گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل ناصری از اولین مناظره انتخاباتی در گفت و گو با جماران؛

الگوی قالیباف در مناظره ترامپ بود/ روحانی و جهانگیری حالت تدافعی نگیرند

جامعه یک مناظره امید بخش، توام با اخلاق و همبستگی آموز را طلب می کند که به نظرم مناظره اول این خصوصیت را نداشت.

یک تحلیل گر سیاسی با بیان این که قالیباف در مناظره ها خیلی شبیه ترامپ صحبت می کرد و به نظر الگو برداری ایشان یک الگوی کاملاً آمریکایی بود، گفت: روحانی و جهانگیری در مناظره ها  باید بر روی سه محور بیان دستآوردهای دولت، شفاف سازی وضعیتی که دولت را تحویل گرفتند و بیان نقاط ضعف و ناکارآمدی های خود متمرکز شوند و حالت تدافعی به خود نگیرند.

عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مناظره های دیروز خیلی مطلوب نبود و من امتیاز بالایی به آن نمی دهم. در این مناظره در عین حال که آقای جهانگیری نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا کرد اما نکته ای که وجود داشت این بود که اولاً چهره آقای روحانی در نیمی از مناظره  در مواقعی که دوربین روی ایشان زوم می کرد چهره عبوس و گرفته ای بود و شاید بعد از هجمه آقای قالیباف یک مقدار بشاش تر شد و بعد از این که گویا آقای روحانی و جهانگیری در ارتباط با شهرداری و مدیریت شهری تهران با رقیبشان صحبت می کردند در صورتی که باید به مناظره ریاست جمهوری خیلی فراتر از اینها نگریسته شود. اتفاقاً ممکن است این دامی باشد که آقای قالیباف بخواهد در دو مناظره بعدی آن را ادامه دهد و با عوام فریبی دو نامزد رقیب خود را در موضع تدافعی قرار دهد.

وی با بیان این که آنچه که من انتظار داشتم این بود که امید بخشی در جمع بندی مناظره ها بالا برود، اظهار کرد: فارق از کنشگران سیاسی که از قبل می دانند به چه کسی رأی دهند، توده مردم در این مناظره ها است که رایشان سمت و سو پیدا می کند؛ بنابراین جامعه یک مناظره امید بخش، توام با اخلاق و همبستگی آموز را طلب می کند که به نظرم مناظره اول این خصوصیت را نداشت. وجهه تهاجمی این مناظره بالا بود البته معتقدم که دولت و به خصوص رئیس جمهور مستقر نباید اجازه دهند که گوشه رینگ قرار بگیرند اما نباید همه وقت و انرژیشان را برای پاسخ گویی به تهاجم های رقیب اختصاص  دهند.

ناصری ادامه داد: آقای روحانی و جهانگیری در فرصت کوتاهی که باقی مانده است باید بر روی  سه محور برنامه ریزی کنند و مناظره های آینده را بر اساس آن پیش ببرند. اولین محور این است که دستآوردهای دولت خود را به صورت آماری و دسته بندی شده و شفاف برای مردم بیان کنند. دوم این که دولت یازدهم باید مختصات آوار و ویرانه ای را که چهار سال پیش از دولت قبل تحویل گرفته اند را به خوبی برای مردم تبیین کند یعنی یک بخشی از وقت خود را به این اختصاص دهند که بعد از دولت نهم و دهم در این چهار سال بر جامعه و حکومت چه گذشته است. نکته سوم این است که آقای روحانی و جهانگیری نقاط ضعف و کوتاهی های خودشان در این چهار سال را نیز برای مردم بیان، و اعلام کنند که در دوره بعد این مشکلات را نیز برطرف می کنند. از جمله این کوتاهی ها، کابینه نامنسجم دولت و مدیران برجای مانده از دوره قبل بود که انگیزه ای برای آقای روحانی ندارند. این سه محوری است که باید نامزدهای دولت بر روی آنها تاکید کنند و خود را در حالت تدافعی قرار ندهند.

