ظریف: افتخار می کنیم ایران برنده اسکار است و صدای استاد شجریان در دنیا طنین انداز می شود

دومین نشست «ایران فرهنگی در جهان امروز» عصر امروز برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار جماران،  این مراسم عصر امروز (٢٥ اردیبهشت ماه) در تالار وحدت با تلاوت قرآن آغاز شد.

در ادامه شاهنامه خوانی انجام شد.

در این مراسم محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه - وزیر نفت، حسن قاضی‌زاده هاشمی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رضا صالحی امیری -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و نیز هنرمندانی از عرصه های مختلف حضور دارند.

همچنین جمعی از هنرمندان از جمله علی نصیریان، فاطمه معتمدآریا، والی الله شیراندامی، کیومرث پوراحمد، فریدون شهبازیان، فرهاد توحیدی، محمد سریر، فاضل جمشیدی، جلیل اکبری صحت ، بیژن بیژنی، محمود آموزگار، محمود بصیری، اکبر عالمی، اصغر همت، ناهید طباطبایی٬ حضور داشتند.

قرار است در این رویداد وزریران دولت یازدهم رو به روی اهالی فرهنگ و هنر بنشینند و گفت‌وگو کنند.

بیژن زنگنه در دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان با موضوع وضعیت ایران در پیش از برجام که با حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرضه هنر و سینما در تالار وحدت برگذار شد، گفت: بنده کارم را در دولت با وزارت ارشاد شروع کردم. در زمان خاتمی ٢.٥ سال معاون ارشاد بودم و پس از آن به وزارت جهاد رفتم.

 من بیش از ۲۵ سال وزیر بوده ام و نمی خواهم تملق کنم. اما به جرات می گویم حتی اگر دستاورد کار آقای ظریف در وزارت امور خارجه صرفا برجام هم بود، من تا آخر عمر خودم را مدیون ایشان می دانستم.

برجام صرفا یک قرارداد نیست. بلکه نقطه عطف تاریخی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی است و باید آن را پاس بداریم.

او افزود: من به ظریف گفتم بابت هر حرفت در توافق حاضرم ١٠٠٠ دلار بدهم. 

وی گفت: مردم! در انتخابات شرکت کنید و سرنوشت را تعیین کنید. نگذارید کل ایران مشهد شود بلکه با حضور خود کاری کنید که مشهد و یا خراسان به آغوش ایران باز گردد.

زنگنه تصریح کرد: امروز کاندیدایی که عمر سیاسی‌اش به یک و نیم ماه نمی‌رسد از دولت روحانی انتقاد می‌کند و می‌گوید دولت روحانی نمی‌تواند، باید بداند من در دولت‌های مختلف وزیر بودم و می‌دانم روحانی چه کرده است. 

وی با اشاره به دوران وزارت خود در دولت اصلاحات تصریح کرد: آن زمان و همچنین در دولت احمدی نژاد 5 فاز نفتی وارد مدار شد. در این دولت ١١ فاز نفتی وارد مدار شد.
 
زنگنه افزود: امروز تولید غرب کارون از روزانه 70 هزار بشکه به 280 بشکه رسیده است و 9 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی افزایش یافته است.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت روحانی حق است اگر نمی‌دانید کار چیست صحبت نکنید، ادامه داد: از قدیم گفته اند  آدم را باید از دوستانش شناخت، امروز این آدمها از نام بردن هزاره سوم پرهیز می‌کنند اما در ستادهای این افراد حضور دارند.

پیش‌بینی آیت الله هاشمی رفسنجانی از آینده ایران بدون روحانی در آخرین ساعات عمر

قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در تالار وحدت و در جمع اصحاب فرهنگ و هنر گفت: روز آخر عمر آیت الله هاشمی، ناهار را با هم خوردیم، نگران انتخابات بود و می گفت میی دانم روحانی را خیلی اذیت خواهند کرد و اگر مخالفانش روی کار بیایند دنیا با آنها کار نخواهد کرد و کشور ضربه خواهد خورد.

افتخار می کنیم ایران برنده اسکار است و صدای استاد شجریان در دنیا طنین انداز می شود
 وزیر امور خارجه ایران در این مراسم گفت: سرمایی که به مردم ایران تحمیل کرده بودند و مردم با حضور، مشارکت و مقاومت و انتخاب شایسته‌شان آن را در سال ۱۳۹۲ به بهار تبدیل کردند، سرمای  تحریم نبود، بلکه سرمای تحقیر بود، گفت: امیدوارم که یک بار دیگر این مردم که همواره نشان داده اند در لحظه های حساس تاریخی با حضور هوشمند، مقاوم و به موقع خودشان نقشه دنیا را تغییر داده اند یک بار دیگر این کار را تکرار کنند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدجواد ظریف اظهار کرد: امروز، روز فردوسی است. وضعیت، هم در دنیا و هم در داخل کشور، ما را به یاد یک شعر می‌اندازد که من آن را خیلی دوست دارم و امیدوارم آن را به‌عنوان نماد روش ایرانی همه به یاد داشته باشیم؛ بکوشید و نیکی به کار آورید / چو دیدید سرما، بهار آورید.

