پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ترویج وپاسداری از اندیشه امام خمینی در سال 90 در گفت وگو با صاحبنظران سیاسی-5

حق شناس: فاصله گرفتن از اندیشه و دیدگاه امام (س) به واقعیتی تلخ تبدیل شده است

«تحریف» دیدگاه ها، سلوک، منش و روش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، ترجیع بند انتقادات سال های اخیر نزدیکان ایشان بوده است. روی «انتقاد» آنها با نهادهای رسمی یا رسانه هایی است که اتفاقا از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند و همچنین، صاحبان تریبون هایی که از نگاه امام، استفاده هایی به نام و کام خود می کنند.
اینکه چرا این اتفاق در حال رخدادن است، از زوایای مختلفی توسط یادگار آن بزرگمرد، دیگر اعضای بیت شریف امام(س) و همه علاقه‌مندان ایشان مورد بحث قرار گرفته است اما اینکه به طور خاص در سالی که گذشت، چه شیوه ای در خصوص نشر افکار امام (س) به کار گرفته شده، موضوع گفتگو با دکتر محمد جواد حق شناس است. مدیر کل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به سبب مدیر مسئولی ارگان این حزب،چهره ای اهل رسانه است و مرجعی مناسب برای بررسی موضوع این گفتگوی « پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران» است.

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است که فاصله گرفتن از اندیشه و دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به واقعیتی تلخ تبدیل شده و هر چه بیشتر از رحلت امام (س) می گذرد بیشتر افکارایشان به فراموشی سپرده می شود.


حق شناس تصریح کرد: هر چه از حضور امام در کشور (س) و رحلت ایشان فاصله می گیریم ، جامعه و جوانان این فرصت را که بتوانند به درستی با اندیشه ها و دیدگاه های ایشان آشنا شوند را از دست می دهند و انتقال درستی از مفاهیم و ایده های اندیشه های امام (س) به نسل امروز به فراموشی سپرده شده که این موضوع به یکی از واقعیت های تلخ امروز تبدیل شده است .


وی ادامه داد : فکر میکنم این مسئله را باید به عنوان یک واقعیت تلخ پذیرفت که روند آشنایی دقیق با مفاهیمی که امام (س) عرضه کردند و بر اساس آن اندیشه ها ، انقلابی بزرگ پایه گذاشته شد و پس ازآن هم نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و ثبات پیدا کرد به فراموشی سپرده شده است.


وی گفت : متاسفانه در دهه اول انقلاب این فضا به سمتی رفت که عمدتا شاهد تعلق شکلی به مبانی اندیشه های امام بدون این که به محتوای دیدگاه ها و اندیشه های ایشان توجه شود را شاهد هستیم و بعد از آن منجر به جذب خیل عظیمی از جوانان این کشور که پایه گذار انقلاب شدند هستیم و از این بابت می توان گفت که امام (س) به نوعی در مظلومیت قرار گرفته است .


مدیر کل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که علت این بی توجهی را چه می دانید و آیا یک جریان خاص به دنبال چنین اتفاقی است گفت : معتقدم جفا به اندیشه های امام (س) یک علت ندارد و در واقع نباید در بسیاری از پدیده های علوم اجتماعی و علوم انسانی دنبال یک علت باشیم . به نظر می رسد که طیف یا طیف هایی در جامعه هستند که به دنبال منافع گروهی ، فردی و جناحی خود هستند و متناسب با آن منافع، امام (س) را مصادره به مطلوب می کنند .

عضو شواری مرکزی حزب اعتماد ملی سخنان خود را اینگونه ادامه داد : گروهی متناسب با اندیشه های خود می خواهند برداشت های را به جامعه سیاسی امروز تحمیل کنند و نهایتا زمینه دسترسی به نظام سیاسی مطلوب خود را فراهم کنند، به همین دلیل برداشتی بسیار نادر را از امام (س) مطرح می کنند و آن را به جامعه معرفی می کنند در حالی که به نظر بنده امام را نمی توان در یک بعد و یک جهت نگاه کرده و به جامعه امروز معرفی کرد.

حق شناس معتقد است که در چند سال گذشته چهره بسیار خشن و غیر متعارف از امام (س) معرفی شد که به دنبال آن اعتراض حجت الاسلام والمسلمین ، حاج سید حسن خمینی را شاهد بودیم .


