود که " هم اکنون در مجلس جلسه‌ای به ریاست کاظم جلالی با طیف اصولگرایان برای حذف علی مطهری از ترکیب هیات رییسه در حال برگزاری است." نکته جالب توجه اینجا است که جلسه مذکور در دفتر آقای مطهری و با حضور ایشان برگزار شد.  چطور می‌شود با حضور یک فرد برای حذف خودش جلسه برگزار کرد؟

بهروز نعمتی نیز یکی دیگر از اعضای فراکسیون مستقلین در این باره گفت: ما در فراکسیون به هیچ وجه به دنبال حذف آقای مطهری از هیأت رئیسه مجلس نیستیم و طرح این موضوعات برای شیطنت، سهم‌خواهی و از بین بردن وفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد از سوی برخی دوستان بوده است.

 از طرف دیگر نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان ولایی روز یکشنبه 7 خرداد در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که آیا لیست ائتلافی میان مستقلین و اصولگرایان و تقسیم کرسی های هیات رئیسه به صورت 6 + 6 بین دو فراکسیون قطعی است  یا خیر؟، گفت: این لیست جدی، قطعی و نهایی است. نقوی حسینی یک روز قبل از این اظهار نظر در مورد احتمال توافق سه فراکسیون مجلس سخن گفته بود.

وی همچنین روز دوشنبه بعد از دو اظهار نظر قبلی خود اعلام کرد: این فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه به صورت مشترک با فراکسیون مستقلین لیست خواهد داد که طبق آخرین تصمیم قرار است در این لیست آقای لاریجانی به عنوان رئیس باشد.

 اما نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظر این فراکسیون حفظ رئیس و نواب رئیس فعلی مجلس است گفت که توافق این فراکسیون با فراکسیون ولایی هنوز نهایی نشده است.

جعفر زاده امین آبادی با بیان اینکه این فراکسیون با تغییرات کلی هیئت رئیسه مخالف است گفت:آقای نقوی حسینی که اعلام کرده با فراکسیون مستقلین توافق کرده بگوید که با چه کسی این توافق را داشته است؟ همچنین علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و از نزدیکان فراکسیون مستقلین نیز در این باره اظهار کرد: ترکیب هیئت رئیسه مجلس تغییر نمی کند.

توافق امید و مستقلین بر سر ماندن مطهری و پزشکیان

طبق آخرین اخبار روز سه شنبه (9 خرداد) سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تفاهمی جدید بین جریانات سیاسی مجلس بر سر انتخابات هیأت رئیسه خبر داده است.

بهرام پارسایی با اشاره اینکه روز گذشته تفاهمی بین نمایندگان جریانات سیاسی موجود در مجلس درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس انجام شد که ما منتظریم آنها تا ظهر امروز نظر قطعی خود را درباره این توافق اعلام کنند. افزود: اگر فراکسیون‌های دیگر اعلام کنند که این توافق از نظر آنها قطعیت پیدا کرده،‌ فراکسیون امید هم به آن پایبند خواهد بود؛ در غیر این صورت لیست مستقل خود برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس را منتشر خواهد کرد.

همچنین مهرداد لاهوتی با اشاره به تلاش فراکسیون مستقلین برای حفظ رییس و نواب رییس مجلس گفت: امروز  فراکسیون مستقلین برای جمع بندی نظرات در خصوص انتخابات هیات رئیسه تشکیل جلسه خواهد داد و نظر این فراکسیون این است که ترکیب رئیس و نواب رئیس به شکل موجود باقی بماند و برای این موضوع نیز در حال تلاش هستیم تا آقایان مطهری و پزشکیان در کنار آقای لاریجانی تثبیت شوند.

در پی این اعلام  در حالی که به نظر می رسد بین فراکسیون امید و مستقلین بر سر پابرجایی ترکیب هیئت رئیسه فعلی توافق صورت گرفته باشد  حمیدرضا فولادگر، عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی از فراکسیون مستقلین زبان به انتقاد از فراکسیون مستقلین گشود و گفت: شخصا معتقدم دو گفتمان در کشور وجود دارد و مستقلین گفتمان سیاسی خاصی ندارند و صرفا به صورت فردی مستقل هستند که یا در حوزه انتخابیه خود به صورت مستقل وارد رقابت شده یا در مجلس چنین تصمیمی گرفته‌اند.این گروه از نمایندگان در صورتی که تمایل دارند برای خود فراکسیون تشکیل دهند باید از یک گفتمان سیاسی مشخص تبعیت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه دوستان‌مان در فراکسیون مستقلین که مورد احترام ما نیز هستند و بعضا همکاران چهار دوره ما در مجلس بوده‌اند، در بسیاری از موارد گفتمان سیاسی مشخصی ندارند و به همین دلیل است که در مقاطعی همچون انتخابات هیات رئیسه با این مشکلات روبرو می‌شویم.

