کاندیداها باید به مردم برنامه ارائه کنند نه اینکه آرزوهایشان را مطرح کنند/ پرداخت یارانه 250 هزار تومانى به آحاد مردم عوام فریبى است/ اصلا مشخص نیست که چه کسى به سود چه شخص دیگرى انصراف مى دهد.

مشاور رئیس جمهورى و دبیر شورایعالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادى کشور در یادداشتی اینستاگرامی از فضای انتخابات پس از دور اول مناظره های انتخاباتی نوشت.

به گزارش جماران، در یادداشت اکبر ترکان آمده است:

 

به تدریج فضاى انتخاباتى در حال بهبود است و مردم روز به روز بیشتر به مشارکت در انتخابات ریاست جمهورى آتى تشویق مى شوند. قطعا نمایش اقتدار جمهورى اسلامى در مشارکت حداکثرى مردم مردم است و بدون شک برگزارى مناظره هاى انتخاباتى و سخنرانى کاندیداها به تقویت فضا کمک خواهد کرد تا مردم مطابق با فکر و تشخیص خود بهترین گزینه را انتخاب کنند.

انتظار بر این است که مسائل اصلى کشور را با طرح مسئله عنوان کنیم و همه راهکارهاى موجود را ارائه نماییم. اینکه فکر کنیم رهنمود کم داریم و با رهنمودهاى جدید مشکلات حل مى شود طرز فکر غلطى است. همگان مى دانند که بیکارى یکى از معضلاتى است که با آن مواجهیم. اما اینکه دستور مى دهیم بیکارى حل شود قطعا این مسئله راه حل نخواهد بود بلکه باید متغیرهاى اشتغال بررسى شده و بهترین برنامه ارائه شود. یکى از متغیرها در این زمینه، نسبت سرمایه گذارى به تولید ناخالص داخلى است. در اقتصاد ایران تا قبل از دولت نهم 30 تا 35درصد تولید ناخالص داخلى صرف سرمایه گذارى مى شد و در حال حاضر تبدیل به 18درصد شده است. بنابراین نسبت سرمایه گذارى به تولید ناخالص داخلى پایین آمده و باید براى بالا رفتن اشتغال، صحبت ها و برنامه ها در این راستا باشد. باید به این نکته توجه کنیم که جمع سرمایه گذارى در کشور شامل بخش خصوصى، دولتى، بانک ها، طرح هاى عمرانى، وام هاى خارجى و... است که سرمایه را تشکیل مى دهد.

یکى از مواردى که در حوزه تولید شغل باید به آن توجه کنیم اشتغال دانش پایه است. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهى بسیار خوبى در کشور وجود دارد و بخش عمده اى از بیکاران فارغ التحصیل هستند یکى از راه حل هاى اساسى اشتغال دانش پایه است. یکى از مزیت هاى اشتغال دانش پایه، میزان سرمایه کمتر نسبت به سایر مشاغل است و باید به طور جدى در این زمینه ورود کنیم.

در صحبت هایى که کاندیداها در مناظره مطرح کردند، کمتر وارد طرح راه حل ها براى مسائل روى میز شد. اگر مسئله اى به نام آب در کشور وجود دارد، باید نسبت به حل آن، طرح مسئله شود و کاندیداها برنامه خود را ارائه کنند نه اینکه بگویند باران زیاد مى شود و اینگونه مشکل حل خواهد شد!

نیاز کشور به پنج میلیون شغل مسئله اى درست است. سالانه بیش از یک میلیون نفر به بازار کار اضافه مى شوند و ظرف مدت چهار ساله دولت دوازدهم، بیش از چهار میلیون نفر به بازار کار آمده اند و این رقم در شرایطى است که در حال حاضر حدود 3.5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد که با اضافه شدن چهار میلیون نفر در انتهاى دولت دوازدهم، بازار کار نیازمند ایجاد پنج میلیون شغل است.

 

بازار کار نیازمند ایجاد پنج میلیون شغل است اما مسئله ما این است که باید تشریح کنیم که چگونه پنج میلیون شغل ایجاد مى شود و این مسئله نیازمند این است که برنامه هاى مورد نظر در حوزه صنعت، کشاورزى، گردشگرى، فناورى و دانش پایه جذب سرمایه از خارج و... ارائه شود.

کاندیداها باید به مردم برنامه ارائه کنند نه اینکه آرزوهایشان را مطرح کنند. هرچند که این مسئله احترام به عقاید مردم است اما کشور رئیس جمهورى نمى خواهد که آرزوهایش را فهرست کند. مهم این است که مسائل و اظهاراتى که مطرح مى شود، پیاده شده و به مرحله واقعیت برسد.

پرداخت یارانه 250 هزار تومانى به آحاد مردم عوام فریبى است و چنین پولى در کشور وجود ندارد. در حال حاضر یارانه 45 هزار و 500تومانى به مردم پرداخت مى شود که معادل 43هزار میلیارد تومان مى شود. حال اگر این رقم شش برابر شود، باید حدود 260هزار میلیارد تومان به جامعه مورد نظر پرداخت شود.