وی در ادامه گفت : با این که حجت الاسلام ،حاج سید حسن خمینی همواره سعی می کنند به طور صریح وارد برخی مباحث نشوند اما معرفی چهره غیر متعارف از حضرت امام (س) اعتراض سریع و صریح ایشان را به دنبال داشت .


حق شناس خاطرنشان کرد : در فضای اوایل انقلاب شاهد بودیم یک گروه خشونت طلب به جای این که حضور در رقابت سیاسی قانونمند را پیشه کند ، در یک مقطع زمانی دست به سلاح برد و با حربه ترور وارد عرصه خشونت آمیز پایان ناپذیری شد که لطمات جدی به ساحت انقلاب، نظام و کشور وارد کرد . امام (س) در آن برهه مواضعی را در پیش گرفتند که این مواضع ، در مقطع حاضر به عنوان چهره ای از امام (س) ترسیم و معرفی شد که به هیچ وجه متناسب با فضای امروز جامعه نبود .

عضو شواری مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: به نوعی این حق را به برادر ارجمند حجت الاسلام والمسلمین ، سید حسن خمینی می دهم که نسبت به این موضوع به شدت اعتراض کردند و این ارائه چهره از امام (س) را ظلم به امام تعریف کردند .

وی همچینن در ادامه افزود: از این نمونه ها در سالیان اخیر کم نبوده که به جنبه‌هایی از اندیشه های امام (س) از جمله در رابطه با جذب جوانان ، برخورد با کرامات با انسان، جایگاه اخلاق در حوزه سیاست ، توجه به آزادی های گروه ها و احزاب سیاسی ، توجه به قانونمندی ، بحث عدم حضور گروه های مسلح در سیاست و ... بی مهری شده است و موارد عدیده ای نیز که نقض نظرات ایشان بود را دیدیم که عموما به فراموشی سپرده می شود و نه تنها کلامی از امام (س) ذکر نمی شود حتی گاهی گوشه های از کلام ایشان را در مقطعی خاص به عنوان یک نگاه کلی ارائه می کنند که با کلیتی که ما از امام (س) در آن مقطع تاریخی شناختیم اختلاف اساسی دارد .


وی از نقش رسانه ها در این میان نیز سخن گفت : معتقدم کوتاهی کلی هم در حوزه مطبوعات و هم رسانه ملی وجود دارد . این نظام برخاسته از اندیشه امام (س) است و رسانه ملی بیشترین وظیفه را در قبال دیدگاه های ایشان دارد . مابقی رسانه ها نیز به درستی حق مطلب را ادا نکردند و امروزه عمدتا شاهد هستیم که عمدتا در ایامی خاص مثلا 14 و 15 خرداد فقط به امام پرداخته می شود.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه راهکارهایی را باید اتخاذ کنیم نا در سال 91 بتوانیم اندیشه امام را بیشتر بسط و گسترش دهیم؟ گفت : باید به سمتی رویم که امکان ارائه دقیق و درست دیدگاه ایشان فراهم شود و در عین حال باید این دیدگاه ها را مانند تمام کسانی که در عرصه اندیشه سیاسی صاحب نظر بودند بنا به رفتاری که در دانشگاه ها و در حوزه های علمیه وجود دارد قابل نقد بدانیم و برای رشد و تکامل آن را در معرض گفت و گو و تکامل قرار دهیم .


این استاد دانشگاه معتقد است نباید اندیشه های امام را مقدس بشماریم و از این طریق آن را غیر قابل دسترس کنیم. وقتی احساس می کنیم اندیشه ای در مقطعی تاریخ سیاسی کشور در حوزه فرهنگ ، سیاست ، اصول، عرفان ، فلسفه ، فقه و ... ارائه شده همانطور که در زمان حیات ایشان شاگردان حق داشتند که به نظرات ایشان اشکال وارد کنند و آن را نقد کنند این روال باید به شکل علمی خود در دانشگاه ها و حوزه های علمیه دنبال شده به نتیجه برسد .


وی در پایان خاطر نشان کرد : دقت کنیم که این نگاه را از طریق غیر قابل نقد بودن ، غیر قابل دسترس بودن نکنیم و این دسترسی را برای جوانان و آحاد جامعه فراهم کنیم تا بالندگی و عملیاتی کردن آن هم به نتیجه برسد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.