دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: امیدواریم در روزهای آینده شاهد فضای پر شورتر و اخلاقی باشیم. یکی از نگرانی های آینده ما این است که چه نمره اخلاقی به خود می دهیم؛ باید همه مردم از فردی که رأ می آورد حمایت کنند تا شاهد عزت کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری در دومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت امام گفت: در آستانه انتخابات سرنوشت سازی هستیم که به حکم وظیفه همه باید تلاش کنیم انتخابات در اوج حضور و به شایستگی برگزار شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی رسمی کردن انتخابات در قانون اساسی است. اگر کسی می خواهد اهمیت انتخابات را برای جامعه تفسیر کند بهترین نکته این است که نظام اسلامی و خبرگان با پشتوانه و امام فکور و اندیشمند ما در چندین فراز از قانون اساسی بحث انتخابات را رسمی و ابدی کرد.

وی تأکید کرد: فکر نمی کنم در قانون اساسی ما بعد از تأکید بر اسلامیت و جمهوریت نظام، چیزی به اندازه حضور مردم و پذیرفتن نفش آنها در انتخابات اهمیت یافته باشد. انتخابات در شرایطی مورد حمایت و تأکید قرار گرفت که جامعه ما ظرفیت پذیرش هر نوع حکومتی را داشت. ممکن بود در قانون نظام ما نظام اسلامی شود ولی به شیوه حکومتی باشد، نه مردمسالاری دینی.

انصاری اظهار داشت: به نظر من  نکته بسیار کلیدی که ما همیشه می توانیم به آن افتخار مباهات کنیم این است که حضور مردم در انتخابات الزامی نیست و مردم می تواننند شرکت کنند یا نکنند. اما نکته بسیار مهم این است که قانون اساسی مسئولین را مکلف نموده است که بستر حضور و آراء مردم را فراهم کنند و در هیچ جای قانون نمی بینید کسی اجازه داشته باشد حتی یک روز انتخابات را به تأخیر اندازد.

وی یادآور شد: تجربه عملی دوران امام نشان داد که امام در هیچ شرایطی حاضر نشدند که انتخابات حتی یک روز به تأخیر افتد. شرایط و حوادثی پیش آمد و ما شاهد آن بودیم که برخی افراد و حتی مسئولین می گفتند باید انتخابات به تأخیر افتد، ولی امام تأکید داشت که انتخابات در موعد مقرر برگزار شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه دارد: کار مهمی که در زمان امام اتفاق افتاده این بود که بستر تجدید نظر در قانون اساسی فراهم شد. قانون اساسی ما میثاق ملی و ثمره انقلاب بود ولی شجاعت امام این بود که وقتی از دید کارشناسان و صاحب نظران اداره کشور با قانون اساسی موجود با مشکل مواجه می شود، اجازه بازنگری قانون اساسی را می دهد و این تصمیم درسی بود که اگر روزی اندیشمندان و مسئولین به این نتیجه رسیدندکه قانون اساسی باید اصلاح شود، تصور نشود که مشکل بزرگی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه هر انتخاباتی باید سه دستاورد داشته باشد، تصریح کرد: دستاورد اول همانطور که امام و مقام معظم رهبری فرمودند حضور مردم است فارغ از هر نتیجه، نفس حضور مردم بسیار تعیین کننده است. هر عددی که به آراء اضافه شود از نگاه عقلانی، شرعی دینی به نفع کشور و جامعه است. لذا همه آحاد ملت، دست اندرکاران و احزاب موظف هستند بستری را ایجاد کنند که مردم با هر سلیقه به صحنه آیند. به هر اندازه که وقتی این دستاورد محقق شهر عظمت و اقتدار ملت و حاکمیت نظام حول آن تحلیل می شود و اینجاست که حضور مردم ارزش پیدا می کند، باید این را ارج نهیم و تلاش کنیم که همه آحاد مردم پای صندوق حاضر شوند و هر چیزی که حاصل شد آن را متعلق به مردم بدانیم.

انصاری گفت: امام همه کارهای خود را با اتکای به خدا و مردم انجام می داد و روزی که امام به بهشت زهرا (س) آمد شاه بیت سخنانش این که من به پشتوانه مردم دولت تعیین می کنم. انتظار این است که در تبلیغات و کارهایی که انجام می شود کسی نگوید همه چیز متعلق به من است. هیچ کس نباید دستاوردها را به نفع خود محاصره کند.

