معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر روحیه اعتدال آیت الله العظمی موسوی اردبیلی گفت: خاطرات فراوانی از دلسوزی ها و بینش درست ایشان در فضای ملتهبی که بعضی انقلابیون را به کارهای تند وا می داشت داریم و در قوه قضائیه کارهای بزرگی کردند و اگر قوه قضائیه چیزی از ساختار و مبانی حقوقی دارد بخش عمده آن رهین زحمات این مرد بزرگ و مردان بزرگ دیگری همچون شهیدان آیت الله بهشتی و آیت الله قدوسی و تعداد دیگری از شهدای قوه قضائیه و رجال برجسته آن دوران بوده است.

سخنرانی مجید انصاری

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در حسینیه جماران، گفت: مفتخر به دین اسلام هستیم که مشعل علم و آگاهی را در تاریک ترین مقاطع بشر برافروخت و آخرین آیین با فرمان «إقرا» آغاز شد و بر خلاف روال انبیاء پیشین که معجزاتی از خرق عادات ارائه می کردند معجزه پیامبر ما از جنس علم و قرآن بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در فضایی که علم و دانش جایگاهی نداشت دریا و بلکه اقیانوس عظیم روایات و آیات قرآن در منزلت علم و عالمان شگفت انگیز است. گرچه اصل علم به عنوان نور در برابر نادانی و ظلمت ارزشی ذاتی است اما واضح است که بسیاری از آیات قرآن و روایات بی شمار پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در ارزش علم معطوف به علم الهی و علوم انسانی از جنس قرآن و در حوزه مأموریت قرآن است.

وی تأکید کرد: اگر در حدیث آمده است که «العلماء ورثة الأنبیاء» معطوف به  علمی  است که در خدمت انسانو در مسیر اهداف انبیاء و کمال انسانی است و این علم تنها نمی تواند منشأ اثر باشد بلکه علمی است که در ظرف عالمی از جنس پیامبران قرار داشته باشد. عالمانی که در کنار اندوخته های علمی و بلکه بیش از آن به اندوخته های اخلاقی همت گماشته اند.

انصاری افزود: هر جایی که مسئولیتی علمی از عالمان تعریف شده است در کنار اجتهاد و دانش عدالت آمده است. عالم دور از عدالت، خویشتنداری و فاقد قوه کنترل نفس نمی تواند رسالت انبیاء را بر دوش داشته باشد. تصور نمی کنم در قرآن کریم تمثیلی تندتر از سوره جمعه باشد و تعابیر دیگری که در این زمینه به کار رفته است.

وی گفت: بنابر این وقتی صحبت از ارزش علما می شود عالمی است که از جنس و در مسیر پیامبران است که هیچ چیز خلأ وجودی او را پر و جبران نمی کند. در تاریخ انبیاء تنها معدود کسانی بودند که موفق شدند برای اجرای آیین خداوند نظام سیاسی هم به وجود آورند و ساختار سیاسی هم ایجاد کنند؛ گرچه هر کدام از پیامبران چنین امکانی را پیدا می کردند به آن همت می گماشتند و از آن شانه خالی نمی کردند.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: روحانیت شیعه ادامه دهندگان پیامبران و راهرو پیامبر هستند و راه هدایت و ارائه احکام را از میان مسیرهای دشوار پیمودند. عالمان بسیاری بودند که بر بالای دار رفتند. فقه تشیع از راه های دشوار عبور کرد و اما آزمونی دشوار در قرن بیستم برای تأسیس حکومت قرار گرفت؛ حکومتی که بتواند به زحمت چندین ساله علما جامه عمل بپوشاند و در میدان عمل احکام خدا را به اجرا در آورد. در این میدان خداوند ابزاری را فراهم کرد که در قامت یک مرجع بزرگ و یک عالم ربانی این فرصت را پیدا کرد تا انقلاب اسلامی را شروع کند.

وی اظهار کرد: حقیقتا امام علاوه بر دانش و بینش سرشار و استثنائی، در تقوا و خویشتنداری به مرز عصمت رسیده بود؛ مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی در این زمینه دارند؛ ایشان فرموده اند امام معصوم نبود، اما تا مرزهای عصمت پیش رفته بود. اما  همه شرایط لازم برای اداره کشور در عصر ارتباطات و در میانه شیطنت ها و ظلم های پیچیده را داشت و آهنگ نجات امتی را کرد که محال به نظر می رسید اما مگر پیامبران با اطمینان از پیروزی به میدان می آمدند؟ امام پیامبرگونه به میدان آمد و عالمانی او را یاری کردند و یکی از کسانی که باید نام او را در زمره مؤسسین یاد کرد آیت الله موسوی اردبیلی بود.

انصاری با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی عمر خود را در مسیر علم و خدمت به مردم سپری کرد، گفت: من فکر می کنم خمیر مایه اصلی شخصیت اخلاقی آیت الله موسوی اردبیلی در کنار درس اخلاق امام شکل گرفت؛ اخلاق این گمشده دوران ما و این علم مهجور در حوزه های ما. اگر امام امام شد اخلاقمدار بود، اگر امام امام شد عرفانمدار متعهد بود. درس های اخلاق امام آنچنان شعاعی از تابش نورانیت و معرفت بر حوزه می گستراند که تا هفته آینده حوزه در نور بود.

