گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جلایی پور: روحانی با قشر ضعیف تر جامعه صحبت کند/ دولت باید بگوید در این چهار سال مشغول آواربرداری بوده است/ چهار یا پنج نفر از سوی اصولگرا ها روبروی روحانی قرار می گیرند

اصولگرایان مشکلشان این است که چون همیشه بالا را نگاه می کنند نتوانسته اند تا به حال به عنوان یک نیروی سیاسی حرکتی منسجمی را انجام دهند. من احساس می کنم چهار یا پنج نفر از سوی اصولگرا ها روبروی آقای روحانی قرار می گیرند و یک ترکیب یک به پنج تشکیل می شود
حمیدرضا جلایی پور

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران معتقد است روحانی شایسته است برای جذب پانزده میلیون رای خاکستری با قشر ضعیف تر جامعه صحبت کند و بگوید که برای آن ها چه کاری می تواند در دوره دوم مسولیتش انجام دهد. وی همچنین می گوید روحانی باید تبلیغات سلبی داشته باشد و بگوید که در این چهار سال مشغول آواربرداری بوده است که اگر این اتفاق نمی افتاد ایران به ونزوئلای اسلامی تبدیل می شد.

حمید رضا جلایی پور در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ترکیب و آرایش انتخاباتی سال 96 گفت: پیش بینی انتخابات کار سختی است اما می توان گفت کف مشارکت کنندگان در انتخابات نزدیک به سی  میلیون نفر است  که وضعیت پانزده میلیون آن مشخص است. اصولگرایان پنج میلیون و اصلاح طلبان ده میلیون رای ثابت دارند.

وی ادامه داد: پانزده میلیون باقی مانده رأی خاکستری است که اهمیت زیادی دارد و همه بحث ها و تلاش ها به تصمیم این پانزده میلیون ربط دارد. اگر آقای روحانی در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات با این پانزده میلیون مخصوصاً آن قشر ضعیف تر بهتر حرف واقع نگرانه بزند، وضعیت بهتری خواهد داشت.

جلایی پور خاطرنشان کرد: ایشان می تواند قول هایی برای این بخش آسیب دیده جامعه بدهد. یعنی به درستی تبیین کند که در چهار سال بعدی دولت برای این قشر که از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستند چه کار می تواند انجام دهد.

وی با بیان این که منظور من این نیست که آقای روحانی شعار های مردم انگیزانه و تبلیغاتی یا انتخاباتی بدهد، اظهار کرد: در عین حال، دولت این توانایی را دارد که به بخشی از این جمعیت بگوید چه کارهایی را برای آن بخشی که با مشکلات اساسی روبرو هستند، می توانم انجام دهد. این به نظر من خیلی مهم است و در بخشی از آن پانزده میلیون اثر خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: مورد دیگر این است که دولت باید تبلیغات سلبی انجام دهد. واقعیت این است که این چهار سال به آوار برداری گذشته است. همه دوست دارند که کشور در مسیر توسعه قرار بگیرد اما تا این آوارها برداشته شود و حرکت های ضد توسعه ای دولت قبل خنثی شود طول می کشد.

وی افزود: لذا باید گفت اگر آن وضعیتی که در انتخابات 92 و 94 پیش آمد، رخ نمی داد؛ واقعا ایران به ونزوئلای اسلامی تبدیل می شد، یعنی در حال حاضر ما به جای تورم 10 درصد با تورم 400 درصد روبرو بودیم و دوباره در منطقه لغزنده فعلی با مشکلات دیگری روبرو می شدیم. بنابراین در حال حاضر با مردم باید به صورت سلبی صحبت کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب  تصریح کرد: حال چقدر آقای روحانی بتواند ستادهای خود را فعال کند و با مردم حرف بزند خود مسئله دیگری است. انشاء الله بتواند بر روی آن پانزده میلیون خاکستری که هنوز تصمیم نگرفته اند اثر بگذارد. در واقع همه باید  کوشش کنند که رأی آقای روحانی از سال 92 بیشتر شود. در این صورت ایشان در چهار سال آیند  می تواند بهتر عمل کند.

وی در پایان گفت: در سمت مقابل اصولگرایان مشکلشان این است که چون همیشه بالا را نگاه می کنند نتوانسته اند تا به حال  به عنوان یک نیروی سیاسی حرکتی منسجمی را انجام دهند. من احساس می کنم  چهار یا پنج نفر از سوی اصولگرا ها روبروی آقای روحانی قرار می گیرند و یک ترکیب یک به پنج تشکیل می شود- من به پیروزی روحانی امیدوارم ولی نباید نشست؛ بلکه  باید کار کرد که در این راستا، شرکت فعال در گفت و گو های  میهمانی های عید فرصت مغتنمی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.