پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خاطرات سید محمد صدر از آغاز دوران اصلاحات؛ /6/

روایت پیروزی

روز یکشنبه 4 خرداد آقای خاتمی به دیدار مقام معظم رهبری می رود و اظهار می دارد که آمده ام فقط از رهنمودهای شما استفاده کنم.

مرکز آموزش و پژوهش های بین الملل به تازگی در ششمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خاطرات سیاسی و دیپلماتیک دکتر سید محمد صدر از دولت اصلاحات را در شمارگان محدودی منتشر کرده است که شامل خاطرات جذاب و خواندنی از روابط خارجی سال 13766 است.

به گزارش جماران، این کتاب گفت و گو با دکتر سید محمد صدر، معاون اسبق امور کشورهای عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه است که توسط گروه تاریخ شفاهی معاونت بین المللی وزارت امور خارجه انجام و از سوی اداره نشر این وزارت خانه  منتشرشده است.

خاطرات مندرج در کتاب، حاوی مهم ترین وقایع دیپلماسی ایران در سال 1376 است. این سال همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و دوران معاونت امور کشورهای عربی-آفریقایی سیدمحمد صدر است. در این کتاب به  موضوعات مختلفی پرداخته شده است که محدود به اتفاقات و وقایع خارج از کشور ایران نیست.

جماران در ایام نوروز بخش هایی از این خاطرات را منتشر می کند که بخش ششم آن امروز تقدیم مخاطبان می شود:

 

رادیو و تلویزیون که در یک هفته آخر انتخابات بدترین اعمال و نوع تبلیغ علیه آقای خاتمی را پیشه خود کرده بود در اخبار ساعت 14 روز چهارشنبه و همچنین اخبار شبانگاه خود سخنان آیت الله خامنه ای را به طور ناقص بیان کرد و به گونه ای نقل نمود که نمونه کامل آن که بی طرفی در انتخابات و جلوگیری از تقلب بود به گونه معکوس منعکس شد. البته در موقع پخش کامل سخنان آیت الله خامنه ای این توطئه نیز خنثی شد.

اقدام عجیب دیگری که در روز پنجشنبه قبل از انتخابات صورت پذیرفت تکذیب مطالب منتشره توسط آقای موسوی خوئینی ها در مورد ملاقات با مقام معظم رهبری از طرف دفتر ایشان بود. این اقدام بسیار عجیب به نظر می رسید، زیرا آقای موسوی خوئینی ها متن منتشر شده را با موافقت آقای حجازی (از اعضای دفتر) پخش کرده بود. آقای موسوی خوئینی ها بعدا برای من (صدر) تعریف کرد که از زمان نشر این تکذیبیه تا حالا (روز چهارشنبه بعد از انتخابات) نتوانستم آقای حجازی را پیدا کنم و دلیل این کارش را بپرسم.

به هر حال با توجه به تمام مطالب گذشته جمعه 2 خرداد، روز انتخابات فرارسید و مردم به پای صندوق های رأی رفتند. در روز انتخابات شخصا از شش حوزه اخذ رأی دیدن کردم. مسجد محله مان بسیار شلوغ بود و چهار حوزه دیگر در خیابان دولت و شریعتی بود که شامل مسجد و مدرسه بود. در تمام حوزه ها افراد با نظام و ترتیب کامل مشغول رأی دادن بودند و طبقات مختلف مردم از جوان، میان سال و مسن با ظواهر متفاوت در انتخابات شرکت کرده بودند. آخرین حوزه ای که بازدید کردم حوزه مسجد قبا بود. این مسجد در دست بازاریان مسلمان است و گرایش خاص به جامعه روحانیت مبارز تهران دارد. نحوه نوشتن آراء در این حوزه به گونه ای بود که آراء از دور قابل خواندن بود. در اینجا بر اثر کنجکاوی رأی هفت نفر را از دور خواندم که یکی از آنها به آقای ناطق نوری و شش نفر دیگر به آقای خاتمی رأی داده بودند. با رؤیت جو انتخابات تقریبا اطمینان برایم حاصل شده بود که آقای خاتمی یا در مرحله اول، انتخابات را می برد و یا به مرحله دوم می رود که البته رأی او بالاتر خواهد بود.

جمعه شب راحت نخوابیدم و نمی دانستم فردا چه می شود. تا ساعت هفت صبح روز شنبه 3 خرداد خبری در مورد انتخابات پخش نشد. این قضیه تا حدی نگرانم کرد، چون می دانستم که آراء شهرهای کوچک تا ساعت 2 یا 3 بعد از نیمه شب به ستاد انتخابات می رسد. ساعت 8 صبح روز شنبه در حالی که در ماشین بودم رادیو اولین نتایج آراء را اعلام نمود. آراء مربوط به 125 شهر کوچک بود. از حدود 9 میلیون رأی خوانده شده آقای خاتمی حدود 7 میلیون رأی را کسب کرده بود. خوشحالی زائدالوصفی مرا فرا گرفت و خدا را با تمام وجودم شکر کردم، زیرا می دانستم که نتیجه نهایی آراء هم با همین نسبت بالا خواهد رفت. نکته مهم این بود که رأی شهرهای کوچک مربوط به رپ ها و ضد انقلاب ها نبود، بلکه آراء توده مردم بود که با تمام وجود از انقلاب اسلامی حمایت می کردند.

نتیجه قطعی آراء ساعت 9 شب شنبه 3 خرداد اعلام گردید. کل شرکت کنندگان بیش از 29 میلیون نفر بودند که بیش از 20 میلیون نفر به آقای خاتمی، 7 میلیون نفر به آقای ناطق نوری و حدود 700 هزار نفر به آقای زواره ئی و کمی کمتر از این به آقای ری شهری رأی داده بودند.

اعلام نتیجه آراء جوی از بهت و تعجب میان مسئولین و افراد مختلف جامعه و به ویژه در میان حامیان آقای ناطق نوری به وجود آورده بود. این گروه افراد که با تمام توان به میدان آمده بودند و از کلیه امکانات تبلیغاتی از رادیو و تلویزیون گرفته تا کل روحانیت و جامعه مدرسین و شخصیت های سیاسی و اجرایی و ورزشی و حتی سوء استفاده از [مواضع و نظرات ادعایی منتسب شده به] مقام معظم رهبری سود برده بودند به نتیجه نرسیدند و عکس آن چیزی را که انتظار داشتند به دست آوردند.

روز یکشنبه 4 خرداد آقای خاتمی به دیدار مقام معظم رهبری می رود و اظهار می دارد که آمده ام فقط از رهنمودهای شما استفاده کنم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم و دلم می خواهد تحلیل جنابعالی را در مورد انتخابات داشته باشم. آیت الله خامنه ای در پاسخ می فرمایند: من هم هنوز تحلیل دقیقی ندارم و نیاز به فکر و مطالعه بیشتر دارم تا به یک جمع بندی کلی برسم. البته فقط می توانم بگویم که یک حادثه بزرگ در کشور رخ داده است.

روز دوشنبه 5 خرداد به دیدار آقای خاتمی رفتم (که شرح ملاقات در قسمت اول برای شما گفته شد) در این ملاقات آقای خاتمی از بنده خواست که علاوه بر ارائه لیست پیشنهادی برای کابینه تحلیل خود را از انتخابات برایش بنویسم.

بخش اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم را اینجا بخوانید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.