وی در خصوص عملکرد ابراهیم رئیسی گفت: معلوم است که که آقای رئیسی می خواهد فعلاً خودش را اخلاق محور و متین نشان دهد، اگر چه از لحاظ علمی با آمار و ارقامی که ارائه می دهد اهل فن متوجه می شوند که ایشان کاملاً با مسائل اجرایی بیگانه هستند و با وجود سابقه طولانی در قوه قضائیه با  الفبای قوه مجریه هم آشنا نیستند. البته این امر طبیعی است، هر کسی تمام عمر خود را در حوزه خاص خودش کار کرده باشد معلوم است که به دیگر بخش ها تسلط نخواهد داشت؛ هرچند این رویه سکوت و ژست اخلاق مداری ایشان و مباحث آقای قالیباف نباید موجب شود که آقای روحانی و جهانگیری از آقای رئیسی قافل شوند و برنامه های ایشان را مورد نقد قرار ندهند.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاحات همچنین در مورد رابطه قالیباف و رئیسی اظهار کرد: آقای رئیسی نامزد جمنا است در حالی که آقای قالیباف خودش ثبت نام کرده است. شاید در ابتدا رئیسی دوست نداشت که قالیباف کاندیدا شود اما در حال حاضر بدش نمی آید که قالیباف تمرکز رقبا را بگیرد و او کار خودش را انجام دهد.

ناصری همچنین در خصوص عملکرد آقای جهانگیری و آسیب ها و مزایای حضور فعال او در مناظره ها ابراز داشت: من جزء کسانی بودم که از اول با نامزد پوششی موافق نبودم اما به هر صورت آقای جهانگیری ثبت نام کرد و در مناظره دیروز خوب ظاهر شد. این عملکرد، موقعیت او را بالا می برد. اما آقای جهانگیری خیلی باید هوشمندانه عمل کند چرا که تکلیف او سنگین تر از روحانی است. من معتقدم که به هر صورت آقای روحانی رئیس جمهور دور آینده است ولی نگران افزایش رای او هستم. جهانگیری با این ظهور و بروزی که در مناظره ها داشت اگر نتواند خوب اوضاع را مدیریت کند ممکن است در میان جامعه و هواداران دولت آرایی به خوش اختصاص دهد که بعد الزاماً با کناره گیریش این آرا به طور کامل به سبد آقای روحانی سرازیر نشود.

وی در مورد تقسیم جامعه از طرف قالیباف  به 4 و 96 درصد و هدف وی از این شیوه گفت: آقای قالیباف خیلی شبیه ترامپ صحبت می کرد و به نظر الگو برداری ایشان یک الگوی کاملاً آمریکایی بود که  خیلی اساسی در جامعه ما ندارد اما اگر هم مبنایی داشته باشد خود آقای قالیباف و عملکرد او در شهرداری و ... نشان می دهد که خود او هم جزء 4 درصد قرار می گیرد؛ ضمن این که من اساساً این تقسیم بندی را قبول ندارم و این امر صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. قالیباف با این ترفند می خواهد یک فضای دو قطبی را بین جامعه فقیر و غنی شکل دهد و خود را نماینده 96 در صد معرفی کند. در حالی که این فاصله در جامعه ما در دوره احمدی نژاد و با از بین رفتن طبقه متوسط به وجود آمد و از طرفی قالیباف با سابقه و شخصیتی که دارد نمی تواند نماینده این قشر باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان در خصوص نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که  به نظر من آقای روحانی در نهایت رئیس جمهور خواهند شد اما تعداد آرایشان بسته به عملکرد افراد در مناظره ها دارد، گفت: روحانی در ماه های آخر باید تغییر و تحولاتی در مدیران استانی به وجود می آورد که این امر تحقق پیدا نکرد و اگر در دو مناظره بعدی هم این روند را ادامه دهد به نظر با آرای کمی رئیس جمهور خواهد شد. آمدن آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی شد اما باید برای این موضوع هم تدبیر  شود که آقای جهانگیری لطمه ای به سبد رای آقای روحانی وارد نکند. این دو نفر باید با هم بنشینند و برای این موضوع تدبیری بیاندیشند و کمال استفاده را از فضای مناظره ها برای بیان دست آوردهای خود ببرند.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.