او ادامه داد: سرمایی که به مردم ایران تحمیل کرده بودند و مردم با حضور، مشارکت و مقاومت و انتخاب شایسته‌شان آن را در سال ۱۳۹۲ به بهار تبدیل کردند، سرمای  تحریم نبود، بلکه سرمای تحقیر بود. سرمای  بود که ایران فردوسی، سعدی و مولانا را به‌عنوان تهید صلح و امنیت بین المللی مطرح کرده بود، سرمایی که با صدور هفت قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد ایران را  نمونه تهدید صلح معرفی کردند، که البته یک دروغ بزرگ است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها سی ‌واندی سال تلاش کردند تا این کار را بکنند؛ اما شکست خوردند. در قضیه سفارت و دوران جنگ، با دوراندیشی امام راحل شکست خوردند و سال‌های پیاپی نیز در موضوع هسته‌ای شکست خوردند، اما در نهایت به‌دلیل بی‌تدبیری، آن‌ها توانستند در قطعنامه‌های پشت سر هم، را به‌عنوان تهید صلح و امنیت بین المللی مطرح کنند. می خواستند از ایران چهره ای بسازند که اصل قانون مجازات ایران مطرح نبود، بلکه می‌گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد.

ظریف گفت: این سرمایی بود که مردم را گرفتار کرده بود و این شرایط، یعنی ایران‌هراسی که باید تغییر می‌کرد، از طرفی تهدید و شرایط اقتصادی نیز به آن اضافه شده بود تا ایرانی که قدرتمند است، نه به‌خاطر چتر حمایتی آمریکا و نه به‌دلیل داشتن سلاح هسته‌ای، بلکه به‌دلیل این‌که امنیتش را از حضور و مشارکت مردم گرفته بود، مشارکتی که انشاء الله یک بار دیگر روز جمعه شاهد آن خواهیم بود. این مردم یک بار دیگر پای صندوق های رای می روند تا به دنیا نشان دهند که چه قدرتی دارند. این ایران را با مردم قدرتمند  در زنجیر ایران‌هراسی، تحمیل و تحقیر و به بند کشیده بود و مردم آن را با حضور در انتخابات عوض کردند .

وی ادامه داد:‌ ما فقط مجری بودیم و اگر تلاش آقای زنگنه (وزیر نفت) نبود، نمی‌توانستیم در این فاصله کوتاه، صادرات نفت را به ۲.۸ میلیون بشکه نفت قانونی و رسمی، نه آنچه بابک زنجانی می‌برد،‌ برسانیم. عده‌ای می‌گویند چرا خام‌فروشی می‌کنید؟ فرق امروز با آن دوران، خام‌فروشی نیست، بلکه در این است که امروز مهندس زنگنه و شرکت ملی نفت، نفت ما را می فروشد آن روزها دلال‌ها نفت ما را می‌بردند و می‌خوردند، پول خون این ملت را می‌بردند و مردم پول نداشتند که دارو بخرند. این شرایط را مردم با رای خودشان و با شجاعت حسن روحانی تغییر کرد؛ شعار و ادعا شجاعت نیاز ندارد .

ظریف اظهار کرد: مذاکره بی‌نتیجه‌ای که بعد از آن، تحریم باشد، شجاعت نیاز ندارد، شهامت هم نیاز ندارد، آن‌ها ادای شهامت را درمی‌آوردند. اما شهامتی نیست. شهامت این است که شما حیثیت و آبروی سیاسی و چندین ساله تان  را برای مردم که همه چیزمان را از آن‌ها داریم، در طَبَق اخلاص بگذارید. این کار را در ابتدا، مقام معظم رهبری با اعلام نرمش قهرمانانه آغاز کردند که بزرگترین راهگشای ما بود و بعد رئیس‌جمهور به‌طور مستمر تا امروز برای آن تلاش می‌کرد و از خود مایه گذاشت.

وزیر امور خارجه بیان کرد:‌ من معتقدم تصویر ایران‌هراسی فرو ریخته و امروز با اشکال گوناگون هزینه می‌کنند تا آن را بازآفرینی کنند و اینجاست که ما دست نیاز به سوی هنرمندان و فرهیختگان دراز می‌کنیم. شما می‌توانید فرهنگ  اصیل ایرانی،صلح،‌ گفت‌وگو و مدارای ایران را به دنیا نشان دهید. هنر، بهترین نمود و نماد واقعیت‌های فرهنگی ایران است.