حاجی بایایی کاندیدای ولایی ها شد

همچنین سید حسین نقوی حسینی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز عصر روز سه شنبه در گفت‌وگو  تسنیم، با اشاره به جلسه عصر امروز فراکسیون متبوع خود برای تدوین لیست نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه قوه مقننه، گفت: با پیشنهاد علی لاریجانی این فراکسیون یک نایب رئیس و 3 عضو برای انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد می‌کند.

وی افزود: در این جلسه حمید رضا حاجی بابایی با اکثریت آرا به عنوان کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی برای تصدی پست نایب رئیسی مجلس انتخاب شد.

 

شائبه دخالت اعضای دولت در انتخابات هیئت رئیسه

در کنار این  مسائل موضوع دیگر رفت و آمد برخی از اعضای دولت در آستانه این انتخابات به مجلس و جلسه محمود واعضی با فراکسیون ولایی نیز بحث دیگری بود که برخی از نمایندگان در مورد آن هشدار دادند. نخستین بار محمود صادقی نماینده تهران در این‌باره در توئیتی به دولت هشدار داده بود: «تکرار تعامل با فرصت‌طلبانِ عهدشکن درانتخاب هیات‌رئیسه مجلس، به مناسبات فراکسیون امید با دولت دوازدهم آسیب می‌زند.»

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده نیز در صفحه توییتر خود چنین نوشت: «عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیات رئیسه توافق کردند. برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.»

محمود صادقی، نماینده تهران هم در توییت دیگری گفت: "اگر برخی از وزرا دوباره در انتخاب هیات رئیسه مجلس دخالت کنند، سکوت نخواهم کرد."

در همین ارتباط  بهرام پارسایی سخن گوی فراکسیون امید در گفت و گو با اعتماد، اظهار می کرد: در این روزها که لابی انتخابات هیات رییسه گرم است برخی افراد دولتی بدون هیچ دلیلی به مجلس رفت و آمد کرده و در مذاکرات خودشان را نشان می‌دهند. او می‌گوید انتظار ما این است که روند سال گذشته و دخالت این عناصر دولتی در مناسبات درونی مجلس تکرار نشود.

اما حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت به این اظهار نظرها واکنش نشان داد و عنوان کرد:  موضوع انتخاب هیات رییسه مجلس موضوع داخلی است و دولت به هیچ وجه بنای ورود به مسائل اداره مجلس را ندارد. این موضوع از اختیارات خود نمایندگان محترم است و هر چه خودشان صلاح بدانند انجام می‌دهند دولت هم تصمیم را بر عهده آنان گذاشته است.

 اما مهم تر از آن محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان کسی که نامش در این براه مطرح شده است، ضمن رد فضاسازی های اخیر در باره نفوذ برخی اعضای کابینه دولت یازدهم در تعیین هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: امید است نمایندگان فراکسیون های امید و مستقلان مجلس زمینه تدواوم حضور علی مطهری در جایگاه نایب رئیسی مجلس را فراهم کنند. وی این گونه جوسازی های رسانه ای را  دارای مقاصد سیاسی خواند و ابراز داشت: آقای علی مطهری شخصیتی آزاده، صادق و معتدل هستند و در جایگاه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته عملکرد مناسبی داشته اند.

از روز شنبه به این سو شاهد اظهار نظرها و فعل و انفعالات  بسیار زیاد و متفاوتی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه مجلس بودیم و هر یک از نمایندگان و فراکسیون ها نهایت تلاش خود را در مجلس و رسانه ها برای نشاندن گزینه های مطلوب خود بر صندلی های هیئت رئیسه را به کار بسته اند و احتمالاً هر یک از فراکسیون ها تا این لحظه به جمع بندی نهایی خود رسیده اند. حال باید منتظر بود و دید روز چهارشنبه کدام گروه در نشاندن حرف خود به کرسی های مجلس موفق تر عمل خواهد کرد.

گزارش از: فرهاد فتحی

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.