وی در مورد آیت الله موسوی اردبیلی گفت: این شخصیت برجسته علمی فقط به کسب علم و دانش در مدار بسته مدرسه و در مدار بسته تحقیق و تدریس خود را محصور نکرد و همچون امام و دیگران عالمان دردمند در مدار باز کسب علم و انجام تحقیق برای هدایت مردم و نجات جامعه  و بیرون آوردن مردم از حیرت نادانی و تاریکی ها قدم برداشت.

معاون حقوقی رئیس جمهور یادآور شد: در دوران تأسیس وقتی که انگشت شمار افرادی را برای تشکیل شورای انقلاب مأمور می شدند آیت الله العظمی موسوی اردبیلی جزء حلقه اولیه است و این نشان می دهد که امام چه مقدار به بینش درست و فکر مستقیم، روحیه اعتدال و دانش متعهدانه آیت الله اردبیلی باور داشتند. آیت الله موسوی اردبیلی وقتی که وارد امور تأسیسی نظام می شوند نقش برجسته ای ایفا می کنند و حضور ایشان مایه آرامش و پیوند دلها و انسجام ملی بود و کمتر دنبال نفع این و طرد آن و بر هم زدن اوضاع و امثال این گونه امور بود.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم مصداقی برای «ثلمه» پیدا کنیم درگذشت آیت الله اردبیلی است. بعد از ارتحال امام و بازگشت آیت الله موسوی اردبیلی به قم و پرداختن به کارهای علمی، ردای مرجعیت نیز به قامت این مرد بزرگ پوشیده می شود؛ خاطرات فراوانی از دلسوزی ها و بینش درست ایشان در فضای ملتهبی که بعضی انقلابیون را به کارهای تند وا می داشت داریم و در قوه قضائیه کارهای بزرگی کردند و اگر قوه قضائیه چیزی از ساختار و مبانی حقوقی دارد بخش عمده آن رهین زحمات این مرد بزرگ و مردان بزرگ دیگری همچون شهید آیت الله قدوسی و تعداد دیگری از شهدای قوه قضائیه و رجال برجسته آن دوران بوده است.

انصاری افزود: امروز فکر می کنم قوه قضائیه کارآمد، عدالت بنیان، شجاع و انتقادپذیر از لوازم قهری نظام کارآمد جمهوری اسلامی ایران است که مسئولین عالیقدر قوه قضائیه باید مسیر این بزرگان و اندوخته های تجربی و علمی آنان را مدنظر قرار دهند که البته اهتمام دارند و باید اهتمام مضاعف شود.

وی گفت: بعد از ارتحال امام ردای مرجعیت بر قامت این مرد بزرگ پوشیده می شود در حالی که در رفتار و منش و مردم گرایی او تغییری ایجاد نشد و دلسوزی های او نسبت به نظام و نصیحت های مشفقانه ای که به مسئولان ارائه می کردند بر همگان روشن است. امیدوارم فرزندان و شاگردان ایشان بتوانند مسیر نورانی این بیت شریف را ادامه دهند؛ همچنان که نوری که از جماران به جهان تابید همچنان تابان است و در چهره بیت امام و فرزندان امام و یاران امام دیده می شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آزمون روحانیت آزمون دشواری است، تصریح کرد: این نظام به نام روحانیت ثبت شده است. در دورانی که قرآن و سیمای نورانی پیامبر و احکام اسلام و در معرض حمله تخریبی عوامل استکبار و اندیشه های تکفیری قرار گرفته است دفاع از چهره  غبار گرفته اسلام رسالت سنگینی است که در درجه اول متوجه حوزه های علمیه و علمای بزرگ است.

وی اظهار کرد: این روزها صحبت از حوزه انقلابی می شود و جلساتی هم گرفته شده و بسیار کار ارزشمندی است اما باید انقلابی گری در کشور و به خصوص در حوزه از مسیر انقلابی بزرگ معاصر و بنیانگذار جمهوری اسلامی یعنی امام بگذرد. حوزه انقلابی یعنی حوزه ای دارای اخلاق امام، حوزه انقلابی یعنی حوزه دارای فقه امام که نقش زمان و مکان را در اجتهاد به عنوان عنصر کلیدی و پیوند میان دین و سیاست را پیوند عینیت می داند و امامی که در اوج خباثت گروهک ها پیام هشت ماده ای صادر می شود. ای کاش در حوزه های ما پیام هشت ماده ای و مکتب اخلاقی امام تدریس شود.

انصاری گفت: انقلابی گری در حوزه بدون احترام به انقلابیون میسر نمی شود. وجود انقلابیون تکرار شدنی نیست و باید حوزه علمیه قدر بداند. خدا می داند در آینده همچنان که حسرت می خوریم چرا با امیرکبیر و شهید اول چنین شد فرزندان ما آنگاه که این غبار کینه و بد عهدی فرو می نشیند حسرت خواهند خورد که چرا این مردان بزرگ آن گونه که باید تجلیل نشدند؟ صدا و سیمای عزیز آیا سهم و حق آیت الله موسوی اردبیلی همین مقدار بود که شما انجام دادید؟

وی تآکید کرد: جامعه ما نیاز دارد ایشان، هاشمی ها و بهشتی ها را بشناسد. جامعه ما نیازمند شناخت بیشتر از امام و یاران امام است. من امیدوارم در کنار کارهای دیگری که رسانه های ما می کنند به این موضوع هم اهتمام شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.