ظریف گفت:‌ اینجاست که شکست ایران‌هراسی نیازمند هنرمندان و حضور آن‌ها در صحنه‌های بین‌المللی است وبه همین دلیل افتخار می‌کنیم، اصغر فرهادی برنده اسکار می‌شود و افتخار می کنیم  فیلم‌های کیارستمی در دنیا مطرح است و افتخار می کنیم صدای استاد شجریان  در همه دنیا برای ایران افتخار می‌آفریند

وی در پایان اظهار کرد: من از همه شما هنرمندان به خاطر معرفی ایران فرهنگی و صلح طلب به دنیا تشکر می کنم و امیدوارم که یک بار دیگر این مردم که همواره نشان داده اند در لحظه های حساس تاریخی با حضور هوشمند، مقاوم و به موقع خودشان نقشه دنیا را تغییر داده اند یک بار دیگر این کار را تکرار کنند.

 

علی نصیریان مورد قدردانی قرار گرفت و هنگام دریافت لوح گفت: دکتر روحانی با خرد و تدبیر مملکت را اداره کرد.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما با بیان این که امروز روز فردوسی است و فردوسی نماد خرد ایرانی است، اظهار کرد: من در اینجا اعلام می کنم که دولت آقای روحانی از خردمند ترین و با تدبیر ترین دولت ها است.

به گزارش جماران، علی نصیریان گفت: درود می فرستم به دولتمردانی که نقش اساسی در سیاستگذاری های کلان مملکتی دارند. همیشه به دنبال فرصتی برای دیدن اقای ظریف و تشکر از ایشان بودم. زیرا شرایط را درک و برای کشور جان فشانی کردند. اما گاهی موفقیت های کشور یا دیده نمی شود یا سعی می شود نادیده گرفته شود. اما من تلاش ایشان را درک کردم.

وی ادامه داد: در میدان سیاسی با پنج - شش کشور درجه یک دنیا مواجه شدند و توفیق‌هایی را که مقدور بود، برای ملت ایران به‌دست آوردند. ایران‌زمین از گذشته‌های دور، در فراز و نشیب‌های مختلف، فرزندانی داشته که برای ملت جانفشانی کردند. آن‌ها در عصر امروز نیز حضور دارند.

این استاد بازیگری افزود: آقای ظریف تنها نیست. اصغر فرهادی و عباس کیارستمی هم در هنر هستند که ایران را به دنیا شناساندند. فرهنگ صرفا آثار باستانی ما نیست. سینما، تئاتر و موسیقی اصیل ایران در حال حاضر جایگاه رفیعی در فضای بین المللی دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: فرهنگ و هنر نیازمند پشتیبانی و حمایت دولتی نیز هست. برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور اهالی فرهنگ اقدام بسیار درستی است. فرهنگ و هنر مملکت یکی از سفیران بزرگ کشور در دنیا می تواند باشد. هیچ چیزی به اندازه فرهنگ نمی تواند فرهنگ صلح دوست ایران را به دنیا معرفی کند.

نصیریان همچنین در پایان ابراز داشت امروز روز فردوسی است و فردوسی نماد خرد ایرانی است. من در اینجا اعلام می کنم که دولت آقای روحانی از خردمند ترین و با تدبیر ترین دولت ها است.

 


فاطمه معتمد آریا: به کسی رای می دهیم که چهار سال حامی هنر بوده است.
فاطمه معتمد آریا بازیگر سینما گفت: مردم فهیم ایران به خوبی اصل را از بدل تشخیص می دهند و می دانند روز جمعه به چه کسی رای بدهند.
بازیگر فیلم روسری آبی افزود: بارها طی دولت های قبل مرا به عنوان ضد امنیت ملی معرفی کردند ولی هرگز از کشور نرفتم چون معتقدم ایران مملکت ماست و باید همواره حامی آن باشیم.
وی تاکید کرد: هیچ وقت به کشور پشت نکرده و نخواهیم کرد.

داریوش پیرنیاکان: کسی که به شجریان توهین کرده حرفهای شایسته خودش زده است.
داریوش پیرنیاکان آهنگساز موسیقی اصیل نیز گفت: هنرمندی که اخیرا درباره استاد شجریان حرفهایی زده در واقع این حرفها شایسته خودش است.

ناهید طباطبایی: روحانی ثبات به کشور آورد
ناهید طباطبایی نویسنده پیشکسوت نیز در سخنانی گفت: به حسن روحانی رای می دهم چون ثبات و آرامش را در چهارسال گذشته برای کشور به ارمغان آورد
 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.