گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مرتضی جوادی آملی: از نظر آیت الله هاشمی جریان افراط و دور بودن از اعتدال نظام را تهدید می کند

فرزند آیت الله العظمی جوادی آملی با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مرد زمانش بود گفت: ایشان احساس می کرد آنچه که یک کشور و نظام را تهدید می کند جریان افراط و دور بودن از اعتدال است و باور داشت که بدون وحدت هرگز نمی توان به توسعه و اعتدال راه پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی مرد زمانش بود و زمانه را می ساخت اظهار داشت: ایشان با توجه به تجارب و اندوخته های علمی و عملی در عرصه های مختلف سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، تحولات اساسی و بنیانی را پایه گذاری می کرد و به میزان قدرت و مسئولیتی که در دوره های مختلف داشت تلاشش این بود که تمام زمینه ها را برای تعالی و رشد جامعه فراهم سازد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: یکی از اعتقادات و باورهای اصیل آیت الله هاشمی رشد و شکوفایی ملت در پرتو دین بود و او باور داشت که دانش های اصیل دینی می تواند در سازندگی و تحول انسانی در مسیر رشد مؤثر باشد و پایه گذاری جریان اعتدال و توسعه برای این کشور در این دوره از نگاه و با تجربه آیت الله هاشمی رفسنجانی برای کشور ارمغان داده شده است.

وی تصریح کرد: ایشان احساس می کرد آنچه که یک کشور و نظام را تهدید می کند جریان افراط و دور بودن از اعتدال است. افراط امروز کشور را به بحران می برد و زمینه شکست هر آنچه که نظام اسلامی و جامعه اسلامی به عنوان سعادت خود می بیند می شود. آنچه که آیت الله هاشمی برای جامعه اسلامی می دید مشارکت همه افکار، آراء و نظرات خصوصا جمع خردمندان، عاقلان و نخبگان جامعه بود که با داشتن توانمندی های فراوان و تجربه حدود چهل ساله انقلاب بتوانند برای کشور و نظام مؤثر باشند.

حجت الاسلام جوادی آملی افزود: ایشان باور داشت که بدون وحدت هرگز نمی توان به توسعه و اعتدال راه پیدا کرد و زمانی اعتدال امکان پذیر است که به رغم همه اختلاف ها و نظرات مختلف بین جریان های فکری وحدت و هماهنگی باشد. ما نظرات مختلف داریم اما مخالفت در کار نیست و نباید باشد. اختلاف به معنای مختلف بودن و تفکر مختلف داشتن بسیار خوب است اما اختلاف به معنای مخالفت و رو در رویی هرگز مناسب نیست.

وی تأکید کرد: اختلافی می تواند رحمت آفرین و رحمت زا باشد که هرکدام از طرفین در عین حال که سخنان متنوعی دارند رو در رو و مقابل هم قرار نگیرند و جریان های مقابل هم بودن با حیثیت های اعتدال و توسعه در تضاد و تعارض است. آیت الله هاشمی شخصیت وحدت گرایی بودند که وحدت را بر مبنای اعتدال و توسعه می یافتند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه جای ایران در همه بخش ها در عرصه جهانی خالی است، ادامه داد: ایران می تواند در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی جهانی حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشد. ایران قدرتمند هرگز اجازه نمی دهد که منطقه دچار بحران هایی شود که امروز منطقه با آنها مواجه است. جریان های خشونت گرای افراطی غلط و منحرف مثل جریان داعش، النهضه و امثال آن برای این است که ایران هنوز به آن درجه از توانمندی و قوت در منطقه نرسیده است. اگر ایران در عرصه سیاست آن گونه که شایسته است حضور پیدا می کرد هرگز چنین حرکت های زشت و ناصوابی در جامعه بزرگ اسلامی و منطقه به وجود نمی آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.