گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هادی صادقی، نامزد مجلس خبرگان: خبرگان علاوه بر انتخاب رهبر و نظارت بر رهبری، کارهای دیگری هم از دستش بر‌می‌آید/ رد صلاحیت فقط درباره یک شخص نیست، بلکه درباره خیلی از افراد در دوره‌های گذشته رخ داده است

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از تهران به جماران گفت: خود رهبری از خبرگان مطالبه کرده‌اند که شما در کنار نقش مشورتی و گفتمان‌سازی، نقش نظارتی را قوی ایفا کنید. اگر خبرگان همین را عملیاتی کند بر ارزش کارشان بسیار افزوده می‌شود. البته الان هم کار ارزشمندی صورت می‌گیرد، اما این ارزش باید افزوده شود. نهاد به این اهمیت داریم و نباید بگذاریم که معطل بماند و از آن کم‌استفاده شود. حتماً باید استفاده از خبرگان توسعه پیدا کند، از جمله بخش نظارتی است که کمیسیونی که برای این کار وجود دارد، فعال‌تر شود. گاهی اوقات خبرگان برخی امور را به مردم بیشتر گزارش دهند و مطالب خود را شفاف‌تر ارائه کنند، این کار باعث تقویت نهاد رهبری خواهد شد.

پایگاه خبری جماران: یک کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از تهران گفت: در مجلس خبرگان کمیسیون‌های مهمی می‌تواند برای حضور نخبگان، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و بحث و تبادل‌نظر درباره روند کلی نظام و تحلیل اوضاع تشکیل شود تا از آراء و اندیشه‌های همه نخبگان کشور استفاده شود، تحلیل‌ها جمع بندی شوند و خدمت رهبر معظم انقلاب عرضه شود. این کار خیلی مهمی است که مجلس خبرگان می‌تواند انجام دهد که متأسفانه ندیدیم انجام شود.
 مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی که در محل غرفه جماران در نمایشگاه مطبوعات انجام شد، در پی می آید:

 

اگر وارد خبرگان رهبری شوید قرار است چه موضوعاتی را دنبال کنید و چه برنامه‌هایی را در پیش‌رو دارید؟

خبرگان رهبری علاوه بر دو وظیفۀ اصلی و مصرّح در قانون اساسی یعنی انتخاب رهبر و نظارت بر رهبری، کارهای دیگری هم از دستش بر‌می‌آید. رهبر معظم انقلاب در این باره حدود هفت مورد را درخواست و مطالبه کردند تا مجلس خبرگان این کارها را انجام دهد. ما ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم این هفت مورد عملیاتی شود. در حال حاضر یکی ـ دو مورد عمل می‌شود اما خیلی کم‌رنگ است.

در مجلس خبرگان کمیسیون‌های مهمی می‌تواند برای حضور نخبگان، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و بحث و تبادل‌نظر درباره روند کلی نظام و تحلیل اوضاع تشکیل شود تا از آراء و اندیشه‌های همه نخبگان کشور استفاده شود، تحلیل‌ها جمع بندی شوند و خدمت رهبر معظم انقلاب عرضه شود. این کار خیلی مهمی است که مجلس خبرگان می‌تواند انجام دهد که متأسفانه ندیدیم انجام شود.

یا مطالباتی که خبرگان می‌تواند از نهادهای مختلف داشته باشد، مطالبه را تا حدی خبرگان دارد ولی کمرنگ است. همچنین کار دیگری که خبرگان می‌تواند انجام دهد، مشورت به رهبری به شکل نظام‌یافته است.

رهبر معظم انقلاب مشاوران زیادی دارند و منفرداً از آنان استفاده می‌کنند، اما خود ایشان مطالبه کردند که این نهاد می‌تواند نهادِ مشورت‌دهنده به رهبر هم باشد که این تا حال صورت نگرفته است. علاوه بر این‌ها خبرگان می‌تواند نقش گفتمان‌سازی را در کشور برپا کند و گفتمان‌هایی به راه بیاندازد تا فضای عمومی جامعه را شکل دهد. این نقش هم انجام نشده است.

به نظر شما اولویت‌های مجلس خبرگان چه اموری هستند؟

اولویت‌ها پرداختن به همین نقش‌هایی است که عرض کردم. در درجه اول اصلاح قانون انتخابات خبرگان است که به دست خودشان است تا بتواند سازوکاری تدارک ببیند که بهتر از نخبگان استفاده شود. همچنین مجتهدانی وارد این مجلس شوند که علاوه بر اجتهاد، تجربه فراوان مدیریتی داشته باشند. متأسفانه در حال حاضر گاهی مجتهدانی وارد مجلس خبرگان می‌شوند که هیچ تجربه مدیریتی نداشته‌اند؛ در حالی که مجهتدی که قرار است رهبر شود و کشور را مدیریت کند، احتیاج به تجربه دارد و تشخیص درست را می‌خواهد.

ارتباط مجلس خبرگان با رهبری چگونه است؟

خود رهبری از خبرگان مطالبه کرده‌اند که شما در کنار نقش مشورتی و گفتمان‌سازی، نقش نظارتی را قوی ایفا کنید. اگر خبرگان همین را عملیاتی کند بر ارزش کارشان بسیار افزوده می‌شود. البته الان هم کار ارزشمندی صورت می‌گیرد، اما این ارزش باید افزوده شود. نهاد به این اهمیت داریم و نباید بگذاریم که معطل بماند و از آن کم‌استفاده شود. حتماً باید استفاده از خبرگان توسعه پیدا کند، از جمله بخش نظارتی است که کمیسیونی که برای این کار وجود دارد، فعال‌تر شود. گاهی اوقات خبرگان برخی امور را به مردم بیشتر گزارش دهند و مطالب خود را شفاف‌تر ارائه کنند، این کار باعث تقویت نهاد رهبری خواهد شد.

شورای نگهبان چه قدر می‌تواند مشارکت را بالا ببرد و رد صلاحیت‌ شخصیت‌هایی مثل دکتر حسن روحانی چه قدر در مشارکت اثرگذار است؟

وقتی کار را بر اساس قانون به شورای نگهبان سپردیم، اعضای شورا مجبورند بر اساس تشخیصی که دارند عده‌ای را قبول کنند و عده‌ای را قبول نکنند. طبیعی است هر کس رد شود یا احراز صلاحیت نشود، کسانی که به او علاقه‌مندند ناراحت می‌شوند. رد صلاحیت هم فقط درباره یک شخص نیست، بلکه درباره خیلی از افراد در دوره‌های گذشته رخ داده است. حتی کسانی نزدیک‌ترین افراد به فقهای شورای نگهبان بودند، اما صلاحیت آنان در دوره‌های گذشته احراز نشد، در این دوره هم همین است.

بنابراین، این امری است که وقتی به تعدادی از افراد سپردیم رخ می‌دهد، چه کنیم که این اتفاق کمتر رخ دهد یا سامانه دقیق‌تری داشته باشد، همان اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.