روایت می فرماید «قوی ترین مردم کسی است که بر خودش مسلط است». بنابراین، اگر بازیکن در آن لحظه ای که خشم تمام وجودش را بگیرد، بر سر نفس خود امیری کند «مرد» است. البته در همه بخش های زندگی تیمی، فردی، جمعی و ملی باید در این راستا تلاش کنیم که سلطه بر نفس خویش را بالا ببریم.

یادگار گرامی امام گفت: روایت می فرماید که قوی ترین مردم کسی است که بر خودش مسلط است. آن لحظه که خون جلوی چشم را می گیرد اگر بر نفس امیری مردی. این امر در زندگی تیمی، فردی، جمعی و ملی هست. سعی کنیم سلطه بر نفس خویش را بالا ببریم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با وزیر ورزش و جوانان و جمعی از جامعه ورزش کشور با بیان اینکه ورزش پهلوانی و قهرمانی ریشه در ورزش همگانی دارد، اظهار کرد: ورزش یک کشور صرفا «تیم داری» نیست و به شرطی عمق و رشد پیدا می کند که ما بتوانیم ورزش را به عنوان یک فرهنگ عمومی گسترش دهیم، اما از سوی دیگر ورزش گسترش یافته در میان مردم وابسته به افتخارات قهرمانان است و این دو مقوله همدیگر را تکمیل کرده و عمق می بخشند.

یادگار امام ادامه داد: از یکسو ورزش هایی که ریشه عمومی دارد را به راحتی می توانیم به سکوی قهرمانی برسانیم و از طرف دیگر، ورزشی که می تواند در سطح جهانی افتخار ایجاد کند ناخودآگاه در سطح کوچه و خیابان گسترش می یابد.

وی افزود: به وزارت ورزش و دولت می گویم که برای تضمین آینده ورزش همگانی و قهرمانی، باید توجه به ورزش آموزشگاهی را وجهه همت قرار دهیم؛ هرگاه به ورزش در آموزشگاهها توجه شده، تیم های باشگاهی قوی پدید آمده است.

سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: بر اساس فرمایش ایشان همان طور که خدا بر شما حق دارد بدن شما نیز بر شما حق دارد. اگر به بدن خود توجه نکنید ضعفی بر شما عارض می شود که باعث می شود حتی درست نیاندیشید و تدبیر امور نکنید و دوره توانمندی کار شما برای جامعه پایین می آید.

وی همچنین با یادآوری حدیثی از امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: اولین مشکل انسان ضعیف این است که بار دوش بقیه است و دومین مشکل او این است که توانایی های او بالفعل نمی شود؛ انسان باید بتواند بیشترین حد بازدهی برای جامعه را داشته باشد.

یادگار امام خاطر نشان کرد: پیامبر (ص) می فرماید «من دوست ندارم در دین شما خشونت ببینم»؛ یعنی اینگونه نباشد که دیگران وقتی ما را نگاه می کنند بگویند مسلمانان خشن هستند. در همین زمینه از لطیف ترین تعابیر قرآن در مورد وجود مبارک پیامبر(ص)  این است که «چون خدا تو را دوست داشت با مردم نرم شدی. اگر آدم بد اخلاقی بودی مردم تو را رها می کردند.»

وی با اشاره به اینکه در روایت دیگری از ایشان نقل شده که «خوشی کنید و گره از ابروانتان باز کنید؛ چون من نمی خواهم دین شما خشن دیده شود»، یادآور شد: ورزش نشاط و سلامت فردی و اجتماعی می آورد و بازده هر کاری را بالا می برد. لذا دولت و سایر مراکز تصمیم گیری هرچه بیشتر در اینجا سرمایه گذاری کنند نتیجه آن در همه ابعاد بالاتر می رود، از جمله اینکه صدها برابر هزینه بیماری و بزه کم می شود.

سید حسن خمینی در آخرین بخش سخنان خود گفت: روایت دیگری می فرماید، «قوی ترین مردم کسی است که بر خودش مسلط است». بنابراین، اگر بازیکن در آن لحظه ای که خشم تمام وجودش را بگیرد، بر سر نفس خود امیری کند «مرد» است. البته در همه بخش های زندگی تیمی، فردی، جمعی و ملی باید در این راستا تلاش کنیم که سلطه بر نفس خویش را بالا ببریم. 

به گزارش جماران، پیش از سخنان یادگار امام، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان گفت: امیدواریم بتوانیم ارزش ها، یاد، نام و اصول مکتب امام را به نسل های دیگر منتقل کنیم.

وی گفت: اگر موفقتیت و دستاوردی در ورزش بوده مرهون زحمات پیشکسوتان و دست اندرکاران ورزش است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به موفقیت های تیم های ملی ایران، اظهار داشت: ورزشکاران ما از ابتدا تا کنون در 17 دوره المپیک شرکت کرده اند که هشت دوره آن پس از پیروزی انقلاب بوده و خوب است که این مقایسه را از جهت نتایج داشته باشیم. ورزشکاران ما 18 مدال طلای المپیک به دست آورده اند که تنها چهار مدال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

وی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی برای رشد و توسعه ورزش با انگیزه های مختلف از جمله سلامت جامعه و قهرمانی، سرمایه گذاری زیادی شده است. داریم خودمان را آماده می کنیم که در المپیک 2020 توکیو در دو سه رشته جدید مدال کسب کنیم. با برنامه ریزی و استعدادهای خوبی که داریم فکر می کنیم زمان آن فرا رسیده که مدال آوران به از سه چهار رشته فراتر ببریم.

سلطانی فر در مورد حسینیه جماران گفت: اینجا یک دنیا خاطره به همراه دارد و از اینجا تاریخ کشور و منطقه از کلام یک پیرمرد با جاذبه زیاد رقم خورده است. امام راحل بر حاکمیت اصول و مبانی اخلاقی، مروت و جوانمردی در ورزش تأکید داشت؛ ما هم با توجه به اینکه خود را وامدار امام می دانیم باید تلاش کنیم که محیط ورزش را پاک کنیم و دستاوردهای فرهنگی هم داشته باشیم.

در این دیدار برخی ورزشکاران نیز سخنان کوتاهی را ایراد کردند.

مارکار آقاجانیان گفت: امروز احساس خاصی دارم که اینجا حاضر هستم. ما مسیحی ها هم امام و یادگارشان را دوست داریم. یادگار عزیز ایشان همیشه ورزشکاران را مورد حمایت قرار داده اند. امیدوارم هر روز بتوانیم پرچم کشور عزیزمان را بالا و بالاتر ببریم.

محمود خسروی وفا دبیرکل فدراسیون پارالمپیک نیز بیان کرد: امروز با نفس مسیحایی امام به چیزهایی رسیده ایم که در نسل های گذشته امیدی به انجام آن نداشتیم. ما مدیون پرچمی هستیم که امام برافراشتند. امروز پرچمی که مزین به الله اکبر است به دست جوانان افتاده است. امروز جای امام خالی نیست چون فرزندانشان هستند و انقلاب زنده است.

مهدی تاج نیز طی سخنانی در مورد فرهنگ در ورزش اظهار داشت: روز تاسوعا دیدید جامعه ورزش به بهترین شکل کار کرد؛ در حالی که عده ای نگران بودند و خیلی هم فشار آوردند. یاد و خاطره امام همیشه زنده باد که روحیه ورزشکاری را در جامعه ما تقویت کرد.

به گزارش جماران، در این دیدار پیراهن شماره 20 تیم ملی فوتبال ایران به یادگار امام هدیه شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.