رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نیم بند اجرا شدن فرمان امام خمینی (س) در تأسیس شوراها، گفت: امروز شاهد این هستیم که مجلس ها و دولت ها تلاش و دیدگاه واقعی نسبت به شورا ندارند.

به گزارش خبرنگار جماران، مهدی چمران در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، با یادآوری سالروز صدور فرمان امام خمینی در تأسیس شوراها، گفت: 9 اردیبهشت یکی از برجسته ترین روزهای تاریخی کشور ما است؛ گرچه آن گونه که شایسته است به آن نمی پردازند و حالا که  زیر سایه انتخابات قرار گرفته است شاید فراموش شود.

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: سال 58 عده ای فکر می کردند هنوز زود است ولی امام خمینی (س) چون می خواستند همه پایه های نظام را مستقر  کنند با روشن بینی آینده نگری و بلندنگری و حتی پیش از مجلس شورای اسلامی بحث شوراها را مطرح کردند. البته به خاطر جنگ و مسائل دیگر شورا تشکیل نشد و  عقب ماندیم و در غیاب شوراها برای شوراها تصمیم گیری شد.

وی ادامه داد: امروز هم شاهد این هستیم که مجلس ها و دولت ها تلاش و دیدگاه واقعی نسبت به شورا ندارند؛ با اینکه بسیار می تواند مؤثر باشد و مؤثر هم بوده است. شاهد بودیم که خود مردم یا نمایندگان آنها شهر و روستای خودشان را اداره کنند.

چمران افزود: در این چند سالی که شوراها پیاده شده به رغم همه کمبودها و کاستی  های قانونی و بودجه ای تحول چشمگیری در شهرها و روستاها به وجود آمده است. همه اینها در شرایطی بوده که قانون آنگونه که ما می خواستیم عملی نشده و اعتبارات لازم در اختیار ما نبوده و شهرداری ها هنوز آن روحیه اداری قدیم که  رسوخ کرده و ته نشین شده را دارند و شاید نتوانستند آن گونه ای که باید حرکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری ها کمک خوبی برای دولت ها بوده اند، تصریح کرد: وزارت کشور باید 2 هزار شهردار را بگذارد و بودجه های آنها را بدهد اما آنها را به امان مردم، خدا و خودشان گذاشته و نظارتی از دور داشته و آنها خودشان را اداره کردند و اگر اختلافی پیش آمده دخالت کرده و آن مسائل را حل کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: خوشحالیم که الآن فرمان امام در تأسیس شوراها اجرا می شود؛ گرچه نیم بند اجرا می شود. متأسفانه شورای واقعی شهر که بتواند برای کل شهر تصمیم بگیرد و اجرا کند وجود ندارد و شوراها فقط شهرداری را در اختیار دارند و گاهی سایر نیروها هماهنگی و همکاری لازم را با شهرداری ها ندارند و متأسفانه در مدیریت شهری  یک پارچگی وجود ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: وعده های فراوانی که داده شده و هنوز عملی نشده ولی وضع ما با زمانی که مدیریت شهری به صورت شورا و شهرداری نبوده قابل قیاس نیست و امیدواریم که روز به روز جلوتر برویم. گرچه هرچه جلوتر می رویم متأسفانه قوانین به نفع ما تصویب و اجرا نمی شود. قرار بود درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده فقط برای شوراها باشد؛ چون عوارض شهری است. این رقم از ابتدا 50 درصد بود و بعد از یک سال آن را به حدود 30 درصد کاهش دادند و بقیه آن به خزانه می رود.

چمران خبر از تصویب دو لایحه «مدیریت یکپارچه شهری» و «درآمدهای پایدار شهری» در کمیسیون های تخصصی دولت داد و اظهار کرد: ان شاء الله کسانی که در شورای بعدی هستند شاهد تصویب این لایحه ها در مجلس  شورای اسلامی باشند و ما هم از دور آنها را دعا می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.