پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سال 90 و ترویج و پاسداشت اندیشه امام ، نظر خواهی ازصاحبنظران -3

قنبری: تاکید امام (س) بر دفاع از حقوق مردم نادیده انگاشته شد

داریوش قنبری ، نماینده مجلس شواری اسلامی پرداختن به اندیشه امام را در سالی که گذشت مثبت ارزیابی نکرد و گفت که متاسفانه در سال های اخیر به خصوص سال 90 به دیدگاه و اندیشه امام بی توجهی شده است .


داریوش قنبری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت : متاسفانه اندیشه امام (س) به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرد. به ویژه تاکید امام (س) بر دفاع از حقوق مردم در سالی که گذشت بیشتر از سال های دیگر نادیده انگاشته می شد و یکی از مسائل و مشکلاتی که در رابطه با اندیشه امام (س) وجود دارد تفسیرهای برخی جریان های خاص به نفع خود از اندیشه های ایشان است.


وی در ادامه تصریح کرد : این جناح تفاسیری به نفع خود از اندیشه امام (س) می کنند و در مجموع سعی می کنند اندیشه امام را مصادره به مطلوب کنند. در واقع این آسیبی در ارتباط با اندیشه امام است که همه جریان ها باید مراقب آن باشند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : امام همواره ثابت کردند که متعلق به همه ملت ایران است و نباید یک جریان خاص اینگونه وانمود کند که میراث فکری امام متعلق به آن است . تمام جریان ها و تمام افراد می تواند به نحو یکسانی امام را متعلق به خود بدانند، امام نیز معتقد بوند که متعلق به همه مردم هستند.


قنبری خاطرنشان کرد : متاسفانه یکی از انحرافاتی که شکل گرفته این است که این جریان خاص به نحوی گفتمانی را پرورش می دهد که این گفتمان نوعی گفتمان انحصارگرایانه است و سعی می کند تمام ارزش های انقلاب را به نفع خود به کار بگیرد و خودش را مرجع رسمی تفسیر آراء و اندیشه های امام و شعارهای انقلاب می‌داند که این خیلی خطرناک و برای وحدت ملت ایران نیز خطرآفرین است.


این نمایند ه مجلس تصریح کرد : وحدت ملی زمانی ایجاد می شود که ارزش های نظام متعلق به همه دانسته شود و اینگونه نباشد که برخی سعی می کنند ارزش های نظام را در انحصار یک طیف و جناح خاص بگیرند. مخصوصا اگر این طیف و جناح خاص طیفی باشد که ثروت و قدرت را نیز در اختیار داشته باشند. بنابراین امروز باید این گفتمان انحصارگرایانه مبارزه شود.


وی در ادامه گفت: معتقدم هر چه بیشتر پیش می رویم این طیف انحصارگرا متناسب با قدرتشان ستمشان به ارزش های انقلاب نیز بیشتر می شود . در کل می خواهند بقیه را از نظام جدا کنند.


وی در پاسخ به این سوال که نتیجه بی توجهی به اندیشه امام را چه می دانید گفت :بی توجهی به اندیشه امام باعث بی توجهی به خواست واقعی مردم می شود چون امام همواره از طرف مردم صحبت می کردند . امام (س) چیزی را برای خود نمی خواستند بلکه درد مردم را داشتند و حرف مردم را بیان می کرند ولی این جریان اهمیت چندانی برای حضور و نقش آفرینی مردم در اداره کشور قائل نیست. شاید به نحوی دنبال این باشند که رای مردم بگیرند اما اعتقاد چندانی به رای مردم و تعیین کننده بودن این رای ندارند .


قنبری همچین گفت : رسانه ها نیز با توجه به این که عمدتا در خدمت همین جریان هستند به اندیشه امام کمتر می‌پردازند یعنی بازتاب اندیشه ایشان در بعد رسانه‌ای نیز کمتر بود. البته صدا و سیما متناسب با سلیقه فکری حاکم بر آن به اندیشه امام پرداخت اما این درست نیست که اندیشه امام را یک بعدی بنگرند و با یک عینک خاص آن را در خدمت تفکر خاص در آورند .


وی افزود: معتقدم رسانه ها نباید برخورد فکری و جناحی با دیدگاه امام داشته باشند و به جای این که اندیشه امام را در خدمت یک تفکر خاص قرار دهند باید تفکرات خاص را در خدمت اندیشه امام در آورند .


وی در پاسخ با این سوال که در سالی که در پیش است چه راهکاری را باید در پیش بگیریم تا به اندیشه امام بیشتر پرداخته شود؟ گفت : یکی از راهکارها برای گسترش اندیشه های امام (س) توجه به استقلال رسانه ها است . فکر می کنم اگر ما رسانه های مستقل و بدون توجه به گرایش های جناحی داشته باشیم این رسانه‌ها بهتر به حقایق می‌پردازند و اندیشه ایشان به عنوان حقایق موجود در جامعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد .


وی در پایان تصریح کرد: دولت و مجلس همه باید در این زمینه تلاش کنند تا تفکرات امام را به عنوان راهبرد در بیاورند و این راهبردها را عملیاتی کنند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.