محورهای اصلی وعده ها و صحبت های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی به چند مورد خلاصه می شد. مسکن مهر، یارانه، بیکاری، وام ازدواج، تعطیلی کارخانه ها از جمله پر تکرارترین موضوعات سخنرانی های او بود. موارد اندک دیگری هم در این سخنرانی ها دیده می شود. مثلا در اراک به مشکلات زیست محیطی اشاره کرده و در مقایسه با صنایع، اولویت را به محیط زیست داد. البته مهمترین وعده های اقتصادی او سه برابر کردن یارانه نقدی سه دهک پایین و ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال بود.

جماران – سجاد انتظاری: چکیده شعارها و وعده های سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را می توان گفت و گوی او با شبکه جام جم دانست که به طرح کلیاتی در مورد برنامه های اقتصادی خود پرداخت. او در پاسخ به سؤالات ایرانیان خارج از کشور که بامداد 15 اردیبهشت از شبکه جام جم پخش شد گفت: محور اصلی کار دولت من رفع بیکاری و پیگیری مساله اشتغال است. راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل از دیگر اولویت‌های من است و اولویت بعدی نیز مساله کرامت است که ما معتقدیم هر شخصی دارای کرامتی است که نه خودش و نه دیگری حق شکستن آن را ندارد.

 

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برخی موارد به جزئیات برنامه های اقتصادی و سیاسی خود پرداخت که دسته بندی موضوعی آنها به این شرح است:

 

سه برابر کردن یارانه

رئیسی در اولین سخنرانی انتخاباتی خود قول افزایش سه برایری یارانه سه دهک پایین را داد و در خصوص دلیل این وعده خود گفت: این قشر جز با حداقل‌ها امکان زندگی کردن ندارند.

12 اردیبهشت نیز در جمع مردم همدان گفت: برخی از مردم به اندازه ای فقیر هستند که تنها درآمد آنها یارانه 45 هزار تومانی ماهانه است؛ آیا این میزان درآمد کافی است؟ آیا کشور منابع و پول ندارد؟

رئیسی  همان روز در جمع مردم کرمانشاه نیز در خصوص پرداخت یارانه به مردم گفت: فاصله طبقاتی که با پرداخت یارانه کم شده بود در دولت یازدهم بیشتر شد.

17 اردیبهشت در گفت گوی ویژه خبری مجددا از سه برابر کردن یارانه نقدی صحبت و تأکید کرد: با کمک مجلس بلافاصله تلاش می کنیم تا یارانه این دسته از افرادی که دچار آسیب های فراوانی هستند به سه برابر افزایش پیدا کند.

 

ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال

وی در همان گفت و گوی ویژه خبری 17 اردیبهشت ماه با بیان اینکه برنامه دوم ما در ارتباط با بیکاری است، گفت: احساس ما آن است که مسأله و بحران بیکاری قابل حل است و این بحران را می توان با ایجاد یک و نیم شغل در سال، حل کرد. بحران بیکاری در کل با 6 میلیون شغل می تواند به زیر 9 درصد که در برنامه ششم توسعه نیز آمده است، حل و عملیاتی شود.

همان روز در جمع مردم بیرجند نیز وعده ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال، بر اساس برنامه ششم توسعه را تکرار کرد.

 

دفاع از مسکن مهر

وی 11 اردیبهشت در نشست با علمای اهل سنت بندرعباس بحث مسکن مهر را به میان آورد، 20 اردیبهشت در اسلامشهر با دفاع از مسکن مهر، به عملکرد دولت در این زمینه انتقاد داشت و 24 اردیبهشت در سخنرانی ارومیه نیز از مسکن مهر صحبت کرد.

 

انتقاد به صف انتظار وام ازدواج

12 اردیبهشت در همدان علاوه بر یارانه، آمار 500 هزار جوان را در نوبت تسهیلات ازدواج را مطرح کرد، 20 اردیبهشت در کرمان نیز دوباره از 500 هزار نفر جوان متقاضی تسهیلات ازدواج بود و 24 اردیبهشت در سخنرانی گرگان از جوانان در نوبت وام ازدواج صحبت کرد.

رئیسی در برنامه ضبط شده ای که دو روز بعد یعنی 26 اردیبهشت ماه از تلویزیون پخش شد راهکاری برای این امر ارائه داد و گفت: امروز 500 هزار درخواست وام ازدواج وجود دارد که اگر تنها دو نفر از بدهکاران بانکی پول هایشان را پرداخت کنند مشکل این وام ها حل می شود.

 

انتقاد به سیاست خارجی دولت و برجام

18 اردیبهشت در اهواز برای اولین بار در مورد سیاست خارجی صحبت کرد و گفت: این شما ملت بودید که سایه جنگ را برطرف کردید، شما جوانان پرشور خوزستانی بودید که خطر جنگ را از سر کشور برداشتید.

20 اردیبهشت در جمع مردم کرمان این مسأله را مورد تأکید قرار داد که حضور مردم سایه جنگ را از کشور برداشته است.

24 اردیبهشت در شهرکرد با ادبیاتی شبیه آنچه که پیش از این منتقدین دولت به کار برده بودند، سیاست خارجی دولت یازدهم را مورد نقد قرار داد و گفت: نگاه دولت به بیگانگان باعث شده که کشور را چهار سال معطل بگذارند و بسیاری از کارهای کشور با این نگاه به تأخیر افتند.