وی با تأکید بر اصلی بودن نقش حضور مردم در صحنه اظهار داشت: دستاورد دوم اینکه در رقابت ها بستر آگاهی بخشی برای مردم فراهم گردد که آنان بتوانند به دور از شائبه و فضایی شفاف و آرام و عقلانی به مسایل اساسی کشورتنگناها و عملکردها واقف گردیده و در حقیقت از فرصت انتخابات در جریان واقعیت­های موجود در جامعه و کشور چه در صحنه داخلی و چه در عرصه بین المللی قرار بگیرند تا بتوانند مصالح خود و کشور منظور نمایند و چه خوب است که در پایان هر انتخاباتی رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما از مردم نظر خواهی کنند که در عرصه های رقابت چه چیزی بر معلومات آنان از الان مسایل کلان کشور افزوده شد و الّا در رقابت های ناسالم ممکن است روال جاری  آسیبی به کشور نزند ولی اگر به دردهای اساسی و نیازهای واقعی توجه نکنیم و مردم احساس ابزاری بودن پیدا کردند، معلوم نیست در آینده چه چیزی در انتظار مردم و انتخابات است. آری در رقابت هاست که انتخابات شور و شعف پیدا می کند و سیاسیون و احزاب باید رقابت داشته باشند ولی رقابت از چه جنسی از جنس رشد و آگاهی و عقلانیت یا احساس و خدای ناکرده بی راهه رفتن.

وی دستاورد سوم را رسیدن به انتخاب اصلح دانست و گفت پس از ثبت نام بیش از دو هزار در ریاست جمهوری که بعضاً هم بی سواد می­ باشد و ضعف قانونی موجب اتلاف وقت مجریان و شورای نگهبان و وزارت کشور شده است نهایتاً با تأیید چند نفر معدود باید فردی که در ابعاد سیاسی و بین المللی و انقلابی و اجرایی شایستگی بیشتری دارد انتخاب شود و این وظیفه سنگینی که ملت باید شایسته سالاری را اعامل نمایند.

انصاری افزود: امیدواریم در روزهای آینده شاهد فضای پر شورتر و اخلاقی باشیم. یکی از نگرانی های آینده ما این است که چه نمره اخلاقی به خود می دهیم؛ باید همه مردم از فردی که رأ می آورد حمایت کنند تا شاهد عزت کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حاثه تلخ معدن در استان گلستان و تسلیت شهادت گونه کارگران این معدن، گفت: مراسم سالگرد امسال به دلیل اینکه در ماه مبارک رمضان برگزار می شود. متفاوت است. گروه ها و کمیته های ما کارهای خوبی انجام دادند و کارهایی که بر عهده ستاد است در حال انجام است. خود من با وزارت کشور، استانداری و همه دستگاه های فرهنگی جلساتی داشتم که کارها خوب پیش می شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: امیدواریم مراسمی در جهت وحدت انسجام و پیروی از آرمان های امام برگزار شود. ستاد متعهد است تمهیدات لازم را برای افطار 200 هزار نفر فراهم کند که عمده این جمعیت از استان تهران است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی تصریح کرد: جمع بندی این است که بسته غذایی شامل افطار و شام در نظر گرفتیم که به تعداد لازم تهیه می شود تصمیماتی در مورد محل پذیرایی گرفته شده و 6 محل برای این کار در نظر گرفته شده است. یکی از این محل ها صحن های حرم مطهر است که در حال آماده سازی برای این مراسم است.

وی از هماهنگی و بسته شدن قرار داد با مجموعه های شناخته شده در زمینه تهیه غذا خبر داد و افزود: باید تمهیدات بهداشتی در پخت غذا و حمل غذا در نظر گرفته شود. امیدواریم 14 خرداد یک مهمانی بزرگ و ابراز ارادت به امام و ولایت را شاهد باشیم.

به گزارش جماران، اسماعیل نجار به عنوان نماینده وزارت کشور گفت: با عنایت به اینکه فقط استان های نزدیک به تهران در حرم امام خمینی (س) حضور پیدا خواهند کرد، ابلاغیه ای به  استان های مختلف برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام داشتیم. هماهنگی های این استان ها صورت  گرفته است.

سردار یعقوب سلیمانی، فرمانده قرارگاه شهید فهمیده، نیز اعلام کرد: استان های ذیربط در این زمینه توجیه شدند و برای استان های هدف برنامه ریزی شده و به لحاظ مسائل پشتیبانی آمادگی وجود دارد.

محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز گفت: راهنمایی و رانندگی مسئولیت ترافیک و تردد را دارد و همچنین با هماهنگی قرارگاه شهید فهمیده توجیه مدیران  کاروان ها انجام می گیرد. امسال متفاوت از سال های دیگر است و باید مدیریت کنیم که در یک زمان معقول تعداد قابل توجهی خودرو داشته باشیم.

در ادامه نمایندگانی از شهرداری، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران، ضمن تأکید بر آمادگی برای بیست و هشتمین بزرگداشت امام خمینی، اعلام کرد که تابع سیاست های  ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی هستند.  

همچنین مسئولین کمیته فرهنگی و تبلیغات مراسم نیز گزارشی از محصولات تولیدی و  برنامه های متنوع کشوری ارائه نموند.    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.