بحث دیگرى که در این زمینه وجود دارد افزایش یارانه در دهک هاى پایین است. اگر به دهک هاى ضعیف یارانه پرداخت کنیم، بحث معقولى است اما همچنان در مورد اینکه با چه مدلى این پرداخت در دستور کار قرار گیرد، صحبت هاى مختلفى مطرح مى شود. اینکه آیا پرداخت پول نقد بهترین شیوه است یا باید به روش هایى همچون پرداخت هزینه تحصیلى، بن غذا و... نیز توجه شود. اینکه یارانه به صورت پول نقد پرداخت شود بهترین راه حل نیست. حتى در کشورى همچون آمریکا نیز یارانه غذا داریم و اصل پرداخت یارانه موضوع نامطلوبى نیست اما اینکه به کل جمعیت کشور یارانه تعلق گیرد، کار غلطى است بنابراین باید گروه هایى که یارانه دریافت مى کنند و اینکه چه مدلى تحت نظر قرار مى گیرد مورد توجه باشد.

دو نوع سیاست روبروى یکدیگر قرار مى گیرند، سیاست هاى توسعه اى و سیاست هاى توزیعى. سیاست هاى توسعه اى بر مبناى تشکیل سرمایه، افزایش سرمایه بر تولید ناخالص داخلى و نیز افزایش سپرده است. در حالى که سیاست هاى توزیعى، سرمایه هاى تشکیل یافته را توزیع کرده و به طور مثال درآمدهاى حاصل از نفت را توزیع مى کند. عده اى به دنبال سیاست هاى توزیعى هستند. افرادى که سیاست هاى توسعه اى را دنبال مى کنند باید برنامه خود را دنبال کرده و بگویند که چگونه خانواده ها پس اندازشان را افزایش داده و تشکیل سرمایه دهند. همچنین عده اى که به دنبال سیاست هاى توزیعى هستند هدفشان تشکیل سرمایه نیست بلکه مى خواهند سرمایه هاى تشکیل یافته را توزیع کنند.

 

دولت مى گوید که نمى تواند اغنیا را تشخیص دهد اما شناسایى فقرا از طریق سازمان هاى مربوطه از جمله کمیته امداد امام خمینى(ره) و سازمان بهزیستى، مسئله اى شدنى است و اگر به دنبال این هستیم که نیازمندان یارانه دریافت کنند، باید به این سمت حرکت کنیم.

حضور آقاى جهانگیرى در این دوره همانند حضور آقاى عارف در دوره قبل است. سوال بنده این است که آیا حضور عارف بد بود؟ مگر همه موافق این مسئله نبودند؟ در مرحله راى گیرى بین روحانى و عارف جمعى از دوستان ستاد انتخابات در سال 92 تصمیم گرفتند که یکى از آنها در صحنه بماند تا آرا تقسیم نشود و در نهایت هم اینگونه شد. نمى توانیم بگوییم که آراى اصلاح طلبان صفر است. آراى میرحسین موسوى در سال 1388 حدود 13میلیون بود و این مسئله طبیعى است که باید به این آرا توجه شود.

اصلا مشخص نیست که چه کسى به سود چه شخص دیگرى انصراف مى دهد. در نهایت همانند سال 1392 در این رابط تصمیم گیرى مى شود و دوستان ستاد در لحظه آخر بر اساس ارزیابى هایى که از شرایط انتخابات دارند، در این راستا تصمیم مى گیرند.

اینکه نامزدها در مناظرات چگونه رفتارى از خود بروز مى دهند براى مردم مهم است و یکى از شاخص ها براى انتخاب نامزد مورد نظرشان رفتار نمایندگان خواهد بود.

در اولین مناظره، صحبت هایى نیز در ارتباط با قاچاق 20میلیارد دلارى از سوى محمدباقر قالیباف مطرح شد. این رقم در حالى مطرح شد که دولت یازدهم بارها اعلام کرده که قاچاق از 20میلیارد به 15میلیارد دلار کاهش یافته است. 

هیچ یک از ارقام اعلام شده صحیح نیست. قاچاق سالانه در کشور بین پنج تا شش میلیارد دلار است و بنده این رقم را با استناد به بازار ارز ارائه مى کنم و معتقدم مابقى ارقام اعلامى، درست نیست. اگر دولت جایى اجازه مى دهد مرزنشینان از برخى شرایط استفاده کنند، بر حسب مقررات است. این پدیده واردات مرزنشینى است و تابع قاعده و دستورالعمل است. بنابراین اگر مشکلى در این زمینه وجود دارد باید مقررات اصلاح شود و این مقررات از قبل وضع شده است. به طور مثال اگر ته لنجى مشکل است، این مسئله باید از طریق اصلاح مقررات مد نظر قرار گیرد و نباید به چنین مواردى به عنوان قاچاق در حال حاضر نگاه شود.

دور اول مناظره ها برگزار شده و افکار عمومى پس از دو مناظره دیگر تصمیم خودشان را اتخاذ مى کنند. در حال حاضر براى ارزیابى زود است و باید طى روزهاى آتى منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقى رخ مى دهد.

دهم اردیبهشت ماه 1396

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.