یادگار امام گفت: این یک ملت است که جنگ را انجام می دهد. هر وقت همه یک ملت درکنارهم بجنگند، افسر خط مقدم جبهه هم می ایستد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،‌ حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در جمع وابستگان نظامی 22کشور جهان در جماران، با بیان اینکه به فرموده امام "خون بر شمشیر پیروز است"، به نقش مردم در جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: در سال 1320 دردوران جنگ جهانی دوم، وقتیمتفقین می‌خواستند به ایران حمله کنند، رضاشاه به بازدید یکی از پادگان های انگلیسی می رود. در آنجا از افسر خارجی می پرسد که اگر متفقین به ایران حمله کنند ما چند روز می توانیم مقاوت کنیم؟ افسر خارجی جواب بسیار زیبایی به رضاشاه می دهد. می گوید؛ سخنِ چند روز نیست سخن چند ساعت است. بعد از اینکه رضاشاه ازپادگان خارج می شود، ایرانی هایی که در آن جلسه بودند از افسر خارجی می پرسند، چرا توی ذوق رضاشاه زدی؟ او می گوید من تازه احترام کردم و گفتم چند ساعت والا سخنِ چند دقیقه است.
وی به دلایل سقوط کشور در دوران جنگ جهانی دوم پرداخت و گفت: علت اینکه ایرانی ها در آن روزها نتوانستند در مقابل خارجی ها مقاومت کنند و بعدها توانستند، در یک نکته بسیار ظریف نهفته است. و این مربوط به ایران هم نیست فکر می کنم در همه جای دنیا این مساله را می توان پی‌جویی کرد. نیروهای نظامی که در جبهه ها می جنگند در حقیقت بخش بیرون قطعه یخی هستند که دیده می شود. جنگ را نیروهای نظامی انجام نمی دهند این یک ملت است که جنگ را انجام می دهد. هر وقت همه یک ملت درکنار هم بجنگند، افسر خط مقدم جبهه هم می ایستد.
یادگار امام با بیان اینکه در جنگ های بزرگ دنیا وقتی یک ملت تصمیم به ایستادگی می گیرد ارتش هم می ایستد؛ خاطرنشان ساخت:در نبرد معروف استالینگراد وقتی ملت روسیه تصمیم به مقابله با متجاوزین می گیرد پیروزی حاصل می شود. مثال بسیار روشن تر این مساله، جنگ ویتنام است. در دوره معاصر خودمان، جنگ‌هایی که فرزندان لبنان در مقبال ارتش صهیونیستی داشتند وهمچنین جنگ تحمیلی از آن جمله است که یک ملت هشت سال در برابر دشمن ایستادند.
سید حسن خمینی در پایان با بیان اینکه اگر ریشه های ارتش در میان ملت باشد پیروز است، گفت: البته نباید نقش نیروهای نظامی را نادیده گرفت اما آن چیزی که در کنار نیروهای نظامی نقش بسیار جدی ایفا می کند این است که چه مقدار پشتوانه مردمی برای نیروی نظامی ایجاد شود؟ ما در جنگ خودمان شاهد بودیم افراد در جبهه بودند مادران آنها در پشت جبهه مشغول پخت غذا برای آنها بودند. یا خانمی به همسر خود نامه می نوشت که نمی خواهم به پشت جبهه برگردی باید بایستی و دفاع کنی.
پیش از یادگار امام، سردار موحدی رییس کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت امام خمینی در سخنانی با طرح این پرسش که ایران کشوری است که تازه انقلاب کرده بود و توان نظامی محدودی داشت چگونه توانست هشت سال در مقابل قدرتی که به وسیله همه قدرت های آن روز جهان حمایت می شد، پایداری کند؟ گفت: صرف نظر از درایت حضرت امام، مهمترین عامل رهبری معنوی امام بود امام به دلیل رهبری معنوی، مردم و فرماندهان جنگ را عاشق خود کرده بود. همه مسوولان نظامی و فرماندهان احساس می کردند که اگر دستور امام را انجام بدهند دستور خدا را انجام داده اند. و به همین دلیل سخت ترین عملیات ها را در طول هشت سال دفاع مقدس انجام دادند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.