رئیسی در سمنان تأکید کرد که ما باید با 180 کشور جهان رابطه داشته باشیم.

او دیپلماسی خود را انقلابی و دیپلماسی رقیب را ملتمسانه می دانست و در گفت و گویی که 27 اردیبهشت با شبکه چهار تلویزیون داشت روش نوشتن نامه را برای دیپلماسی خود اعلام کرد و گفت: مذاکره یک روش است؛ می تواند با نامه یا نشستن پشت میز انجام شود. 

 

توجه دادن به تعطیلی کارخانه ها

صحبت های رئیسی در اهواز محور دیگری هم داشت که توجه دادن به تعطیلی کارخانه ها بود و تصریح کرد: در مدت چهار سال، به دلیل مدیریت نارکارآمد، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

26 اردیبهشت در بوشهر و همچنین در سمنان تعطیلی 50 درصد از کارخانه های تولیدی را مطرح کرد. رئیسی در سمنان دو سؤال از دولت پرسید که «چرا با اینکه امکانات وجود دارد کارخانه ها تعطیل می شود؟» و «چه اتفاقی می خواهد برای وضعیت معیشت و کار مردم رخ دهد؟»

 

انتقاد به 2030

19 اردیبهشت در گفت و گو با رادیو معارف سند 2030 را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: دولت با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید با سند 2030 محتاطانه تر برخورد می کرد. در جواب می گویند از سند 2030 آنچه را با سند تحول تفاوت دارد عمل می کنیم خب پس چرا همان سند تحول را اجرا نمی کنید؟  وقتی سند بومی قابل اعتماد داریم چرا باید به سند 2030 که ابهامات جدی دارد؛ عمل کنیم؟ البته چند روز بعد در جمع طلاب و روحانیون در تالار آدینه دانشگاه تهران نیز به 2030 ایراد گرفت.

 

انتقاد به دو برابر شدن واردات از چین

یکی دیگر از مواردی که ابراهیم رئیسی عملکرد دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار داد و دو سه بار در جاهای مختلف آن را مطرح کرد، این بود که در سال های پیش از دولت یازدهم ورود کالاهای چینی هر سال پنج میلیارد دلار بود ، اما در این دولت هر سال 10 میلیارد دلار بوده است. از جمله جاهایی که این مطلب را مطرح کرد سخنرانی 26 اردیبهشت در بوشهر بود. همان روز در برنامه ضبط شده تلویزیونی از شبکه چهار نیز میزان واردات از چین را مورد انتقاد قرار داد.

 

انتقاد به بیکاری یک میلیون جوان تحصیل کرده

رئیسی که 17 اردیبهشت ماه وعده ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال را داده بود، 9 روز پس از آن، یعنی 26 اردیبهشت ماه، در سمنان به بیکاری یک میلیون تحصیل کرده اشاره داشت و آن را مورد انتقاد قرار داد.

 

بازی با دستاوردهای دولت

جالب است که در برخی موارد دستاوردهای دولت یازدهم را مطرح کرده و از جمله آنها این است که 14 اردیبهشت در جمع جامعه پزشکی گفت: در طرح تحول نظام سلامت باید درد هزینه های سنگین درمان را به دردهای بیمار اضافه نکنیم.

26 اردیبهشت در برنامه ضبط شده گفت و گو با شبکه خبر اظهار داشت: «می گویند تورم تک رقمی شده که ما هم طبق آمار مرکز آمار این مسأله را منکر نمی شویم».

رئیسی مدام در همه سخنرانی های خود از 11 میلیون جوان آماده ازدواج و 5 میلیون نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج سخن می گفت و آمارهایی از بیکاری به مردم می داد. در نهایت در جمع حامیانش در میدان شهدای مشهد (27 اردیبهشت) نیز واردات سالانه 10 میلیارد دلار کالای چینی را مورد انتقاد قرار داد و پرسید: چرا بازار ما در دست چینیان است؟

وی تأکید کرد: بیگانگان تاکنون گره از مشکلات کدام کشور گشوده اند که ما دومی باشیم. مناسبات شما با 15 کشور همسایه چگونه است؟ بازار عراق دست ماست یا ترکیه، این نتیجه دیپلماسی شماست. مگر دیپلماسی فقط رابطه با 4 کشور است، 180 کشور در دنیا برای برقراری رابطه داریم.

 

سید ابراهیم رئیسی در روزهای پایانی مهلت تبلیغات انتخاباتی به همه چیز چنگ زد و حتی با خواننده زیر زمینی (امیرحسین مقصودلو) هم دیدار کرد به این امید که شاید بتواند از این طریق نیز کسب رأی کند اما در نهایت موفق به کسب آراء حداکثری نشد.

امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب نواندیشان، استراتژی تهاجمی، کور و غیرعلمی اصولگرایان در قبال روحانی و دولت را بازی در زمین روحانی دانست و در تحلیل عدم موفقیت سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: سید ابراهیم رئیسی به دلیل عدم تسلط لازم بر مسائل اجرایی و تکرار کلیات و نیز مشکل عدم شناخت جامعه با وجود جهش خوب رأی نتوانست رکورد مطلوب برای پیروزی را به دست آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.