مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی، پنجشنبه شب، با شرکت آیات عظام و علما و فضلای حوزه علمیه و همچنین با حضور پرشور مردم انقلابی در شهر مقدس قم ، برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم حضرات آیات عظام شبیری زنجانی،‌ نوری همدانی، جوادی آملی،‌ سبحانی، گرامی، هاشمی شاهرودی، آملی لاریجانی(رییس قوه قضائیه)، حسینی بوشهری،‌ سعیدی(تولیت آستان مقدس حضرت معصومه)، محقق داماد، نورمفیدی(امام جمعه گرگان)،‌ رحمت و نمایندگان مراجع عظام آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و صدها تن از شخصیت ها و علمای فاضل حوزه علمیه قم حضور داشتند.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری در سخنانی به تشریح نگاه دینی به مساله مرگ پرداخت و اظهار داشت: مرگ آینده محتوم انسان است مهم چگونه مردن است افرادی از دنیا می روند و همه را عزادار می کنند و در مقابل افرادی هم می میرند و همه را خوشحال می کنند. مرگ صدام و محمدرضا شاه،‌ با ذلت تمام همراه بود و درمقابل ارتحال امام خمینی، در اوج عزت بود و میلیون ها انسان را عزادار کرد و باعث شد بزرگترین تشییع برای این انسان بزرگ انجام شود.
وی درباره خاندان و شخصیت دکتر بروجردی نیزگفت: آقای بروجردی علاوه بر اینکه از نوادگان آیت الله آقامیرزا مهدی بروجردی است با دو شخصیت بزرگ جهان تشیع یعنی امام خمینی(س) و آیت الله گلپایگانی روابط سببی دارد. این ارتباط نزدیک با این سه شخصیت،‌ هویت و شخصیت دینی آن مرحوم را شکل داده است.
صالحی خوانساری افزود: کسب شخصیت از سه مرجع بزرگ،‌از دکتر بروجردی شخصیتی ساخته که خاص و عام می گویند این داماد امام مردی متدین، وزین،‌ محترم، ولایت مدار، عامل به وظایف شرعی و اجتماعی خود بود.
وی در پایان حفظ حرمت خانواده امام را واجب شرعی خواند و اظهار داشت: بر همه ما ملت واجب شرعی است حرمت خانواده امام را حفظ کنیم و بدانیم که هر چه داریم از امام داریم چراکه امنیت جامعه به مرجعیت و ولایت وابسته است.
گفتنی است، هنوز سخنان حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری به پایان نرسیده بود که عده اندکی بصورت هماهنگ شده سعی کردند با شعار نواده روح الله سیدحسن نصرالله،‌نظم جلسه را به هم بزنند که مردم انقلابی قم با شعار نواده خمینی،‌سید حسن خمینی،‌ به این رفتار آنها اعتراض کرده و حمایت قاطع خود را از یادگار امام اعلام کردند.
در پایان مراسم هفتم مرحوم دکتر محمود بروجردی (در مسجد اعظم قم ) گروهی اندک که از ابتدای جلسه به طور هماهنگ شده در کنار هم نشسته بودند با فریاد "نواده روح الله ، سید حسن نصر الله " خواستند که نظم جلسه را بهم بریزند که با اقدام انقلابی مردمی مواجه شدند که وفاداری خود را به امام و خاندان ایشان با شعار "نواده خمینی ، سید حسن خمینی " نشان دادند.
این همه در شرایطی بود که آیات اعظام جوادی آملی و شبیری زنجانی در جلسه جاضر بودند و به یادگار امام تسلیت می گفتند.
مردم انقلابی قم در پایان مراسم علاوه بر عصبانیت از اقدام آن گروه اندک ، از ناکامی آنها ابراز خوشحالی می کردند.
بنابراین گزارش ،برخی از شاگردان سید حسن خمینی وجمعی از هواداران ایشان درپایان مراسم به محافظت از آن گروه اندک پرداختند تا توسط مردم مورد تعرض قرار نگیرند.
همچنین، در مراسم دیگری در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی،‌ بانوان علاقند به بیت امام،‌ یاد و خاطره مرحوم بروجردی را پاس داشتند.
در این مراسم که همسران بسیاری از شخصیت های حوزه و همچنین دختران امام از جمله دکتر زهرا مصطفوی حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مدرسی در سخنانی دکتر بروجردی را دانشمندی والا و متعهد خواند و اظهار داشت: مرحوم دکتر بروجردی از خدمت گذاران به انقلاب و از کسانی بود که به ندای مرجع تقلید خود لبیک گفت و تا آن مقداری که در توان داشت، انجام وظیفه کرد.
وی افزود: دکتر بروجردی برای حفظ نطام و انقلاب تلاش های فروانی کرد و صدمات زیادی متحمل شد و در تمام عمرش حتی یک قدم از خط امام خارج نشد.
مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود، به شخصیت و نقش والای خاندان امام خمینی در جهان معاصر پرداخت و اظهار داشت: خاندان امام خمینی با اهل بیت نسبت دارند در راه انقلاب و نظام صدمات زیادی را تحمل کرده اند و خدمات شایسته ای را به جهان تشیع عرضه کرده اند باید حرمت این خاندان حفظ شود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.